تاریخ انتشار: چهارشنبه 1396/03/10 - 09:18
کد خبر: 236886

جنجال برای نجات یک دانشگاه!

جنجال برای نجات یک دانشگاه!

به هر حال بار دیگر دانشگاه آزاد در معرض یک حسابرسی قرار گرفته است، مسئله ای با توجه به سرمایه «افسانه ای» که این دانشگاه از شهریه دانشجویانش کسب کرده است، با حواشی های زیادی همراه خواهد شد، مسئله ای که مجلس نیز به آن ورود پیدا کرده است.

خبرنامه دانشجویان ایران: شاید کمتر کسی از تاسیس دانشگاه آزاد در سال 61 فکر می‌کرد که این دانشگاه پس از فعالیت نزدیک به چهار ده ای خود با پیچ و خم های زیادی روبرو شود.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ منتقدین تاسیس این دانشگاه، دو شاخص «عدالت»  و «فساد سازمان یافته مالی» را از بزرگترین ایرادات «مبنایی» عنوان می کردند و موافقین افزایش «سواد آکادمیک» جامعه و «توسعه» اجتماعی، فرهنگی و «اقتصادی» شهرها و روستاهای کوچک.

اما طی فعالیت های این دانشگاه که منتقدان آن را یک «مدیریت بسته» عنوان می کردند، انتقادات فراوانی را درباره فعالیت های غیر «آموزشی» این دانشگاه در پی داشته است؛ ریاست «حاشیه دار» عبدالله جاسبی طی سال های «61 الی 90»، عدم شفافیت مسئولین سابق در قبال مسائل مالی و جهت دهی «سیاسی» این دانشگاه به خصوص در ماجرای انتخابات سال 88 باعث شد نگاه ها بیش از پیش حتی از سوی تشکل های دانشجویی به این مدیریت دانشگاه آزاد جلب شود.

در این میان حضور کوتاه مدت فرهاد دانشجو طی سال های ۱۳۹۰–۱۳۹۲ به دلیل آنچه منتقدین «باند قدرت» عنوان می کردند، نتوانست این مسائل را آشکار کند، اما با فوت اکبر هاشمی رفسنجانی و انتخاب علی اکبر ولایتی به رئیس هیات اومنا در اواخر سال 95، همه معادلات قبلی را بهم زد تا طی روزهای اخیر دستور حسابرسی مالی این دانشگاه بار دیگر جیغ «باند قدرت» بلند شود.

این مسئله آنجایی با جنجال آفرینی همراه شد که ابتدای هفته جاری، سیدحسن خمینی در نامه ای به حسن روحانی(اینجــا) مدعی شد روند عزل حمید میرزاده رئیس سابق این دانشگاه "از وجاهت قانونی برخوردار نیست و شبهه غیر‌قانونی دارد". وی همچنین اعلام کرده نصب سرپرست دانشگاه بدون رأی‌گیری در هیات‌امنای دانشگاه بوده است. او بر همین اساس از حسن روحانی خواست نسبت به این موضوع رسیدگی کند.

این نامه کافی بود که واکنش ها را به خود جلب کند، علی اکبر ولایتی در گفتگویی که رسانه ها آن را «افشاگری» نامیدند، برخی از دلایل بلند شدن این «جیغ» را این گونه بیان کرد: "بخشی از مشکل اصلی در این میان دخالت فرزندان آقای میرزاده در امور دانشگاه ‌آزاد و دخالت آنها در انعقاد قراردادهای مالی کلان است که اسناد همه اینها موجود است .... جلسه فوق‌العاده تشکیل دادیم. در این جلسه تمام 9 نفر اعضای هیئت امنا حاضر بودند. دستور جلسه رسیدگی به همین مفاسد مالی بود. در این جلسه آقای علی‌محمد نوریان دبیرکل هیئت موسس که منصوب آیت‌الله هاشمی بود چند نمونه از فسادهای مالی ثابت شده مدیریت دانشگاه آزاد را با اسلاید مدارک (که شامل 6 زونکن بود) نشان داد".(اینجــا)

حجت الاسلام محمدیان رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری نیز در مصاحبه ای ضمن بیان جزئیات جلسه عزل میرزاده گفت: "جای بسیار تعجب است که آقای سیدحسن خمینی که حداقل در عزل و نصب سه رئیس دانشگاه آزاد در زمان مرحوم آقای هاشمی رفسنجانی حضور داشت و کمترین اعتراضی نکرد، اکنون که به صورت کاملا قانونی و مطابق اساسنامه رئیس دانشگاه برکنار و سرپرست قانونی به جای ایشان انتخاب شده است، لب به اعتراض می گشاید! ای کاش حداقل یکبار اساسنامه دانشگاه آزاد را مطالعه می کردند!"(اینجــا)

از سوی دیگر تشکل های دانشجویی نیز به اظهارنظر درباره این جنجال پرداختند؛ 10 دفتر انجمن اسلامی دانشجویان در نامه ای به سیدحسن خمینی از وی خواستند "بیت صالحه‌ی امام را بیش از این به حمایت از فساد آلوده نکنید".(اینجــا)

ادامه دعوا در روزنامه ها
اما این ماجرا امروز وارد دور تازه ای شد و اکثر روزنامه های مهم کشور تیتر اول خود را به این مسئله اختصاص دادند.

روزنامه آفتاب یزد در گزارشی با عنوان «پیوند ولایتی و کیهان!» با «دعوا بر سر قدرت» دانستن این ماجراها نوشت: "دیگر پرده‌ها کنار رفته است، صحبت از حفظ حرمت و عیب‌پوشی نیست. دیگر کسی با کسی تعارف هم ندارد. اختلافات در دانشگاه آزاد اسلامی و هیئت امنای آن به حد اعلا رسیده و عنان از دست دو طرف دعوا(!) به در رفته است. این دانشگاه این روزها بدجور در سیاست و جنگ قدرت غوطه‌ور شده و فرصتی است برای تسویه حساب‌های شخصی".

این روزنامه اصلاح طلب در این گزارش خود بدون اشاره به مسئله شفافیت مالی این دانشگاه و «بهانه» دانستن عزل میرزاده، در ادامه می نویسد: "اما تغییرات عمده در ساختار دانشگاه آزاد پس از تلاش ولایتی و بر مسند نشاندن نوریان، به عنوان رئیس دانشگاه آزاد، بیش از هر زمانی نشان می‌دهد که فساد میرزاده تنها یک بهانه برای پاکسازی این دانشگاه و سیاسی‌کاری در آن است، که اگر نبود، تمامی‌معاونت‌های دانشگاه آزاد و حتی برخی از مدیرکل‌های بخش‌های نامرتبط با مسائل مالی و اقتصادی، از جمله حوزه فرهنگی، در این دانشگاه تغییر نمی‌کردند و عزل‌ها به همان میرزاده و یا کسانی که در این فساد دخیل بودند ختم می‌شد، نه آنکه حتی به یاسر‌هاشمی‌هم رحم نشود و او را عزل نموده تا‌هاشمی‌زدایی در دانشگاه آزاد را به طور کامل به منصه ظهور بگذارند".

روزنامه آرمان امروز منتسب به خاندان هاشمی رفسنجانی نیز با تیتر «میرزاده سکوت را شکست»، برکناری یاسر هاشمی رفسنجانی و نزدیکان هاشمی را به عنوان خط گزارش خود انتخاب کرده است: "برکناری‌های زنجیره‌ای در دانشگاه آزاد که شامل فرزند و نزدیکان آیت‌ا... هاشمی می‌شود، واکنش‌های زیادی را به دنبال داشته است، اما برکناری رئیس سابق این دانشگاه روایت مفصلی دارد، یعنی از 3 اردیبهشت که خبر برکناری میرزاده از ریاست دانشگاه آزاد منتشر شد تا همین امروز اخبار و حواشی این برکناری پررنگ است".

اما از  سوی دیگر روزنامه هایی همچون کیهان، وطن امروز، خراسان و جوان به بررسی دقیقتر این مسئله پرداختند. روزنامه جوان در تیتر اول خود با عنوان "رسوایی باندبازها در صحنه دانشگاه آزاد" نوشت: سال‌هاست که دانشگاه آزاد را ملک طلق هاشمی‌ها می‌دانند؛ اکنون هم که دم خروس فسادهای مالی دانشگاه آزاد بیرون زده، قسم‌های حضرت عباسی مدعیان بلند شده است. بیش از 35 سال است که از این دانشگاه حسابرسی مالی به عمل نیامده و حالا که رئیس هیئت امنا دستور حسابرسی مالی صادر کرده است، سید حسن خمینی بدون مطالعه اساسنامه دانشگاه آزاد به رئیس‌جمهور نامه نوشته، میرزاده رئیس برکنار شده بیانیه داده و روزنامه‌های زنجیره‌ای - خاندانی هم به دفاع از حریم ناپاک ملک طلق‌شان برخاسته‌اند. فسادهای مالی شرکت‌های خانوادگی دانشگاه آزاد برملا شده است و آنهایی که واهمه دارند جزئیات بیشتر حیف و میل چند ده ساله‌شان با شهریه‌های گزاف دریافتی از دانشجویان بیشتر از این رو شود، به فرافکنی روی آورده‌اند، ‌وگرنه یک عزل و نصب و یک حسابرسی آن هم بعد از 40 سال این همه نامه‌نگاری و هوچی‌گری ندارد".

به هر حال بار دیگر دانشگاه آزاد در معرض یک حسابرسی قرار گرفته است، مسئله ای با توجه به سرمایه «افسانه ای» که این دانشگاه از شهریه دانشجویانش که به گفته ولایتی هزار هزار تریلیون تومان (250 میلیارد دلار)، کسب کرده است، با حواشی های زیادی همراه خواهد شد، مسئله ای که مجلس نیز به آن ورود پیدا کرده است.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
تیک تاک کسب و کارش را در آمریکا تعطیل می‌کند
عضو کارگزاران: ثابت شد اسرائیل پوشالی‌ترین رژیم منطقه است
نگاهی به طرح کنترل اجاره بهای املاک مسکونی
سرکوب اعتراضات در حمایت از فلسطین در آمریکا
تپانچه بادی ایران نایب قهرمان شد
نگارش پایان نامه: راهنمای گام به گام
با این پنج نکته، بهترین غرفه نمایشگاه امسال مال شماست
انواع موتور گیرلس
افزایش تعداد داوطلبان پنجاه و یکمین دوره آزمون دستیاری پزشکی
تمرین پدر و دختری دروازه بان استقلال +عکس
کارگری که در روز کارگر به آرزویش رسید +فیلم
اعتراض دانشجویان آمریکایی به جنایات در غزه +عکس
چرا دندانپزشکی در بارداری خطرناک است؟
تحصن در ۴۰ دانشگاه آمریکا و کانادا برای غزه
مصدومیت شدید سعید آقاخانی در نون خ ۵ +عکس
افتتاح یک بزرگراه جدید در تهران تا پایان امسال
معلم فداکاری که کلاس درس را به منزل دانش آموز بیمار برد +عکس
لحظه بازداشت خشونت‌آمیز استاد اقتصاد دانشگاه اموری در آمریکا +فیلم
دیپلمات آمریکایی در اعتراض به سیاست بایدن در غزه استعفا کرد
ایران شبکه‌ای باورنکردنی برای دور زدن تحریم‌ها ایجاد کرده است
آخرین وضعیت رفع فیلتر گوگل پلی
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top