تاریخ انتشار: چهارشنبه 1395/12/11 - 20:11
کد خبر: 228668

در دانشگاه فردوسی مشهد مطرح شد؛

اصلانی: نگاه اسلام به زن یک نگاه جنسیتی نیست، بلکه نگاه بشری است

رئیس بسیج جامعه زنان کشور با تاکید بر این نکته که امروز انقلاب اسلامی الگویی را به جهان ارائه کرده که یک الگوی تمام عیار انسانی است، بیان داشت: زنان ایرانی تاریخ ساز هستند و در دوران انقلاب و دفاع مقدس مشاهده کردیم که زنان چگونه دنیا را تکان دادند.

خبرنامه دانشجویان ایران: مناظره «مشارکت و جایگاه زنان در جمهوری اسلامی» با حضور مینو اصلانی، رئیس بسیج جامعه زنان کشور، محمد صابریان و صالح مدرس زاده، فعالین دانشجویی در دانشکده الهیات دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد.

به گزارش خبرنامه دانشجویان ایران به نقل از دانشجو، مینو اصلانی امروز در مناظره دانشجویی با عنوان «مشارکت و جایگاه زنان در جمهوی اسلامی» که در دانشکده الهیات دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد، گفت: زمانی که مقام معظم رهبری در دهه چهارم انقلاب الگوی سوم را مطرح می‌کند به این معناست که امروز خاستگاه جهان از ما ارائه الگویی بی بدیلی از حضور اجتماعی زن است.

وی به الگوی زن شرقی و بی ردپا بودن او در تاثیرات اجتماعی اشاره و تصریح کرد: الگوی زن غربی نشان از نگاه ابزارگونه به زن دارد که متاسفانه زن غربی نیز آن را پذیرفته است.

رئیس بسیج جامعه زنان کشور ادامه داد: غرب در حد یک شیء از زنان بهره می‌برند و این زن به محاق رفته است؛ چراکه شانیت مادری او از دست رفته است و حتی یکی از بانوان غربی در نامه به زنان مسلمان می‌نویسد که «از زن غربی الگوگیری نکنید ما زنان غربی میلیون‌ها قرص ضد افسردگی استفاده می‌کنیم تا بتوانیم زندگی کنیم».

اصلانی با بیان این مطلب که امروز جنبش پوشاندن موی سر در غرب راه افتاده است، خاطرنشان کرد: امروز زنان غربی می‌گویند زمانی که در چتر حمایت پدرانمان بودیم مانند یک گل بودیم و زمانی که این چتر را از دست دادیم دچار بی‌هویتی شدیم.

وی یادآور شد: چندی پیش یکی از دوستانم که در انگلستان زندگی می‌کرد «خانم همسایه ساعت 12 شب به درب منزل ما کوبید در حالی که بسیار مضطرب بود، از ما کمک می‌خواست به او گفتم چرا به پلیس زنگ نمی‌زنی گفت بعد از سال‌ها فردی را یافته‌ام که مرا مورد حمایت قرار می‌دهد، چنانچه با پلیس تماس بگیرم پلیس او را از من خواهد گرفت و باز هم آواره خیابان‌ها خواهیم شد».

رئیس بسیج جامعه زنان کشور با تاکید بر این نکته که امروز انقلاب اسلامی الگویی را به جهان ارائه کرده که یک الگوی تمام عیار انسانی است، بیان داشت: زنان ایرانی تاریخ ساز هستند و در دوران انقلاب و دفاع مقدس مشاهده کردیم که زنان چگونه دنیا را تکان دادند.

اصلانی تصریح کرد: دنیا در پیچ تاریخ حساسی قرار دارد و چنانچه حق مداران پای حق و زنان پای ارزش‌های خود بیاستند در این پیچ تاریخی گفتمان انقلاب اسلامی به عنوان یک الگوی جهانی انتخاب خواهد شد. دنیا قبل از انقلاب از تمامی تمدن‌ها و گفتمان‌ها استفاده کرده و ضربه خورده است به همین دلیل گفته می‌شود که چنانچه به درستی عمل کنیم دنیا گفتمان انقلاب اسلامی را برخواهد گزید.

«زنان معماران ایران جدید هستند»
وی با اشاره به این موضوع که این‌که این انتخاب چه میزان به طول خواهد انجامید به عملکرد ما بستگی دارد، بیان داشت: مقام معظم رهبری عنوان می‌کنند «زنان معماران ایران جدید هستند»، بنابراین ما تلاش مان باید حفظ این الگوی بی‌بدیل باشد تا این الگوی بی‌نظیر به زنان غربی نیز برسد.

اصلانی به زندگی حضرت زهر(س) اشاره و آن را الگویی مناسب برای زن امروز دانست و تصریح کرد: حضرت زهرا(س)، زندگی اجتماعی و سیاسی، فرزند داری و همسرداری را به ما آموخته است که چنانچه بتوانیم این الگو را به درستی بشناسیم و آن را به درستی ارائه کنیم زنان غرب نیز آن را بر می‌گزینند.

در ادامه محمد صابریان، عضو انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد در خصوص موضوع مورد بحث گفت: زنان بودند که سهم خود را از قدرت گرفتند و آن هم نقشی بود که در پیروزی، تثبیت و وقایع پس از انقلاب داشتند.

وی به زندگی مرضیه حدیدچی اشاره کرد و ادامه داد: این فرد علی‌رغم داشتن هشت فرزند؛ پابه پای امام (ره)برای حفاظت از ایشان وارد عرصه شدند که می‌تواند الگویی برای زن امروز باشد.

صابریان بیان داشت: امروز با یک چالش جدی مواجهیم در دوران نهضت به صورت خودجوش مرضیه دباغ ایجاد می‌شود؛ اما بعدها به رغم صرف بودجه‌های میلیاردی زنی به شیوه دیگر تبدیل به الگو می‌شود.

این فعال دانشجویی تاکید کرد: در حال حاضر الگویی که در جامعه ایرانی وجود دارد این است هم ویژگی‌های زن غربی و هم ویژگی‌های زن شرقی را دارد  و به جایی رسیده‌ایم که مصرف لوازم آرایشی در کشور ما بسیار افزایش یافته است.

وی بیان کرد: جمهوری اسلامی نتوانسته آن جریانی که در دوران نهضت داشته که از آن مرضیه دباغ‌ها به وجود آمده را باز تولید کند و زنانی که امروز در سیاست حضور دارند، چنانچه مورد بررسی قرار گیرد بر اساس یک نگاه مردانه و روابط سیاسی در سیاست حضور دارند.

عمده نگاه به زن در کشور نگاه سیاسی است
در ادامه صالح مدرس زاده، عضو جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد بیان داشت: ما نتوانسته‌ایم آن الگویی که زن ایرانی و مسلمان باید پیش چشمان خود داشته باشد تا رسالت خود را در بازه‌های زمانی مختلف بداند را تبیین کنیم.

وی با تاکید بر این موضوع که ما باید رویکردها و اعمال را مورد بررسی قرار دهیم، ادامه داد: نمی‌توان تمام موفقیت را در یک شخص دید، همچنین نباید موفقیت‌های نسبی افراد را مورد چشم پوشی قرار داد.

این فعال دانشجویی با اشاره به این مطلب که نگاه اسلام به زن یک نگاه جنیسیتی نیست، بلکه یک نگاه بشری است، گفت: به طور مثال حجاب علاوه بر این‌که منجر به ایجاد امنیت برای زنان می‌شود، برای مردان نیز امنیت به وجود می‌آورد.

مدرس زاده تاکید کرد: متاسفانه عمده نگاه نسبت به مقوله زن وجود دارد، نگاه سیاسی است.

هزاران مرضیه دباغ در کشور وجود دارد
در ادامه اصلانی بیان داشت: جهت گیری انقلاب اسلامی به سمت تعالی زن است و در هیچ کشور دیگری در دنیا این جهت گیری را مشاهده نمی‌کنید؛ اما متاسفانه اتفاقات دیگری در این جهت گیری رخ داده است که دانشجویان باید مطالبه کنند که چرا این جهت گیری‌های نادرست در کشور به وجود آمده است.

رئیس بسیج جامعه زنان کشور آگاه سازی را وظیفه نخبگان دانست و گفت: ما هزاران هزار مرضیه دباغ در کشور داریم. هزاران مادر شهید و هزاران زن شهید داریم.

وی این زنان را رویش های انقلاب اسلامی خواند و تصریح کرد: قبل از انقلاب بیش از 80 درصد بانوان بی‌سواد بودند؛ اما امروزه بسیاری از بانوان وارد دانشگاه‌ها شده‌اند.

سیستم اشتغال ما برگرفته از سیستم غربی است
اصلانی به سیستم نادست اشتغال برای زنان اشاره و گفت: متاسفانه سیستم اشتغال ما برای زنان نادرست است. باید سیستم اشتغال مناسب داشته باشیم تا بتوانیم از ظرفیت تمامی بانوان برای پیشرفت کشور بهره گیریم.

رئیس بسیج جامعه زنان سیستم اشتغال فعلی را برگرفته از سیستم اشتغال غربی خواند و بر تغییر این سیستم تاکید و خاطرنشان کرد: دانشجویان باید این را مطالبه کنند که چرا باید با سازمان ملل تعهد ببنیدیم که در سال 2030 تمام زنان ما مانند مردان شاغل باشند.

وی تاکید کرد: برای سازمان بودجه زحمت دارد که تفاوت تکریمی بین زن و مرد را لحاظ کند و این خیلی راحت است که سیستمی را ایجاد و در این سیستم زن و مرد پابه پای هم کار کنند و سر یک ساعت معین کارت بزنند.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
تیک تاک کسب و کارش را در آمریکا تعطیل می‌کند
عضو کارگزاران: ثابت شد اسرائیل پوشالی‌ترین رژیم منطقه است
نگاهی به طرح کنترل اجاره بهای املاک مسکونی
سرکوب اعتراضات در حمایت از فلسطین در آمریکا
تپانچه بادی ایران نایب قهرمان شد
نگارش پایان نامه: راهنمای گام به گام
با این پنج نکته، بهترین غرفه نمایشگاه امسال مال شماست
انواع موتور گیرلس
افزایش تعداد داوطلبان پنجاه و یکمین دوره آزمون دستیاری پزشکی
تمرین پدر و دختری دروازه بان استقلال +عکس
کارگری که در روز کارگر به آرزویش رسید +فیلم
اعتراض دانشجویان آمریکایی به جنایات در غزه +عکس
چرا دندانپزشکی در بارداری خطرناک است؟
تحصن در ۴۰ دانشگاه آمریکا و کانادا برای غزه
مصدومیت شدید سعید آقاخانی در نون خ ۵ +عکس
افتتاح یک بزرگراه جدید در تهران تا پایان امسال
معلم فداکاری که کلاس درس را به منزل دانش آموز بیمار برد +عکس
لحظه بازداشت خشونت‌آمیز استاد اقتصاد دانشگاه اموری در آمریکا +فیلم
دیپلمات آمریکایی در اعتراض به سیاست بایدن در غزه استعفا کرد
ایران شبکه‌ای باورنکردنی برای دور زدن تحریم‌ها ایجاد کرده است
آخرین وضعیت رفع فیلتر گوگل پلی
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top