تاریخ انتشار: دوشنبه 1395/09/22 - 22:25
کد خبر: 219243

نگاهی به «راه در رو»های آموزشی به سبک دانشجویی؛

از قوانین انتخاب واحد چه می‌دانید؟

از قوانین انتخاب واحد چه می‌دانید؟

عدم اطلاع کافی از قوانین آموزشی در دوران تحصیل دانشجویی فقط برای دانشجویانی که در سال‌های اولیه تحصیل به سر می‌برند کابردی نیست و دانشجویان سال‌بالایی نیز در بسیاری از موارد از این عدم اطلاع رنج می‌برند.

خبرنامه دانشجویان ایران: عدم اطلاع کافی از قوانین آموزشی در دوران تحصیل دانشجویی فقط برای دانشجویانی که در سال‌های اولیه تحصیل به سر می‌برند کابردی نیست و دانشجویان سال‌بالایی نیز در بسیاری از موارد از این عدم اطلاع رنج می‌برند.

به گزارش خبرنگار صنفی – آموزشی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ قوانین و آئین‌نامه‌های آموزشی باعث می‌شوند تا مسیر هموارتری پیش روی دانشجویان باشد و بتوانند با سهولت بیشتری از موانع آموزشی و پژوهشی موجود در سیستم آموزش عالی عبور کنند.

ورود به دانشگاه و آشنایی با فضا و قوانین جدید زمان بر است، اما گاهی از دست دادن زمان، هزینه‌های زیادی را به همراه می‌آورد. ازین رو برای آشنایی به موقع دانشجویان ورودی جدید با قوانین آموزشی، جمع‌آوری و ارائه برخی از مواد مهم آیین‌نامه آموزشی وزارت علوم برای هر دانشجویی ضروری است.

مواد شماره 7، 8، 10، 18، 19 و تبصره‌های آنها با محتوای نحوه اخذ واحد در طول تحصیل، را در ادامه می‌خوانید:

ماده 7: دانشجو در هر نیم سال تحصیلی لازم است حداقل 12 و حداکثر 20 واحد درسی انتخاب کند و حداکثر واحد مجاز انتخابی در دوره تابستان 6 واحد درسی است.

تبصره 1- اگر میانگین نمرات دانشجویی در یک نیمسال حداقل 17 باشد، در این صورت دانشجو با تأیید گروه آموزشی در نیمسال تحصیلی بعد می تواند حداکثر تا 24 واحد درسی اخذ کند.

تبصره 2- چنان چه دانشجو در نیم سال آخر برای دانش آموختگی، حداکثر 24 واحد درسی باقی داشته باشد، به شرطی که میانگین معدل وی بالای 10 باشد، می‌تواند تا 24 واحد درسی اخذ نماید.

تبصره 3- در شرایط خاص که دانشجو با گذراندن حداکثر 8 واحد درسی فارغ التحصیل شود، با تأیید گروه آموزشی، می‌تواند واحدهای مذکور را در دوره تابستان اخذ نماید.

تبصره 4- دانشجو ه مزمان نمی‌تواند از مفاد 2 و 3 استفاده کند.

تبصره 5- در صورتی که واحدهای انتخابی یا باقیمانده دانشجو در پایان هر نیم سال به تشخیص گروه آموزشی، بنا به دلایل موجه و خارج از اراده دانشجو به کمتر از 12 واحد درسی برسد، در این صورت این نیمسال به عنوان یک نیمسال کامل در سنوات تحصیلی وی محسوب می‌شود، اما در مشروط شدن یا ممتاز شدن دانشجو بی تأثیر است (به عبارت دیگر، در شرایط مذکور، اگر میانگین دانشجو کمتر از 12 شد مشروط نیست و اگر 17 و بالاتر شد ممتاز محسوب نمی شود).

ماده 8: در صورتی که دانشجو در آخرین نیم سال تحصیلی برای دانش‌آموختگی حداکثر دو درس نظری داشته باشد، با تأیید گروه آموزشی و با رعایت سقف واحدهای آن نیم سال (موضوع تبصره‌های 2 و 3 ماده 7) می‌تواند دروس را به صورت معرفی به استاد در آن نیم سال یا دوره تابستان بگذراند.

تبصره 1- چنانچه دانشجو با یک درس عملی-نظری را اخذ کند ولی نمره قبولی کسب ننماید اما دوره عملی درس فوق را گذرانده باشد، می‌تواند با رعایت مفاد این ماده، بخش نظری آن درس را به صورت معرفی به مدرس اخذ نماید.

ماده 10: تعداد واحدهای جبرانی با تشخیص گروه آموزشی صرفا برای دوره کارشناسی ناپیوسته حداکثر 6 واحد است و نمره دروس جبرانی در میانگین نیم سال و کل محاسبه نمی‌شود.

تبصره 1- دانشگاه اختیار دارد برای دانش‌آموختگان دوره کاردانی پیوسته (فاقد مدرک پیش دانشگاهی) که معدل کل آنها زیر 14 است و در دوره کارشناسی ناپیوسته در رشته غیرمرتبط (به تشخیص گروه آموزشی) پذیرفته شده‌اند حداکثر 20 واحد درسی جبرانی ارائه کند. نمره این دروس در میانگین نیم سال و کل محاسبه نمی‌شود.

ماده 18: حداقل نمره قبولی در هر درس 10 است.

تبصره 1- دانشجویی که در هر نیمسال یک یا چند درس نمره قبولی کسب نکند چنان چه در نیمسال‌های بعدی، درس یا دروس مذکور را با نمره قبولی بگذراند، نمره یا تمام نمره‌های مردودی قبلی در ریز نمرات تحصیلی دانشجو، فقط ثبت و باقی می‌ماند اما این نمره‌ها در محاسبه میانگین کل دوره بی اثر و صرفا آخرین نمره قبولی در آن درس ملاک محاسبه میانگین کل دوره خواهد بود.

تبصره 2- گذراندن دروس با استفاده از تبصره 1، صرفا برای محاسبه میانگین کل دوره تحصیلی در هنگام دانش‌آموختگی است و مشروطی دانشجو در نیمسال‌های قبل را خنثی نمی‌کند.

تسهیلات این ماده شامل دانشجویانی که به دلیل تقلب و یا حکم کمیته انضباطی، نمره مردودی دریافت می‌کنند، نمی‌شود.

ماده 19: چنانچه میانگین نمرات دانشجو در هر نیمسال تحصیلی کمتر از 12 باشد، دانشجو در آن نیمسال مشروط تلقی می‌شود و در نیم سال بعدی حداکثر می‌تواند تا 14 واحد درسی انتخاب کند.

تبصره 1- چنان چه دانشجویی در دوره کاردانی به کارشناسی ناپیوسته دو نیمسال و در دور کارشناسی پیوسته 3 نیمسال اعم از متوالی یا متناوب مشروط شده باشد، از تحصیل محروم می‌شود.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
بعضی القاب، صفات انحصاری صهیونیست‌هاست
لیبرمن: در مسیر پیروزی نیستیم
واکنش امیرعبداللهیان به پاسخ ایران به حمله اسرائیل در اصفهان
دیده شدن یک قلاده پلنگ ایرانی در رودبار +فیلم
واکنش اتحادیه اروپا به حادثه اصفهان
اتحادیه اروپا دو نهاد و چهار صهیونیست را تحریم کرد
تماس مهم و فوری وزیر خارجه اردن با همتای ایرانی در نیویورک
انگیزه مهاجم کنسولگری ایران در پاریس چه بود؟
بیش از ۵۰درصد بارش سال آبی این استان در ۳ روز اتفاق افتاد
آخرین خبرها از سیل جنوب
این مار باستانی اندازه اتوبوس بوده است !
واکنش اردوغان به حادثه اصفهان
واکنش ایران به وتوی قطعنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد
موشک های اسرائیلی قبل از رسیدن به ایران توسط پدافند هوایی ایران در این نقطه از عراق منهدم شدند
علم الهدی: آیا بی حجابی به عنوان یک فسق آشکار از یک تخلف راهنمایی و رانندگی نازل تر است؟
ورود سامانه بارشی جدید و فراگیر به کشور
آخرین وضعیت تردد در جاده های کشور
بسته‌های غذایی برای مادران دارای فرزند شیرخوار؛ اعتبار تامین شد
رسانه های ضد ایرانی از رسانه های اسرائیلی جلو زدند!
هشدار به شکارچیان؛ از این منطقه خارج شوید
خدمات رسانی به ۱۰هزار حادثه‌دیده در پی سیل و آبگرفتگی
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top