تاریخ انتشار: یکشنبه 1396/01/20 - 14:16
کد خبر: 231932

لیست مشاغل پررونق سال 2017؛

در دانشگاه تحصیل کنید اما «نان» در این مشاغل است! +اسامی

در این گزارش به معرفی 15 شغل پررونق و پردرآمد را در سال 2017 که اخیرا توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی منتشر شده پرداخته‌ایم و به این موضوع اشاره کرده‌ایم که متاسفانه سیاست‌های آموزشی در ایران تطابقی با این مشاغل ندارد.

خبرنامه دانشجویان ایران: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اخیرا لیستی را تحت عنوان «لیست مشاغل پررونق سال 2017» منتشر کرده است.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اخیرا در لیستی اسامی 15 شغل پررونق و پردرآمد را در سال 2017 منتشر کرد و در بین این مشاغل، شغل‌هایی که مرتبط با فناوری اطلاعات و فضای مجازی هستند و در آنها نوآوری وجود دارد بسیار دیده می‌شود.این مشاغل شامل؛ آموزش مجازی، نویسنده کتاب‌های آنلاین، متخصص تغذیه، همکاری در بازاریابی، طراحی وب، متخصص تیلیغات در دنیای مجازی، تولید محتوا، تولید اپلیکیشن برای کودکان، خدمات حمل و نقل، غرفه موادغذایی، آموزش نرم‌افزار، تامین و نظارت بر منابع انسانی، ترجمه، آزادکار(Freelancer) و تعمیر گوشی‌های هوشمند است.

تقریبا هیچ؛ سهم آموزش‌های دانشگاهی در مشاغل پررونق!
با نگاهی کوتاه به لیست اسامی 15 شغل پررونق و پردرآمد را سال 2017، متوجه خواهید شد که تقریبا سهم تحصیلات دانشگاهی و آنچه در ایران به عنوان تحصیلات تکمیلی شناخته می‌شود در راه‌اندازی این مشاغل پردرآمد تقریبا هیچ است! البته نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم که دانشگاه به طور خاص به آموزش‌هایی مرتبط با چنین مشاغلی بپردازد و شاید هیچ دانشگاهی در جهان چنین آموزش‌هایی ارائه ندهد اما می‌توان از دانشگاه‌ها توقع داشت که دست‌کم جهت‌گیری و سمت‌وسوی آموزش‌های خود را به سمت چنین مشاغلی تغییر دهند و فضا و استراتژی آموزشی دانشگاه حامی و پشتیان دانشجو در پرداختن به آموزش‌های مرتبط با مشاغل پررونق باشد.

استراتژی دولت در حد شعار باقی ماند!
از ابتدای بر سر کار آمدن دولت تدبیر و امید، یکی از شعارهای این دولت حرکت دانشگاه‌ها به سمت «دانشگاه کارآفرین» و لزوم شکوفایی خلاقیت دانشجویان بود. این استراتژی که در ابتدا بسیار مورد استقبال جامعه دانشگاهی قرار گرفت هر چه جلوتر رفت بیشتر رنگ و بوی شعار به خود گرفت و امروز که در اواخر دولت یازدهم قرار داریم متاسفانه دانشگاه‌ها نه تنها علامت و نشانه‌ای از حرکت به سوی کارآفرینی ندارند بلکه امروز دانشگاه‌ها با مشکلاتی همچون سنوات، بورسیه و... دست و پنجه نرم می‌کنند و در چنین فضایی کارآفرینی و نوآوری محلی از اعراب ندارد.

دانشکده کارآفرینی؛ مُشتی که نمونه خروار است
دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران که لقب «اولین و تنها دانشکده کارآفرینی در ایران» را یدک می‌کشد و قرار بود این دانشکده با همکاری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی آموزش‌هایی کاربردی و متفاوت ارائه دهد. با این حال با گذشت یک دهه از فعالیت، این دانشکده به یکی از نشانه‌های ناکارآمدی نظام آموزشی ایران و همچنین تعیین غلط اولویت‌های آموزشی مبدل شده است و تاکنون خروجی چشمگیری نداشته است و شاید تنها تفاوت این دانشکده با سایر دانشکده‌ها، «چارت درسی» آن باشد که در ظاهر دروسی کاربردی است.

چرا این 15 شغل پررونق هستند؟
در ادامه به توضیح کوتاهی پیرامون هر کدام از 15 مشاغل نامبرده خواهیم پرداخت.

1- طراحی وب:
با توجه به تغییرات عمده دنیا به سمت بازار و تجارت الکترونیک و توسعه و شکل‌گیری خدمات جدید مبتنی بر شبکه و اپلیکیشن‌های گوشی‌های هوشمند، یکی از بهترین مشاغل طراحی وب و شبکه است.

2- همکاری در بازاریابی(Affiliate Marketing):
یکی از راه‌های کسب درآمد، متقاعد ساختن افراد به خرید محصولات و خدمات است و زمانی این فعالیت سودآورتر می‌شود که شما برای راه‌اندازی این کسب و کار سرمایه اولیه چندانی را به کار نگرفته باشید.

3- متخصص تغذیه:
با تغییر در سبک زندگی، بسیاری از مردم و دولت ها به اهمیت نوع تغذیه و تمرینات ورزشی در سلامتی جوامع تاکید و توجه بسیاری داشته اند.

4- نویسنده کتاب های آنلاین:
با توجه به افزایش سرعت در سبک زندگی جوامع امروزی، فرصت برای مطالعه کتاب تا حدود زیادی کاهش یافته است.

5- آموزش مجازی:
این روزها با توجه به دشواری تردد در سطح شهر ها، هزینه های بالای خرید یا اجاره دفتر یا ساختمان، وجود امکانات و تجهیزات ساده و سریع الوصول در دسترس کودکان و بزرگسالان، تعدد موضوعات و دانش مورد تقاضا، هزینه بالای دانش و اشتراک گذاری آن، بسیاری از آموزشگاه ها و موسسات به سمت راه اندازی سیستم آموزش آنلاین روی آورده اند.

6- متخصص تبلیغات در دنیای مجازی:
با توجه به حضور بیشتر افراد در دنیای مجازی، نحوه اطلاع رسانی و ارتباط با مشتریان بالقوه و بالفعل از این طریق اثربخشی بیشتری دارد.

7- تولید محتوا:
در امتداد اهمیت یافتن کسب و کارهای الکترونیک و اتکای مشاغل بسیاری به وجود شبکه و اینترنت، تولید محتوا یکی از مشاغل جدیدی است که سیر استخدام در آن به سرعت در حوزه های مختلف در حال افزایش است.

8- تولید اپلیکیشن های ساده برای کودکان:
برخی آموزش ها و کاربردهای جاری که برای کودکان نیز مناسب هستند، از نظر کاربردی برای آنها قابل درک یا استفاده نیست. بنابراین تولید نسخه های این نرم افزارها متناسب با دانش و تجربه محدود کودکان یکی از راه های جدید کسب درآمد در جوامع جوان و جمعیت رو به رشد است.

9- خدمات حمل و نقل:
با توجه به ترافیک و ریسک بالای سرقت در خصوص اجسام با ارزش یا حجیم، بسیاری از افراد علاقه مند به یافتن شرکت هایی هستند که این خدمات را به شکل کاملا حرفه ای و با کمترین ریسک انجام می دهند.

10- غرفه مواد غذایی:
همان طور که پیشتر اشاره شد، سرعت زندگی ها رو به رشد بوده و افراد به دلیل ماندن در ترافیک، وقت زیادی برای صرف صبحانه، ناهار یا شام در رستوران ها نداشته و از سوی دیگر پرداخت این هزینه ها به صورت همیشگی برای بسیاری از آنها از صرفه اقتصادی برخوردار نیست.

11- تعمیر گوشی‌های هوشمند:
استفاده از گوشی های هوشمند بسیار متداول شده و بسیاری از افراد دانش کافی جهت کار با این وسیله را ندارند.

12- آزاد کار(Freelancer):
امروزه افراد متخصص بسیاری به این نوع کسب و کار روی آورده اند. در واقع، آنها با توجه به تخصص موجود برای پروژه های مختلف با سازمان ها همکاری موقت داشته و پس از پایان طرح، به همکاری با آن سازمان پایان می دهند و منتظر همکاری در طرح و پروژه دیگری با سازمان دیگری می شوند.

13- ترجمه:
با توجه به توسعه بازار گردشگری، یادگیری و آموزش زبان های زنده دنیا یا تلاش برای طراحی اپلیکیشن مناسب برای ترجمه همزمان و... فعالیتی است که در آینده نزدیک به اوج خواهد رسید و تا مدت ها درآمدزایی خوبی خواهد داشت.

14- تامین و نظارت بر منابع انسانی:
با افزایش کارکنان دورکار یا شاغل در نقاط مختلف جغرافیایی غیر از دفتر مرکزی، برخی شرکت‌ها این امکان را ندارند که بر کلیه کارکنان خود نظارت داشته و عملیات آنها را به طور مستمر رصد کنند. بنابراین ایجاد شرکت هایی که نیروی انسانی مناسب را به سازمان ها معرفی می کنند، یکی از مشاغلی بود که فعالیت قابل توجهی داشتند.

15- آموزش نرم افزار:
آموزش خصوصی نرم افزار به متقاضیان حوزه مربوطه، یک کسب و کار کم هزینه و سودآور است که سرمایه اولیه آن دانش و توان انتقال دانش است.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
از ییل تا هاروارد یک‌صدا برعلیه اسرائیل
زیباترین بازی سال / خداحافظی پرسپولیس با جام حذفی
دانشگاه‌های آمریکا یکپارچه بر علیه رژیم صهیونیستی +فیلم
دفتر بن‌گویر بیانیه داد
لحظه تصادف و واژگونی خودروی وزیر امنیت داخلی اسرائیل +فیلم
زخمی شدن وزیر امنیت داخلی اسرائیل پس از واژگونی خودرو +فیلم
کاهش عجیب بودجه آموزش و پرورش در سال ۱۴۰۳
وزیر تندروی اسرائیلی تصادف کرد +فیلم
وضعیت وزیر امنیت داخلی اسرائیل وخیم است +جزئیات
نماز خواندن یک دانشجوی مسلمان بعد از دستگیری در حضور پلیس آمریکا +فیلم
حمایت دانشجوی دانشگاه کلمبیا از فلسطین با لباس عروس +فیلم
دست رد پاکستان به سینه آمریکا درباره رابطه با ایران
پلیس آمریکا در حال پاکسازی خون حامیان فلسطین در محل درگیری با دانشجویان +فیلم
حرکت جالب از ادای احترام دانشجویان آمریکایی به فلسطینان +فیلم
تیک تاک کسب و کارش را در آمریکا تعطیل می‌کند
عضو کارگزاران: ثابت شد اسرائیل پوشالی‌ترین رژیم منطقه است
نگاهی به طرح کنترل اجاره بهای املاک مسکونی
سرکوب اعتراضات در حمایت از فلسطین در آمریکا
تپانچه بادی ایران نایب قهرمان شد
نگارش پایان نامه: راهنمای گام به گام
با این پنج نکته، بهترین غرفه نمایشگاه امسال مال شماست
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top