تاریخ انتشار: یکشنبه 1395/12/22 - 11:43
کد خبر: 229764

مرتضی مجاهد؛

عملکرد دولت یازدهم در اجرای الزامات برجام

عملکرد دولت یازدهم در اجرای الزامات برجام

تشکیل هیئت قوی، آگاه و هوشمند نظارت بر اجرای برجام می باشد. به علت نوع ترکیب اعضای این هیئت که در شورای عالی امنیت ملی تصویب شده است از کارایی زیادی برخوردار نمی باشد زیرا اکثر افراد از موافقان و مذاکره کنندگان برجام می باشند.

خبرنامه دانشجویان ایران: مرتضی مجاهد// در این پیچ تاریخی که قرار گرفته ایم نسل چهارم انقلاب اسلامی شاهد مهمترین چالشی سیاسی خود با موضوع برنامۀ هسته ای ایران که به توافقنامۀ برجام (برنامۀ جامع اقدام مشترک) با کشورهای غربی منجر گردید، بوده اند. برجام مسئله ای به یاد ماندنی و عبرت آموز می باشد که بایستی با تامل و تحلیل بسیار در ابعاد اتفاقات قبل و حین و بعد از آن برای شناخت بهتر دشمنان داخلی و خارجی انقلاب اسلامی از آن استفاده نمود.

واجب الاجرا بودن دستورات ولی امر مسلمین، حفظ استقلال کشور در همه زمینه‌ها و جلوگیری از نفوذ و رخنه دشمنان، جزو اصول تغییرناپذیر انقلاب است. اصول و خطوط اصلی انقلاب قابل تغییر نیست. مظهر همه این ها قانون اساسى مترقی ماست. حضرت امام خمینی اصول انقلاب و چارچوب ها را آن‌چنان مستحکم و دقیق و روشن ترسیم کرد تا جریان های مسلّط عالم نتوانند این انقلاب را مثل بقیه تحوّلات سیاسی در هاضمه فرهنگی خود هضم کنند و از بین ببرند. میزان انقلابیگری یک دولت را می توان با شاخص میزان پایمندی آن دولت به اجرای قانون اساسی و دستورات ولی فقیه سنجید و دولت اسلامی دولتی است که به حد اعلای این شاخص رسیده است.

روند اجرایی شدن برجام
پس از همۀ چالش ها از شروع فعالیت هسته ای ایران تا پیشرفت فناوری به دست جوانان انقلابی و تحریم ها و فشارها و مذاکرات در دولت های مختلف و توافق ژنو و لوزان و سرانجام وین و همۀ بحث ها و انتقادات و جنجال ها این فرآیند با اجرایی شدن برجام وارد فاز جدیدی گردیده است که در کنار تحلیل گذشته بایستی آیندۀ این توافق و راه پیش رو به دقت رصد شود. نگاه عبرت آموز به حوادث نگاهی قرآنی و اسلامی و چراغ راه امت اسلامی می باشد.

دولت یازدهم با شعار تدبیر و امید و کلیدواژۀ حقوقدانی که با کلید گفتگو با کدخدا می خواهد همۀ مشکلات کشور را حل کند و به توسعه برساند، هزینۀ بسیار سنگینی از جمله توقف پیشرفت صنعت هسته ای و فضایی و علمی کشور، دلسرد کردن جریانات حزب الله منطقه از ایران، رکود و مشکلات اقتصادی، و ... تحمیل نظام نمود. دریغا که تدبیر کار جهادی و امید تنها به نصرت و وعده های الهی و راه علاج اقتصاد مقاومتی و الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت می باشد و متاسفانه رئیس و مسئولین دولت نشان دادند که درک صحیحی از واقعیت انقلاب اسلامی ایران ندارند.

بررسی اجرای الزامات برجام رهبری توسط دولت یازدهم
با گذشت بیش از یک سال از اجرای برجام سعی داریم به بررسی عملکرد دولت یازدهم در این موضوع بپردازیم. رویکرد ما بررسی میزان پایبندی دولت به قانون در اهتمام به اجرای ابلاغیۀ الزامات

برجام  توسط رهبری، مصوبات شورای عالی امنیت ملی و مصوبات قانون اقدام متناسب و متقابل دولت در اجرای برجام مجلس شورای اسلامی می باشد.
ملاحظۀ اول: بر خلاف الزام رهبری تاکنون دولت تضمین قوی و کافی از طرف مقابل و اعلام کتبی از رئیس جمهور آمریکا و اتحادیۀ اروپا مبنی بر لغو تحریم ها نگرفته است.

ملاحظۀ دوم: با توجه به اینکه وضع تحریم جدید نقض برجام است و دولت موظف است طبق بند 3 مصوبۀ مجلس مبنی بر اقدام متقابل و متناسب عمل کند به موارد متعدد نقض برجام در این مدت می پردازیم و متاسفانه اقدام متقابلی از سوی دولت دیده نشده است

در طول 2 سال مذاکرات، آمریکا مکررا نقض عهد داشته است و پس از اجرایی شدن برجام نیز شاهد این رویه بوده ایم به خاطر خلل و فرج موجود در متن برجام و ابهامات ساختاری در این موارد ادعا کرده اند که نقض صورت نگرفته است از جمله موارد نقض برجام عبارتند از:
•    باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا در 27 دی 1394 در نخستین ساعات اجرایی شدن برجام 11 فرد و شرکت را به دلیل آزمایش موشکی ایران در لیست تحریم‌های جدید آمریکا قرار داد.
•    مصادره 8/2 میلیون دلار از اموال ایران به بهانۀ پرداخت غرامت به قربانیان حملات تروریستی
•    برداشت 2 میلیارد دلار از محل دارایی های بلوکه شدۀ ایران در بهار 95
•    رئیس‌جمهوری آمریکا فرمان اجرایی برقراری وضعیت اضطراری ملی در مورد ایران را به مدت یک سال دیگر تمدید کرد
•    قانون ویزا که محدودیت برای ورود به آمریکاست بخشی از قانون بزرگتر بودجه بود که توسط اوباما علیه ایران تصویب شد و این ترفند آمریکاست که قوانین مختلف را در قالب یک قانون بزرگتر ارائه کند که برای عموم در قالب نقض برجام محسوب نشود، اقدام ترامپ مبنی بر منع ورود مهاجران 7 کشور اسلامی در واقع قدم دوم این قانون به حساب می آید که مانع ورود تجار و دانشمندان سایر کشورها به ایران شده است.
•    تحریم های مالی و بانکی و محدودیت دسترسی ایران به چرخۀ دلار همچنان پابرجاست و سوئیفت در مقام عمل کاربردی نیست و با کارشکنی های آمریکا و اقدامات اوفک (OFAC) بانک های بزرگ اروپا و جهان از ترس مجازات های آمریکا با ایران کار نمی کنند و هنوز نتوانستیم از منابع خارجی به عنوان فاینانس استفاده کنیم و وجود مکانیزم ماشه در برجام و احتمال بازگشت تحریم ها و به خطر افتادن سرمایه ها مانع سرمایه گذاری های خارجی در ایران شده است.
•    طبق بند 26 برجام قوه مجریه و مقننه آمریکا نباید اقدامی در راستای نقض برجام انجام دهند طرح تمدید تحریم‌های ۱۰ ساله ایران آیسا (ISA) توسط مجلس نمایندگان و با ۹۹ رای مثبت و بدون رای منفی در سنا هم به تصویب رسید و اوباما نیز آن را تایید کرد نقض آشکار برجام می باشد گرچه دولت یازدهم چون این قانون بلااثر شده آن را نقض برجام نمی داند و شکایت و پیگیری ایران در نشست کمسیون برجام طبق پیش بینی ها به نتیجه ای نرسید.
•    تصویب قانون منع فروش بوئینگ به ایران در مجلس نمایندگان آمریکا
•    وزارت خزانه داری آمریکا تحریم های جدیدی علیه 13 فرد و 12 نهاد مرتبط با ایران در بهمن 95 اعلام کرد.
•    بر خلاف مادۀ 28 برجام که طرفین باید با حسن نیت به مسئله نگاه کنند به طور کلی آمریکا 115 طرح و بیانیه ضد ایرانی داشته است که تاریخ 90 مورد آن ها به پس از برجام برمی گردد و این اقدام در کنگره آمریکا در حقیقت به معنی افزایش تنش و فشار بر ایران است.

ملاحظۀ سوم: مربوط به مختومه شدن پروندۀ PMD می باشد که دقت نظر رهبری سبب گردید امروز از این مرحله عبور کنیم. لکن در بند 10 قطعنامه با توجه به گزارش آمانو در قالب جدیدی این پرونده را باز گذاشته اند و این بسته شدن به قیمت محکومیت ایران به داشتن برنامه هسته ای نظامی مخفیانه در گزارش آژانس بوده و عملا پرونده را به سود آژانس و طرف مقابل مختومه کرده است.

ملاحظۀ چهارم: پس از بتن ریزی در هستۀ رآکتور اراک اقدام برای بازسازی آن می بایست پس از قرارداد قطعی و مطمئن و با تضمین کافی آغاز شود که تاکنون دولت با طرف چینی به چنین قراردادی نرسیده و متاسفانه برجام ایران را در موقعیت ضعف قرار داده است و طرف چینی می خواهد هزینه های مالی زیادی تحمیل کند.

ملاحظۀ پنجم: معامله‌ی اورانیوم غنی‌‌شده‌ی موجود در برابر کیک زرد با دولت خارجی نیز پس از قرارداد مطمئن و تضمین شده و بتدریج و در دفعات متعدد بایستی انجام می گرفت که برعکس بجای اقدام متقابل و متناسب با توجه به نقض عهد های طرف مقابل همۀ ذخیرۀ اورانیوم غنی شده یکباره خارج شده است و حتی ذخایر اورانیوم کشور از مقدار تصویب شده در برجام بسیار کمتر است و طبق گزارش اسفند 95 آمانو ذخیرۀ اورانیوم به جای 300 کیلوگرم مصوب در برجام به 101 کیلوگرم رسیده است. همچنین دولت اقدام به فروش آب سنگین اراک با قیمتی پایین تر از ارزش واقعی آن به آمریکا نموده است.

ملاحظۀ ششم و هفتم: طرح توسعه و پیشرفت میان مدت صنعت انرژی اتمی ایران و رسیدن به 190 هزار سو نیاز کشور و ساماندهی تحقیق و توسعه باید بگونه ای باشد که در پایان دورۀ هشت ساله هیچ کمبود فناوری هسته ای نداشته باشیم. اما سازمان انرژی اتمی در این مدت همه‌ کارکنان و محققان هسته‌ای که کمتر از 5 سال سابقه‌ همکاری با سازمان داشته‌اند را اخراج کرده اند و خیلی از همکاران شهدای هسته ای کنار گذاشته شده اند. همکاری با پروژۀ ایتر (ITER) که فناوری جدید گداخت هسته ای می باشد بجای انتقال فناوری و دانش صرفا همکاری مالی با پروژه می باشد.
ملاحظۀ هشتم : در موارد ابهام برجام بایستی به متن برجام مراجعه شود و تفسیر طرف مقابل مورد قبول نیست. بعنوان مثال دربارۀ انتقال آب سنگین اراک ابهامی وجود دارد که متاسفانه نظر آژانش انرژی اتمی به تفسیر آمریکایی از برجام نزدیک است و دولت همان تفسیر طرف مقابل را اجرایی کرده است.

ملاحظۀ نهم: تشکیل هیئت قوی، آگاه و هوشمند نظارت بر اجرای برجام می باشد. به علت نوع ترکیب اعضای این هیئت که در شورای عالی امنیت ملی تصویب شده است از کارایی زیادی برخوردار نمی باشد زیرا اکثر افراد از موافقان و مذاکره کنندگان برجام می باشند.

بی تدبیری های دولت یازدهم
عجله در به سرانجام رسیدن برجام بطوری که به خاطر وعدۀ 100 روزۀ دولت یازدهم با شتاب توافق ژنو منعقد شد و تلاش این جریان برای اجرایی شدن برجام تا قبل از انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری سال 94 و بهرۀ سیاسی بردن از توافق، بکارگیری افراد دوتابعیتی و مشکوک به جاسوسی و نفوذی در کمیته اقتصادی برجام، محرمانه دانستن جزئیات مذاکرات و توافقات پنهانی و غیر شفاف و پر اشکال نظیر FATF (که سبب تضعیف سپاه و حمایت ما از جریانات حزب الله منطقه به بهانۀ پولشویی می شود) و IPC (قراردادهای مشکوک نفتی) و قراردادهای اقتصادی با هیئت های خارجی و قراردادهای خرید خودرو و هواپیما، تحقیر مردم در مبالغه کردن در دستاوردهای برجام، همۀ این ها نشان دهندۀ نگاه غیر انقلابی و غیر عقلانی و جناحی دولت یازدهم و جریان سازش به مسئله می باشد. با روی کارآمدن ترامپ در آمریکا با وجود ادعاهای پاره کردن برجام شاهد اظهاراتی مبنی بر تفسیر و اجرای سختگیرانۀ برجام و تلاش برای قرار دادن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در لیست سازمان های تروریستی و همچنین باید منتظر افزایش تحریم ها و فشارها بر ایران بود همین امر برجام را به معبری برای تحریم های بیشتر و نفوذ و تبدیل به خسارت محض کرده است.

نتیجه گیری
رهبری در حکومت دینی، حرکت نظام را بر اساس اقناع افکار عمومی تنظیم می‌کند تا در جامعه در مسیر حوادث گوناگون حق را از باطل تمییز داده و از مسئولیت و تکلیف خود آگاهی یابد اما این امر رافع مسئولیت نخبگان و توده‌های مردم نسبت به وظایف ملی و تکالیف شرعی خود در قبال نظام و انقلاب اسلامی نیست. امروزه وعدۀ صدق رهبر عزیزمان مبنی بر بد عهد بودن آمریکا این شیطان مستکبر بر همگان یعنی مردم، مسئولین، مذاکره کنندگان و حتی سایر مردم جهان عیان گردیده است و علت خوشبین نبودن و بی اعتمادی نسبت به آمریکا که ریشۀ قرآنی دارد کاملا مشخص شده است.

اما این دشمنی ها تازگی ندارد و مردم ایران اسلامی و مظلومان جهان در سایر کشورهای اسلامی سال ها شاهد جنایت های آمریکا بوده اند و نکته ای که بسیار حائز اهمیت است عیان شدن و کنار رفتن پرده از چهرۀ نفاق و نفوذ و جریان سازش و ناکارآمدی این جریان در امور جاری کشور می باشد که کمتر به آن توجه شده است. مهمتر از ضعف های برجام ضعف و سستی نشان دادن و مرعوب بودن مسئولین اجرایی در مواجهه با استکبار می باشد. اگر همۀ ضعف های برجام را به حساب مکر طرف مقابل بگذاریم لکن عدم پایمندی دولت به قانون الزامات و شروط رهبری در اجرای برجام را نمی توان نادیده گرفت و پرده از چهرۀ نفاق این جریان برداشته شده است. در نتیجه بزرگ ترین درس و عبرت برجام باید افزایش بصیرت مردم در شناخت جریان نفاق و نفوذ در انقلاب باشد و امید است انشالله با نظر لطف حضرت ولی عصر و رهنمودهای رهبری و با انتخاب اصلح امت اسلامی در انتخابات 96 مسئولیت اجرایی کشور به اهلش واگذار شود.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
تیک تاک کسب و کارش را در آمریکا تعطیل می‌کند
عضو کارگزاران: ثابت شد اسرائیل پوشالی‌ترین رژیم منطقه است
نگاهی به طرح کنترل اجاره بهای املاک مسکونی
سرکوب اعتراضات در حمایت از فلسطین در آمریکا
تپانچه بادی ایران نایب قهرمان شد
نگارش پایان نامه: راهنمای گام به گام
با این پنج نکته، بهترین غرفه نمایشگاه امسال مال شماست
انواع موتور گیرلس
افزایش تعداد داوطلبان پنجاه و یکمین دوره آزمون دستیاری پزشکی
تمرین پدر و دختری دروازه بان استقلال +عکس
کارگری که در روز کارگر به آرزویش رسید +فیلم
اعتراض دانشجویان آمریکایی به جنایات در غزه +عکس
چرا دندانپزشکی در بارداری خطرناک است؟
تحصن در ۴۰ دانشگاه آمریکا و کانادا برای غزه
مصدومیت شدید سعید آقاخانی در نون خ ۵ +عکس
افتتاح یک بزرگراه جدید در تهران تا پایان امسال
معلم فداکاری که کلاس درس را به منزل دانش آموز بیمار برد +عکس
لحظه بازداشت خشونت‌آمیز استاد اقتصاد دانشگاه اموری در آمریکا +فیلم
دیپلمات آمریکایی در اعتراض به سیاست بایدن در غزه استعفا کرد
ایران شبکه‌ای باورنکردنی برای دور زدن تحریم‌ها ایجاد کرده است
آخرین وضعیت رفع فیلتر گوگل پلی
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top