تاریخ انتشار: شنبه 1395/11/16 - 22:46
کد خبر: 225630

محمدرضا کردلو؛

«پشت دیوار سکوت»؛ دغدغه‌های غیر دراماتیک!

«پشت دیوار سکوت»؛ دغدغه‌های غیر دراماتیک!

«پشت دیوار سکوت» می‌توانست یک مستند موفق در حوزه ایدز باشد، اما در قدوقواره یک فیلم سینمایی نیست. در این بین حتماً مستند «چند قطره خون» به مراتب تاثیرگذارتر، دقیق‌تر، کارکردی‌تر و صریح‌تر از فیلم جوزانی است.

خبرنامه دانشجویان ایران: محمدرضا کردلو// «ایدز» و آثار اجتماعی آن و اینکه این ویروس لعنتی از کجا وارد ایران شده است پیرنگ اصلی «پشت دیوار سکوت» است. موضوعی به شدت استراتژیک و همچنین دراماتیک، اما فیلم نتوانسته یک فیلم دراماتیک و در مرحله استراتژیک باشد. اشاره به "فابیوس" یکی از عاملین ورود خون‌های آلوده به ایران در یک اثر سینمایی اشاره‌ای قابل اعتناست. اما ریتم کند فیلم اجازه شکل گرفتن داستان را نمی‌دهد. اساساً به نظر نمی‌رسد داستانی هم وجود داشته باشد.

«پشت دیوار سکوت» چندمین فیلم جشنواره امسال است که نقش اول آن از عالم واقعیت دور می‌شود و در مجاز سیر می‌کند. روایت‌های مجازی به دلیل طرح قصه‌های موازی، نیم‌بند و ناقص کمکی به پیشرفت فیلم نمی‌کند. اشاره‌هایی که به رمان‌ها و فیلم‌های کلاسیک هم می‌شود کارکردی ندارد. پدر در عالم واقع وجود ندارد اما هوشمند‌ترین مخاطب هم این موضوع را تا دقایق پایانی متوجه نمی‌شود.

«پشت دیوار سکوت» می‌توانست  یک مستند موفق در حوزه ایدز باشد، اما در قدوقواره یک فیلم سینمایی نیست. در این بین حتماً مستند «چند قطره خون» به مراتب تاثیرگذارتر، دقیق‌تر، کارکردی‌تر و صریح‌تر از فیلم جوزانی است.

آخرین فیلم جعفری‌جوزانی ایدز را به بهانه‌ای برای بیان نقدهای اجتماعی و سیاسی  تبدیل کرده است که به شدت نقدهای درست و دقیقی است اما جایش فیلمی نیست که موضوع محوری آن ایدز است. او در بسیاری از سکانس‌ها نقد اجتماعی را به صریح‌ترین در اولویت قرار داده است در حالی که هنوز قصه محوری فیلم هم شکل نگرفته است تا در دل آن بتواند به نقد اجتماعی هم پرداخت. این موضوع در قسمتی از فیلم که بهزاد فراهانی در نقش مدیر به بیان برخی نقدها می‌پردازد به اوج رسیده است.

در صحنه مجادله میان «ستاره» (سحر جوزانی) با یک سرنگ خون آلود، فیلم تلاش دارد این نقد اجتماعی را با اشاره و اعتراض به «فیلم گرفتن مردم از این مجادله» نشان دهد، اما این صحنه‌ها هم در حد پیام‌هایی گل‌درشت باقی می‌مانند و درنمی‌آیند. حتی در سکانس مربوط به فوت شخصیت شعله، نقدها و اعتراضات ستاره، سینمایی نمی‌شود و دیالوگ‌ها حسی تراژیک را منتقل نمی‌کند. "پشت دیوار سکوت" مجموعه‌ای از دغدغه‌های اجتماعی فیلمساز است که متاسفانه به قصه و شخصیت تبدیل نشده‌اند و بنابراین برای مخاطب هم اهمیتی پیدا نمی‌کنند.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
تیک تاک کسب و کارش را در آمریکا تعطیل می‌کند
عضو کارگزاران: ثابت شد اسرائیل پوشالی‌ترین رژیم منطقه است
نگاهی به طرح کنترل اجاره بهای املاک مسکونی
سرکوب اعتراضات در حمایت از فلسطین در آمریکا
تپانچه بادی ایران نایب قهرمان شد
نگارش پایان نامه: راهنمای گام به گام
با این پنج نکته، بهترین غرفه نمایشگاه امسال مال شماست
انواع موتور گیرلس
افزایش تعداد داوطلبان پنجاه و یکمین دوره آزمون دستیاری پزشکی
تمرین پدر و دختری دروازه بان استقلال +عکس
کارگری که در روز کارگر به آرزویش رسید +فیلم
اعتراض دانشجویان آمریکایی به جنایات در غزه +عکس
چرا دندانپزشکی در بارداری خطرناک است؟
تحصن در ۴۰ دانشگاه آمریکا و کانادا برای غزه
مصدومیت شدید سعید آقاخانی در نون خ ۵ +عکس
افتتاح یک بزرگراه جدید در تهران تا پایان امسال
معلم فداکاری که کلاس درس را به منزل دانش آموز بیمار برد +عکس
لحظه بازداشت خشونت‌آمیز استاد اقتصاد دانشگاه اموری در آمریکا +فیلم
دیپلمات آمریکایی در اعتراض به سیاست بایدن در غزه استعفا کرد
ایران شبکه‌ای باورنکردنی برای دور زدن تحریم‌ها ایجاد کرده است
آخرین وضعیت رفع فیلتر گوگل پلی
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top