تاریخ انتشار: یکشنبه 1395/09/21 - 09:18
کد خبر: 219046

مردم از این وضعیت ناراضی هستند

واکنش "حجاریان" به عملکرد دولت

تئوریسین اصلاحات: روحانی در این ۴سال تماماً مشغول آواربرداری بوده؛ توده مردم این مسائل را نمی‌توانند درک کنند، می‌بینند روحانی قول داده بود با برجام مشکلات اقتصادی حل شود، اما در عمل این اتفاق رخ نداده است.

خبرنامه دانشجویان ایران: سعید حجاریان گفت: احمدی‌نژاد در دوران هشت‌ساله خود کاری کرد که روحانی در چهار سال اول خود تماماً مشغول آواربرداری بوده و نتوانسته است کار آن‌چنانی در اقتصاد انجام دهد؛ به همین خاطر مردم هم از این وضعیت ناراضی هستند و معتقدند که روحانی کاری نکرده است.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از نسیم، سعید حجاریان که از وی به عنوان مغز متفکر اصلاحات نام برده می‌شد در گفتگویی با اشاره به انتخابات اخیر آمریکا، با دفاع از عملکرد اوباما، پیروزی ترامپ را محصول خرابی‌های دوره بوش پسر دانست و گفت: «اوباما کارهای زیادی در آمریکا کرد اما درمجموع توقعی که ایجاد کرده بود، برآورده نشد. چون بوش واقعاً با بحران‌هایی اقتصادی که ایجاد کرد به اقتصاد آمریکا ضربه وارد کرد و اوباما با همه تلاش‌هایی که کرد نتوانست اقتصاد آمریکا را به شرایط مطلوب دوران بیل کلینتون بازگرداند. در واقع ترامپ سوار بر ناتوانی اقتصادی اوباما شد و با شعارهایی که داد توانست به کاخ سفید راه یابد.»

وی که با سایت خبری "جماران" گفتگو کرده پس از این مقدمه، گریزی به وضعیت امروز ایران زده و با اذعان به ناکامی روحانی در عمل به وعده‌ها و حل مشکلات اقتصادی مردم علیرغم توافق برجام، گفته است:

«در ایران نیز در حال حاضر مشکل روحانی همین است، یعنی احمدی‌نژاد در دوران هشت‌ساله خود کاری کرد که روحانی در چهار سال اول خود تماماً مشغول آواربرداری بوده و نتوانسته است کار آن‌چنانی در اقتصاد انجام دهد؛ به همین خاطر مردم هم از این وضعیت ناراضی هستند و معتقدند که روحانی کاری نکرده است. در چنین شرایطی است که یک فرد پوپولیست با سوارشدن بر موج نارضایتی مردم می‌تواند مثلاً با وعده‌ای مانند چند برابر کردن یارانه‌ها نظر مردم را به خود جلب کند. نمی‌گویند که مشکل کار و ریشه همه این خرابی‌ها به دوران همان شعارهای پوپولیستی برمی‌گردد.

متأسفانه توده مردم این مسائل را به دلایل مختلف نمی‌توانند درک کنند، مردم این را می‌بینند که روحانی قول داده بود با برجام مشکلات اقتصادی کشور حل شود، اما در عمل این اتفاق رخ نداده است. چرا روحانی نتوانسته است به برخی از وعدهایش عمل کند؟ چون آوارهای ناشی از خرابی زیاد بوده است و این آواربرداری بیش از آن چیزی که فکرش می‌شد زمان برده است.»

"آواربرداری"؛ کلیدواژه‌ای برای توجیه!؟
اصطلاح "آوربرداری" کلمه جدید و ابداعی سعید حجاریان نیست. پیش از او شخص رئیس‌ دولت و حامیانش بارها از این اصطلاح برای توصیف عملکرد خویش استفاده کرده‌اند.

حسن روحانی روز شنبه ۹ فروردین 93 در یکی از دیدارهای نوروز نخست زمامداری‌اش با جمعی از وزیران و معاونان صراحتا گفت: «ساختمانی که در هشت سال گذشته خراب شده است در چند ماه درست نمی‌شود اما جای امیدواری است که امروز کار به درستی آغاز شده و در حال برداشتن "آوارها" هستیم.»

هاشمی رفسنجانی، که از وی به عنوان پدر معنوی دولت روحانی نام می‌برند نیز در همان روزها همین اصطلاح را به کار برد: «دولت تدبیر و امید، برخاسته از اراده جمعی مردم ایران برای جبران عقب‌افتادگی‌های اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی، دینی و سیاسی،حتی در بعد خارجی است و الحمدلله در یک سال گذشته، با "آواربرداری" از بخش‌های مختلف کشور، مخصوصا اصلاح سیاست خارجی بر اساس عزت، حکمت و مصلحت، جوانه‌های امید را در کشور نشان داده و ان‌شاءالله از تجربیات منفی این یک سال، در جهت بهبود امور در سال‌های آینده استفاده خواهد کرد.»

عبدالله رمضانزاده، سخنگوی دولت اصلاحات و از اعضای حزب منحله مشارکت نیز کمی بعد گفت: مهم‌ترین کاری که آقای روحانی و تیم‌اش باید انجام دهند "آواربرداری" است‌.

مرتضی الویری شهردار اسبق تهران و از زندانیان فتنه 88 در فروردین 93 اظهار داشته بود: دولت روحانی باید از زلزله هشت ریشتری، "آواربرداری" کند که به‌طور غیرعادی اقتصاد، و فرهنگ را به‌هم ریخته است و دولت شرایط سختی را درحال حاضر سپری می‌کند.

موسوی لاری وزیر کشور دولت اصلاحات، 12 خرداد 93 ،‌ یعنی یک سال پس از پیروزی حسن روحانی می‌گوید: آنچه دولت گذشته به آقای روحانی تحویل داده است، نیاز به "آواربرداری" و تجدیدبنا دارد. هم‌اکنون نیز دولت آقای روحانی مشغول "آواربرداری" است تا بتواند دستگاه اجرایی را دوباره پی‌ریزی و تجدیدبنا کند.

وزیر کشاورزی دولت‌های جنگ، سازندگی و اصلاحات نیز این کلمه را چند روز بعد تکرار کرد. عیسی کلانتری 15 تیر 93 خاطرنشان کرد: دولت جدید در کمتر از یک سال گذشته مشغول پاک کردن خرابی دولت نهم و دهم بوده است. ویرانه‌یی به دست دولت روحانی رسیده است. روی ویرانه نمی‌توان ساخت و ساز کرد و باید اول "آوار‌برداری" کند.

محمدعلی نجفی، مشاور نزدیک رئیس‌جمهور، در دومین سالگرد پیروزی روحانی تاکید کرد: اولین کار دولت تدبیر و امید، "آواربرداری" و آماده کردن فضا برای ساختن بنای مورد نظر بود.

رئیس کمیته اطلاع رسانی خانه احزاب نیز در تاریخ 18 مرداد امسال گفته بود: دولت یازدهم در این سه سال مشغول "آواربرداری" و از بین بردن شکاف عظیمی بود که در دولت قبل بین کشورمان و جامعه جهانی ایجاد شده بود.

اما علی شکوری راد عضو حزب منحله مشارکت در شهریور امسال پا را فراتر گذاشت و گفت: «معتقدم از آقای روحانی نه در پایان دوره اول ریاست جمهوری بلکه در پایان دوره دوم باید کارنامه عمل بخواهیم. به خاطر آنکه تازه کم کم می‌تواند بعد از "آواربرداری‌"ها و خرابی‌های اولیه قدم‌هایی در جهت اجرای برنامه بردارد.»

حال باید دید آیا مردم نیز به همین سادگی و با توجیه "آواربرداری" از کنار عملکرد چهارساله "دولت تدبیر و امید" عبور می‌کنند یا همانطور که آقای حجاریان گفت: مردم این را می‌بینند که روحانی قول داده بود با برجام مشکلات اقتصادی کشور حل شود، اما در عمل این اتفاق رخ نداده است.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
ایران دفعه بعد، ۳ هزار موشک و پهپاد به اسرائیل می‌زند، یا ۳۰ هزار؟
استعفای ناگهانی فرمانده یگان «اشباح» ارتش اسرائیل
بحران‌زده ترین قاره جهان از نظر بلایای طبیعی کجاست؟
دعوای کارشناسان ضدایرانی روی آنتن زنده!
حمله یمن به ناوشکن آمریکایی و کشتی اسرائیلی +جزئیات
پیام مهم سفر رئیسی به پاکستان و سریلانکا در این مقطع
امام جمعه سابق دار فانی را وداع گفت
کارگر رکن جهش تولید/ حال خوب کارگر، حال خوب کشور
غوغای طوفان فلسطین در دانشگاه‌‍‌های آمریکا؛ چرا واشنگتن نگران حمایت از فلسطین هستند؟
حضور ایران در میدان رقابت قدرت های جهان در شبه‌ قاره
عملیات وعده صادق قدرت پوشالی رژیم صهیونیستی را نمایان کرد
مستشاران ایرانی از سوریه خارج شدند؟
اولین تصاویر از امضای توافقنامه امنیتی بین ایران و روسیه
دلار ریخت
ازبکستان حریف ایران شد
آیین واگذاری مالکیت تیم‌های استقلال و پرسپولیس به بخش خصوصی
۳۰ کشور آفریقایی برای همکاری اقتصادی به ایران می آیند
بیش از ۳۰۰ جنازه از گورهای جمعی در غزه پیدا شده
محکومیت بدوی توماج صالحی به اعدام
اگر اسرائیل به رفح حمله کند فلسطینی ها به خواسته ۷۰ سال خود می‌رسند
روابط تجاری ترکیه با اسرائیل متوقف شد
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top