تاریخ انتشار: پنجشنبه 1395/09/04 - 12:56
کد خبر: 217235

دبیر اسبق جنبش عدالتخواه دانشجویی:

دانشگاه این روزها نه سر پیاز است نه ته پیاز!

دبیر اسبق جنبش عدالتخواه دانشجویی در باب ضرورت بررسی نقش طبقات اجتماعی و تشکل‌های دانشجویی در تحولات سیاسی و اجتماعی در جمع دانشجویان به سخنرانی پرداخت.

خبرنامه دانشجویان ایران: دبیر اسبق جنبش عدالت‌خواه در باب ضرورت بررسی نقش طبقات اجتماعی و تشکل‌های دانشجویی در تحولات سیاسی و اجتماعی در جمع دانشجویان به سخنرانی پرداخت.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از دانشجو، حسین شهبازی دبیر اسبق جنبش عدالتخواه دانشجویی، ظهر دیروز در جمع دانشجویان دانشگاه حکیم سبزواری با اشاره به نگاه درست به نتیجه انتخابات مجلس دهم، گفت: انتخابات پیشین مجلس به نظرم قبل از آن‌که نیازمند تحلیل سیاسی باشد، محتاج نگاه‌های جامعه‌شناختی است.

وی افزود: مگر جز این است که "نص مکتب" می‌گوید: ما پیامبری نفرستادیم مگر آن‌که زراندوزان و اغنیا و شکم‌بارگان به تکذیب آن‌ها پرداختند؟ مگر پیامبر(ص) نمی‌فرمایند: شر امتی الاغنیا.

شهبازی تصریح کرد: از طرف دیگر مگر جای‌جای دین تأکید نمی‌کند که همواره یاران و همراهان همه‌ی پیامبران از طبقات فرودست و مستضعفان بودند و قرآن وعده نکرده است که "و نرید آن نمن علی الذین استضعفوا فی الارض و نجعلهم الائمه و نجعلهم الوارثین"؟ زمین میراث مستضعفان و پابرهنگان است.

این فعال دانشجویی در ادامه بررسی نقش طبقات اجتماعی مردم در انتخابات، بیان کرد: پس با مفروضات فوق چطور باید انتخابات مجلس را تحلیل کنیم؟ در شرایطی که در تهران و کلان‌شهرها طبقات فرادست و بالاشهری‌ها به‌صورت محسوس‌تری شرکت کرده بودند و پائین‌شهری‌ها به‌صورت کاملاً محسوسی کمتر شرکت کرده بودند. مستقل از نتیجه انتخابات، آیا این خودش به‌صورت مجزا حاوی پیام‌های سنگین و تکان‌دهنده و هشدارهای جدی نیست؟ جدای از آن‌که در برخی کلان‌شهرها (مثل شیراز) که دیگر اصولاً میزان مشارکت به مرز پنجاه‌درصد رسیده بود و نزدیک بود "خود انتخابات" رأی نیاورد!

شهبازی در بخش دیگری از سخنانش به نقش جریانات سیاسی در موضوعات اجتماعی پرداخت. وی گفت: هیچ‌کدام از جناح‌های مشهور و "رسمی" کشور، "رسمیتشان" بنیان مردمی ندارد، بلکه وجودشان محصول رقابت ناسالم و "دعوای زرگری" حاکم بر کشور است که بقای "قدرت" در دست آن‌ها را توجیه می‌کند.

حسین شهبازی تصریح کرد: یک نوع رقابتی که در حقیقت، پیروزش ثابت و بازنده‌اش همواره مردم هستند. تلاش‌ها هم به‌وضوح و بر اساس جمیع شواهد، بر حذف هرگونه صدا و جریان "جدید" و "مزاحم" تأکید دارد. به نظرم اصلاح این فرایند هرچه بیشتر به تأخیر بیافتد، روزبه‌روز مسئله حکومت در کشور طبقاتی‌تر و انحصاری‌تر خواهد شد.

وی ضمن اشاره به یادآوری مبانی امام و انقلاب گفت: مردم فقط به این درد خواهند خورد که انگشت‌های جوهری‌شان را رو به دوربین خبرنگارها بگیرند؛ والسلام! نظر امام (ره) به جمهوریت نیازمند بازخوانی و تشریح جدی است.

در ادامه این جلسه که در دانشگاه حکیم سبزواری برپا شد، دبیر اسبق جنبش عدالتخواه دانشجویی با تأکید بر لزوم آسیب‌شناسی جریانات دانشجویی در مسائل سیاسی و اجتماعی تشریح کرد: آسیب‌شناسی "جریان دانشجویی" در ایران خودش یک‌وقت مفصل و بحث مجزا می‌طلبد منتها اجمالاً عرض کنم؛ جریان دانشجویی در ایران جز اقلیتی مطلق بیشتر یک نوع "مرده عمودی" است! که در حالت خوبش یک حضور تبلیغی و مجلس آرایه‌ای و زینتی و غیرکاربردی و شعاری دارد و در حالت بدش دنبالچه و بازوی احزاب و پادوی همان "جناح"هایی است که پیش‌تر وصفشان کردم و "رام" و "مطیع" و حرف‌گوش‌کن، مثل "بچه‌های خوب" منتظر دستور از بالاست!

وی در ادامه خاطرنشان کرد: دانشگاه قرار بود مبدأ تحولات باشد؛ حالا برخی از باب کنایه میگویند دانشگاه شده مقصد تحولات! اما راستش را بخواهید باید اعتراف کنیم دانشگاه در شرایط فعلی نه مبدأ تحولات است، نه مقصد تحولات است نه سر پیاز است و نه ته پیاز! اصلاً محلی از اعراب و نقشی در تحولات علی‌الظاهر نداریم، دقیقاً مثل حوزه! در اینجا اتفاقاً وحدت حوزه و دانشگاه را شاهدیم.

لازم به ذکر است این مراسم که در تاریخ 2 آذرماه 95 در سالن محمدتقی شریعتی دانشگاه حکیم سبزواری برگزار شد، میزبان تشکل‌های دانشجویی سراسر شهرستان سبزوار نیز بوده است.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
از ییل تا هاروارد یک‌صدا برعلیه اسرائیل
زیباترین بازی سال / خداحافظی پرسپولیس با جام حذفی
دانشگاه‌های آمریکا یکپارچه بر علیه رژیم صهیونیستی +فیلم
دفتر بن‌گویر بیانیه داد
لحظه تصادف و واژگونی خودروی وزیر امنیت داخلی اسرائیل +فیلم
زخمی شدن وزیر امنیت داخلی اسرائیل پس از واژگونی خودرو +فیلم
کاهش عجیب بودجه آموزش و پرورش در سال ۱۴۰۳
وزیر تندروی اسرائیلی تصادف کرد +فیلم
وضعیت وزیر امنیت داخلی اسرائیل وخیم است +جزئیات
نماز خواندن یک دانشجوی مسلمان بعد از دستگیری در حضور پلیس آمریکا +فیلم
حمایت دانشجوی دانشگاه کلمبیا از فلسطین با لباس عروس +فیلم
دست رد پاکستان به سینه آمریکا درباره رابطه با ایران
پلیس آمریکا در حال پاکسازی خون حامیان فلسطین در محل درگیری با دانشجویان +فیلم
حرکت جالب از ادای احترام دانشجویان آمریکایی به فلسطینان +فیلم
تیک تاک کسب و کارش را در آمریکا تعطیل می‌کند
عضو کارگزاران: ثابت شد اسرائیل پوشالی‌ترین رژیم منطقه است
نگاهی به طرح کنترل اجاره بهای املاک مسکونی
سرکوب اعتراضات در حمایت از فلسطین در آمریکا
تپانچه بادی ایران نایب قهرمان شد
نگارش پایان نامه: راهنمای گام به گام
با این پنج نکته، بهترین غرفه نمایشگاه امسال مال شماست
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top