تاریخ انتشار: سه شنبه 1396/02/19 - 13:10
کد خبر: 234711

درخواست دانشجویان شریف برای شفافیت رساله دکترای روحانی

اگر چنین ادعایی صحیح باشد، که شوربختانه تمام شواهد در جهت تایید این ادعاست، به این معناست که رئیس جمهور سالهای ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۶ جمهوری اسلامی ایران، فردی متقلب است که بدیهی ترین و ابتدایی ترین اصول کار علمی و تحقیقاتی را در تدوین مهم ترین متن آکادمیک خود رعایت نکرده.

خبرنامه دانشجویان ایران:  بسیج دانشجویی دانشگاه شریف در نامه‌ای به وزیر علوم، خواستار شفافیت در خصوص رساله دکترای روحانی شد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ متن این بیانیه به شرح زیر است:

بی مقدمه به سراغ موضوعی می رویم که ما را بر آن داشت تا از نگرانی جدی و عمیق خود درباره یکی از مهم ترین مسائل روز سیاسی و علمی کشور با شما سخن بگوییم. مساله ای که می تواند حیثیت کشور را در مجامع بین المللی خدشه دار کند.

آقای وزیر!
طی هفته های اخیر، یکی از مهم ترین موضوعات مطرح شده در جمع نخبگان ایرانی،  ادعای «سرقت علمی در رساله دکتری آقای حسن روحانی، رئیس جمهور کشور» است. این رساله که با عنوان «انعطاف‌پذیری شریعت (احکام اسلامی) با رجوع به تجربه‌ی ایران» نام دارد در سال ۱۹۹۸ توسط آقای روحانی در دانشگاه کلدونین گلاسکوی اسکاتلند دفاع شده و منتج به اخذ مدرک دکترای ایشان شده است.

نخستین ادعا درباره وقوع تقلب علمی در رساله آقای روحانی توسط نشریه «دیلی  تلگراف» در سال ۲۰۱۳ مطرح شد و پس از سه سال، بازخوانی آن ادعا توسط گروهی از دانشجویان ایرانی مقیم امریکا و بررسی رساله آقای روحانی با استفاده از پیشرفته ترین نرم افزارهای راستی آزمایی در دانشگاه های معتبر جهانی، نشان می دهد متاسفانه تنها در بخش معرفی و فصل اول رساله دکترای ایشان، حدود ۳۷ درصد تقلب علمی رخ داده و این یعنی در صورت اثبات این ادعا، آقای رئیس جمهور دست کم ۳۷ درصد ِ بخش مهمی از پایان نامه دکتری خود را از منابع دیگر بدون ارائه رفرنس کپی کرده‌اند!

آقای فرهادی!
شما که خود از چهره های دانشگاهی کشور هستید، حکماً بهتر از ما می دانید که در صورت تایید ادعای مطرح شده و تعمیم آن به کل رساله، چه اتفاقات تلخی انتظار وجهه جهانی ایران را کشیده و چه فاجعه عظیمی گریبان حیثیت و اعتبار ملی ما را خواهد گرفت. اگر چنین ادعایی صحیح باشد، که شوربختانه تمام شواهد در جهت تایید این ادعاست، به این معناست که رئیس جمهور سالهای ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۶ جمهوری اسلامی ایران، فردی متقلب است که بدیهی ترین و ابتدایی ترین اصول کار علمی و تحقیقاتی را در تدوین مهم ترین متن آکادمیک خود رعایت نکرده.

اگر چنین ادعایی صحیح باشد، مردم ایران با پدیده ای رو به رو خواهند شد که در سالهای آغازین دهه هفتاد شمسی، از عنوان «دکتر» استفاده کرده، در سال ۱۳۷۷ مدرک دکترای خود را، همزمان با مسئولیت خطیر « دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران» از دانشگاهی در گلاسکوی اسکاتلند گرفته و بدتر از همه اینکه رساله خود را با کپی‌کاری، تقلب علمی و رونویسی ناشیانه به سرانجام رسانده است. مردم باید با چنین پدیده ای چه کنند؟ چه کسی حیثیت از دست رفته ایرانیان را، در صورت تایید ادعای سرقت علمی ایشان، بازمی گرداند؟

آقای دکتر فرهادی!
ما دانشجویان و فارغ التحصیلان دانشگاه ، همانند بسیاری از دوستان خود و بیشتر از آنها که  فقط در کلام مدعی حفظ عزت ملی ایرانیان هستند، نگران این ادعاها هستیم و منتظر پاسخگویی شفاف شما و آقای رئیس جمهور می مانیم. بنابراین دست به قلم شدیم تا ضمن طرح این دغدغه مهم با شما، از جنابعالی و مجموعه تحت امرتان بخواهیم با جدیت نسبت به بررسی ادعای سرقت علمی در رساله دکتری آقای حسن روحانی اقدام کرده و در اسرع وقت، نتیجه نهایی را به اطلاع مردم شریف ایران و جامعه نخبگان دانشگاهی برسانید. به امید آنکه صداقت و شفافیت، از سطح گفتار مسئولین فراتر آمده و به عمل و رفتار آنها نیز برسد

رونوشت به:
محمدرضا مخبر دزفولی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
سهم ۰.۳ درصدی فرزندآوری از تولید ناخالص ملی
نهضت قرآنی بانوان آغاز به کار کرد
دانشمندان ناباروری مردان را با آلودگی هوا و ناباروری زنان را با آلودگی صوتی مرتبط می‌دانند
پرونده ۵۰ مددجوی زندان زنان توسط قضات دادسرای تهران رسیدگی شد
کودکی نبی مکرم اسلام
گاریدو رسما تهدید کرد؛ اخراجتان می‌کنم
عیادت عراقچی از امانی در تهران
جزئیات جدید از طرح ساماندهی اتباع خارجی
آزمایش موشکی جدید کره شمالی با نظارت اون
وزیر خارجه ترکیه: ایران و حزب‌الله،‌اسرائیل را می‌زنند
صعود تاریخی فوتبال ایران در رده‌بندی جهان
وزیر بهداشت دولت روحانی پزشک معالج سفیر ایران در لبنان شد
نظامیان آلمانی در عراق می‌مانند
واکنش انصارالله یمن به حملات سایبری اسرائیل
ساماندهی اتباع غیرمجاز نیازمند اقدام همه‌جانبه است
هشدار به معلم‌های دوربین به دست در شروع مدارس
بازداشت یک اسرائیلی به بهانه همکاری با ایران
ثبت رکورد دیگر طلای جهانی با پرواز دلار
ونزوئلا حکم بازداشت رئیس‌جمهور آرژانتین را صادر کرد
عارف: جلوگیری از افزایش قیمت کالاهای اساسی راهبرد دولت چهاردهم است
پیام غافلگیرکننده سیدحسن نصرالله به اسرائیلی‌ها
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top