تاریخ انتشار: یکشنبه 1396/01/13 - 21:49
کد خبر: 231205

از حاشیه‌های آیین‌نامه جدید دکتری تا واکنش تشکل‌ها به مصاحبه اصغر فرهادی؛

مهمترین اخبار و اتفاقات دانشگاه‌ها در تعطیلات نوروز

مهمترین اخبار و اتفاقات دانشگاه‌ها در تعطیلات نوروز

خیلی از دانشجویان بودند که با آغاز تعطیلات خود را از فضای مجازی دور کردند و از اخبار و اتفاقات این تعطیلات 18 روزه در دانشگاه ها اطلاعی نداشته اند. همین مسئله بهانه خوبی است که به بررسی اخبار و اتفاقات دانشگاهی طی این روزها بپردازیم.

خبرنامه دانشجویان ایران: تعطیلات نسبتا طولانی نوروز 96 نیز به پایان رسید، تعطیلاتی که از 25 اسفندماه 95 آغاز شد و تا 14 فروردین 96 ادامه داشت. جالب اینجا است که تعطیلات در سال 96 نزدیک به 72 روز است تا دانشجویان، کارمندان این سال، سال رویایی را داشته باشند.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ خیلی از دانشجویان بودند که با آغاز تعطیلات خود را از فضای مجازی دور کردند و از اخبار و اتفاقات این تعطیلات 18 روزه در دانشگاه ها اطلاعی نداشته اند. همین مسئله بهانه خوبی است که به بررسی اخبار و اتفاقات دانشگاهی طی این روزها بپردازیم.

نشان دادن «فرهنگ نوروز» توسط دانشجویان ایرانی مقیم لندن
اولین خبر در آستانه تعطیلات نوروزی به فعالیت انجمن اسلامی دانشجویان ایرانی مقیم لندن اختصاص داشت. این تشکل دانشجویی
برنامه ای را به مناسبت عید نوروز و میلاد حضرت فاطمه سلام الله علیها در کانون توحید لندن برگزار کرد.

انجمن اسلامی دانشجویان ایرانی مقیم لندن

ابلاغ آیین نامه جدید دوره دکتری و حاشیه های آن
اما بدون شک یکی از حاشیه سازترین اخبار دانشگاهی در تعطیلات نوروز، ابلاغ آیین نامه جدید دوره دکتری توسط وزارت علوم بود. (اینجــا)
این وزارتخانه در اطلاعیه ای که روی سایت خود منتشر کرده درباره ویژگی های این آیین نامه می نویسد: "از ویژگی های  آیین نامه جدید دوره دکتری که برای ورودی های سال ۹۵ به بعد  قابل اعمال می شود، کاهش طول دوره تحصیل، امکان جبران درس افتاده، امکان جبران آزمون جامع ناموفق، عدم احتساب نمره برای رساله، توجه ویژه به مقابله با تقلب، توجه به فرصت های تحقیقاتی دانشجو و فراهم شدن امکان اعطای گواهی طی دوره، برای دانشجویانی که دوره را به اتمام نمی رسانند، است"

اما ابلاغ این آیین در روزهای ابتدایی نوروز، برخی از دانشجویان را نسبت به خود حساس کرد، و تعدادی از فعالین صنفی در دانشگاه ها، اقدام به نقد این آیین نامه پرداختند.

یک فعال صنفی در نقد این آیین نامه نوشت: اول اینکه چرا باید مدت مجاز تحصیل یک ترم کاهش پیدا کند نسبت به قبل؟ این یعنی سکوت آیین نامه در برابر هزینه های رفاهی مانند غذا و خوابگاه برای دانشجو در ترم 9 و دریافت هزینه های گزاف از فرد. و چرا برای ترم ده باید پول ترم را هم بدهد، در صورتی که اگر دانشجو طبق صلاحدید موسسه واقعا نیاز به ترم 10 برای پایان نامه اش داشته و این نیاز بنا به تعریف خود پایان نامه یا مشکلات اینچنینی بوده، پس اعمال جریمه هیچ تغییری در کیفیت آموزشی فرد نداشته و تنها به معنی گرفتن پول از دانشجوی دکترایی ست که از هیچ لحاظی برخلاف تمام دانشگاه های دنیا تامین نمی شود.(اینجا)

مصاحبه اصغر فرهادی و حاشیه های آن
اما یکی از اتفاقات مهم دیگر در نوروز، مصاحبه اصغر فرهادی به یک روزنامه اسرائیلی بود؛ بسیج دانشجویی دانشگاه هنر و پردیس هنرهای زیبا دانشگاه تهران ضمن واکنش به این مسئله در نامه ای به وی نوشتند:

آقای فرهادی از کدام «اشتراکات انسانی» سخن میگویید؟ هویت انسانیتان چیست؟ از کدام مردم هستید؟ مردمی که در اراضی اشغالی سکنی گزیده اند، در هر سطح و جایگاهی متحدانه از جنایات رژیمشان حمایت کرده و میکنند؛ حال شما با مردمانی که اصلا نفس حضورشان در منطقه ظالمانه است و حکم حمایت از آن رژیم را دارد طرح دوستی میریزید؟ این است معنای اشتراکات انسانی؟

از کدام مسلک هستید که در مرامتان میشود از کشورهای حامی تروریسم پول گرفت و فیلم ساخت و سپس پشت تریبونها، شعار صلح طلبی داد و از تندروها اعلام برائت کرد!

نامه تشکل های دانشجویی خطاب به رئیس هیئت حج کشور
اعزام کاروان های ایرانی به حج سال 96 دیگر خبری بود که واکنش تشکل های دانشجویی را در نوروز در پی داشت. دفاتر بسیج دانشجویی هفت دانشگاه بزرگ تهران، در نامه‌ای خطاب به رئیس هیئت حج، خواستار شفافیت جزئیات مذاکرات با مقامات سعودی در خصوص اعزام حجاج ایرانی به بیت الله الحرام شدند.

در بخش مهمی از این نامه آمده است: از جنابعالی خواستاریم ضمن انتشار متن مذاکرات مقامات کشور با مسئولین سعودی؛ به طور شفاف و روشن در خصوص انتظارات ایران که پیشتر مورد اشاره شما قرار گرفته بود و همچنین نحوه تضمین تحقق آن‌ها توسط دولت جنایتکار سعودی توضیح بفرمایید.

نوروز با طعم خوش جهادی
اما یکی از اخبار مهم نوروز، اقدام قابل تقدیر برخی از دانشجویان برای حضور در مناطق محروم و سپری کردن سال جدید در کنار مردم این مناطق بود.

25 نفر از دانشجویان جهادگر دانشگاه مازندران در قالب گروه جهادی علویون از 5 فروردین الی 11 فروردین در روستاهای تیرگ بن و میرملک از توابع بندپی شرقی شهرستان بابل مشغول به خدمت رسانی به مردم محروم آن مناطق شدند.(اینجــا)

در کنار این اقدام، اردوی جهادی اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل (گروه جهادی معین) پنجم تا دوازدهم فرودوین ماه در مناطق محروم بشاگرد در روستای پوم از توابع شهرستان میناب استان هرمزگان در سه بخش عمرانی، فرهنگی و بهداشت و درمان برگزار شد. که تصاویر زیبایی را رقم زد.(اینجــا)

تعطیلات نوروز دانشجویان جهادی در کنار مردم مناطق محروم هرمزگان +تصاویر

البته در این بین دانشجویان دیگر دانشگاه ها نیز در اردوهای جهادی در نوروز شرکت داشته اند.

خبرهای دیگر
هفتم فروردین بود که رتبه بندی دانشگاه های برتر آسیا اعلام شد. در پنجمین رتبه‌بندی دانشگاه‌های آسیایی پایگاه رتبه‌بندی تایمز در سال 2017، از جمهوری اسلامی ایران، دانشگاه های صنعتی شریف، علم و صنعت ایران، صنعتی اصفهان، صنعتی امیرکبیر، علوم پزشکی تهران، شیراز، صنعتی خواجه نصیر، تهران، اصفهان، شهید بهشتی، یزد، فردوسی مشهد، آزاد اسلامی کرج و دانشگاه زنجان توانستند در جمع دانشگاه های برتر آسیا سال 2017 قرار گیرند.

دوم فروردین بود که مجمع دانشجویان خراسان جنوبی در واکنش به سفر حسن روحانی به خراسان جنوبی ببانیه ای صادر کرد. در بخشی از این بیانیه آمده است: ما اعضای مجمع هماهنگی تشکل‌های دانشجویی استان خراسان جنوبی به‌عنوان بخشی از بدنه جنبش دانشجویی مسلمان به آقای روحانی توصیه می‌کنیم که این چند ماه باقی‌مانده از دولت خود را بدون توجه به خارج و با تکیه بر جوانان ایرانی صرف خدمت به مردم کند تا به چشم ببینند که همت و پشتکار جوانان ایرانی و اتکا به توان داخلی چگونه می‌تواند بسیاری از مشکلات را حل کند.

یکی دیگر از خبرهای نوروز، ثبت نام تعدادی از فعالین سابق دانشجویی بود که مورد توجه رسانه ها قرار گرفت.(اینجــا)، حسین نفاشی، میکائیل دیانی و محی الدین فاضلیان از جمله این افراد بودند.

ثبت نام یک فعال اسبق دانشجویی برای انتخابات شوراها +عکس

خبر دیگر اینکه، جمعی از فعالین دانشگاهی در آستانه آغاز سال نو طی نامه ای به آملی لاریجانی از وی خواستند شخصا به پرونده منصور نظری ورود کند. جمعی از فعالین دانشگاهی در آستانه آغاز سال نو طی نامه ای به ریاست قوه قضاییه نوشتند: تا ساعتی دیگر سال تحویل می‌شود و در شرایطی که چشم رسانه‌ها پُر است از مرخصی ویژه‌ی آقازاده‌ها، دادگستری چهار محال و بختیاری به منصور نظری شاعر مدافع حرم و معترض به فساد اجازه نداده است برای نوروز به مرخصی برود.(اینجــا)

جشنواره عکس نوروزی دانشگاه خواجه نصیر، ساخت خوابگاه جدید دانشگاه شریف با کمک خیرین و اعطای کمک هزینه تحصیلی به دانشجویان دانشگاه تهران  از دیگر اخباری بود که در نوروز 96 توجه دانشجویان را میتوان به خود جلب کند.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
تپانچه بادی ایران نایب قهرمان شد
نگارش پایان نامه: راهنمای گام به گام
با این پنج نکته، بهترین غرفه نمایشگاه امسال مال شماست
انواع موتور گیرلس
افزایش تعداد داوطلبان پنجاه و یکمین دوره آزمون دستیاری پزشکی
تمرین پدر و دختری دروازه بان استقلال +عکس
کارگری که در روز کارگر به آرزویش رسید +فیلم
اعتراض دانشجویان آمریکایی به جنایات در غزه +عکس
چرا دندانپزشکی در بارداری خطرناک است؟
تحصن در ۴۰ دانشگاه آمریکا و کانادا برای غزه
مصدومیت شدید سعید آقاخانی در نون خ ۵ +عکس
افتتاح یک بزرگراه جدید در تهران تا پایان امسال
معلم فداکاری که کلاس درس را به منزل دانش آموز بیمار برد +عکس
لحظه بازداشت خشونت‌آمیز استاد اقتصاد دانشگاه اموری در آمریکا +فیلم
دیپلمات آمریکایی در اعتراض به سیاست بایدن در غزه استعفا کرد
ایران شبکه‌ای باورنکردنی برای دور زدن تحریم‌ها ایجاد کرده است
آخرین وضعیت رفع فیلتر گوگل پلی
دارایی‌های بزرگترین بانک آمریکایی در این کشور مسدود شد
۲ کمین بزرگ حزب‌الله لبنان علیه نظامیان اسرائیلی
هشدار وزارت بهداشت درباره سیگارهای الکترونیک
بازداشت ۴ کنکوری متخلف
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top