تاریخ انتشار: شنبه 1395/10/11 - 11:05
کد خبر: 221355

سرنوشت داوطلبان روی میز وزیر علوم؛

رشته‌های «یکبار پذیرش» چالش جدید داوطلبین دانشگاه آزاد

رشته‌های «یکبار پذیرش» چالش جدید داوطلبین دانشگاه آزاد

پس از حواشی آزمون دکتری 95 و آزمون کارشناسی ارشد 95، به نظر می آید حالا دوباره اختلافات وزارت علوم و دانشگاه آزاد پررنگ تر از قبل شود. ماجرای این اختلاف از آنجا آغاز شد که وزارت علوم لیستی از رشته های مجوزدار را تحت عنوان «رشته های یکبار پذیرش» به دانشگاه آزاد ارائه کرد.

خبرنامه دانشجویان ایران: مجتبی شریعتی نیاسر معاون آموزشی وزارت علوم امروز(شنبه) طی مصاحبه ای اعلام کرد: بررسی رشته های یک بار پذیرش دانشگاه آزاد برای پذیرش در دفعات آینده درحال بررسی است و نتایج آن به زودی اعلام می شود.

به گزارش خبرنگار صنفی - آموزشی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ پس از حواشی آزمون دکتری 95 و آزمون کارشناسی ارشد 95، به نظر می آید حالا دوباره اختلافات وزارت علوم و دانشگاه آزاد پررنگ تر از قبل شود. ماجرای این اختلاف از آنجا آغاز شد که وزارت علوم لیستی از رشته های مجوزدار را تحت عنوان «رشته های یکبار پذیرش» به دانشگاه آزاد ارائه کرد و از او خواست که منحصرا در این رشته ها پذیرش دانشجو انجام شود.

*** منظور از رشته های یکبار پذیرش چیست؟
رشته های دارای مجوز یکبار پذیرش دانشگاه آزاد، آن دسته از رشته هایی هستند که شورای گسترش آموزش عالی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری آنها را تایید نموده است و به دانشگاه آزاد اجازه داده است که فقط در این رشته ها و فقط برای یک سال(منحصرا سال 95) اقدام به پذیرش دانشجو نماید. فهرست رشته های یکبار پذیرش شامل بیش از 4 هزار و 600 رشته دانشگاه آزاد در مقاطع کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری است. طبیعتا پس از سال 95، پذیرش دانشجو در این رشته ها منوط به اعلام نظر وزارت علوم خواهد بود.

در همین راستا، وزارت علوم بیانیه ای را صادر نمود که در قسمتی از آن آمده بود: «در پی تماس های مکرر متقاضیان ورود به دانشگاه آزاد اسلامی در خصوص رشته محل های مورد تایید شورای گسترش آموزش عالی به اطلاع می رساند، با عنایت به اینکه درخواست بررسی قریب به 5 هزار رشته محل دانشگاه آزاد اسلامی از تاریخ ششم شهریور ماه سال جاری به دفتر گسترش آموزش عالی ارائه شد و امکان رسیدگی به همه درخواست‌ها در محدودیت زمانی انتخاب رشته متقاضیان، امکان پذیر نبود. لذا در جهت حل مشکل داوطلبان در سال جاری، دانشگاه آزاد اسلامی مجاز است که صرفا برای یک بار پذیرش دانشجو در رشته محل های مورد درخواست و فقط برای سال تحصیلی 96-1395 نسبت به پذیرش دانشجو اقدام کند. بدیهی است استمرار ارائه رشته محل های فوق برای سال تحصیلی بعد، مستلزم بررسی دقیق شرایط و براساس شاخص ها و تایید دفتر گسترش آموزش عالی وفق مقررات خواهد بود.»

در ادامه لیست کامل رشته های دارای مجوز یکبار پذیرش دانشگاه آزاد در کلیه مقاطع تحصیلی آمده است:

*** آغاز بررسی رشته های یک بار پذیرش
مجتبی شریعتی نیاسر معاون آموزشی وزارت علوم امروز(شنبه) طی مصاحبه ای اعلام کرد: بررسی رشته های یک بار پذیرش دانشگاه آزاد برای پذیرش در دفعات آینده درحال بررسی است و نتایج آن به زودی اعلام می شود.

شریعتی نیاسر البته در این مصاحبه با ابراز اینکه «دانشگاه آزاد یکی از زیرنظام های آموزش عالی است بنابراین یک زیر نظام برای دستگاه بالاتر خود شرط نمی گذارد» نشان داد که در تعیین تکلیف رشته های مجوزدار اختلاف نظر بسیاری بین وزارت علوم و دانشگاه آزاد وجود دارد و احتمالا در ادامه خبرهای بیشتری درباره آن خواهیم شنید.

*** دود اختلافات مسئولین در چشم داوطلبان!
فارغ از اینکه در ماجرای تعیین رشته های مجوزدار حق با وزارت علوم است یا دانشگاه آزاد، این دو نهاد مسئول باید بدون کشاندن اختلاف به رسانه ها و همچنین بدون مغشوش ساختن ذهن داوطلبان دانشگاه آزاد، با سرعت بیشتری تکلیف این رشته ها را مشخص نموده و آن را به اطلاع عموم دانشجویان برسانند.

در غیر این صورت، قطعا دود اختلافات این دو نهاد مسئول به چشم داوطلبان خواهد رفت و آینده و سرنوشت داوطلب بازیچه اختلافات مسئولین خواهد شد.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
به جای اینکه کارکرد گرایانه حرف بزنیم، تکلیف گرایانه حرف می‌زنیم!
توصیه چند دانشگاه برتر جهان به دانشجویان جدید
بزرگترین «آی.سی.یو» کرمانشاه افتتاح شد
نتایج اولین عمل پیوند چشم دنیا منتشر شد
اعمال شب و روز ۱۷ ربیع‌الاول
کاراته قهرمانی آسیا؛ اباذری دومین فینالیست کاراته ایران
یامگا مقابل استقلال به فوتبال بازگشت!
جزئیات ارائه دروس عمومی به دانشجویان علوم پزشکی از مهر ۱۴۰۳
واکنش عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی به اظهاراتی درباره مصوبه کنکور
عراقچی راهی نیویورک شد
مشارکت مردم از طریق شرکت‌های سهامی عام پروژه افزایش می‌یابد
صعود ۳۱ دلاری اونس جهانی در معاملات امروز
اعلام فراخوان جذب نخبگان در دانشگاه فرهنگیان در هفته آینده
بودجه سال ۱۴۰۴ در سه بخش به مجلس تقدیم می‌شود
اعلام ترکیب استقلال و نساجی
جایزه جهانی هم مخالفان زاکانی را راضی نکرد
افزایش خشونت در ایالات متحده
ارسال ۴۷ پرونده دارای احکام انضباطی اخراج از دانشگاه دانشجویان به وزارت علوم
معرفی ۶ کتاب تحسین شده ازجانب رهبر انقلاب در ویژه برنامه کتاب یک
هدایای عجیب شهردار و استاندار کرمانشاه به قهرمان المپیک/ شکلات خوری و زمینی که ۱۱ صاحب داشت!
تلاش برای تأمین اعتبار خرید گندم برای سال زراعی آتی
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top