تاریخ انتشار: دوشنبه 1395/10/13 - 13:11
کد خبر: 221649

مسئولین وزارت علوم از پاسخ به شهریه دروس جبرانی طفره رفتند؛

از جیب دانشجو به جیب دانشگاه

از جیب دانشجو به جیب دانشگاه

انگار معلوم نیست که شهریه‌های دروس جبرانی قرار است بر چه اساسی تعیین شود و اصلا بر چه اساسی قرار است دانشجوی دانشگاه دولتی که حق برخورداری از خدمات تحصیلی رایگان را دارد، باید برای گذراندن وااحد جبرانی یا پیش‌نیاز، هزینه پرداخت کند!

خبرنامه دانشجویان ایران: آغاز سال تحصیلی با اعتراضات صنفی همراه شد؛ اعتراضاتی که بیشتر متوجه اجرای ناعادلانه قانون سنوات و تامین کسری بودجه دولت و مراکز آموزش عالی از جیب دانشجویان بود.

به گزارش خبرنگار صنفی – آموزشی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ با نگاهی به ضرب‌المثل کوتاه و پر مفهوم "سالی که نکوست از بهارش پیداست" می‌شود به راحتی فهمید انگار جیب دانشگاه‌ها و وزارت علوم سوراخ است که هر دم باید از این باغ بری برسد!

از جیب دانشجویان و خانواده‌های آنها به جیب وزارت علوم و دانشگاه‌هایی که در بودجه پایان سال‌شان کسری اورده‌اند و توانایی تامین هزینه‌های جاری خود را ندارند، ماجرا را از آنجایی جذاب‌تر می‌کند که انگار قرار نیست برنامه ریزی‌ها برای کسب بیشتر درآمد از خدمات آموزش عالی در دانشگاه‌های دولتی که منت تحصیل رایگان روی سر دانشجو می‌گذارند، تمام شود و مسئولین محترم دست بردار نیستند.

دریافت شهریه بابت دروس جبرانی، جدیدترین بهانه دریافت پول از دانشجویان شده است اما فعلا برای میزان آن احتمالا مصوبه‌ای در نظر گرفته نشده است و طبق قیمت سایر دروس قرار است محاسبه شود.

 دانشجویان زیادی طی تماس‌های مکرر با خبرنگار صنفی – آموزشی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ خواستار بررسی و پیگیری این مشکل جدید از مقامات مسئول در وزارت علوم شدند. دانشجویانی که دیگر نگاه روشنی نیز حتی به تجمع و اعتراض جمعی ندارند چراکه بی‌محلی مسئولین، دردی از آنها دوا نمی‌کند.

خبرنگار ما طی تماس‌های متعدد با بخش‌های مختلف وزارت علوم و سازمان امور دانشجویان، در نهایت پاسخ روشنی در خصوص وجود یا عدم وجود آئین‌نامه مدون و مشخصی در ماجرای شهریه دروس جبرانی دانشگاه‌ها دریافت نکرد.

دروس جبرانی به واحدهایی گفته می‌شود که اغلب دانشجویان آن را تحت عنوان «پیش نیاز» می‌شناسند و بنا به صلاحدید دانشگاه‌ها مجبور به گذراندن آنها می‌شوند.

دور باطل در وزارت علوم
خبرنگار صنفی – آموزشی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ در ابتدا با دفتر دکتر مجتبی شریعتی نیاسر، معاون آموزشی وزارت علوم تماس گرفت اما مسئول دفتر دکتر نیاسر، اعلام  کرد که شهریه دروس جبرانی مربوط به حوزه دفتر گسترش می‌شود.

بعد از تماس با دفتر گسترش وزارت علوم نیز منشی دفتر، خبرنگار ما را به روابط عمومی ارجاع داد و در این خصوص از این واحد وزارتخانه نیز پاسخی حاصل نشد.

روابط عمومی وزارت علوم اما این پرسش را در حوزه سازمان امور دانشجویان دانست و در این خصوص، دفتر دکتر مجتبی صدیقی، رئیس این سازمان را معرفی کرد. تماس خبرنگار صنفی – آموزشی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ با دفتر رئیس سازمان امور دانشجویان اما باز هم بی نتیجه ماند و به روابط عمومی یعنی، محسن میرحسینی ارجاع داده شد.

دست اخر نیز میرحسینی درباره این سوال اظهار بی اطلاعی کرد و تا دوباره به سراغ روابط عمومی وزارت علوم رفتیم؛ این بار اما روابط عمومی وزارت علوم، این سوال را متوجه حوزه معاونت آموزشی - همان جایی که اولین بار تماس گرفتیم – عنوان کرد.

در این میان به نظر می‌رسد که سردرگمی مسئولان حوزه تخصصی این سوال مبنی بر «شهریه‌های دروس جبرانی بر چه اساسی و توسط کدام نهاد تعیین می‌شود؟ وزارت علوم یا دانشگاه؟ و اینکه چرا تاکنون، مبلغی تحت عنوان چنین شهریه‌ای از دانشجویان گرفته نمی‌شد؟» در وزارت علوم، نشان از بی برنامگی در این خصوص و حقوق نادیده گرفته شده‌ی دانشجویان دارد.

انگار معلوم نیست که شهریه‌های دروس جبرانی قرار است بر چه اساسی تعیین شود و اصلا بر چه اساسی قرار است دانشجوی دانشگاه دولتی که حق برخورداری از خدمات تحصیلی رایگان را دارد، باید برای گذراندن واحد جبرانی یا پیش‌نیاز، هزینه پرداخت کند!

مطمئناً سایر دانشجویان نیز برای پرسش این سوال در وزارت علوم، گرفتار دور باطلی می‌شوند که هیچ یک از مسئولین، پاسخی برای آن ندارند و اگر نه که طفره رفتن از پاسخ به سوال خبرنگار صنفی – آموزشی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ به نمایندگی از دانشجویان کثیری که در این زمینه سوال دارند، چه معنی می‌تواند داشته باشد؟

تنها بندی که در آئین نامه دانشگاه‌های دولتی درباره واحدهای جبرانی، حاوی اطلاعات است، ماده 10 قانون انتخاب واحد است:

ماده 10: تعداد واحدهای جبرانی با تشخیص گروه آموزشی صرفا برای دوره کارشناسی ناپیوسته حداکثر 6 واحد است و نمره دروس جبرانی در میانگین نیم سال و کل محاسبه نمی‌شود.

تبصره 1- دانشگاه اختیار دارد برای دانش‌آموختگان دوره کاردانی پیوسته (فاقد مدرک پیش دانشگاهی) که معدل کل آنها زیر 14 است و در دوره کارشناسی ناپیوسته در رشته غیرمرتبط (به تشخیص گروه آموزشی) پذیرفته شده‌اند حداکثر 20 واحد درسی جبرانی ارائه کند. نمره این دروس در میانگین نیم سال و کل محاسبه نمی‌شود.

در حالی که هنوز ساز و کار رسمی درباره اخذ شهریه بابت دروس جبرانی از دانشجویان دانشگاه‌های دولتی اتخاذ نشده است، دانشگاه‌های زیادی هستند که از دانشجویان پول می‌گیرند و اعتراض انها را به همراه داشته است.

برای نمونه، سومین روز از اعتراض دانشجویان دانشگاه تربیت مدرس نیز فرارسیده است و مسئولین جوابی ندارند به دانشجویان بدهند!

رضا یکی از دانشجویانی است که در دانشگاه خواجه نصیر در مقطع ارشد در حال تحصیل است، وی در مقطع کارشناسی رشته برق کنترل بوده است و در مقطع ارشد رشته مکاترونیک(روزانه) را انتخاب کرده است، پس از گذشت یک ترم متوجه بدهکاری 700 هزار تومانی می شود؛ پیگیری های وی به این نتیجه می رسد که دانشگاه ادعا می کند به دلیل دروس جبرانی «اجباری» باید این مبلغ را پرداخت کند!، این دانشجو با شرح این ماجرا ادامه میدهد: دو نکته در این مسئله قابل تامل است، 1- در زمان ثبت نام به این مسئله اشاره نشده بود، و 2- در مقطع ارشد گرایش ما تغییر کرده است و باید دروس مربوط به گرایش جدید را بگذرانیم، با کدام استدلال باید این هزینه سنگین را پرداخت کنیم.

«خبرنامه دانشجویان ایران»؛ آماده شنیدن هرگونه پاسخی از سوی مسئولین وزارت علوم یا دانشگاه‌هایی است که در حال حاضر از دانشجویان، بابت واحدهای جبرانی، شهریه می‌گیرند.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
به بهانه اختلال در کار؛ گوگل کارمندان معترض به همکاری با رژیم صهیونیستی را اخراج کرد
پلمب ۱۰ مؤسسه پایان نامه فروشی در روزهای آینده
۵۰۰ هزار متقاضی طرح نهضت ملی مسکن خانه‌دار شدند
پیگیری آخرین وضعیت وقوع سیل در سیستان و بلوچستان از سوی رئیسی
رئیسی: دولت در تامین مسکن خود را همراه جوانان می‌داند
امیرعبداللهیان: هیچ دولتی در مقابل حمله به سفارت خود ساکت نمی‌نشیند
پرسپولیس صدرنشین شد
کاپیتان پرسپولیس مصدوم شد
اتفاقی عجیب در آبادان؛ پرسپولیس مقابل نفت هیچ هواداری در ورزشگاه نداشت
وزیر ارتباطات: ۵۰ درصد به سرعت اینترنت افزوده می‌شود
امیرعبداللهیان: با شدت بیشتری به هرگونه خطای محاسباتی رژیم اسرائیل پاسخ می‌دهیم
سخنگوی کابینه اسرائیل: حمله ایران به ما «بی‌سابقه» بود
دیدار و گفت‌وگوی امیرعبداللهیان با وزیر خارجه مالت در نیویورک
گوترش: توقف درگیری‌ها در غزه از تنش‌های گسترده در خاورمیانه جلوگیری خواهد کرد
سیاستمدار اسرائیلی: در یک قدمی رسوایی هستیم، نه پیروزی
اعلام نتایج آزمون آموزگاری تا پایان فروردین
اصلاح احکام رتبه‌بندی ۱۰۰ هزار معلم بازنشسته
امدادرسانی به ۵۳۰۰ نفر در ۸ استان جنوبی
مدیرعامل شرکت واحد:جای خانم ها و آقایان در اتوبوس‌های BRT تغییر می‌کند
جلال ملکی: آتش سوزی در پایانه شرق نبود؛ انفجار صحت ندارد
فوری/ انفجار مرگبار در ترمینال شرق تهران/ چند نفر کشته شدند؟
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top