تاریخ انتشار: چهارشنبه 1396/03/10 - 10:47
کد خبر: 236904

یادداشت طنز یک دانشجو به خبر وام ۲ میلیون تومانی یک بانک؛

به رقص آیید که قرار است شما را غرق زر و سیم کنند!

به رقص آیید که قرار است شما را غرق زر و سیم کنند!

اگر فرزندتان دانشجوی دانشگاه آزاد و یا دانشگاه های غیر انتفاعی یا دانشگاه های دولتی شبانه است که احتمالاً بتوانید هزینه ی یک ترمش را مثل آبِ خوردن بپردازید.(حالا خدا بزرگ است. انشالله برای بقیه ی ترم ها یک فرجی خواهد شد. ازین ترم به آن ترم فرج است.)

خبرنامه دانشجویان ایران: بانک رفاه اخیرا در اطلاعیه ای از آمادگی برای اعطای تسهیلات قرض الحسنه ۲ میلیون تومانی به بازنشستگان، مستمری و مقرری بگیران سازمان تامین اجتماعی خبر داد.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ کمال الدین مشکین رو* در مطلب طنزی به این خبر واکنش جالبی داده است: بازنشسته ها! گریبان چاک دهید و به رقص آیید که قرار است شما را غرق زر و سیم کنند و بالاخره روزگارتان بهتر و وضعتان مطلوب تر خواهد شد. ۲ ملییوووووووووون تومان. اوووو ماد گااااااد، به قول شاعر "من و این همه خوشبختی محاله". انصافاً آدم هوس می کند بازنشسته شود. حیف که شغلی ندارم و بیکارم وگرنه می رفتم به دست و پای رییس می افتادم که مرا فی الفور بازنشسته کند.

در نگاه اول شاید 2 ملیون تومان مبلغ چشم گیر و قابل توجهی نباشد اما باید عرض کنم اعطای تسهیلات در این حد و حجم، حقیقتاً کار کمرشکن و حائز اهمیتی است. تازه همین مبلغ را هم با کم کردن حقوق یک عالمه وزیر و وکیل و رییس توانسته اند جور کنند. فکر کرده اید چون روی نفت خوابیده ایم، قرار است همینجور زرت و زرت تسهیلات به شما اعطا نمایند؟! نکته این است که ما یکی دو تا بازنشسته که نداریم. مثلاً اگر یک ملیون باز نشسته داشته باشیم.

طبق آمار سازمان تامین اجتماعی ما 2 ملیون و 738 هزار نفر مستمری بگیر و بازنشسته داریم. این عدد را ضرب در 2 ملیون تومان کنید تا ببینید چقدر زیاد می شود. آن وقت «ملتفط» خواهید شد که تامین بودجه ی این وام ها چقدر وحشتناک و شق القمر است.

عده ای شاید این شائبه برایشان پیش بیاید که پس آن وام های کلان 90 ملیونی به کارمندان بانک ها و 900 ملیونی به برخی مدیران از چه قرار است؟ چگونه پول برای تامین آن ها هست، ولی "به ما رسید، نرسید؟ " در پاسخ باید گفت دوست عزیز شما باز هم توجه لازم را مبذول نمی فرمایید. اولاً اینکه آن ها از نهادهای خودشان وام می گرفته اند. نهادهایشان هم از لحاظ مالی توپ و پر و پیمانند. ولی تامین اجتماعی اینچنین نیست برادر من! دوماً شما باز مسئله ی کمیّت را فراموش کرده اید. آن مدیران حداکثر تعدادشان به پنجاه تا هم نمی رسد. خب این تعداد معلوم است که با 2 ملیون و 738 هزار نفر قابل مقایسه نیست. درصدی هم خواسته باشیم بگوییم این کسانی که وام های این مدلی می گیرند، حداکثر 4 درصد جامعه را تشکیل می دهند. پس لطفا گیر الکی ندهید!

برگردیم سر همان 2 ملیون عزیزتر ازجان و گران بها! خداییش با دو ملیون تومن می دانید چه کارها که نمی شود کرد؟  به همین جهت ما برای این که بازنشسته های عزیز بتوانند از تسهیلاتی که به ایشان اعطا شده، حد اکثر استفاده را بکنند، تعدادی پیشنهاد برایشان داریم:

الف) مثلاً می شود دو دست دندان مصنوعی کارکرده ولی شیک (مال یک آقا و خانم دکتر بوده که صبح می رفته اند سرکار و شب (طبیعتاً) بر می گشته اند خانه) تهیه کرد و انداخت زیر لثه ها و با آن کلی نان خشک خورد.

ب) دیگر اینکه با دو ملیون، می شود رفت کلی آب معدنی خرید و از آن ها استفاده کرد. لابد می پرسید آب معدنی به چه کارمان می آید؟ آب معدنی باعث جلوگیری از ابتلا به سنگ کلیه می شود دوست عزیز. البته برای جلوگیری از ابتلا به سنگ کلیه می توانید یک ملیون را آب معدنی و یک ملیون دیگر را نیز هندوانه بخرید. چون آب هندوانه هم برای رفع مشکل سنگ کلیه خوب است.

ج) با دو ملیون تومان می توان چند جفش کفش ورزشی عالی و مرغوب خرید و با آن تمام خیابان های شهر را متر کرد. این پیاده روی (همان متر کردن) از آن جایی که ورزش محسوب می شود، در جلوگیری از انواع سرطان، بیماری های قلبی و تنفسی، درد مفاصل، دیسک کمر، شادابی پوست، بالا رفتن روحیه و جوان شدن دل بسیار موثر است. ملاحظه می فرمایید با یک عدد دو ملیون ساده می توان چقدر حال نمود؟

تازه با آن بخشِ "متر کردن خیابان ها" هم می توانید در آمد زایی کنید. می توانید با شهرداری قرار داد ببندید و متراژ دقیق خیابان ها، بلوار ها، کوچه ها، پس کوچه ها و حتی بن بست ها را برایشان تهیه کنید.

برای اینکه نگویید پیشنهادات ما جامع و شامل نیست ما یک پیشنهاد هم برای بازنشستگانی که فرزندانشان هنوز در خانه اند نیز ارائه می کنیم:

الف) اگر فرزندتان دانشجوی دانشگاه آزاد و یا دانشگاه های غیر انتفاعی یا دانشگاه های دولتی شبانه است که احتمالاً بتوانید هزینه ی یک ترمش را مثل آبِ خوردن بپردازید.( حالا خدا بزرگ است. انشالله برای بقیه ی ترم ها یک فرجی خواهد شد. ازین ترم به آن ترم فرج است)

اما در نهایت بهترین استفاده از این دو ملیون آن است که این تسهیلات را بگذارید در کوزه و آبش را بخورید تا همه ی سلول های بدنتان یک هورا بکشند و کلی کیفور شوند.

انشالله که گوشت شود به جانتان خوش بگذرد.

* دانشجوی علوم اجتماعی دانشگاه تهران

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
1396/03/10 - 12:08

قشنگ بود
تورهای مسافرتی آفری
تپانچه بادی ایران نایب قهرمان شد
نگارش پایان نامه: راهنمای گام به گام
با این پنج نکته، بهترین غرفه نمایشگاه امسال مال شماست
انواع موتور گیرلس
افزایش تعداد داوطلبان پنجاه و یکمین دوره آزمون دستیاری پزشکی
تمرین پدر و دختری دروازه بان استقلال +عکس
کارگری که در روز کارگر به آرزویش رسید +فیلم
اعتراض دانشجویان آمریکایی به جنایات در غزه +عکس
چرا دندانپزشکی در بارداری خطرناک است؟
تحصن در ۴۰ دانشگاه آمریکا و کانادا برای غزه
مصدومیت شدید سعید آقاخانی در نون خ ۵ +عکس
افتتاح یک بزرگراه جدید در تهران تا پایان امسال
معلم فداکاری که کلاس درس را به منزل دانش آموز بیمار برد +عکس
لحظه بازداشت خشونت‌آمیز استاد اقتصاد دانشگاه اموری در آمریکا +فیلم
دیپلمات آمریکایی در اعتراض به سیاست بایدن در غزه استعفا کرد
ایران شبکه‌ای باورنکردنی برای دور زدن تحریم‌ها ایجاد کرده است
آخرین وضعیت رفع فیلتر گوگل پلی
دارایی‌های بزرگترین بانک آمریکایی در این کشور مسدود شد
۲ کمین بزرگ حزب‌الله لبنان علیه نظامیان اسرائیلی
هشدار وزارت بهداشت درباره سیگارهای الکترونیک
بازداشت ۴ کنکوری متخلف
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top