تاریخ انتشار: شنبه 1395/10/18 - 09:09
کد خبر: 222147

پاسخی به چرایی کاهش داوطلبین کنکور ارشد؛

جوانان دیگر «سر کار» نمی‌روند!

جوانان دیگر «سر کار» نمی‌روند!

دوم این که دیگر خانواده‌ها در پشتیبانی از فرزندان‌شان برای مدت طولانی دچار سختی هستند و همین موضوع باعث می‌شود جوانان بین تحصیلات تکمیلی – که انجام صحیح و پژوهش‌محور آن کاری است تمام وقت – و پیوستن به بازار کار و یا انجام خدمت سربازی در مورد آقایان، مورد اول را انتخاب نکنند.

خبرنامه دانشجویان ایران: آمارهای سازمان سنجش می‌گوید تعداد متقاضیان شرکت در آزمون کارشناسی ارشد با شیب تندی کاهش پیدا کرده است. در سال 93، 950 هزار نفر در این آزمون شرکت کرده‌اند و این رقم در سال 96 به 750 هزار نفر رسیده است.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ کاهش بیش از 20 درصدی طی 3 سال. چرا این اتفاق افتاده است؟ جواب صحیح و دقیق به این سوال نیازمند تحقیق میدانی است، اما به نظر چند عامل عمده در این کاهش موثر بوده‌اند. گذر موج جمعیتی دهه ی شصت از جمعیت متقاضیان بالقوه ی این آزمون را می‌توان یکی از این دلایل دانست. اما به نظر می‌آید شرایط اجتماعی در این قضیه اثر گذارتر بوده‌اند.

1- جامعه هم‌اکنون نیک دریافته است که گسترش بی‌رویه‌ی آموزش عالی عموما، و تحصیلات تکمیلی خصوصا، اقدامی بوده است بدون توجه به زیرساخت‌ها و امکانات لازم، نیازسنجی جامعه، و مصالح دانش‌آموختگان.

جوانان دیگر «سرکار» نمی‌روند!

امروز این احتمال در میان مردم قوت گرفته است که افزایش این حجم از صندلی‌های دانشگاه‌ها، به ویژه در مقاطع تحصیلات تکمیلی، راهکاری بوده است برای سرپوش گذاشتن بر ناتوانی ایجاد اشتغال برای جوانان. در واقع این سیاست، جوانان را به درس خواندن سرگرم کرده است و حال به هیچ عنوان امکان ایجاد اشتغال و استفاده از جوانانی را که آموزش داده است ندارد.

سال تعداد داوطلبین
91 930 هزار و 172 نفر
92 896 هزار و 044 نفر
93 950 هزار و 429 نفر
94 813 هزار و 013 نفر
95 761 هزار و 649 نفر
96 754 هزار و 262 نفر

2– با این شرایط، تحصیلات تکمیلی مزیتی در بازار کار به حساب نمی‌آید. حتی در مواردی نقطه ی ضعف محسوب می شود و افرادی که مدارک تحصیلی بالاتری دارند در زمان استخدام در موضع ضعف قرار می‌گیرند و کارفرمایان نسبت به استخدام آن‌ها بی‌میل‌اند. ولی تحصیلات بالاتر تشخص اجتماعی بالاتری را به همراه دارد. درست است؟ به نظر می‌رسد این طور نیست.

دیگر حتی پرستیژ را هم نمی‌توان آورده‌ی تحصیلات تکمیلی دانست. خیل عظیم دانش‌آموختگان این مقاطع، بی‌تردید از منزلت این مدارک کاسته است که فرموده‌‌اند «هر شب اگر شب قدر بودی، پس شب قدر بی‌قدر بودی ...». به علاوه این واقعیت که بسیاری از این دانش‌آموختگان به دلیل ضعف آموزش فاقد اندک توانایی و سطح علمی در رشته‌ی خود هستند و بسیاری از ایشان حتی قادر به انجام رساله‌های خود نبوده‌اند و آن‌ها را خریداری کرده‌اند، از ارج و قرب دارندگان مدارک تحصیلی کاسته‌است.

جوانان دیگر «سرکار» نمی‌روند!

3– از سوی دیگر دشوار شدن وضعیت اقتصادی برای عموم مردم، موجب شده است که عامل اقتصادی به فاکتوری حیاتی در تصمیم‌گیری‌ها بدل شود. اول این که اگر قرار است تحصیلات تکمیلی آورده‌ای نداشته باشد، بی‌شک میل و رغبتی نیز برای انجام آن وجود ندارد.

دوم این که دیگر خانواده‌ها در پشتیبانی از فرزندان‌شان برای مدت طولانی دچار سختی هستند و همین موضوع باعث می‌شود جوانان بین تحصیلات تکمیلی – که انجام صحیح و پژوهش‌محور آن کاری است تمام وقت – و پیوستن به بازار کار و یا انجام خدمت سربازی در مورد آقایان، مورد اول را انتخاب نکنند.

جوانان دیگر «سرکار» نمی‌روند!

4- و نکته‌ی آخر این که کارشناسی ارشد را می‌توان دروازه‌ای برای دکتری دانست. در واقع صرف مدرک کارشناسی ارشد به تنهایی چندان مزیتی نسبت به کارشناسی ندارد بلکه می‌تواند مدخلی برای ورود فرد به دنیای پژوهش و دکتری باشد. این امری یعنی فرد باید برای یک دوره‌ی طولانی‌ مدت و حداقل 7 – 8 ساله برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری نماید. اما عدم وجود ثبات در فعالیت‌های علمی کشور، به خصوص برنامه‌های دانشگاه‌ها، این کار را فعالیتی پر خطر ساخته است.

جوانان دیگر «سرکار» نمی‌روند!

در سالیان اخیر بسیار شاهد بوده ایم که سر فصل های دروس، منابع آزمون، شیوه های جذب، سیاست‌های کلی و ... تغییر کرده است و داد دانشگاهیان را در آورده است. به عنوان مثال در چند سال گذشته بارها درس‌ها و سرفصل‌های آزمون دکتری و شیوه‌ی جذب و میزان تاثیر آزمون و مصاحبه تغییر کرده است. در چنین شرایطی بدیهی است که میل به تحصیلات تکمیلی کاهش خواهد یافت، که با توجه به مواردی که ذکرش رفت ، شاید بتوان آن را اتفاقی میمون و مبارک دانست.

* گزارش از رضا مشتاقی

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
1395/10/18 - 17:58

دیگر نمی دانم با چه زبانی تذکر دهم که تصاویر زنان ساعد برهنه را درج نکنید. حرام است ولو در جامعه باشد.
تورهای مسافرتی آفری
زیباترین بازی سال / خداحافظی پرسپولیس با جام حذفی
دانشگاه‌های آمریکا یکپارچه بر علیه رژیم صهیونیستی +فیلم
دفتر بن‌گویر بیانیه داد
لحظه تصادف و واژگونی خودروی وزیر امنیت داخلی اسرائیل +فیلم
زخمی شدن وزیر امنیت داخلی اسرائیل پس از واژگونی خودرو +فیلم
کاهش عجیب بودجه آموزش و پرورش در سال ۱۴۰۳
وزیر تندروی اسرائیلی تصادف کرد +فیلم
وضعیت وزیر امنیت داخلی اسرائیل وخیم است +جزئیات
نماز خواندن یک دانشجوی مسلمان بعد از دستگیری در حضور پلیس آمریکا +فیلم
حمایت دانشجوی دانشگاه کلمبیا از فلسطین با لباس عروس +فیلم
دست رد پاکستان به سینه آمریکا درباره رابطه با ایران
پلیس آمریکا در حال پاکسازی خون حامیان فلسطین در محل درگیری با دانشجویان +فیلم
حرکت جالب از ادای احترام دانشجویان آمریکایی به فلسطینان +فیلم
تیک تاک کسب و کارش را در آمریکا تعطیل می‌کند
عضو کارگزاران: ثابت شد اسرائیل پوشالی‌ترین رژیم منطقه است
نگاهی به طرح کنترل اجاره بهای املاک مسکونی
سرکوب اعتراضات در حمایت از فلسطین در آمریکا
تپانچه بادی ایران نایب قهرمان شد
نگارش پایان نامه: راهنمای گام به گام
با این پنج نکته، بهترین غرفه نمایشگاه امسال مال شماست
انواع موتور گیرلس
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top