تاریخ انتشار: یکشنبه 1395/12/15 - 21:37
کد خبر: 229051

آیت‌الله حائری‌شیرازی: با علوم انسانی غربی می‌توان غرب را خلع سلاح کرد

آیت الله حائری شیرازی با یادآوری این مطلب که کلیسا در مقابل علوم تجربی ایستاد و استادان ایرانی در سال 58 در مقابل علوم انسانی ایستادند که این خود افراط و تفریط است، در خصوص اهمیت توجه به هر دو علم در انتقاد از برخی مجتهدین دینی، گفت: زمانی که پزشکی اعلام می‌کند نباید غذاهای نذری را در داخل ظروف یک بار مصرف با دمای 60 درجه ریخت؛ چون که ممکن باعث بروز بیماری سرطان در فرد شود، چرا تردید در این زمینه می‌کنید؟

خبرنامه دانشجویان ایران: عضو سابق مجلس خبرگان رهبری گفت: با علوم انسانی غربی امروز می‌توان غرب را خلع سلاح کرد؛ مثلا می‌توان از مجازاتی که اسلام برای دزدان تعیین کرده است در برابر غرب دفاع و اثبات کرد که این امر پایه علمی دارد.

به گزارش خبرنامه دانشجویان ایران به نقل از دانشجو، آیت‌الله حائری شیرازی امروز در افتتاح اولین جلسه از سلسله همایش‌های «مرجعیت علمی و تحول در علوم انسانی» در دانشگاه بین‌المللی امام رضا(ع) مشهد در جمع دانشجویان و اساتید دانشگاه و حوزه با بیان این‌که یکی از آرزوهای دیرینه من برگزاری چنین جلساتی بوده است در خصوص تفاوت علوم انسانی و تجربی، گفت: علوم تجربی وابسته به انسان شناسی است و علوم انسانی یکی از مقدماتش انسان شناسی است.

وی تصریح کرد: انسان از دیدگاه غرب و انسان از دیدگاه اسلام متفاوت است و از این جهت علوم تجربی را به عنوان علم می‌توان پذیرفت؛ اما نحوه کاربرد، مصرف و توسعه به علوم انسانی ربط دارند؛ چون که این موضوعات مربوط به حوزه مدیریت است.

عضو سابق مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: هرچه که اسم مدیریت بگیرد، مربوط به علوم انسانی است چون که این موضوعات با انسان تعریف می‌شود.

آیت الله حائری شیرازی در خصوص شکل‌گیری لائیک در علم، خاطرنشان کرد: این امر از زمان برخورد نامناسب کلیسا با علم شکل‌گرفت و همچنین باعث بدنام شدن دین و حصر کلیسا شد.

وی بیان داشت: دخالت نابجای کلیسا با علم باعث شد که دین را ضد علم، توسعه و پیشرفت بدانند و تلقی کنند که در جهت ایجاد پیشرفت باید این قید را از کنار علم برداشت.

عضو سابق مجلس خبرگان رهبری با اشاره به این نکته که علوم انسانی نقش دین را در عالم بازی می‌کند،‌ ابراز داشت: دین سرتا سر تکلیف انسانی است و انجام موضوعات علوم انسانی نیز از تکالیف انسانی می‌باشد چون که مربوط به مدیریت است.

آیت الله حائری شیرازی با یادآوری این مطلب که کلیسا در مقابل علوم تجربی ایستاد و استادان ایرانی در سال 58 در مقابل علوم انسانی ایستادند که این خود افراط و تفریط است، در خصوص اهمیت توجه به هر دو علم در انتقاد از برخی مجتهدین دینی، گفت: زمانی که پزشکی اعلام می‌کند نباید غذاهای نذری را در داخل ظروف یک بار مصرف با دمای 60 درجه ریخت؛ چون که ممکن باعث بروز بیماری سرطان در فرد شود، چرا تردید در این زمینه می‌کنید؟

وی تصریح کرد: چرا دست روی دست گذاشته و نمی‌توانید در این زمینه فتوا بدهید؛ در صورتی که علم آن را مضر دانسته است، این برای شما ایجاد تکلیف کرده است و باید اعلام کنید که حرام است، علم پزشکی اسلامی به معنای این نیست که در سخنان علمای علوم دیگر تردید کنیم.

عضو سابق مجلس خبرگان رهبری بیان داشت: باید توجه داشت که انبیاء برای یاددادن علوم پزشکی نیامده بودند، این علوم را انسان خود باید بدنبالش برود، پیامبران به منظور ارائه علوم انسانی آمده بودند.

آیت الله حائری شیرازی در ضمن سخنان خود عصر امروز را عصر خالق شناسی بشر دانست و گفت: بشر بعد از این‌که به علم خود مغرور شد، از دین دور شد و دچار انحراف شد؛ اما در زمانی که تصور می‌کرد از پروردگار دور شده وارد دین شد.

وی تصریح کرد: عصر ما عصری است که بشر بعد ازمدت‌ها دوری از دین از راه علم مجددا وارد دین می‌شود.

عضو سابق مجلس خبرگان رهبری بیان داشت: انسان با آفریدن چیزی مخلوق را می‌شناسد و بعد از این خالق شناس خواهد شد که در عصر امروز، خالق شناسی بشر در سطح بالاتری است.

آیت الله حائری شیرازی در ادامه سخنان خود به تفاوت مسئله اعتقادی با مباحث علمی نیز اشاره داشت و گفت: تفاوت این دو در عرصه آنها است، در عرصه اعتقادی انسان بدهکار به خالق خود و در مسئله علمی طلبکار است و حالت او در این دو مسئله متفاوت می‌باشد.

وی افزود: انسان در مسئله علمی تردید نمی‌کند، چون طلبکار است؛ اما در بحث اعتقادی اثبات توحید برای بشر به این منزله است که همه چیز او مال خداست.

عضو سابق مجلس خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: دین در مسئله انسان به علم رسید؛ اما بشر در موضوع انسان به وهم رسید و نتایج علوم انسانی غرب تابع اخص مقدماتین است که چنانچه هزاتای این مقدمات معلول و یکی وهم باشد، تمامی مقدمات وهم خواهد بود.

آیت الله حائری شیرازی خاطرنشان کرد: با علوم انسانی غربی امروز می‌توان غرب را خلع سلاح کرد مثلا می‌توان از مجازاتی که اسلام برای دزدان تعیین کرده است در برابر غرب دفاع  می کرد و اثبات کرد که این امر پایه علمی دارد.

وی گفت: در این صورت مطمئن باشید که دفاعیات شما در دانشگاه‌های امریکا خریدار خواهد داشت؛ اما در دانشگاه تهران و دیگر دانشگاه‌های کشور این‌گونه نخواهد بود؛ چون که این دانشگاه‌ها مقلد غرب می‌باشند.

عضو سابق مجلس خبرگان رهبری ابراز داشت: متاسفانه ما هنوز نتوانسته‌ایم، دلایل علمی مسائل دینی را ضمیمیه آنها و ارائه کنیم.

آیت الله حائری شیرازی در ضمن سخنان خود با بیان این‌که غرب انسان را موجودی مادی تابع شرایط می‌داند، تصریح کرد: اسلام می‌گوید در صورتی که نظریه شما درست باشد، انسان مانند چوب در وسط دریایی محاصره در باد وطوفان بود و این در حالی است که بشر خود کشتی می‌سازد و در عالم سفر می‌کند، یعنی انسان باد را به استخدام خود در می‌آورد.

وی خاطرنشان کرد: انسان مغزها را مدیریت می‌کند، در صورت وضع قوانین بازدارند مدیریت او نیز تغییر خواهد کرد؛ این در صورتی که قوانین جزایی غرب جنبه بازدارندگی ندارد.

عضو سابق مجلس خبرگان رهبری در پایان سخنان خود گفت: امروز دوره برخورد دفاعی با غرب تمام شده است و زمانی که باید به سمت علوم غربی حمله کرد.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
تحریم های جدید آمریکا علیه ایران، ۸ فرد و ۱۵ نهاد تحریم شدند
تصاویر ورود سیلاب شدید به گلزار شهدای کرمان
صورت‌ حساب سنگین غزه برای تل آویو
حمله پهپهادی نیروهای امنیتی ایران به خودروی تروریست‌ها
بازداشت مرزبان ایرانی توسط‌ طالبان
تصمیم فرهاد مجیدی برای پایان دادن به همه شایعات
فیلم| عقلانیت انقلابی به دنبال حل نظام مسائل کشور
با شاهکار مهندسان ایرانی در سریلانکا آشنا شوید
فرودگاهی در ایران برای خواستگاری! +عکس
همسر سید مصطفی خمینی درگذشت
بستری شدن آیت الله شیرازی در بیمارستان
نیروی دریایی ارتش به داد سیل زدگان سیستان و بلوچستان رسید +فیلم
پشت پرده سفر محرمانه ۲ مقام نظامی و امنیتی اسرائیلی به قاهره
رهاسازی آب به سمت دریاچه ارومیه
یک تاکسی پر از گلهای تازه
تقدیر از رزمندگان عملیات حمله به اسرائیل
توماج صالحی حتما اعدام نمی شود اما...
به اسرائیل کمک می‌کنیم تا با حملات ایران مقابله کند
عملیاتی که صهیونیست‌ها را مضحکه تمام جهان کرده است
بارندگی‌های فراگیر اردیبهشتی تا کی ادامه دارد؟
اوضاع این رژیم حسابی بیخ پیدا کرده است
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top