تاریخ انتشار: یکشنبه 1395/12/01 - 09:11
کد خبر: 227351

وعده‌های توخالی آقای وزیر؛

آخوندی و وعده‌های غیرکارشناسی و متناقضی که هیچ‌گاه عملیاتی نشد +جدول

در چهار سال گذشته بخش مسکن در رکود بی سابقه ایی به سر می برد و با توجه به نقش مسکن به عنوان یک لکومتیو اقتصادی که با 102 صنعت ارتباطات پیشن و پسین دارد منجر به تعمیق رکود در سایر بخش های مرتبط نیز شده است.

خبرنامه دانشجویان ایران: وزارت راه و شهرسازی به عنوان یکی از بزرگترین وزارت خانه های کشور که از تجمیع دو وزارت بزرگ مسکن و شهرسازی و راه و ترابری تشکیل شده است، به دلیل ارتباط مستقیم با زندگی مردم نقش بسیار مهمی در عمران و اقتصاد کشور دارد و به همین جهت اقدامات این وزارت خانه می تواند نقش به سزایی در رونق اقتصاد خرد و کلان و بر طرف کردن بسیاری از نیاز های اولیه خانوار داشته باشد.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ بخش زمین و مسکن دارای اثرات درون بخشی و برون بخشی در اقتصاد کشور است، به همین دلیل کارشناسان اقتصادی از این بخش به عنوان لکومتیوهای اقتصادی یاد می کنند که قادر است، علاوه بر رونق درون بخشی و تامین یکی از نیازهای اصلی خانوار، سایر بخش های اقتصادی را نیز به حرکت درآورد.

لکومتیوهای اقتصادی، بخشها و صنایعی هستند که پیوند پیشین و پسین قوی با سایر صنایع و بخشهای اقتصاد دارند. در نتیجه رشد و رونق آنها باعث حرکت وسیع در بخشهای متعدد اقتصادی شده و می‌تواند تاثیر برجسته‌ای بر رونق کل اقتصاد کشور داشته باشد.

در چهار سال گذشته بخش مسکن در رکود بی سابقه ایی به سر می برد و با توجه به نقش مسکن به عنوان یک لکومتیو اقتصادی که با 102 صنعت ارتباطات پیشن و پسین دارد منجر به تعمیق رکود در سایر بخش های مرتبط نیز شده است.

متاسفانه در طول چهار سال گذشته بسیاری از برنامه های اعلام شده توسط وزارت راه و شهرسازی به مرحله اجرایی نرسیده است و صرفا مسئولین مربوطه به بیان کلیاتی در حرف بسنده کرده اند و به دادن وعده هایی بدون ارائه شیوه اجرایی و نوع عملیاتی کردن ایده ها اکتفا کرده اند. این امر سبب بلا تکیفی بخش مسکن و راه در خصوص سیاست های دولت شده است.

جدول زیر فقط بخش از وعده ها و صحبت های کلی است که وزیر راه و شهرسازی در روز رای اعتماد در مجلس شورای اسلامی جهت اخذ رای نمایندگان بیان کرد که متاسفانه هنوز نه اجرایی شده و نه برنامه مدونی و اجرایی برای آنها ارائه شده است.

با توجه به همین مساله و عدم توفقیق وزیر راه و شهرسازی، سال گذشته ، استیضاح وزیر راه و شهرسازی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی مطرح شد و عباس آخوندی نیز در راستای اقدامات قبلی خود، روزهای پر کاری را در پیش گرفت اما این پر کاری نه از حیث عملیاتی کردن تعهدات قبلی، بلکه روزهای پر کار در دادن وعده های غیرکارشناسی جدید، تا با این حربه بتواند خود را فردی با برنامه و کاری و استیضاح را غیر فنی و سیاسی جلوه دهد.

وزیر راه و شهرسازی در دادن این وعده های جدید، این قدر شتاب کرده است که اصلا بحث های کارشناسی را در نظر نگرفته است به طوری که وعده " احداث ۷ فرودگاه بین‌المللی در اطراف تهران تا سال ۱۴۰۴" در صورتی از سوی وزیر مطرح می شود که طبق سخنان آخوندی فرودگاه امام خمینی(ره) ظرفیت بالقوه جابه جایی 50 میلیون مسافر را دارد که الآن با ظرفیت 6 میلیون مسافر فعالیت می کند، در تناقض است زیرا وقتی این فردوگاه دارای ظرفیت بالا است و الآن با ظرفیت پایین کار می کند، منطقی و عقلانی است که به جای احداث 7 فرودگاه جدید! همین فرودگاه را سروسامان دهیم.

وعده "تصویب شدن وام 100 میلیونی ساخت در آینده" نیز زمانی مطرح شده است که وام خرید در بلاتکلیفی آشکار به سر می برد و طبق اعلام مسئولان بانک مرکزی با عدم استقبال مردم (به دلیل عدم توجه به توانمندی خانوار ایرانی بود،) روبرو شده بود.

وعده بسیار جالب دیگر وعده" آمادگی  ساخت یک میلیون مسکن در آینده" است که درست دو روز قبل از استیضاح توسط آخوندی به عنوانی یکی از اقدامات آینده! وزارت راه و شهرسازی از آن یاد کرده است.

جالب اینجاست که در صورتی که معلوم نیست این آمادگی چگونه و چه زمانی به وقوع خواهد پیوست و صرفا به عنوان یک آرزو بیان می شود، این آرزو در دولت گذشته محقق شده است و سالانه حدود یک میلیون مسکن ساخته شده است.

متاسفانه این آرزو زمانی بیان می شود که وزارت مسکن و شهرسازی در طی سال های سال گذشته، واحد جدیدی ساخته نشده که هیچ، بلکه در تکمیل پروژه های ناتمام مسکن مهر هم ناتوان بوده است تا جایی هر روز وعده های جدید داده می شود.

دادن وعده های جدید غیرکارشناسی و متناقض آخوندی ، در صورتی است که تجربه عملکرد آخوندی در طی سال های گذشته نشان داده است که وی دستی توانا در عدم اجرای وعده های قبلی داشته است و ارائه این وعدها در شرایط کنونی حربه ای است تا بتواند خود را فردی با برنامه و کاری و استیضاح را غیر فنی و سیاسی جلوه دهد، است ولی نمایندگان ملت باید با شناسایی این ترفندهای قدیمی، حقوق مردم را مطالبه کنند.

* گزارش از محمدجواد نوروزی/ کارشناس ارشد راه و شهرسازی

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
زیباترین بازی سال / خداحافظی پرسپولیس با جام حذفی
دانشگاه‌های آمریکا یکپارچه بر علیه رژیم صهیونیستی +فیلم
دفتر بن‌گویر بیانیه داد
لحظه تصادف و واژگونی خودروی وزیر امنیت داخلی اسرائیل +فیلم
زخمی شدن وزیر امنیت داخلی اسرائیل پس از واژگونی خودرو +فیلم
کاهش عجیب بودجه آموزش و پرورش در سال ۱۴۰۳
وزیر تندروی اسرائیلی تصادف کرد +فیلم
وضعیت وزیر امنیت داخلی اسرائیل وخیم است +جزئیات
نماز خواندن یک دانشجوی مسلمان بعد از دستگیری در حضور پلیس آمریکا +فیلم
حمایت دانشجوی دانشگاه کلمبیا از فلسطین با لباس عروس +فیلم
دست رد پاکستان به سینه آمریکا درباره رابطه با ایران
پلیس آمریکا در حال پاکسازی خون حامیان فلسطین در محل درگیری با دانشجویان +فیلم
حرکت جالب از ادای احترام دانشجویان آمریکایی به فلسطینان +فیلم
تیک تاک کسب و کارش را در آمریکا تعطیل می‌کند
عضو کارگزاران: ثابت شد اسرائیل پوشالی‌ترین رژیم منطقه است
نگاهی به طرح کنترل اجاره بهای املاک مسکونی
سرکوب اعتراضات در حمایت از فلسطین در آمریکا
تپانچه بادی ایران نایب قهرمان شد
نگارش پایان نامه: راهنمای گام به گام
با این پنج نکته، بهترین غرفه نمایشگاه امسال مال شماست
انواع موتور گیرلس
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top