تاریخ انتشار: سه شنبه 1396/05/03 - 10:15
کد خبر: 241761

قرارداد محرمانه متهمان کرسنت

روحانی تاکید کرده بود «عقد قرارداد طولانی گاز با شرکتی غیرمعتبر، تکرار تجربه تلخی است که سالیان دراز گرفتار آن خواهیم بود. قیمت و شرایط قرارداد در مقایسه با منطقه بسیار پایین و غیرمطلوب است

خبرنامه دانشجویان ایران: روحانی تاکید کرده بود «عقد قرارداد طولانی گاز با شرکتی غیرمعتبر، تکرار تجربه تلخی است که سالیان دراز گرفتار آن خواهیم بود. قیمت و شرایط قرارداد در مقایسه با منطقه بسیار پایین و غیرمطلوب است

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از جهان نیوز، بیژن زنگنه و تیم نفتی او چقدر نفوذ پیدا کردند که توانستند تیم روحانی را در مقابل خود مطیع و منفعل کنند؟ اصلا چرا این تفاق افتاد؟ آقای روحانی آذرماه 81 به عنوان دبیر شورای عالی امنیت ملی، نامه اعتراض خطاب به رئیس ‌دولت وقت (خاتمی) نوشت و اقدام بیژن زنگنه وزیر نفت در انعقاد قرارداد با شرکت اماراتی «کرسنت» را بیرون از چارچوب قانون، از طریق «واسطه» و دارای آثار منفی فراوان برای کشور دانست.

روحانی تاکید کرده بود «عقد قرارداد طولانی گاز با شرکتی غیرمعتبر، تکرار تجربه تلخی است که سالیان دراز گرفتار آن خواهیم بود. قیمت و شرایط قرارداد در مقایسه با منطقه بسیار پایین و غیرمطلوب است. قرارداد کرسنت احتمالاً آثار منفی اقتصادی دراز‌مدت بر بازار گاز کشور خواهد داشت. از حدود یک سال پیش سؤالاتی از وزیر نفت درباره قرارداد کرسنت مطرح کرده‌ام که با وجود دستور شما، پاسخی دریافت نشده است».

اما زنگنه به شکلی شگفت، تبدیل به تکیه گاه دولت روحانی شد و متهم محکوم قرارداد کرسنت را به عنوان رئیس شرکت ملی نفت منصوب کرد.

تصویری که مشاهده می کنید، مصاحبه اکبر ترکان مشاور ارشد روحانی با روزنامه شرق است. ترکان، دیوار قرارداد کرسنت را تا ثریاکج می داند. تداعی این بیت که " خشت اول چون نهد معمار کج/  تا ثریا می رود دیوار کج ". ترکان 27 فروردین 1390 گفت :"ضعف اصلی قرارداد کرسنت عدم توجه به آینده بود. در این قرارداد پیش بینی نشده که اگر بازار جهانی و قیمت‌ها تغییر کرد، چگونه بدون به وجود آمدن معضلی، این قیمت‌ها اصلاح شود.کرسنت، قراردادی است که بر ارکان درستی بنیان گذاشته نشده و پایه‌های این قرارداد کج است و افرادی که در آن دخیل بودند – همچون حمید جعفر - افراد سالمی نبودند.

کمیسیون اصل 90 قانون اساسی مجلس شورای اسلامی هم چندی پیش اعلام کرد که ماهیت قرارداد کرسنت اساسا تأمین کننده منافع جمهوری اسلامی نیست.نباید نگران شکایت کرسنت از ایران بود زیرا ادعاهای متقابلی هم وجود دارد؛ یکی از بندهای مندرج در قرارداد کرسنت این است که باید این قرارداد باید با هر آنچه در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و در قانون دو کشور وجود دارد، منطبق باشد.درباره طرح این موضوع که غربی‌ها تلاش می‌کنند تا قرارداد کرسنت به نتیجه نرسد باید گفت شخص حمید جعفر – مدیرعامل کرسنت – هرگز نمی‌تواند ادعا کند که اقدام‌های ضد آمریکایی انجام می‌دهد" .

  خب! متهمان ایرانی کرسنت چگونه توانستند قرارداد محرمانه توتال را هم به امضا برسانند؟!

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
زیباترین بازی سال / خداحافظی پرسپولیس با جام حذفی
دانشگاه‌های آمریکا یکپارچه بر علیه رژیم صهیونیستی +فیلم
دفتر بن‌گویر بیانیه داد
لحظه تصادف و واژگونی خودروی وزیر امنیت داخلی اسرائیل +فیلم
زخمی شدن وزیر امنیت داخلی اسرائیل پس از واژگونی خودرو +فیلم
کاهش عجیب بودجه آموزش و پرورش در سال ۱۴۰۳
وزیر تندروی اسرائیلی تصادف کرد +فیلم
وضعیت وزیر امنیت داخلی اسرائیل وخیم است +جزئیات
نماز خواندن یک دانشجوی مسلمان بعد از دستگیری در حضور پلیس آمریکا +فیلم
حمایت دانشجوی دانشگاه کلمبیا از فلسطین با لباس عروس +فیلم
دست رد پاکستان به سینه آمریکا درباره رابطه با ایران
پلیس آمریکا در حال پاکسازی خون حامیان فلسطین در محل درگیری با دانشجویان +فیلم
حرکت جالب از ادای احترام دانشجویان آمریکایی به فلسطینان +فیلم
تیک تاک کسب و کارش را در آمریکا تعطیل می‌کند
عضو کارگزاران: ثابت شد اسرائیل پوشالی‌ترین رژیم منطقه است
نگاهی به طرح کنترل اجاره بهای املاک مسکونی
سرکوب اعتراضات در حمایت از فلسطین در آمریکا
تپانچه بادی ایران نایب قهرمان شد
نگارش پایان نامه: راهنمای گام به گام
با این پنج نکته، بهترین غرفه نمایشگاه امسال مال شماست
انواع موتور گیرلس
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top