تاریخ انتشار: سه شنبه 1396/01/08 - 04:28
کد خبر: 230953

استفاده زیاد از شبکه های اجتماعی منجر به عدم تعادل مغزی می‌شود

محققان دریافتند دانشجویانی که استفاده زیادی از فیسبوک در حد مشکل ساز داشتند، گرایش شناختی-عاطفی قوی (سیستم یک) و کنترل رفتاری-شناختی ضعیف (سیستم دو) داشتند و عدم تعادل در این دو حالت ایجاد شده بود.

خبرنامه دانشجویان ایران: به گفته محققان، استفاده زیاد از شبکه های اجتماعی منجر به بروز عدم تعادل بین دو سیستم شناختی-رفتاری در مغز انسان می شود.

به گزارش خبرنامه دانشجویان ایران به نقل از مهر، محققان دریافتند چک کردن فیسبوک به هنگام رانندگی، در جلسه کار، یا در سایر مواقعی که می تواند پیامدهای منفی به همراه داشته باشد، با فقدان تعادل بین دو سیستم در مغز مرتبط است.

حامد قهری صارمی، سرپرست تیم تحقیق، در این باره می گوید: «دو سیستم دوگانه در مغز انسان وجود دارد که بر روند تصمیم گیری تاثیر می گذارند.»

وی در ادامه می افزاید: «سیستم یک، اتوماتیک و با واکنش سریع به محرک های نظیر نشانه ها یا پیام های شبکه های اجتماعی واکنش نشان می دهد. دومین سیستم یک سیستم استدلالی انعکاسی است که به آهستگی عمل کرده و شناخت و ادراک را تنظیم کرده و رفتار را کنترل می کند. سیستم دوم به افراد در کنترل انگیزه ها و رفتارهای که در بهترین حالت نیستند کمک می کند.»

محققان با استفاده از پرسشنامه ارزیابی استفاده مشکل ساز، پاسخ ۳۴۱ دانشجو دانشگاه نورث امریکن را که از فیسبوک استفاده می کردند بررسی کردند.

پژوهشگران داده ها را جمع آوری کرده و مورد بررسی قرار دادند. سپس روند عملکرد هر دانشجو را در ترم بعد تحت پیگیری قرار دادند.

محققان دریافتند دانشجویانی که استفاده زیادی از فیسبوک در حد مشکل ساز داشتند، گرایش شناختی-عاطفی قوی (سیستم یک) و کنترل رفتاری-شناختی ضعیف (سیستم دو) داشتند و عدم تعادل در این دو حالت ایجاد شده بود.

به گفته صارمی، «افزایش نسبی در استفاده از شبکه های اجتماعی منجر به کاهش قابل توجه نمرات دانشجویان شد و این میزان کاهش عملکرد ماندگار بوده و حتی تا یک سال بعد از شروع مطالعه هم ادامه داشت.»

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
تحریم های جدید آمریکا علیه ایران، ۸ فرد و ۱۵ نهاد تحریم شدند
تصاویر ورود سیلاب شدید به گلزار شهدای کرمان
صورت‌ حساب سنگین غزه برای تل آویو
حمله پهپهادی نیروهای امنیتی ایران به خودروی تروریست‌ها
بازداشت مرزبان ایرانی توسط‌ طالبان
تصمیم فرهاد مجیدی برای پایان دادن به همه شایعات
فیلم| عقلانیت انقلابی به دنبال حل نظام مسائل کشور
با شاهکار مهندسان ایرانی در سریلانکا آشنا شوید
فرودگاهی در ایران برای خواستگاری! +عکس
همسر سید مصطفی خمینی درگذشت
بستری شدن آیت الله شیرازی در بیمارستان
نیروی دریایی ارتش به داد سیل زدگان سیستان و بلوچستان رسید +فیلم
پشت پرده سفر محرمانه ۲ مقام نظامی و امنیتی اسرائیلی به قاهره
رهاسازی آب به سمت دریاچه ارومیه
یک تاکسی پر از گلهای تازه
تقدیر از رزمندگان عملیات حمله به اسرائیل
توماج صالحی حتما اعدام نمی شود اما...
به اسرائیل کمک می‌کنیم تا با حملات ایران مقابله کند
عملیاتی که صهیونیست‌ها را مضحکه تمام جهان کرده است
بارندگی‌های فراگیر اردیبهشتی تا کی ادامه دارد؟
اوضاع این رژیم حسابی بیخ پیدا کرده است
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top