تاریخ انتشار: سه شنبه 1395/11/19 - 08:01
کد خبر: 225963

گزارش کامل روز سوم نشست سراسری «جنبش عدالتخواه دانشجویی»؛

ادامه برگزاری کارگاه‌های «عدالتخواهی» برای دانشجویان عدالتخواه +تصاویر

انسان دارای حقوق طبیعی و فراطبیعی است و آنچه در اسلام متصور است؛ برخلاف نظام سرمایه داری هست که معتقد به اومانیسم و اصالت فردی هستند. در اسلام یک مجموعه ای از روابط شکل میگیرد که همه چیز برهم اثر می گذارد.

خبرنامه دانشجویان ایران: سومین روز نشست جنبش عدالتخواه دانشجویی در مشهد مقدس برگزار شد.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ سخنرانان روز سوم این نشست حجت الاسلام مجتبی نامخواه فعال فرهنگی و محمد جعفرنژاد دبیر سابق این اتحادیه دانشجویی برگزار شد. در ادامه سومین روز نشست جنیش عدالتخواه سعید خورشیدی، امیرجلیل نژاد و مجید عبداللهی به بررسی تاریخچه و شکل گیری جنبش عدالتخواه پرداختند.

سیاست گذاری اقتصادی ما باید طوری باشد که کرامت انسانی حفظ شود
سومین روز نشست شهید رجایی جنبش عدالتخواه دانشجویی با حضور محمد جعفرنژاد دبیر سابق جنیش عدالتخواه دانشجویی برگزار شد.

جعفرنژاد در این جلسه به بررسی مصاف دو دین پرداخت و گفت: انسان دارای حقوق طبیعی و فراطبیعی است و آنچه در اسلام متصور است؛ برخلاف نظام سرمایه داری هست که معتقد به اومانیسم و اصالت فردی هستند. در اسلام یک مجموعه ای از روابط شکل میگیرد که همه چیز برهم اثر می گذارد.

معتقد به ربی هستیم که این جهان را تدبیر می کند. وقتی انسان این عظمت را می بیند دیگر غره شدن معنی ندارد.

جنبش عدالتخواه دانشجویی

حق تکامل از حقوق اساسی انسان ها است. و هر حقی که دارید تکلیفی بر شما بار می شود. تکالیف همیشه بر حقوق بر می گردد.

اینها باعث می شود، رفتار یک فرد مسلمان رفتار تکلیف گرایانه باشد.

در اقتصاد اسلامی، بعد فردی مسءله و مشکل ربا هست که جنگ باخدا و پیامبر محسوب میشود. واجباتی مثل خمس و زکات مطرح میشود که جزء احکام و اخلاق اسلامی هست در حوزه اقتصاد کلان که مبتنی برآن دین اداره میشود ما ضعیف هستیم چونکه به جز دوره حدود 5 ساله حکومت امام علی دیگر به این موضوع به درستی پرداخته نشده.

الان 37سال است که نظام اسلامی شده و باید اقتصاد اسلامی هم داشته باشیم اما رویکرد نگاه کلان به اقتصاد اسلامی تازه شکل گرفته،همیشه حرکت ما با درک این موضوع نبوده است.مدلهای اقتصادی در دولت های مختلف انجام شده اما نه به صورت صحیح.

اقتصاد بعد از جنگ ما سرمایه داری بوده است،این مدل اقتصاد یعنی کار کن،پول دربیاور و در جهت تمایلات فردی خودت خرج کن.

در قرآن خداوند می فرماید که هیچ جنبنده ای در زمین نیست الا که رزقش در دنیا تامین شده است…اهل شهرها ایمان بیاورند تا برکات زمین و آسمان را فراهم کنیم.

سیاست گذاری اقتصادی ما باید طوری باشد که کرامت انسانی حفظ شود.

امام حسین روبه سپاه یزید می گفت که حرف های من درشما اثر نمی کند چون شکمتان از حرام پرشده است.در حال حاضر جامعه ما هم فلان روحانی میگوید صحبتها درمردم اثر نمی کند، خب معلوم هست دیگر وقتی ربا باشد و بانک ها به عنوان ام الفساد ربا را ترویج میکنند،مردم هم به نوع دیگری عمل میکنند،فرهنگ به سمت لیبرالی شدن میرود و افراد سکولارتر میشوند.

فساد اقتصادی همه جای دنیا است و با آن مبارزه میشود اما مهم مقابله با اقتصاد فسادپرور هست.ساختار های اقتصاد طوری هست که افراد مجبور به فساد میشوند!

ما باید نگاه را ازسطح به عمق مسءله ببریم.از خود مردم هم مطالبه کنیم، داد سرمایه داری و مصرف زدگی را بر سرمردم هم بزنیم.به خودمان،مردم و حکومت توجه و امربه معروف و نهی از منکر کنیم.

محافظه کاران مخالف بسط عدالت هستند
در سومین روز نشست جنبش عدالتخواه حجت الاسلام مجتبی نامخواه در خصوص عدالتخواهی و محافظه کاری گفت: یکی از مهم ترین غیریت های عدالتخواهی، محافظه کاری می باشد و کسی که به دام محافظه کاری بیفتد از انقلابی بودن دور شده است.

وی بیان کرد: در انقلاب کسانی که ضدعام هستند با اصل انقلاب مخالفند، اما یک ضدی هم داریم که با اصل انقلاب مخالف نیست اما با ادامه انقلاب مخالفت دارد و دسته دوم همان کسانی هستند که جریان محافظه کاری را تشکیل می دهند.

نامخواه ادامه داد: محافظه کاران مخالف بسط عدالت هستند در صورتی که غیرانقلابیون مخالف اصل عدالت هستند.

جنبش عدالتخواه دانشجویی

وی مرز عدالتخواهی را در برابر غیرهای خودش اینگونه تشریح کرد: پیروزی انقلاب اسلامی در برابر سه جریان دیگر اتفاق افتاد که هر کدام آرمان های مربوط به خود را داشتند.

نامخواه ابراز داشت: شرق و غرب شامل این جریان ها بود که در شرق بر عدالت تاکید می کردند اما برای رسیدن به عدالتخواهی خدا را کنار می گذاشتند در صورتی که در غرب اصل را آزادی تعریف می کردند اما در آزادیخواهی خدا را به کلی نفی نمی کردند بلکه معتقد بودند در حوزه اجتماعی است که باید دین و خدا را کنار گذاشت.

نامخواه بیان کرد: جریان متحجر نیز کسانی بودند که دین را صرفا در بعد فردی آن منحصر کردند و البته دینِ منهای عدالت و آزادی را قبول داشتند.

جنبش عدالتخواه دانشجویی

وی تفاوت آرمان های انقلاب اسلامی در برابر این جبهه ها را اینگونه عنوان کرد: انقلاب اسلامی جریان سومی بود که در برابر چپ وراست ها و متحجران قرار گرفت، که سه اصل مهم یعنی عدالتخواهی، آزادی خواهی و معنویت خواهی را سرلوحه خود قرار داد.

وی افزود: انقلاب اسلامی همه ابعاد را با هم در نظر گرفت و انتقادی که به دیگر اندیشه ها وارد است در نگاه تک بعدی آنها است که به صورت افراطی صرفا یک بعد را لحاظ می کنند و از ابعاد دیگر چشم پوشی می کنند.

وی در پایان نیز نسبت عدالت با دین، عدالت با خدمت، عدالت و آزادی، عدالت و معنویت، عدالت و امنیت را خاطر نشان کرد.

در ادامه تصاویر برگزیده این روز آمده است:

جنبش عدالتخواه دانشجویی

جنبش عدالتخواه دانشجویی

جنبش عدالتخواه دانشجویی

جنبش عدالتخواه دانشجویی

جنبش عدالتخواه دانشجویی

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
تحریم های جدید آمریکا علیه ایران، ۸ فرد و ۱۵ نهاد تحریم شدند
تصاویر ورود سیلاب شدید به گلزار شهدای کرمان
صورت‌ حساب سنگین غزه برای تل آویو
حمله پهپهادی نیروهای امنیتی ایران به خودروی تروریست‌ها
بازداشت مرزبان ایرانی توسط‌ طالبان
تصمیم فرهاد مجیدی برای پایان دادن به همه شایعات
فیلم| عقلانیت انقلابی به دنبال حل نظام مسائل کشور
با شاهکار مهندسان ایرانی در سریلانکا آشنا شوید
فرودگاهی در ایران برای خواستگاری! +عکس
همسر سید مصطفی خمینی درگذشت
بستری شدن آیت الله شیرازی در بیمارستان
نیروی دریایی ارتش به داد سیل زدگان سیستان و بلوچستان رسید +فیلم
پشت پرده سفر محرمانه ۲ مقام نظامی و امنیتی اسرائیلی به قاهره
رهاسازی آب به سمت دریاچه ارومیه
یک تاکسی پر از گلهای تازه
تقدیر از رزمندگان عملیات حمله به اسرائیل
توماج صالحی حتما اعدام نمی شود اما...
به اسرائیل کمک می‌کنیم تا با حملات ایران مقابله کند
عملیاتی که صهیونیست‌ها را مضحکه تمام جهان کرده است
بارندگی‌های فراگیر اردیبهشتی تا کی ادامه دارد؟
اوضاع این رژیم حسابی بیخ پیدا کرده است
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top