تاریخ انتشار: یکشنبه 1395/10/26 - 09:56
کد خبر: 223096

آرامش قبل از طوفان در فلسطین

یک عضو جنبش حماس تاکید کرد اگر تجاوزات رژیم صهیونیستی و رفتار وقیحانه صهیونیست‌ها با اسرا، خانواده‌ها و غصب اراضی فلسطینی‌ها ادامه داشته باشد، انتفاضه الاقصی وارد مرحله قوی تر از آنچه که بود، خواهد شد.

خبرنامه دانشجویان ایران: یک عضو جنبش حماس تاکید کرد اگر تجاوزات رژیم صهیونیستی و رفتار وقیحانه صهیونیست‌ها با اسرا، خانواده‌ها و غصب اراضی فلسطینی‌ها ادامه داشته باشد، انتفاضه الاقصی وارد مرحله قوی‎تر از آنچه که بود، خواهد شد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از تسنیم، «فائز ابو ورده» عضو ارشد جنبش مقاومت اسلامی فلسطین(حماس) در گفت‌وگو با تسنیم به سئوالات مختلف درباره مسئله فلسطین از جمله انتفاضه، سرنوشت مسئله آشتی ملی،‌ اوضاع کرانه باختری و تحولات منطقه‌ای پاسخ داده است که مشروح آن از نظر خوانندگان گرامی می‌گذرد.

تسنیم : اوضاع فلسطین در سال جدید میلادی را چگونه ارزیابی می‏‌کنید؟
فائز ابو ورده: بسم الله الرحمن الرحیم. در  ابتدا به برادران مسیحی‌مان در رام الله سال جدید را تبریک می‌گویم و امیدوارم که سال جدید سال خیر و برکت برای آنها باشد. اول اینکه نشانه‎هایی از آشتی میان دو جنبش فتح و حماس وجود دارد که هر چند در حد حرف و حدیث است، ولی ما منتظر ریاست تشکیلات خودگردان فلسطین و در راس آن ابومازن و کمیته مرکزی جدید منتخب هستیم که این حرف و حدیث‎ها را به عمل تبدیل کند.

به نظر من اگر گمانه‎زنی‎ها به واقعیت برسد و حرف و حدیث‎ها به عمل تبدیل شود، ما در سال 2017 شاهد گشایش خاصی در خصوص مهمترین موضوعی که ذهن فلسطینیان را به خود درگیر کرده است یعنی موضوع دودستگی فلسطینی خواهیم بود.

تسنیم : با توجه به تحولات فلسطین در سال 2017، آیا در سال جدید شاهد آشتی خواهیم بود؟
فائز ابو وردة: از واقعیت تحولات و آنچه شاهد آن هستیم، بسیار متاسفم و امیدوارم که تغییر کند، زیرا بازداشت‎ دانشجویان و اسرای آزاده شده همچنان ادامه دارد و سیاست سرکوبگری و بستن دهان همچنان وجود دارد و در حق شهروندان فلسطینی در دانشگاه‎ها ظلم می‌شود، همانطوری که دو یا سه روز قبل در رام الله اتفاق افتاد و به یکی از برادران دانشجو در مقابل چشمان مردم و در روز روشن علنا حمله شد و به همراه همسرش مورد ضرب و شتم قرار گرفت و دو روز بعد نیز آزاد شد.

ما امیدواریم که گشایشی حاصل شود و نشست‌های عادی بین همه گروه‎های فلسطینی در راس آن فتح و حماس که طرح فلسطینی را بر اساس منفعت عموم هدایت می‌‏کنند، برگزار شود، زیرا هیچ یک از آنها نمی‎توانند به تنهایی در برنامه سیاسی خود موفق عمل کنند.

تسنیم : به نظر شما چه دلایلی پشت پرده کاهش عملیات استشهادی در کرانه باختری پس از آنکه حجم زیادی از این عملیات را شاهد بودیم؟
فائز ابو ورده: انتفاضه فعلی انتفاضه‎ای است که دیگر گروه‎ها همانند انتفاضه اول و دوم از آن حمایت نمی‎کنند، و این مسئله کار انتفاضه را سخت می‌کند، اما در عین حال هیچ کس نمی‌تواند بگوید که اوضاع آرام شد و ما می‎بینیم که اوضاع مدت زمانی آرام شد و بعد از مدت کوتاهی عملیات‎های استشهادی را بیشتر و با قدرت خواهیم دید.

من معتقدم که اگر انتفاضه به همین شکل باشد و حملات و تجاوزات دشمن صهیونیستی و رفتار وقیحانه طرف صهیونیستی در برخورد با اسرا، خانواده‎‌ها،‌ غصب اراضی ما، ممنوعیت پخش اذان و اقدام اخیر اسرائیل در عدم تحویل اجساد اعضای حماس به خانواده‌هایشان به همین شکل باقی بماند، انتفاضه وارد مرحله قوی‎تر از آنچه که بود، خواهد شد. اگرچه امور اکنون آرام است، ولی این برای ملت و جوانان ما به معنای آرامش قبل از طوفان است.

تسنیم : اوضاع کرانه باختری را در شرایط فعلی در دو سطح داخلی و خارجی چگونه ارزیابی می‌کنید؟ یعنی در سایه شرایطی که فلسطین به طور کلی در آن به سر می‎برد، آینده کرانه باختری از لحاظ اقتصادی، سیاسی، نظامی و امنیتی را چگونه می‌‏بینید؟
فائز ابو ورده: در سطح منطقه‎ای یعنی آنچه را که در سطح جهان عرب یا کشورهای منطقه شاهد هستیم، می‎بینیم که همه این کشورها به اوضاع خود مشغول هستند،‌از جمله در سوریه، یمن و چند کشور دیگر حتی ترکیه به اوضاع داخلی خود مشغول هستند، زیرا بازیگر سازنده در موضوع فلسطین هستند و با اسرائیلی‌ها روابط ندارند، بلکه با جنبش حماس که می‎تواند در موضوع اسرا و همچنین بازداشت شدگان تاثیر بگذارد، ارتباط دارند.

بنابراین ما می‎گوییم هر کشوری که در این منطقه  نقشی دارد، دشمن اشغالگر صهیونیستی و آمریکا و چند کشور دیگر برای مشغول کردن آن به اوضاع داخلی‌اش دخالت می‏‌کنند تا در تحولات منطقه نقش تاثیرگذاری نداشته باشد و تنها دشمن در بین ما یکه‎تازی کند، بدون اینکه متاسفانه از سوی برخی کشورهای عربی تحت فشار قرار بگیرد و فشارهایی از سوی دولت مصر و ریاست جمهوری آن علیه فلسطینیان در پی عقب‎نشینی قاهره از پیش نویس قطعنامه ضد صهیونیستی در شورای امنیت اعمال شد که متاسفانه تصمیم منفی در حق مسئله فلسطین بود، ولی خداوند سبحان و تعالی به ملت فلسطین در ازای کشورهای برادر، کشورهای دوست بخشید تا به وظایفی که روی دوش آنها است عمل کنند و این مسئله را جبران کنند.

اوضاع ما حکم می‌کند که در جبهه داخلی متحد و در مرحله آینده در سال 2017 به خودمان تکیه داشته باشیم و من معتقدم که باید قوی‌تر از آن باشیم که به کشورهای برادر تکیه داشته باشیم، زیرا بیشتر این کشورها به اوضاع داخلی خود مشغول هستند.

تسنیم : در هفتمین کنفرانس فتح نزدیکی روابط بین دو جنبش حماس و فتح را مشاهده کردیم، آیا این می تواند نشانه حرکت جدید درباره روابط فتح و حماس باشد و این احتمال وجود دارد که روابط دو جنبش به گذشته بازگردد؟
فائز ابو ورده: این دعوتی بود که جنبش فتح از جنبش مقاومت اسلامی حماس کرده بود تا در این کنفرانس حضور پیدا کند و جنبش حماس نیز به این دعوت پاسخ مثبت داد و من نیز یکی از شرکت‎کنندگان و اعضای این هیئت بودم که در آن شرکت داشته است. همچنانکه فرمودید برنامه‎هایی برای تقویت روابط و اعتماد متقابل بین فتح و حماس وجود دارد و به دنبال آن برای نخستین‌بار در یک‌دهه گذشته فتح هم دعوت حماس را برای حضور در مراسم سالروز تاسیس حماس پذیرفته است و «عباس زکی» یکی از اعضای کمیته مرکزی جنبش فتح در این مراسم سخنرانی کرد.

همانطوری که در ابتدا به شما گفتم، زمزمه‎هایی درباره نزدیکی روابط بین دو جنبش به گوش می‎رسد، اما در واقع هیچ اظهارنظر رسمی در این خصوص اعلام نشده است و موضوع نزدیکی روابط در حد حرف و حدیث و با لحن آشتی جویانه است که این امر چیز مطمئن و مطلوبی است و باید به مرحله عمل برسد.

تسنیم : شما به عنوان جنبش مقاومت روابط خودتان با دیگر جنبش‌های مقاومت را چگونه ارزیابی می‌کنید، یعنی با توجه به شرایطی که سوریه در آن به سر می‌برد، روابط خود با تهران و حزب الله و دولت سوریه را چگونه می‎بینید؟
فائز ابو ورده: جنبش حماس در  امور هیچ یک از کشورهای عربی دخالت نمی‌کند و ما از ملت‌ها حمایت می‎کنیم و جنبش حماس از ملت‎ها حمایت می‎کند، ولی ما در اوضاع این کشورها دخالت نمی‌کنیم. ارتباطاتی وجود دارد و من از این نقطه در کرانه باختری نمی توانم درباره آن سخن بگویم، اما روابطی وجود دارد که برادران ما در غزه و دفتر سیاسی در خارج از غزه بر آن نظارت دارند و اگر روابطی وجود داشته باشد، یعنی ما در رام‌الله و در سایه حضور اشغالگران در کرانه باختری هیچ ارتباطی در این زمینه نداریم، ولی این مسئله به رهبری سیاسی و ریاست آن در دفتر سیاسی حماس و همچنین رهبری حماس در غزه و معاونت رئیس دفتر سیاسی که ابو العبد هنیه آن را بر عهده دارد، بستگی دارد، یعنی زمینه برای آنها بیشتر از کسانی که در کرانه باختری هستند، فراهم است.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
زیباترین بازی سال / خداحافظی پرسپولیس با جام حذفی
دانشگاه‌های آمریکا یکپارچه بر علیه رژیم صهیونیستی +فیلم
دفتر بن‌گویر بیانیه داد
لحظه تصادف و واژگونی خودروی وزیر امنیت داخلی اسرائیل +فیلم
زخمی شدن وزیر امنیت داخلی اسرائیل پس از واژگونی خودرو +فیلم
کاهش عجیب بودجه آموزش و پرورش در سال ۱۴۰۳
وزیر تندروی اسرائیلی تصادف کرد +فیلم
وضعیت وزیر امنیت داخلی اسرائیل وخیم است +جزئیات
نماز خواندن یک دانشجوی مسلمان بعد از دستگیری در حضور پلیس آمریکا +فیلم
حمایت دانشجوی دانشگاه کلمبیا از فلسطین با لباس عروس +فیلم
دست رد پاکستان به سینه آمریکا درباره رابطه با ایران
پلیس آمریکا در حال پاکسازی خون حامیان فلسطین در محل درگیری با دانشجویان +فیلم
حرکت جالب از ادای احترام دانشجویان آمریکایی به فلسطینان +فیلم
تیک تاک کسب و کارش را در آمریکا تعطیل می‌کند
عضو کارگزاران: ثابت شد اسرائیل پوشالی‌ترین رژیم منطقه است
نگاهی به طرح کنترل اجاره بهای املاک مسکونی
سرکوب اعتراضات در حمایت از فلسطین در آمریکا
تپانچه بادی ایران نایب قهرمان شد
نگارش پایان نامه: راهنمای گام به گام
با این پنج نکته، بهترین غرفه نمایشگاه امسال مال شماست
انواع موتور گیرلس
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top