تاریخ انتشار: دوشنبه 1395/12/02 - 14:11
کد خبر: 227533

مقامات مالزی؛ نفت را میخریم ولی باید روغن پالم را وارد کنید

توافقی به ازای فروش سلامتی مردم

وجود پالم در محصولات مختلف غذایی من جمله لبنیات اتفاقی است که می‌تواند کابوس آن دسته از هموطنانمان باشد که پس از افشاگری وزیر بهداشت در خصوص افزودن این روغن به لبنیات، چشم انتظار معرفی عاملان این اتفاق، رسوایی کارخانه های متخلف و البته محاکمه تمامی افراد دخیل در رقم خوردن این اتفاق عجیب بودند، اما هرگز در این باره خبری نشنیدند.

خبرنامه دانشجویان ایران: وزیر بهداشت در دوسال قبل بارها و بارها بر خطرناک بودن روغن پالم تأکیده کرده است و در مرداد ماه سال ۹۵ در ایان باره گفت:« برخی تولیدکنندگان به جای چربی در محصولات لبنی به خصوص در شیرها و ماست‌های تولیدی خود از روغن پالم استفاده می‌کنند که علاوه بر تخلف و تقلب، سلامت مردم را به خطر می‌اندازند.»

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از ماه‌تاب آنلاین، بیش از دو سال از اظهار نگرانی وزیر بهداشت از افزودن روغن پالم به محصولات لبنی در برخی کارخانه های تولید این محصولات نگذشته که خبر می‌رسد واردات این محصول به کشورمان در یک سال اخیر رشد دو برابری را تجربه کرده است.

بر اساس آمار گمرک واردات روغن پالم به کشور در نیمه نخست امسال با رشد ۱۱۰ درصدی به ۱۷۹ هزار تن رسیده است و بالغ بر ۱۲۵میلیون دلار روغن پالم وارد کشور شده است.

درحالی که در ۶ماهه نخست سال ۹۴، واردات روغن پالم به کشور ۸۵هزار تن و ارزش آن ۶۵میلیون دلار بوده است.

وجود پالم در محصولات مختلف غذایی من جمله لبنیات اتفاقی است که می‌تواند کابوس آن دسته از هموطنانمان باشد که پس از افشاگری وزیر بهداشت در خصوص افزودن این روغن به لبنیات، چشم انتظار معرفی عاملان این اتفاق، رسوایی کارخانه های متخلف و البته محاکمه تمامی افراد دخیل در رقم خوردن این اتفاق عجیب بودند، اما هرگز در این باره خبری نشنیدند.

این نگرانی های مردم درباره روغن پالم به حدی جدی است که می‌بینیم برخی تولیدکنندگان با سوءاستفاده از آن، «بدون پالم» بودن را مزیتی برای محصولات خود بر می‌شمارند و حتی در تبلیغات تلویزیونی بر آن تأکید دارند تا بلکه به این روش، بر میزان فروش محصولاتشان بیفزایند

وزیر بهداشت در دوسال قبل بارها و بارها بر خطرناک بودن روغن پالم تأکیده کرده است و در مرداد ماه سال 95 در ایان باره گفت:« برخی تولیدکنندگان به جای چربی در محصولات لبنی به خصوص در شیرها و ماست‌های تولیدی خود از روغن پالم استفاده می‌کنند که علاوه بر تخلف و تقلب، سلامت مردم را به خطر می‌اندازند.»

سخنگوی دولت نیز در مهرماه سال 93 در این‌باره گفت: « عده‌ای انتقاد کردند که پرداختن به روغن پالم ممکن است اثرات سوء در صادرات داشته باشد؛ موظفیم غذای سالم را چه برای هموطنان و چه برای صادرات، تامین کنیم.»

با وجود همه این تأکیدات و نگرانی‌های مردم از روغن پالم که حتی در شیرخوراکی آن‌ها هم وجود دارد در نیمه اول سال 95 شاهد افزایش دوبرابری واردات پالم بوده و پس از آن در مهرماه سال 95 در سفر رئیس جمهور به مالزی شاهد اتفاقات جدیدی بودیم که در زمینه واردات پالم رقم خورد.

روحانی در نشست مطبوعاتی خود در کوآلالامپور با حضور«محمد نجیب رزاق» به موضوع روغن پالم که مالزی یکی از صادرکنندگان آن است، اشاره و با بیان این‌که نخست‌وزیر مالزی اشاره دارد که مالزیایی‌ها از این روغن استفاده می‌کنند و سلامتی آنان نیز خوب است، گفت: برای تبیین ویژگی‌های این روغن از لحاظ سلامتی، ما منتظر سفر هیئتی از طرف مالزی به ایران هستیم.

این سخنان رئیس جمهور تعجب همگان را برانگیخت و چشم‌ها را بردهان وزیر بهداشت دوخت، وزارت بهداشت که پیش از این موضع گیری صریح نسبت به مضرات این روغن داشت و پیش از آن به مضرات آن اشاره کرده بود پس از سفر رئیس جمهور عقب نشینی کرده و سخنگوی وزارت بهداشت نظرش را درباره پالم اینگونه بیان کرد:«ما هیچ‌گاه به خاطر ملاحظات اقتصادی و صنعت نمی‌توانیم این روغن را از بازار به طور کامل حذف کنیم.»

این در حالیست که روغن پالم دارای مضرات بسیاری از جمله:بالا رفتن چربی خون،افزایش کلسترول بدن ،گرفتگی و انسداد عروق می‌باشد.

دیناروند معاون وزیر بهداشت و رئیس سازمان غذا و دارو پیش از این در باره این روغن گفته بود: « روغن پالم به دلیل آسیب‌هایی که به سلامتی می‌زند از قبیل گرفتگی عروق کرونر و حتی بروز برخی سرطان‌ها توصیه می‌شود که این روغن کمتر استفاده شود.» گفتنی است بیماری قلبی و عروقی از مهمترین علل مرگ در ایران است و استفاده از آن مخاطره آفرین است.

مسعودی عضو انجمن علمی طب سنتی در واکنش به این تصمیم ریاست جمهوری درباره واردات پالم گفته است:«مصرف روغن پالم در کشور مالزی شاید به دلیل تناسب با مزاج آن ها، مجاز باشد؛ به این صورت که در مالزی آب و هوای گرم کمک می کند که این روغن در بدن مردم آن منطقه رسوب زیادی نداشته باشد اما واردات این روغن به کشور ما بدون در نظر گرفتن اقلیم و مزاج افراد سبب انسداد جگر، طحال و قلب و عروق می شود»

با تمام این مسائل و واکنشها، صدای مردم به جایی نرسید تا هیئت تجاری از کشور مالزی وزیر کشاورزی این کشور نیز به همراه هیئتی به ایران آمده است تا شرایط صادرات این محصول به ایران را بهبود بخشد و بر حجم آن بیفزاید.

در این ارتباط سفارت مالزی برنامه‌ای در محل هتل اسپیناس تهران برگزار کرده بود تا وزرای دو کشور با یکدیگر ارتباط و گفت‌وگوی دوجانبه داشته باشند اما این مراسم به دلایل نامعلوم برگزار نشد و معاون وزیر کشاورزی مالزی و مدیر کل دفتر پالم وزارت کشاورزی مالزی در این مراسم حضور یافتند و به سؤالات خبرنگاران بدون حضور وزرا پاسخ دادند. مالزی برای رفع نگرانی‌ها که درباره مصرف پالم در ایران وجود دارد قصد دایر کردن یک دفتر درباره پالم در ایران را دارد و درباره آن به تبلیغ بپردازد.

با وجود تمام مضراتی که این روغن روغن برای مردم دارد اما به گمان می‌رسد که وزارت بهداشت نیز درگیرر این سیاسی‌ کاری‌ها شده و به مخاطره افتادن جان مردم را با واردات پالم معامله کرده است.

این صحبت های ضد و نقیض بین مقامات دولتی و کارشناسان بهداشت در حالی مطرح می شود که بر اساس شنیده ها مالزی تنها در حالی حاضر به خرید نفت از ایران است که مقامات کشور نیز در ازای آن اجازه واردات روغن پالم را بدهند. در واقع در مقابل فروش سرمایه ملی ما باید کالایی را وارد کنیم که مستقیماً با سلامتی مردم کشور سر و کار دارد.

افتتاح دفتر منطقه ای این روغن در ایران نیز یکی دیگر از دستاوردها و توافقاتی است که بین مسئولین ایران و مالزی صورت گرفته است.

حال باید پرسید دولتی که مدعی بود می تواند با گفتگو راه های همکاری با دنیا را باز کند چطور حتی نتوانسته است که در گفتگو با مقامات مالزیایی معامله کالا به کالا را نپذیرد و سلامتی مردم را به مخاطره نیندازد.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
تیک تاک کسب و کارش را در آمریکا تعطیل می‌کند
عضو کارگزاران: ثابت شد اسرائیل پوشالی‌ترین رژیم منطقه است
نگاهی به طرح کنترل اجاره بهای املاک مسکونی
سرکوب اعتراضات در حمایت از فلسطین در آمریکا
تپانچه بادی ایران نایب قهرمان شد
نگارش پایان نامه: راهنمای گام به گام
با این پنج نکته، بهترین غرفه نمایشگاه امسال مال شماست
انواع موتور گیرلس
افزایش تعداد داوطلبان پنجاه و یکمین دوره آزمون دستیاری پزشکی
تمرین پدر و دختری دروازه بان استقلال +عکس
کارگری که در روز کارگر به آرزویش رسید +فیلم
اعتراض دانشجویان آمریکایی به جنایات در غزه +عکس
چرا دندانپزشکی در بارداری خطرناک است؟
تحصن در ۴۰ دانشگاه آمریکا و کانادا برای غزه
مصدومیت شدید سعید آقاخانی در نون خ ۵ +عکس
افتتاح یک بزرگراه جدید در تهران تا پایان امسال
معلم فداکاری که کلاس درس را به منزل دانش آموز بیمار برد +عکس
لحظه بازداشت خشونت‌آمیز استاد اقتصاد دانشگاه اموری در آمریکا +فیلم
دیپلمات آمریکایی در اعتراض به سیاست بایدن در غزه استعفا کرد
ایران شبکه‌ای باورنکردنی برای دور زدن تحریم‌ها ایجاد کرده است
آخرین وضعیت رفع فیلتر گوگل پلی
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top