تاریخ انتشار: شنبه 1395/11/16 - 14:44
کد خبر: 225567

دستور ترامپ، «دست فرمان» شخصی بود؟/ اپیزود سوم

ویزا؛ حربه اوباما برای محدودیت تجارت ایران بدون تحریم!

ویزا؛ حربه اوباما برای محدودیت تجارت ایران بدون تحریم!

اتحادیه اروپا و دولت‌های عضو و همچنین ایالات متحده، منطبق با قوانین خود، از هرگونه سیاست با هدف خاص تأثیرگذاری منفی و مستقیم بر عادی‌سازی تجارت و روابط اقتصادی با ایران، در تعارض با تعهداتشان مبنی بر عدم اخلال در اجرای موفقیت‌آمیز این برجام، خودداری خواهند کرد.

خبرنامه دانشجویان ایران: ابتدای هفته گذشته بود که دونالد ترامپ رئیس جمهور جمهوری خواه آمریکا، با امضای دستوری که هدف از آن "حفاظت از آمریکا در مقابل حملات تروریستی" خوانده شده ورود پناهجویان به آمریکا را برای چهار ماه معلق کرد و موقتاً بازدید شهروندان هفت کشور با اکثریت مسلمان از جمله اتباع ایران به آمریکا را ممنوع کرد. براساس این طرح سفر شهروندان ایرانی ابتدا برای 90 روز متوقف می‌شود اما احتمال تمدید آن وجود دارد. این دستور ترامپ طی روزهای اخیر با واکنش ها و تحلیل های گوناگونی روبرو بوده است، عده ای در داخل این مسئله یک دستور «شخصی» که توسط ترامپ اعمال شده، می دانند و عده ای نیز آن را بخشی از سیاست های «کلان» ایالات متحده ارزیابی کرده اند.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ به همین بهانه سعی داریم طی سلسله گزارش هایی به واقعیات پشت صحنه این دستور رئیس جمهور جدید آمریکا بپردازیم، و با مرور انگاره های «روشن» تاریخی چند سال اخیر، به پاسخی نسبت به این دو دیدگاه مطرح شده، برسیم.

اپیزود سوم؛
اواخر آذر ماه 94 بود که باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا با امضای لایحه بودجه سال آینده این کشور، محدودیت‌های تازه‌ برای ورود به این کشور را هم به عنوان بخشی از قانون بودجه تایید کرد. این محدودیت‌ها در مجلس نمایندگان آمریکا تصویب شده بود شامل بعضی شهروندان ۳۸ کشوری می‌شود که در حال حاضر بدون ویزا به آمریکا سفر می‌کنند.

بر اساس فصل ۲۰۳ از متن بودجه سال آینده آمریکا – که بعد از تصویب سنا و امضای اوباما به قانون تبدیل شده – اگر شهروندان این ۳۸ کشور در پنج سال گذشته به سوریه، عراق یا کشورهای حامی تروریسم از نظر وزارت خارجه آمریکا(ایران، سودان و سوریه) سفر کرده باشند، نمی‌توانند مانند گذشته بدون ویزا وارد آمریکا شوند. به علاوه کسانی که تابعیت دوگانه این کشورها را هم دارند، از جمله ایرانی‌هایی که شهروند کشورهای معاف از ویزا مانند بریتانیا، استرالیا یا فرانسه هستند، باید با اجرای قانون تازه برای سفر به آمریکا درخواست ویزا کنند.

این قانون در حالی تصویب شد که تاجرانی که برای سرمایه‌گذاری در ایران پس از برجام ابراز تمایل کرده بودند، آنهایی بودند که به آمریکا رفت و آمد تجاری زیادی داشته و در زمره این 38 کشور جای می‌گرفتند.

در بند 29 برجام که هدف از آن جلوگیری از ایجاد مانع برای تجارت با ایران با روش‌هایی به جز تحریم است، آمده است: "اتحادیه اروپا و دولت‌های عضو و همچنین ایالات متحده، منطبق با قوانین خود، از هرگونه سیاست با هدف خاص تأثیرگذاری منفی و مستقیم بر عادی‌سازی تجارت و روابط اقتصادی با ایران، در تعارض با تعهداتشان مبنی بر عدم اخلال در اجرای موفقیت‌آمیز این برجام، خودداری خواهند کرد."

بعد از انتشار خبر تصویب این قانون، سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نیز با صدور بیانیه ای نسبت به مصوبه کنگره آمریکا واکنش نشان داد و با اشاره به رشد 12 درصدی بخش گردشگری ایران در مقایسه با رشد 6/4درصدی این بخش در دنیا نوشت: «اکنون با توجه به فراهم شدن زمینه های لغو تحریم های ناعادلانه بین المللی، شاهد مصوبه ای نامعقول از سوی کنگره آمریکا هستیم که محدودیت هایی را برای سفر اتباع 38 کشور دنیا به چند کشور از جمله ایران اعمال می کند. سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ضمن محکوم کردن این مصوبه، اظهار امیدواری می کند با تدابیر اتخاذ شده در دستگاه دیپلماسی کشور، این مصوبه خنثی شود.»

در همین رابطه، جامعه تورگردانان در نامه‌ای خطاب به معاون رییس جمهور و رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری درخواست کرد، «با توجه به آثار مخرب این مصوبه بر گردشگری ایران و نگرانی فعالان و دست‌اندرکاران تورهای ورودی از طریق دستگاه دیپلماسی کشور و سایر بخش‌های مرتبط، برای پیشگیری از تصویب نهایی این طرح، اقدامات لازم را انجام دهد.»

در بخش دیگری از این نامه آمده است: «بعد از روی کار آمدن دولت تدبیر و امید و به سرانجام رسیدن مذاکرات هسته‌ای، ایران مقصد بسیاری از گردشگران و تجار بین‌المللی شده و این روند رو به رشد به سرعت ادامه دارد. در صورت تصویب این طرح در مجلس سنا، ورود گردشگران، سرمایه‌گذاران و تجارت جهانی در ایران، آسیب جدی خواهد دید.»

ابراهیم پورفرج، رییس جامعه تورگردانان ایران از رایزنی با وزارت خارجه برای پیگیری سرانجام این طرح خبر داد و گفت: این طرح نه فقط به صنعت گردشگری بلکه به تجارت و سرمایه‌گذاری ایران آسیب می رساند.

او در ادامه اظهار کرد: حدود 70 درصد مردم اروپا به آمریکا رفت‌وآمد دارند، در شرایطی که این جمعیت تقریبا دو تا سه بار در سال به این کشور سفر می‌کند و شاید فقط یک‌بار در طول عمر خود تصمیم بگیرند به ایران بیایند، پس چگونه می توان انتظار داشت طرح کنگره امریکا بی تاثیر باشد.

رییس جامعه تورگردانان معتقد بود: طرح کنگره آمریکا در صورت تصویب، تاثیر صددرصدی در صنعت گردشگری ایران دارد و آن را با بیش از 70 درصد افت مواجه می‌کند، حتی سفر سرمایه‌گذاران و معاملات تجار را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد و آسیب زیادی به ایرانیانی که در خارج از کشور زندگی می‌کنند، وارد می‌کند.

قانون جدید ویزای آمریکا که برای ترددکنندگان به ایران محدودیت‌هایی در زمینه سفر به آمریکا ایجاد می‌کند، دامن خبرنگار رسانه دولتی انگلیس، «بی‌بی‌سی» را هم گرفت. خبرنگار «بی‌بی‌سی» می‌گوید دولت آمریکا با توجه به تابعیت دو گانه او، معافیت‌های قبلی از روادید را برای او و دو شهروند دیگر انگلیس لغو کرده است. «رعنا رحیم‌پور»، خبرنگار رسانه دولتی انگلیس در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی توئیتر نوشت: «سه روز بعد از رفع تحریم‌های ایران، آمریکا به من و دو شهروند دیگر انگلیس معافیت ویزا نداد، چون ما تابعیت ایرانی هم داریم.»

اپیزود اول: «محور شرارت»، در روزگار «گفتگوی تمدن‌ها»

اپیزود دوم؛ صادر نکردن ویزا برای نماینده ایران در سازمان ملل با برچسب «تروریست‌ شناخته‌شده»!

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
شکایت خواننده معروف به پلیس فتا
دستگیری ۲۵ داوطلب کنکور
نتانیاهو: با یا بدون توافق به رفح حمله می‌کنیم
آقای اژه‌ای برای رفع هرگونه نگرانی در تضییع حق طلبه جوان دستور به بررسی مجدد دهید
طباطبایی: صحبت‌های نصیری تکرار کمدیک تراژدی دوسال پیش براندازهاست/ رسولی: نصیری مسئول حرف‌های خودش است و ارتباطی به جریان اصلاحات ندارد
اسکای ویو دبی: تجربه فوق العاده سرسره شیشه ای و سکو تماشای دبی
دیزل ژنراتور؛ راهکاری قدرتمند برای تأمین برق
اصولی که هر دانشجویی باید آن را رعایت کند
تظاهرات دانشجویان دانشگاه راتگرز در نیوجرسی آمریکا +فیلم
وعده صادق ضربه مهلکی به غرب پرستان داخلی بود!
شگرد جدید صهیونیست‌ها برای کودک‌کشی در غزه
محل آخرین بازی استقلال در لیگ برتر
آیا طرفداران امام خمینی خرافاتی بودند؟! +فیلم
پیام حماس به گروه‌های مقاومت درباره مذاکرات
معرفی ۲۵۰ موقعیت شغلی در نمایشگاه کار دانشگاه صنعتی امیرکبیر
اوسمار مدعی شد که سپاهان بلوف زده است
زمان بیست و دومین حراج شمش طلا در مرکز مبادله اعلام شد
کارگران قرارداد موقت دائمی می‌شوند؟
آغاز فروش بلیت قطارهای فوق‌العاده مشهد از امروز
پرتاب به آینده با اینترنت ۵.۵G
سیر تا پیاز جنبش دانشجویی حمایت از فلسطین در آمریکا
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top