تاریخ انتشار: دوشنبه 1396/02/11 - 17:40
کد خبر: 234055

به اشتراک‌گذاری اطلاعات به شیوه تله‌پاتی؛

از طریق نیروی ذهن با اینترنت و شبکه‌های اجتماعی در ارتباط باشید

از طریق نیروی ذهن با اینترنت و شبکه‌های اجتماعی در ارتباط باشید

سال گذشته میلادی مارک زاکربرگ در یکی از شبکه‌های اجتماعی پستی را منتشر کرد و اعلام کرد به دنبال آن است تا به مردم اجازه دهد از طریق تله‌پاتی اطلاعات‌شان را با یکدیگر به اشتراک قرار دهند. یک رابط مغز و کامپیوتر پیشرفته که واحد Building 8 فیسبوک به دنبال طراحی آن است.

خبرنامه دانشجویان ایران: سال گذشته میلادی مارک زاکربرگ در یکی از شبکه‌های اجتماعی پستی را منتشر کرد و اعلام کرد به دنبال آن است تا به مردم اجازه دهد از طریق تله‌پاتی اطلاعات‌شان را با یکدیگر به اشتراک قرار دهند. یک رابط مغز و کامپیوتر پیشرفته که واحد Building 8 فیسبوک به دنبال طراحی آن است.

به گزارش سرویس فناوری اطلاعات «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ اخباری که از فیسبوک منتشر شده نشان می‌دهند این شرکت حداقل به دنبال طراحی چهار محصول مبتنی بر رابط مغز و کامپیوتر است. واحد Building 8 به دنبال آن است است تا محصولاتی را طراحی کند که همگی آن‌ها با اتکا بر نیروی ذهن کار کنند(یک رابط گفتاری مغز و کامپیوتر، یک حلزون گوش مصنوعی، یک رابط کنترل خودکار ماشین و محصول چهارمی که هنوز اطلاعاتی درباره آن منتشر نشده).

در همین ارتباط پژوهش‌گران این واحد به دنبال کامل کردن محصولی به نام رابط کاربری بدون صدا (silent speech interface) هستند. رابطی که پس از پردازش سیگنال‌های مغزی قادر به تایپ 100 کلمه در دقیقه خواهد بود.

رجینا دوگان، مدیر بخش Building 8 در جریان برگزاری کنفرانس توسعه‌دهندگان فیس‌بوک یاد آور شد: «در طراحی این رابط گفتاری از حس‌گرهای غیرتهاجمی استفاده شده است. حس‌گرهایی که قادر هستند صدها فعالیت مغزی را در هر ثانیه اندازه‌گیری کنند. در نتیجه این فناوری کاربرد دوگانه خواهد داشت. هم به عنوان یکی از زیرساخت‌های واقعیت مجازی می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد و هم در خدمت افراد ناتوان باشد.» علاوه بر تایپ کردن، سامانه فوق کارکردی شبیه به ماوس داشته و به شما اجازه کلیک‌های yes/no و اجرای دستورات دیگر را می‌دهد. دوگان می‌گوید: «چالش اصلی در ارتباط با سامانه فوق طراحی حس‌گرهایی است که به شما اجازه دهند از میان افکار مختلفی که در ذهن دارید و باید تبدیل شوند تنها افکاری را انتخاب کنید که در نهایت به فرمان‌ها یا متون تبدیل شوند. پیاده‌سازی این راهکار مستلزم طراحی حس‌گرهای تصویربرداری نوری بسیار دقیقی است که در حال حاضر ساخته نشده‌اند.»

اولین بار لویی بریل نزدیک به یک قرن پیش ایده ساخت چنین حس‌گرهایی را مطرح کرد. او گفت: «در زمان لمس اشیا مغز شما این این توانایی را دارد تا الگوی اشیا را شناسایی کرده و در ادامه این الگوها را به کلمات تبدیل کند. درست به همان شکلی که حلزون گوش قادر است صداها را پردازش کرده و در ادامه این اصوات را رمزگشایی کند.»

پروژه دیگری که فیسبوک به دنبال طراحی آن است، ساخت حلزون گوش مصنوعی است. این حلزون مصنوعی که به پوست متصل می‌شود به منظور ایجاد یکسری کلمات لمسی جدید (haptic vocabulary) ساخته خواهد شد. همانند رابط گفتاری که به شما اجازه می‌دهد بدون صحبت کردن افکارتان را به  اشتراک‌گذاری قرار دهید، حس‌گرهای پوستی نیز به شما اجازه می‌دهند بدون آن‌که به معنای واقعی کلمه به چیزی گوش کنید به گفتار یا اصوات گوش فرا دهید. البته این محصولات رویایی در بازه زمانی کوتاه مدت در اختیار شما قرار نخواهند گرفت. مارک زاکربرگ در کنفرانس هفته پیش گفت: «این فناوری‌ها هنوز جنبه تئوری دارند. او گفت فناوری که امروزه درباره آن صحبت می‌کنیم زمانی که به دست شما برسد، پیشرفت‌های زیادی خواهد داشت. مطالبی که در این ارتباط شنیدید تنها گام نخست این تحول هستند.»

منبع: شبکه

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
تحریم های جدید آمریکا علیه ایران، ۸ فرد و ۱۵ نهاد تحریم شدند
تصاویر ورود سیلاب شدید به گلزار شهدای کرمان
صورت‌ حساب سنگین غزه برای تل آویو
حمله پهپهادی نیروهای امنیتی ایران به خودروی تروریست‌ها
بازداشت مرزبان ایرانی توسط‌ طالبان
تصمیم فرهاد مجیدی برای پایان دادن به همه شایعات
فیلم| عقلانیت انقلابی به دنبال حل نظام مسائل کشور
با شاهکار مهندسان ایرانی در سریلانکا آشنا شوید
فرودگاهی در ایران برای خواستگاری! +عکس
همسر سید مصطفی خمینی درگذشت
بستری شدن آیت الله شیرازی در بیمارستان
نیروی دریایی ارتش به داد سیل زدگان سیستان و بلوچستان رسید +فیلم
پشت پرده سفر محرمانه ۲ مقام نظامی و امنیتی اسرائیلی به قاهره
رهاسازی آب به سمت دریاچه ارومیه
یک تاکسی پر از گلهای تازه
تقدیر از رزمندگان عملیات حمله به اسرائیل
توماج صالحی حتما اعدام نمی شود اما...
به اسرائیل کمک می‌کنیم تا با حملات ایران مقابله کند
عملیاتی که صهیونیست‌ها را مضحکه تمام جهان کرده است
بارندگی‌های فراگیر اردیبهشتی تا کی ادامه دارد؟
اوضاع این رژیم حسابی بیخ پیدا کرده است
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top