تاریخ انتشار: سه شنبه 1395/09/16 - 17:33
کد خبر: 218587

عباس ندایی؛

شط همیشه جاری انقلاب

شط همیشه جاری انقلاب

تشکل‌های دانشجویی باید مطالبه بیشتری نسبت به این مسائل از مسئولان داشته باشند. اگر بتوانیم فساد را از داخل ریشه کن کنیم، اگر به جای قدرت‌طلبی و حزبی‌گرایی فقط و فقط رضای خدا و صلاح مردم را سرلوحه کار قرار دهیم، اگر فقر و تبعیض را از متن جامعه پاک کنیم، اگر مسیر آزادی بیان را بجای خفقان و سرکوب پیش بگیریم، اگر علم و دانش را سرمایه و پشتوانه خود کنیم، آنگاه هرگز هیچ قدرت خارجی نخواهد توانست ما را شکست دهد.

خبرنامه دانشجویان ایران: عباس ندایی*// وقتی سخن از انقلاب به میان می‌آید اغلب ذهن‌ها به سمت یک واقعه مشخص در تاریخی مشخص کشیده می‌شود. اما معارف شیعه نشان می‌دهد که انقلاب امری دفعی نیست که تنها یکبار صورت گیرد بلکه امری است پیوسته که لحظه به لحظه و دم به دم لازم‌الاجراست؛ چه در بعد فردی که مربوط به فرد مومن است وچه در بعد اجتماعی که مربوط به حکومت اسلامی است.

این‌که گفته می‌شود دانشگاه‌ها و دانشجویان ما باید انقلابی باشند به همین معناست که دانشجو لحظه به لحظه هم در بعد فردی هم در بعد اجتماعی انقلابی عمل کند. انقلاب طی سه مرحله صورت می‌گیرد: مرحله اول نفی باطل، مرحله دوم برچیدن باطل مرحله سوم اقامه حق؛ در یک فرد مومن و همچنین در یک جامعه اسلامی این مراحل باید پیوسته پیاده شود تا همواره فرد و جامعه در مسیر الهی باقی بمانند و دانشجو در هر دو زمینه باید نقش فعال خود را ایفا کند.

انقلاب در برابر دو باطل تعریف می‌شود؛ باطل خارجی و باطل داخلی.

انقلابیگری خارجی: انقلابیگری فردی در برابر باطل خارجی که قرآن کریم بارها و بارها به مومنین نسبت به خطر شیاطین خارجی هشدار داده است و یک دانشجوی انقلابی باید همواره با ایستادگی در برابر شیطان از نفود او جلوگیری کند، در بعد اجتماعی نیز جامعه اسلامی باید همواره روحیه انقلابی خود را نسبت به شیاطین خارجی حفظ کند که در دوران فعلی حضرت امام خمینی رژیم آمریکا را مصداق اتم شیطان بزرگ دانستند. «آمریکا شیطان بزرگ است» محدود به واژه آمریکا نیست بلکه در پهنه‌ای وسیع تر اشاره به سیستم ظالمانه سرمایه‌داری جهانی دارد که با مکش ثروت اکثریت مستضعف جهان جیب‌های اندک سرمایه داران را پر می‌کند، منظور غول استکباری جهانی است که جز به غارت سیستماتیک کشور‌های فقیر جهان نمی‌اندیشد. امروز وظیفه دانشجویان ما آن است که از جمهوری اسلامی که پرچمدار اسلام در جهان است بخواهند که لحظه به لحظه‌ مقابل این سیستم ظالمانه ناحق بایستد. اگر این ایستادگی دائمی نباشد این‌طور نخواهد بود که استکبار کاری به جامعه حق طلب نداشته باشد بلکه این دو مانع الجمع هستند، یا باید در مقابل باطل ایستادگی کرد یا حق را بوسید و به کناری گذاشت. این ایستادگی دائمی مقابل باطل جهانی و پافشاری بر حق، انقلابیگری در بعد خارجی است.

انقلابیگری داخلی: در وهله بعد انقلابیگری داخلی مطرح است که مقابل باطل داخلی قرار می‌گیرد و چه بسا مهم‌تر از انقلابیگری خارجی است. در بعد فردی این دشمن داخلی نفس انسان است، یک دانشجوی مومن همواره باید مراقب نفس خود باشد و خود را سرکشی آن بیمه کند که چه بسا خطر آن از خطر شیطان خارجی بیشتر باشد، توصیه همیشگی حضرت امام خمینی(ره) به جوانان در ارتباط با تهذیب نفس در همین راستا قرار می‌گیرد. در بعد اجتماعی نیز در مرکز و قلب جامعه اسلامی که فریاد حق و حقیقت طلبی در مقابل دشمن خارجی بلند است باطل می‌تواند متولد شود، رشد کند و حق را مغلوب و نابود کند. مال اندوزی، قدرت طلبی، بغض و کینه، حزبی‌گرایی، بی‌اخلاقی، بی‌اعتمادی به وعده‌های الهی و.... راه‌های ورود باطل در قلب جامعه اسلامی است. خطر انحراف داخلی به مراتب بیشتر از دشمن خارجی است هم از آن جهت که باعث صلب اعتماد عمومی به حکومت می‌شود و هم از آن جهت که راه ورود و غلبه دشمن خارجی را هموار می‌کند. اگر ما از درون قوی باشیم حتی اگر بدست دشمن خارجی ذبح شویم باز پیروزیم همچون واقعه کربلا. اما اگر از درون بپوسیم حتی با غلبه ظاهری بر دشمن خارجی باز شکست خورده ایم. به قول شهید عباس علیزاده «همه ما در درون خود یک طاغوت بالقوه داریم که اگر ابتدا آن را مهار نکنیم حتی در صورت پیروزی ظاهری بر دشمن خارجی نیز در آخر مغلوب طاغوت درونمان خواهیم شد» این است که دانشجویان باید تمرکز خود را بر پیشرفت درونی قرار دهند تا با پیشبرد علم و افزایش بنیه اقتصادی و فرهنگی روحیه انقلابی خود را نشان دهند.

چیزی که امروز در جمهوری اسلامی بر خلاف منویات رهبر معظم انقلاب شاهد آن هستیم، بی توجهی بعضی از مسئولین نسبت به انقلابی‌گری داخلی است در حالی که بیشتر توجهات به دشمن خارجی موقوف شده و از انقلابی‌گری داخلی غافل شده‌ایم، تشکل‌های دانشجویی باید مطالبه بیشتری نسبت به این مسائل از مسئولان داشته باشند. اگر بتوانیم فساد را از داخل ریشه کن کنیم، اگر به جای قدرت‌طلبی و حزبی‌گرایی فقط و فقط رضای خدا و صلاح مردم را سرلوحه کار قرار دهیم، اگر فقر و تبعیض را از متن جامعه پاک کنیم، اگر مسیر آزادی بیان را بجای خفقان و سرکوب پیش بگیریم، اگر علم و دانش را سرمایه و پشتوانه خود کنیم، آنگاه هرگز هیچ قدرت خارجی نخواهد توانست ما را شکست دهد. شاید به همین جهت است که در معارف ما جهاد اکبر جهاد با نفس است؛ یعنی جهاد با خود و در خود و نه جهاد خارجی با دشمن خارجی.

* دبیر انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه صنعتی شریف

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
کارآگاه بازی برادر مقتول برای یافتن سر جسد و شناسایی قاتل | راز جسد بدون سر با خالکوبی ستاره فاش شد
مینی بوس حادثه‌ساز در شهرستان سامان وارد یک حسینیه شد
پسر نابغه ایرانی می خواست فضانورد شود و با سفینه به کره ماه سفر کند اما سارق شد
۶ پیشنهاد ایران به سران کشورهای اسلامی در خصوص رژیم اشغالگر
عضو ارشد حماس: پیشنهاد توافق کنونی بهتر از قبلی هاست
تاکید عربستان بر آتش‌بس فوری در غزه
تمجید میرجلال‌الدین کزازی از «مست عشق»
حمله موشکی مجدد حزب‌الله لبنان به پایگاه صهیونیستی
نقش محوری دانشگاه در مردمی‌سازی اقتصاد
جزئیات جدید از تشکیل استان‌های غربی و شرقی تهران
ظرفیت پذیرش در آزمون دستیاری افزایش یافت
شناورسپاه از خط استوا عبورکرد/ اولین ماموریت در نیمکره جنوبی
اتفاقات ورزشگاه‌ها به کرامت بانوان خدشه وارد کرده است؛ ظرف یک هفته بررسی کنید و گزارش دهید
فیلم/ در ون‌های پلیس چه می گذرد؟
انقلاب فرهنگی امام صادق (ع) برای جهاد بود
فیلم/ برگزاری راهپیمایی میلیونی در یمن
سازمان جهانی بهداشت: در صورت حمله اسرائیل به رفح «حمام خون» به راه می‌افتد
قاتل فراری دو میهمان عروسی در مخفیگاهش دستگیر شد
قوه قضاییه در مبارزه با فساد هیچ تبعیضی قائل نمی شود
امدادرسانی به ۲۴۰ شهروند گرفتار در سیل/مردم به هشدارها توجه کنند
تداوم بارش‌های رگباری؛ هشدار سیل به ۱۳ استان کشور
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top