تاریخ انتشار: یکشنبه 1396/05/15 - 10:14
کد خبر: 242657

آینده نامبهم اینترنت در ایران؛

مصوبه اینترنت نامحدود، اجرایی نشده لغو شد

مصوبه اینترنت نامحدود، اجرایی نشده لغو شد

طرح ارائه اینترنت نامحدود در حالی که هنوز به اپراتوها ابلاغ نشده بود لغو شد، اما آیا مگر برای طرحهای این‌چنینی هیچگونه کارشناسی‌ای صورت نمی گیرد که به سرعت تصویب و با همان سرعت هم لغو می‌شود، و یا از ابعاد مختلف بررسی شده و صحت سلامت آن تایید می‌شود اما نفوذ برخی سازمان‌ها مانع به سرانجام رسیدن این مصوبات می شود.

به گزارش خبرنگار فناوری اطلاعات «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ طرح اینترنت ملی که از سال 1384 در هیئت دولت تصویب شده بود و قرار بود بعداز سه سال به بهره برداری برسد بعد از کشمکش‌های گوناگون و گذشت مدت زمان بسیار زیاد، توسط وزیر ارتباطات در روز یک شنبه 1 مرداد 1396 در نمایشگاه بین‌المللی الکامپ افتتاح شد.

اما گویا این افتتاح همچون بسیاری از افتتاح‌های نمایشی رئیس جمهور در قبل انتخابات بود، چرا که بعد از آن اختلالات اینترنت در اقسا نقاط کشور، نشان از نمایشی بودن این افتتاح داشت، همچنین اعلام پایان فروش حجمی اینترنت و تکذیب‌ پس از آن و اعلام لغو آن پس از تایید دوباره، از نبودن پایه و اساس درست و محکم این مسئله روایت می کند.

تایید و تکذیب‌های پیاپی وزیر
چندی پیش وزیر ارتباطات وعده‌ای داد که به سرعت به تیتر یک بسیاری از رسانه ها تبدیل شد، او گفته بود مرداد ماه امسال فروش اینترنت به صورت حجمی متوقف می‌شود و کاربران می‌توانند، به هر میزان که بخواهند از اینترنت استفاده کنند، این خبر از سوی سایت رسمی وزارت ارتباطات نیز تایید شده بود، اما سخنگوی وزارت ارتباطات در مصاحبه‌ای با خبرگذاری فارس این مسئله را تکذیب کرد، واعظی برای بار دوم، یکشنبه 1 مرداد 1396 در نمایشگاه الکامپ از پایان فروش حجمی اینترنت خبر داد، وی تاکید کرد: ما امروز در کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات مصوبه خوبی داشتیم، برای این که به جای ارائه اینترنت برحسب حجم، از حجم فروشی به سمت اتصال و ارائه اینترنت برحسب سرعت رفتیم، زیرا با راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات ما محدودیت گذشته را نداریم، اما به تازگی در صفحه‌ی شخصی خود در اینستاگرام اعلام کرد که این طرح که هنوز به اپراتورها ابلاغ نشده، لغو شده است.

مصوبه اینترنت نامحدود اجرایی نشده لغو شد

فروش اینترنت نامحدود یا محدودیت بیشتر اینترنت
واعظی که سرعت را تعیین کننده قیمت می‌دانست، گفته بود: در گذشته استفاده از اینترنت به طوری بود که شما یک بار هنگام خرید بسته، پول پرداخت می‌کردید و با اتمام حجم، باز هم مجبور به خرید حجم بودید، اما اکنون تنها به ازای سرعت اینترنت هزینه می‌پردازیم، این مصوبه امروز تصویب شده و تا یک ماه آینده اجرایی خواهد شد.

واعظی استدلال خود را برای اتمام فروش حجمی، ارائه اینترنت با قیمت مناسب به کاربران بیان کرد. اما سوالی که در اینجا مطرح می شود این است که اگر فقط سرعت مبنا قرار بگیرد، چرا کسانی که از اینترنت برای دانلود و انتقال فایل‌های مختلف استفاده می کنند و کاربرانی که از اینترنت عموما برای استفاده از کارهای ساده روزمره استفاده می‌کنند و دارای سرعت مشترکی هستند باید مبلغ یکسانی را بپردازند؟

اما حتی اگر به خوشبینانه‌ترین شکل ممکن هم به این مسئله نگاه کنیم باید اینترنتی به ما عرضه شود که هرچند با محدودیت سرعت در آن مواجه هستیم، اما می‌توانیم هر چقدر که خواستیم فایل‌های ویدئویی، ‌بازی و نرم‌افزارهای مختلف و... دانلود کنیم و نگران اتمام ترافیک اینترنت نباشیم اما طبق برنامه ریزی های انجام شده باز هم محدودیت‌های حجمی وجود دارد فقط بازه‌ی آن کمی بزرگ‌تر شده است، اینگونه از این پس هم در سرعت محدود می‌شویم و هم در حجم.

مصوبه اینترنت نامحدود اجرایی نشده لغو شد

لغو برای تغییر قیمت به نفع مردم یا لابی سازمان‌های خاص
محمود واعظی در صفحه شخصی خود در اینستاگرام گفت: دستور دادم کمیته بررسی تعرفه ها، مجددا پیشنهادی با رعایت منافع و مصالح کاربران تهیه و ارائه کند.

اما آیا واقعا تعرفه‌هایی که ابلاغ شده بود به نفع کاربران نبود یا به اندازه کافی برای بعضی سازمان‌ها سوددهی نداشت؟
چند سال پیش هم قیمت خودروهای داخلی به طور نامعقولی گران شده بود و کارگروهی جهت بررسی موضوع و تعیین قیمت تشکیل شده بود اما این کارگروه پس از بررسی های قیمت خودرو‌ها را اعلام کردند که قیمتی بیش از گذشته داشتند.

اپراتورهای ارائه‌دهنده اینترنت بنابر مصوبه شماره ۱۵۲ کمیسیون تنظیم مقررات، براساس حجم و سرعت اینترنت قیمت‌های مختلفی ارائه کردند، در ابتدا با استقبال کاربران مواجه شده بود زیرا با طرح‌هایی مانند طرح نامحدود شبانه موجب کاهش هزینه کاربران می‌شد، اما در حقیقت این طرح نامحدود نبود بلکه همراه اول 30 گیگ برای 12 ساعت طرح شبانه در نظر می‌گرفت که برخی کاربران با دانلود فایل‌های مختلف و تقسیم این طرح بین کاربران دیگر(هات اسپات کردن کاربری که این طرح برای وی فعال بوده بین دیگران) قبل از اتمام مدت زمان طرح، حجم ترافیک آنان به اتمام می‌رسید، این مسئله سبب شده بود بسیاری از کاربران اپراتور همراه اول قبل از اتمام مدت زمان طرح، پیامکی مبنی بر اینکه به علت مصرف غیرمنصفانه از بسته اینترنت، تعرفه اینترنت آن‌ها بر اساس نرخ آزاد محاسبه می‌شود، دریافت می‌کردند، که موجب انتقاد بسیاری از کاربران این طرح شد، اما همراه اول به جای اینکه این مشکل را حل کند و سعی کند رضایت کاربران خود را کسب کند، با حذف طرح اینترنت شبانه صورت مسئله را پاک کرد.

اگر طرح ارائه اینترنت نامحدود ابلاغ و اجرایی می‌شد، اپراتور همراه اول می‌بایست دوباره طرح نامحدود خود را فعال می‌کرد که در این صورت باید در ازای دریافت مبلغی حجم واقعا نامحدودی از ترافیک اینترنت را به مشتریان ارائه می‌کرد.
اما سوال اینجاست که آیا بین حذف طرح اینترنت نامحدود همراه اول که یکی از بزرگترین اپراتورهای اینترنت در کشور است و لغو ارائه اینترنت نامحدود پیوندی وجود دارد یا نه!؟

چندی پیش تلگرام ویژگی تماس صوتی خود را فعال کرده بود، اما در عرض یک روز غیرفعال شد، مقامات ایرانی این اختلال را از سوی تلگرام عنوان کرده بودند، درحالی که مدیر تلگرام علت غیرفعال شدن تماس صوتی را فیلتر شدن از سوی ایران بیان کرد و اذعان داشت که تماس صوتی تلگرام برای کشورهای دیگر همچنان در حال فعالیت است، پس از آن برخی منابع علت فیلتر شدن تماس صوتی تلگرام را لابی برخی اپراتورها عنوان کردند زیرا به حضور تماس صوتی تلگرام بخشی از منبع درآمد آن‌ها یعنی تماس‌های صوتی تا حد زیادی از دست می‌رفت، هرچند که ایرانسل نقش خود در فیلتر شدن را تکذیب کرد اما همراه اول که عنوان بزرگترین اپراتور تلفن همراه در ایران را یدک می‌کشد در قبال این مسئله سکوت اختیار کرد و هیچ‌گاه در این خصوص حاضر به پاسخگویی نشد.

مصوبه اینترنت نامحدود اجرایی نشده لغو شد

شکستن رکوردها در وزرات ارتباطات و فناوری اطلاعات دولت یازدهم
اگر کمی به گذشته برگردیم مشاهده می‌کنیم که وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات دولت یازدهم با سابقه ترین وزارت‌خانه ایران در سال‌های پس از انقلاب در زمینه تایید و تکذیب است، به گونه‌ای که در فاصله زمانی کوتاه، یک خبر چندین بار از سوی وزیر ارتباطات و معاونین وی تایید و تکذیب شد، آنچه شواهد گویاست محمود واعظی در دولت دوازدهم وزیر ارتباطات نخواد بود، امیدواریم رئیس جمهور برای تصدی وزارت ارتباطات شخص اصلحی را به مجلس معرفی کرده و مجلس شورای اسلامی هم به دور از جناح‌گیری سیاسی در دادن رای اعتماد به گزینه پیشنهادی دقت داشته باشد، تا وزیر آینده با انتخاب مدیران شایسته افق‌های روشن پیشرفت را برای ایران نمایان کند و دیگر شاهد این حجم از تایید و تکذیب‌ها و دخالت سازمان‌های خاص در امور، به نفع خود نباشیم که نتیجه ای جزء ایجاد بدبینی مردم نسبت به دولت ندارد، همچنین پیگری بازگشت ماهواره مصباح که توسط جوانان ایرانی ساخته شد اما به دلیل عدم مسئولیت پذیری برخی مدیران به ایتالیا فرستاده شد و اکنون توسط این کشور مصادره شده از خواسته‌های به حق مردم ایران است.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
نگارش پایان نامه: راهنمای گام به گام
با این پنج نکته، بهترین غرفه نمایشگاه امسال مال شماست
انواع موتور گیرلس
افزایش تعداد داوطلبان پنجاه و یکمین دوره آزمون دستیاری پزشکی
تمرین پدر و دختری دروازه بان استقلال +عکس
کارگری که در روز کارگر به آرزویش رسید +فیلم
اعتراض دانشجویان آمریکایی به جنایات در غزه +عکس
چرا دندانپزشکی در بارداری خطرناک است؟
تحصن در ۴۰ دانشگاه آمریکا و کانادا برای غزه
مصدومیت شدید سعید آقاخانی در نون خ ۵ +عکس
افتتاح یک بزرگراه جدید در تهران تا پایان امسال
معلم فداکاری که کلاس درس را به منزل دانش آموز بیمار برد +عکس
لحظه بازداشت خشونت‌آمیز استاد اقتصاد دانشگاه اموری در آمریکا +فیلم
دیپلمات آمریکایی در اعتراض به سیاست بایدن در غزه استعفا کرد
ایران شبکه‌ای باورنکردنی برای دور زدن تحریم‌ها ایجاد کرده است
آخرین وضعیت رفع فیلتر گوگل پلی
دارایی‌های بزرگترین بانک آمریکایی در این کشور مسدود شد
۲ کمین بزرگ حزب‌الله لبنان علیه نظامیان اسرائیلی
هشدار وزارت بهداشت درباره سیگارهای الکترونیک
بازداشت ۴ کنکوری متخلف
ورود سامانه بارشی جدید به کشور
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top