تاریخ انتشار: یکشنبه 1396/04/11 - 13:13
کد خبر: 239695

آملی لاریجانی: قانون اساسی بهترین جایگاه دستگاه قضایی

رئیس قوه قضاییه گفت: قانون اساسی کشورمان در موارد متعدد به طور دقیق و به بهترین نحو جایگاه قوه قضاییه را مشخص کرده است.

خبرنامه دانشجویان ایران: رئیس قوه قضاییه گفت: قانون اساسی کشورمان در موارد متعدد به طور دقیق و به بهترین نحو جایگاه قوه قضاییه را مشخص کرده است.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از مشرق، آیت الله صادق آملی لاریجانی رئیس قوه قضاییه صبح امروز در همایش سراسری دستگاه قضایی کشور که در سالن اجلاس سران آغاز شد با اعلام این مطلب افزود: جایگاه و نقش قوه قضاییه در اصل 156 قانونی اساسی مورد اشاره قرار گرفته است.

وی تصریح کرد درباره جایگاه و نقش قوه قضاییه می توانیم دو نوع نگاه داشته باشیم اولا در درون دستگاه قضایی و دوما نسبت به کل نظام جمهوری اسلامی. که در نگاه دوم باید نگاه کنیم پس از آن دستگاه قضایی در میان جهان اسلام و منطقه چه نقشی می تواند ایفا کند

رئیس قوه قضاییه گفت: در نگاه درونی باید فکر دستگاه ها و سازمانهای تابعه باشیم و بگوییم چگونه است و از چه اجزایی تشکیل شده است. البته هر دو نگاه درست است.

آملی لاریجانی گفت: هر کدام از سازمانها جایگاه و نقش مفروض برای خودشان دارند اما نکته اصلی این است که باید شناخت کاملی از جایگاهش در نظام پیدا کنیم و بفهمیم که در میان سایر قوا و به طور کلی در زیر مجموعه ولی امر چه جایگاهی دارد.

وی افزود امروز نظام جمهوری اسلامی یک نظام بالنده و شکوفا است و این چیزی نیست که در داخل کشور مسئولین بگویند بلکه دشمنان ما دارند به این جایگاه رفیع و نقش آفرین اذعان میکنند.

رئیس قوه قضاییه گفت اگر جمهوری اسلامی در منطقه نقشی نداشت هیچ وقت این چنین گرد هم نمی امدند و بر علیه ما قطعنامه صادر نمی کردند.

امروز اگر آمریکا دارد قلدرمعابانه عمل میکند برای آن است که جایگاه نظام مقدس جمهوری اسلامی را فهمیده و به آن ایمان پیدا کرده است که حالا در صدد مخالفت با آن برآمده است.

آملی لاریجانی گفت عشق ما به نظام مقدس جمهوری اسلامی از سر ملیت نیست که البته ملیت هم برای ما مهم است اما نکته اصلی بحث دلبستگی ایمانی ما باعث چنین همبستگی شده است و ما در قوه قضاییه باید به این موضوع توجه کنیم که همه اقدامات ما نقش آفرین است در نظام و در منطقه.

وی افزود اگر اینچنین نگاه کردیم قطعا رفتارهای ما متفاوت خواهد شد. و به سمت بهتری حرکت خواهیم کرد.

رئیس قوه قضاییه در بخش دیگری از سخنانش به موضوع استقلال ددستگاه قضایی کشور اشاره کرد و گفت: این استقلال دستگاه قضا فارغ از آن موضوع استقلال قاضی است که البته این دو به هم دیگر ربط دارند اما یکی نیستند.

وی تصریح کرد: استقلال دستگاه قضایی فقط به کشور ما ختم نمی شود و این موضوع به یک دغدغه میان همه متفکران جهان تبدیل شده است زیرا از کنار آن به موضوعاتی نظیر آزادی بیان می رسند و باید بدانیم که این استقلال را باید ارج بنهیم.

آملی لاریجانی گفت اگر قاضی استقلال نداشته باشد قطعا حکمش با عدالت منافات خواهد داشت و تحت تاثیر فشارهای سیاسی و اجتماعی و اقتصادی حکم خواهد کرد.

وی در بخش دیگری از سخنانش به موضوع انتقاد از رسانه ها و سخنانی که در مجلس شورای اسلامی مطرح می شود اشاره کرد و گفت اینکه در رسانه ای به دستگاه قضایی کشور فشار وارد کنند برای حکم در یک سمت خاص این موضوع نارواست.

رئیس قوه قضاییه گفت: یک آقایی بلند می شود در یک نقد غیرمنصفانه میگوید فلان حکم در طول سه هزار سال گذشته بی سابقه بوده است البته که این اظهار نظر درست نیست. ما نمی خواهیم دور دستگاه قضایی کشور دیوار بکشیم و نمی گوییم همه دستگاه قضایی هم بدون اشکال است اما قرار نیست ما قاضی که قرار است فصل الخطاب باشد را زیر سوال ببریم.

وی افزود: ما پاسخگو بودن دستگاه قضایی کشور را با عنوان تبیین موارد قبول داریم و باعث میشود کار دستگاه قضایی برای مردم روشن شود اما گاهی از پاسخگویی موضوع دیگری را دنیال می کنند و میخواهند به مطامع خودشان برسند و این سوال و جواب ها را مطرح میکنند.

آملی لاریجانی گفت: مطلبی که رئیس حمهور گفتند صحیح است ما هم قبول داریم باید آرا منتشر شود و نقادی برایش صورت گیرد اما این موضوع همین امروز هم دارد اتفاق می افتد.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
تپانچه بادی ایران نایب قهرمان شد
نگارش پایان نامه: راهنمای گام به گام
با این پنج نکته، بهترین غرفه نمایشگاه امسال مال شماست
انواع موتور گیرلس
افزایش تعداد داوطلبان پنجاه و یکمین دوره آزمون دستیاری پزشکی
تمرین پدر و دختری دروازه بان استقلال +عکس
کارگری که در روز کارگر به آرزویش رسید +فیلم
اعتراض دانشجویان آمریکایی به جنایات در غزه +عکس
چرا دندانپزشکی در بارداری خطرناک است؟
تحصن در ۴۰ دانشگاه آمریکا و کانادا برای غزه
مصدومیت شدید سعید آقاخانی در نون خ ۵ +عکس
افتتاح یک بزرگراه جدید در تهران تا پایان امسال
معلم فداکاری که کلاس درس را به منزل دانش آموز بیمار برد +عکس
لحظه بازداشت خشونت‌آمیز استاد اقتصاد دانشگاه اموری در آمریکا +فیلم
دیپلمات آمریکایی در اعتراض به سیاست بایدن در غزه استعفا کرد
ایران شبکه‌ای باورنکردنی برای دور زدن تحریم‌ها ایجاد کرده است
آخرین وضعیت رفع فیلتر گوگل پلی
دارایی‌های بزرگترین بانک آمریکایی در این کشور مسدود شد
۲ کمین بزرگ حزب‌الله لبنان علیه نظامیان اسرائیلی
هشدار وزارت بهداشت درباره سیگارهای الکترونیک
بازداشت ۴ کنکوری متخلف
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top