تاریخ انتشار: چهارشنبه 1396/02/20 - 10:35
کد خبر: 234759

رویا امانی؛

«باید»هایی که نیست و «نباید»هایی که هست!

«باید»هایی که نیست و «نباید»هایی که هست!

کاندیداهای انتخابات "باید" قادر باشند بدون هرگونه بی احترامی با منتقدان و مخالفان خود صحبت کنند و با روش استدلال و بحث منطقی مخاطب را اقناع سازند. "ناسزا گویی" یا "حواله کردن به جهنم" ، " برخورد گاز انبری″ و... روش صحیحی در برخورد با منتقدان نیست و به کار گیری آن موجب میشود دولت و ملت به هم زبانی کافی نرسند و از اعتبار و شأن یک رئیس جمهور در برابر مردمانش بکاهد.

خبرنامه دانشجویان ایران: رویا امانی// چند سالی است که فرهنگ سیاسی کشور در حوزه ی انتخابات به سمت نادیده گرفتن مفاهیم «رقابت سیاسی» سوق پیدا کرده و کاندیداها با سرعت هرچه تمام تر از خط ″باید″ ها و ″نباید″ های انتخاباتی برای پیشی گرفتن از سایر رقبا عبور میکنند بدون اینکه به پیامدهای آن برای کشور و نظام توجه کنند. شیوه ی صحیح ″رقابت سیاسی″ آن هم در کشمکش جریان ها و احزاب گوناگون فعلی، اصلی است که همواره باید به آن توجه کرد.

اصولا "سالم سازی" رقابت های سیاسی، نیازمند فرهنگ و درک درستی از مسئله ی "رقابت" و "دموکراسی" می باشد.

اگر فرهنگ سیاسی هم سو با فرهنگ اسلامی حرکت کند میتوان شاهد "رقابتی سالم" در حوزه های گوناگون بود آنگاه بینش٬ رفتار و عمل هر کاندیدا به سمت ذی نفع شدن مردم سوق پیدا خواهد کرد و اعتبار، وجهه و عزت کشور در برابر قدرت های مستکبر که همواره سعی در برهم زدن آرامش و امنیت ملی را دارند حفظ می شود. هر نامزد برای وارد شدن در صحنه رقابت های انتخاباتی باید خود را ملزم به رعایت خطوط قرمز یک ″جامعه انقلابی″ و یک ″رقابت سالم″ کند. در واقع برای آنکه بتواند در چارچوب نظام اسلامی پیش برود می بایست ″باید″ ها و ″نباید″ هایی را سرلوحه کار خود قرار دهد.

در روزهای منتهی به انتخابات که تنور دیدارهای مردمی، تبلیغات و مناظرات داغ است کاندیداها "باید" اخلاق مداری، انصاف و صداقت را در دستور کار خود قرار داده و طبق رهنمود های حضرت امام و رهبر معظم انقلاب حرکت کنند زیرا پیشرفت کشور با ″توسعه درون زا″ که برآمده از گفتمان انقلاب اسلامی است٬ حاصل میشود نه ″توسعه وابسته و دنباله رو″. به همین علت کاندیداها ″باید″ نگاه به درون را جهت اعتلا و سربلندی کشور به کار بگیرند و برای حل مشکلات اقتصادی٬ نگاه برون مرزی نداشته باشند. اگر به توانمندی های جوانان ایرانی ایمان داشته باشیم و در جهت تحقق شعار ″ما میتوانیم″ اهتمام بورزیم در واقع زمینه ی موفقیت و پیشرفت کشور را فراهم ساخته ایم تا اینکه بخواهیم کاسه ی گدایی به سمت کشور های مستکبر دراز کنیم که آنان مشکلات کشور را برطرف کنند!

نامزدها "باید" ٬ "مردم محوری" را جایگزین "قدرت محوری" کنند و دغدغه ی رفع مشکلات و "معیشت مردم" را محور برنامه ها و اهداف خود قرار دهند نه صرفا مقصود "مال اندوزی" یا " قدرت طلبی" باشد. اینکه فقط در روزهای نزدیک به انتخابات٬ توجه ویژه ای به قشر محروم و ضعیف جامعه شود حاکی از عدم وجود دغدغه کافی و کسب رأی بیشتر دارد! لذا نامزدها ″باید″ هر چه در توان دارند در طول ۴سال برای افراد مستضعف انجام دهند و خود را جزوی از همین مردم ببینند نه فقط ۴درصدی ها!

کاندیداهای انتخابات "باید" قادر باشند بدون هرگونه بی احترامی با منتقدان و مخالفان خود صحبت کنند و با روش استدلال و بحث منطقی مخاطب را اقناع سازند. "ناسزا گویی" یا "حواله کردن به جهنم" ، " برخورد گاز انبری″ و... روش صحیحی در برخورد با منتقدان نیست و به کار گیری آن موجب میشود دولت و ملت به هم زبانی کافی نرسند و از اعتبار و شأن یک رئیس جمهور در برابر مردمانش بکاهد.

از دیگر "باید" های رقابت انتخاباتی، وجود برنامه ای "کارآمد" و "قابل اجرا" جهت پیشبرد اهداف و آرمان های نظام اسلامی میباشد. نامزدها "نباید" مردم را با  وعده های رنگارنگ و متنوع که اولا: با توانایی های فرد نامزد همخوانی ندارد و ثانیا: قابل اجرا نیستند و صرفا برای "رای اندوزی" استفاده میشود، سرگرم کنند. در واقع وعده های انتخاباتی ″نباید″ آمال و آرزوهای نامزدها برای کشور باشد طوری که حتی از غول چراغ جادو هم کاری بر نیاید!

در انتخابات کاندیداها "باید" ضوابط دینی اخلاقی اجتماعی و فرهنگی را مورد توجه قرار داده و به گونه ای سخن بگویند که از اختلاف و تنش میان هواداران آنها یا ایجاد فاصله بین مردم و نظام جلوگیری شود یعنی برای رسیدن به قله موفقیت و اثبات خود٬ کرامت انسانی را زیر پا نگذارند. در واقع ″نباید″ سبب تخریب یا نفی دیگر کاندیداها شده یا بخواهند به چهره ی همدیگر پنجه بکشند! امام خمینی(ره) خطاب به کاندیداها و طرفداران آنان می فرماید: «از آقایان کاندیداها و دوستان آنان انتظار دارم که اخلاق اسلامی انسانی را در تبلیغ برای کاندیدای خود مراعات و از هرگونه انتقاد از طرف مقابل که موجب اختلاف و هتک حرمت باشد خودداری نمایند.»

عدم سوء استفاده از "بیت المال" ٬ مقابله با ″فساد″ و پرهیز از "اسراف" از دیگر "باید″ هایی است که انتظار میرود هر نامزد در جهت اجرای آن از قاعده تا رأس هرم مجموعه خود بکوشد و ملاحظات شخصی یا قبیله ای را کنار بگذارد. به عبارتی دیگر خود پرچمدار مبارزه با ″رانت خواری″ و ″دزدی و اختلاس″ شوند و راه را برای نفوذ موریانه های اقتصادی-سیاسی مسدود کنند تا امنیت اقتصادی-سیاسی در کشور برای انجام فعالیت های موثر و سرمایه گذاری در بخش های مختلف فراهم شود.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
تحریم های جدید آمریکا علیه ایران، ۸ فرد و ۱۵ نهاد تحریم شدند
تصاویر ورود سیلاب شدید به گلزار شهدای کرمان
صورت‌ حساب سنگین غزه برای تل آویو
حمله پهپهادی نیروهای امنیتی ایران به خودروی تروریست‌ها
بازداشت مرزبان ایرانی توسط‌ طالبان
تصمیم فرهاد مجیدی برای پایان دادن به همه شایعات
فیلم| عقلانیت انقلابی به دنبال حل نظام مسائل کشور
با شاهکار مهندسان ایرانی در سریلانکا آشنا شوید
فرودگاهی در ایران برای خواستگاری! +عکس
همسر سید مصطفی خمینی درگذشت
بستری شدن آیت الله شیرازی در بیمارستان
نیروی دریایی ارتش به داد سیل زدگان سیستان و بلوچستان رسید +فیلم
پشت پرده سفر محرمانه ۲ مقام نظامی و امنیتی اسرائیلی به قاهره
رهاسازی آب به سمت دریاچه ارومیه
یک تاکسی پر از گلهای تازه
تقدیر از رزمندگان عملیات حمله به اسرائیل
توماج صالحی حتما اعدام نمی شود اما...
به اسرائیل کمک می‌کنیم تا با حملات ایران مقابله کند
عملیاتی که صهیونیست‌ها را مضحکه تمام جهان کرده است
بارندگی‌های فراگیر اردیبهشتی تا کی ادامه دارد؟
اوضاع این رژیم حسابی بیخ پیدا کرده است
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top