تاریخ انتشار: یکشنبه 1396/05/22 - 09:30
کد خبر: 243113

در گفتگو با مسئولان واحد خواهران اتحادیه‌های دانشجویی بررسی شد؛

زنان در کابینه دوازدهم؛ از اهداف سیاسی تا وعده توخالی!

زنان در کابینه دوازدهم؛ از اهداف سیاسی تا وعده توخالی!

عدم راهیابی زنان به کابینه دوازدهم بیشتر مهر تاییدی بود بر وعده های تو خالی آقای روحانی و دولت تدبیر و اعتدال؛ ملعبه قرار دادن حضور زنان در عرصه سیاست راهی برای خدشه به آبروی دولت ها و روشن شدن این قبیل سیاسی بازی ها است.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ وزرای پیشنهادی دولت برای کابینه دوازدهم مشخص شد؛ و حضور سه زن در کابینه با اظهارنظرهای گوناگونی روبرو شده است؛ به همین بهانه به سه تن از مسئولان واحد دختران سه اتحادیه دانشجویی به گفتگو پرداختیم.

ا و با توجه به ابعاد گوناگون این تصمیم شاهد اظهارات گوناگونی بودیم؛ فعالین دانشجویی سه تشکل دانشجویی نیز طی مصاحبه ای با خبرنامه دانشجویان ایران به بیان دیدگاه‌های خود پرداختند.

 معصومه زورمند(مسئول واحد خواهران دفتر تحکیم وحدت) در همین رابطه به خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران» گفت: نگاه جنسیتی شایسته نیست چرا که باید تصدی جایگاه وزارت بر اساس شایستگی و تخصص افراد صورت بگیرد نه اینکه با نگاه جنسیتی سعی بر این بر این باشد که به هر قیمتی خانم ها در این جایگاه حضور داشته باشند و همچنین در صورتی که در خانم سیاستمداری  توانایی با توجه به شرایط خاص زنان برای حضور در منصب ریاست و مدیریت وزارت مربوطه باشد این خلاف عدالت است که بخاطر جنسیت نادیده گرفته شود.

نظر فعالین دانشجویی درباره عدم حضور زنان در کابینه

وی در ادامه افزود: اگر بخواهیم بطور کل به این مساله بپردازیم همانطور که از آقایان افرادی هستند که از عهده وظایف وزارت بر نمی ایند بانوان سیاستمداری هستند که به خوبی می توانند در این عرصه نقش ایفا کنند. عدم راهیابی زنان به کابینه دوازدهم بیشتر مهر تاییدی بود بر وعده های تو خالی اقای روحانی و دولت تدبیر و اعتدال؛ چرا که اگر بحث وعده‌های ایشان برای افزایش مشارکت زنان در کابینه دولت را هم نادیده بگیریم این مساله  در سطح بین المللی و ملی جلوه خوبی ندارد و بیشتر نمایانگر آن است که مساله شعار برای حضور زنان پیش از سر کار آمدن دولت دوازدهم  جنبه تبلیغی بیش نبوده است.

او خاطر نشان کرد: اگر چه سهم خواهی هایی که از طرف جریانات سیاسی پیش از  معرفی کابینه توسط  اقای روحانی بود جنبه سیاست ورزی داشت و این نگاه را ما قبول نداریم؛ زیرا اعتقاد ما این است که کابینه‌ای باید سر کار بیاید که افراد متخصص و متعهد در آن نقش داشته باشند و این نوع سهم خواهی جنسیتی، بازی سیاسی برای منحرف کردن جو رسانه‌ای از مسائل حیاتی کشور است.

مسئول واحد خواهران دفتر تحکیم وحدت در انتها اضافه کرد: ما معتقدیم حضور و مشارکت زنان در مناصب بالای کشوری و ... قطعا باید بر اساس توانایی و تخصص صورت بگیرد، البته نه برای فقط زنان بلکه برای انتخاب مردان هم باید به همین شکل باشد. البته در کنار این مساله بحث جوانگرایی کابینه نیز موضوع مهمی بود که متاسفانه علی رغم وعده هایی که داده شده بود مغفول ماند.

زورمند در پایان نیز گفت: آنچه نمایان است در این دولت اتفاقی که برای حضور زنان در کابینه  دولت  افتاد توهینی بیش به زنان نبود؛ چرا که به گونه ای  بالاجبار برای بانوان در دولت جایگاه ایجاد شد، بطوری که  بانوانی بدون توجه به در نظر گرفتن تخصص و سابقه پیشین در جایگاه‌هایی قرار گرفتند  که پیش از پیش نشان داد در این دولت همچنان به مساله زنان و خانواده که باید به دور از بازی های سیاسی مورد بررسی قرار بگیرد توجه کافی نشده است؛ بکار گیری بانوان متبوع دولت صرفا برای پیش برد اهداف سیاسی دولت بوده است و گرنه خانم  ابتکار را چه به معاونت امور زنان و خانواده ؟!

نظر فعالین دانشجویی درباره عدم حضور زنان در کابینه

 اما محدثه راثی نصیری (مسئول واحد خواهران اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان و دانشجوی ارشد مطالعات زنان) نیز با اشاره به این موضوع گفت: عدالت در این زمینه یعنی استفاده از نیروی متعهد و متخصص. زن یا مردی که این دو خصوصیت را داشته باشد باید بتواند بین مسولیت‌های اجتماعی و خانوادگی خود توازن برقرار کند و باید شخصی با این توانمندی انتخاب شود. پس انتخاب افراد تا حد بسیار زیادی فارغ از جنسیت آنهاست و رعایت دو فاکتور ذکر شده در انتخاب افراد، مصداق رعایت عدالت است. مشخصا برخی مسولیت‌ها و نقش‌ها مربوط به جنسیت افراد و نقش های جنسیتی زنان در خانواده پررنگ تر است. حضور زنان در عرصه های سیاسی و اجتماعی امکان پذیر است حتی در حد وزارت. اما این بدین معنا نیست ک تمام زنان از این امکان برخوردارند.

وی در ادامه افزود: اگر دولت ها راه صحیح را بپیمایند قطعا درون و بیرون از مرزها متوجه عملکرد صحیح آنها خواهد شد؛ ملعبه قرار دادن حضور زنان در عرصه سیاست راهی برای خدشه به آبروی دولت ها و روشن شدن این قبیل سیاسی بازی ها است. بدون شک درون مرزها مردم متوجه این صحبت های عوام فریبانه خواهند شد و له مظلومیت زنان بیش از پیش پی خواهند برد. مظلومیتی که ناشی از بازیچه قرارگرفتن احقاق حق آنهاست. خارج از مرزها نیز دوستان و دشمنان ما متوجه نقاط قوت یا ضعفمان خواهند شد و قطعا بر آن اساس برنامه ریزی هایی خواهند کرد.شبیه به آنچه تا به حال بسیار دیده ایم که ببینید زنان در ایران "اسلامی" متحمل چه ظلم هایی هستند.

نظر فعالین دانشجویی درباره عدم حضور زنان در کابینه

مسئول واحد خواهران اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان در انتها خاطر نشان کرد که: حضور یا عدم حضور زنان در کابینه، نمیتواند عامل موفقیت یا عدم موفقیت دولت باشد. پیش بردن اذهان مردم به این سمت نیز صحیح نمی‌باشد. استفاده از افراد شایسته و اتخاذ تصمیمات صحیح، عامل موفقیت حقیقی است. یکی از مشکلات اساسی در برخی از جایگاه ها در کشور ما پذیرش مسئولیت بدون وجود تخصص در آن حیطه است، اینکه یک تحصیل کرده رشته ایمنی شناسی که تجربه  کاری اش هم در زمینه محیط زیست است به عنوان معاون امور زنان رییس جمهور معرفی می شود با کدام منطق سازگار است؟

زهرا اسمعیلى (مسئول واحد خواهران انجمن اسلامى دانشجویان مستقل دانشگاه علامه طباطبایى) نیز در زمینه عدم ورود زنان به کابینه دولت دوازدهم گفت: امام خمینى(ره) توجه ویژه اى به اهمیت جایگاه زنان در جامعه، تربیت نسل هاى آینده و آشکار کردن حقوق و موقعیت آنان از منظر اسلام  داشتند که با تاکید بر اجرای این حقوق به موضوع ضرورت ادای دین جامعه نسبت به بانوان پرداختند. این مهم در فرازهایى از بیاناتشان مشهود است که مى فرمایند: - زنان باید در مقدرات اساسی کشور دخالت کنند.

او تاکید کرد: امام خمینی(ره) همواره درباره نقش زنان در پیروزی انقلاب اسلامی بر این مساله  تاکید داشتند که "ما نهضت خودمان را مدیون زن‌ها می دانیم " ذکر همین نکته برای بیان نقش زنان در پیروزی انقلاب اسلامی از هر کلامی رساتر است. زنانى که با حجاب خوب وارد صحنه مبارزه شدند و در انقلاب سال 1357 با تمام وجود پا در صحنه  نهادند. بنابراین از تأثیرگذارى این ظرفیت عظیم نمى توان چشم پوشى کرد.

فعال دانشجویی انجمن اسلامی دانشگاه علامه ادامه داد: یکی از موضوعاتی که از همان دوران تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری مطرح بود، حضور زنان در دولت دوازدهم بود؛ موضوعی که محل نقد برخی فعالان حوزه زنان و موافقان حضور زنان در سطح مدیریت عالی کشور بوده است. از آن جا که اصلاح طلبان انتخابات ریاست جمهورى را فرصت مناسبى براى بازگشت به سیاست مى دانستند، خود زیر چتر آقاى روحانى رفته و با تجمیع آراء قشر عظیمى از زنان، براى پیروزى این کاندیدا تلاش کردند.

وی خاطرنشان کرد: اشرف بروجردی، رییس کمیته ستاد بانوان روحانی در آستانه انتخابات اذعان کرد که "ما در حال تلاش برای برگشت به دوره اصلاحات و زمانی هستیم که زنان مدیریت لایه‌های پایین را تجربه کنند و در مدیریت‌های کلان کشور از آن‌ها به درستی استفاده شود. ما در حال حاضر سنگ محکی برای زنان در دولت یازدهم زدیم که در دولت دوازدهم بتوانیم شاهد این خواسته ها باشیم."

نظر فعالین دانشجویی درباره عدم حضور زنان در کابینه

اسماعیلى در پایان نیز گفت: گویا این حرف ها به خوبى نزد زنان بنفش پوش که فکر مى کردند کلید روحانى برای حل مشکلاتشان خواهد چرخید، خریدار داشت. حسن روحانی کابینه خود را از کسانی تحویل گرفت که انتظار داشتند سهمیه‌ای برای زنان توانا در نظر گرفته شده باشد. اما در مقابل با وزرایی "صد درصد مردانه" مواجه شدند؛ آقاى روحانی از سال ۹۲ در شعارهایش لزوم بهره مندی از مدیریت زنان در جامعه را مطرح مى کرد و در انتخابات اخیر و بعد از حضور نسبتا پررنگ زنان در لیست امید مجلس و شورای شهر و وعده حمایت از مطالبات مطرح شده زنان، انتظار مى رفت روند استفاده از مدیریت زنان در عالی‌ترین سطح وزارتخانه‌ها دچار تغییر شود تا جایى که در گمانه زنی های اصلاح طلبان و حتی خانم مولاوردی معاون رئیس جمهور در امور زنان، انتخاب حداقل سه وزیر زن در کابینه دوازدهم پیش بینى شده بود. تولد دولت دوازدهم به نوعى مى تواند مدیون زنانى باشد که به امید تحقق وعده‌هایى چون تخصیص سهمى درخور در کابینه به خصوص وزارت خانه ها به زنان، پای صندوق های رای آمدند.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
تبلیغ شهرداری تهران برای خرید خارجی/ دلیل تبلیغات نسنجیده چیست؟
ادعای خبرنگار عراقی: بارزانی در سفر به تهران، تعهداتی داد
درآمد ۶ هزار میلیارد تومانی مافیای پسماند در تهران
رای دور دوم از دور اول مهم تر است؟
افزایش رای نظرسنجی توییتر
آموزش تکمیل فرم DS-۲۶۰ برای برندگان لاتاری
انهدام باند خواهر و برادری سرقت در تهران
مزایا و راهنمای خرید باربیکیو ذغالی +نکات مهم خرید
پشت پرده حمایت رسانه‌ای از جنایات صهیونیست‌ها
تقویت روابط تجاری ایران و کره جنوبی
گاردین: هدف نتانیاهو اساسا غیرواقعی است
آستین: ده‌ها میلیارد دلار به اسرائیل کمک کردیم
فریاد صهیونیست‌های کودک کش از آدم کشی آمریکا بلند شد!
فرد متهم به قتل «زهره فکور صبور» بازداشت شد
برنامه‌های مختلف رادیو در جشن میلاد حضرت معصومه (س)
ون‌های مسافربر نمایشگاه کتاب نونوار شدند
اسامی ۱۴ بازیکن تیم ملی والیبال جوانان در لیگ ملت‌های آسیای مرکزی اعلام شد
ستاره والیبال ایران همه را سورپرایز کرد!
وزیر ارتباطات: گوشی ایرانی باید توانایی رقابت با نمونه خارجی را داشته باشد
رونمایی از ۴ عنوان کتاب جدید ارتش
اسامی ۲۲ حوزه‌ برگزاری مرحله دوم انتخابات مجلس
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top