تاریخ انتشار: شنبه 1396/02/30 - 17:23
کد خبر: 235766

تقابل جمهوری اسلامی و لیبرال دموکراسی

مدل و گفتمان جمهوری اسلامی امروزه درواقع نقطه تقابل شرق و غربی است که در داشتن لیبرال دموکراسی پس از اضمحلال نظام کمونیستی و فاشیستی به اشتراک رسیده اند.

خبرنامه دانشجویان ایران: نگاه به سیر تحول جهان ما را به این نکته می رساند که تحول اداره جوامع و ملت ها از پادشاهی به دموکراسی محقق گردیده است؛ بطوریکه فوکویاما لیبرال دموکراسی غرب را آخرین و بهترین مرحله از تاریخ می داند که بهتر از آن وجود نداشته و ندارد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»، فارغ از قیل و قال داخلی در حوزه انتخابات ریاست جمهوری، بررسی آن در حیطه کلان نیز دارای اهمیت بسیار است. در زمانی که اکثر حکومت های پادشاهی و خود محور رو به افول نهاده و دموکراسی محور عقلانیت در جهان تلقی می شود؛ برخورد دو گفتمان جمهوری اسلامی و لیبرال دموکراسی در خور توجه است.
نگاه به سیر تحول جهان ما را به این نکته می رساند که تحول اداره جوامع و ملت ها از پادشاهی به دموکراسی محقق گردیده است؛ بطوریکه فوکویاما لیبرال دموکراسی غرب را آخرین و بهترین مرحله از تاریخ می داند که بهتر از آن وجود نداشته و ندارد.
رسیدن به ایده لیبرال دموکراسی برای غرب آسان نبود، چراکه ریشه عمیق با اندیشمندان و زمامداران خود داشت بطوریکه از همان اوایل تاریخ فلسفه توسط ارسطو و افلاطون تا قرون وسطی توسط ماکیاولی و مونتسکیو نهادینه شده بود.
در پی گسترش لیبرال دموکراسی و بسط آن توسط اندیشمندان غرب این گفتمان در سراسر جهان سیطره انداخت تا جایی که امروزه عمده کشور ها دارای سیستم دموکراسی و نماد پیشرفت و توسعه محسوب می شود.
اگر حکومت دموکراسی را مردمی صرف بدانیم (که حقیقتا در اختیار زر و زور است) حکومت جمهوری اسلامی 2 بخش دارد که جمهوری آن مردمی صرف و اسلامی، برگرفته از دین اسلام و فقه اسلامی است(که نداشتن مورد همین عامل شکست بسیاری از جنبش های اسلامی از جمله مصر گردید).
حال تقابل لیبرال دموکراسی غرب و جمهوری اسلامی به کجا رسیده است؟ برای نمونه از فرانسه شروع می کنیم که مهد دموکراسی و انقلاب آن آغازگر حکومت های دموکراسی در جهان گردید: در انتخابات سال های 2012، 2007 و 2002 حضور مردم فرانسه به ترتیب 28.29درصد، 31.21 درصد و21.40 درصد بود. این در حالیست که جمهوری اسلامی سابقه مشارکت مردم در انتخابات حتی به زیر 50 درصد نرسیده است؛ این همان تقابل جمهوری اسلامی و همان شکست لیبرال دموکراسی لااقل در تقابل با جمهوری اسلامی است؛ همان چیزی است که چهار دهه جهان غرب را به چالش طلبیده و هر اقدامی برای جلوگیری از نشر آن در جهان صورت گرفته است.
مدل و گفتمان جمهوری اسلامی امروزه درواقع نقطه تقابل شرق و غربی است که در داشتن لیبرال دموکراسی پس از اضمحلال نظام کمونیستی و فاشیستی به اشتراک رسیده اند.
انتخابات تمام شد و جدا از برنده آن ( که البته در روند انقلاب اهمیت دارد) به الگو شدن جمهوری اسلامی در منطقه و جهان در کنار زیر سوال بردن مدل لیبرال دموکراسی غرب انجامید.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
ورود سامانه بارشی جدید به کشور
آیفون در مراکز نظامی کره‌جنوبی ممنوع شد
کنکور سراسری ۱۴۰۳ با آرامش برگزار شد
تقلب در کنکور سراسری صفر است
آزمون اختصاصی برای کنکوری‌های گرفتار در سیل برگزار می شود
رقابت داوطلبان گروه علوم تجربی در نوبت اول کنکور ۱۴۰۳ آغاز شد
تحریم های جدید آمریکا علیه ایران، ۸ فرد و ۱۵ نهاد تحریم شدند
تصاویر ورود سیلاب شدید به گلزار شهدای کرمان
صورت‌ حساب سنگین غزه برای تل آویو
حمله پهپهادی نیروهای امنیتی ایران به خودروی تروریست‌ها
بازداشت مرزبان ایرانی توسط‌ طالبان
تصمیم فرهاد مجیدی برای پایان دادن به همه شایعات
فیلم| عقلانیت انقلابی به دنبال حل نظام مسائل کشور
با شاهکار مهندسان ایرانی در سریلانکا آشنا شوید
فرودگاهی در ایران برای خواستگاری! +عکس
همسر سید مصطفی خمینی درگذشت
بستری شدن آیت الله شیرازی در بیمارستان
نیروی دریایی ارتش به داد سیل زدگان سیستان و بلوچستان رسید +فیلم
پشت پرده سفر محرمانه ۲ مقام نظامی و امنیتی اسرائیلی به قاهره
رهاسازی آب به سمت دریاچه ارومیه
یک تاکسی پر از گلهای تازه
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top