تاریخ انتشار: دوشنبه 1396/06/20 - 12:15
کد خبر: 245113

خودکشی، مرحله پنجاهم یک بازی اینترنتی

خودکشی، مرحله پنجاهم یک بازی اینترنتی

ماجرای چالش نهنگ آبی که این‌روزها در دنیا قربانیان زیادی گرفته و سروصدایی در رسانه‌ها بپا کرده، شیری است که یک جوان روس به‌عنوان «بازی» طراحی کرده و ظاهرا آدم باید آن را بخورد، اما در عمل تبدیل به شیری شده که آدم‌ها را می‌خورد!

خبرنامه دانشجویان ایران: ماجرای چالش نهنگ آبی که این‌روزها در دنیا قربانیان زیادی گرفته و سروصدایی در رسانه‌ها بپا کرده، شیری است که یک جوان روس به‌عنوان «بازی» طراحی کرده و ظاهرا آدم باید آن را بخورد، اما در عمل تبدیل به شیری شده که آدم‌ها را می‌خورد!

به گزارش سرویس فناوری اطلاعات «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ انتشار اخبار و فیلم‌هایی مربوط به یک بازی اینترنتی 50مرحله‌ای که عنوان می‌شود آخرین مرحله آن خودکشی بازی‌کننده است، موجی از نگرانی را در میان آسیب‌شناسان اجتماعی و خانواده‌ها ایجاد کرده است. هرچند رئیس اورژانس اجتماعی ایران عنوان می‌کند بازی «نهنگ آبی» تاکنون در ایران منجر به خودکشی نشده است، اما احتمال می‌رود این بازی مرگبار همان‌طور که در چندین کشور قربانی گرفته، مشکلاتی را در ایران به وجود بیاورد.

همه‌چیز در مورد بازی مرگ
ماجرای چالش نهنگ آبی که این‌روزها در دنیا قربانیان زیادی گرفته و سروصدایی در رسانه‌ها بپا کرده، شیری است که یک جوان روس به‌عنوان «بازی» طراحی کرده و ظاهرا آدم باید آن را بخورد، اما در عمل تبدیل به شیری شده که آدم‌ها را می‌خورد! فیلیپ بودکین جوان 22‌ساله روس سال2013 پایه‌های بازی مرگباری را گذاشت که حالا بسیاری را در سراسر جهان به خود مشغول کرده است؛ گردانندگان بازی، کسانی که بازی می‌کنند، خانواده‌های آنان، مقامات کشورها و روزنامه‌نگارانی که در این سه، چهار سال هزاران خبر و گزارش به زبان‌های مختلف درباره «نهنگ آبی» تهیه کرده‌اند. بودکین دانشجوی روانشناسی اخراجی بود که با ایده پاک‌کردن جهان از زباله‌های زیستی یک بازی پنجاه مرحله‌ای را طراحی کرد. او معتقد بود کسانی که فکر می‌کنند در این جهان ارزشی ندارند و هیچ‌کس اهمیتی برای آنان قائل نیست زباله‌های زیستی‌اند که جهان باید از لوث وجودشان پاک شود! حالا آمارها حاکی از این است که این تز تاکنون در کشورهای مختلف به مرگ بیش از 130نوجوان و جوان منجر شده است. البته واضح است که گردانندگان بازی شرکت‌کنندگان این چالش را مستقیما زباله خطاب نمی‌کنند، اما طراحی بازی از اساس به‌گونه‌ای است که نوجوانانی با خصوصیات انزوا و افسردگی را هدف قرار داده و بنا دارد به آنان کمک کند از شر خودشان خلاص شوند. این بازی براساس رابطه بین شرکت‌کنندگان و گردانندگان بازی پیش می‌رود و مجموعه‌ای از وظایف است که هر روز یک‌بار در نیمه‌های شب به شرکت‌کنندگان محول می‌شود و آنان برای ورود به مرحله بعدی بازی باید آن را به انجام برسانند و مدارک و شواهد انجام آن را از راه اینترنت برای گردانندگان بازی ارسال کنند. 50وظیفه به‌طور اختصاصی برای هر شرکت‌کننده در نظر گرفته می‌شود که بازی را تا پنجاه روز طول می‌دهد؛ البته هر شرکت‌کننده تنها عبور از 49مرحله را می‌بیند، چراکه با عبور از مرحله آخر شرکت‌کننده دیگر در قید حیات نخواهد بود که پیروزی‌اش را جشن بگیرد! چالش نهنگ آبی در کشورهای زیادی نفوذ کرده و مواردی از خودکشی یا اقدام به خودکشی در این کشورها نیز گزارش شده است: آرژانتین، برزیل، بلغارستان، شیلی، چین، کلمبیا، گرجستان، هند، ایتالیا، کنیا، پاراگوئه، پرتغال، عربستان سعودی، صربستان، اسپانیا، آمریکا، اروگوئه و ونزوئلا.

هشدار درباره نهنگ آبی
رئیس اورژانس اجتماعی کشور، با اشاره به آنکه چند روزی است در فضای مجازی اخبار و فایل‌هایی درخصوص بازی کامپیوتری «نهنگ آبی» که در نهایت منجر به خودکشی فرد خواهد شد، دست‌به‌دست می‌شود، گفت: این کلیپ‌ها و تصاویر در ظاهر بیننده را در مورد این بازی هشدار می‌دهند و بر مراقبت از نوجوانان در مقابل آن تاکید می‌کنند. این در حالی است که معتقدم این روش‌ یکی از روش‌های تبلیغ غیرمستقیم است که باعث مشارکت بیشتر نوجوانان در چنین بازی‌هایی خواهد شد. حسین اسدبیگی تاکید کرد: تاکنون هیچ ‌مورد خودکشی به ‌علت شرکت در این بازی به اورژانس اجتماعی گزارش نشده است. او افزود: از افراد می‌خواهیم اخبار مربوط به این بازی را در فضای مجازی منتشر نکنند، زیرا انتشار اخبار و فایل‌های مربوط به آن باعث می‌شود که ذهن کنجکاو نوجوانان به سمت آن رفته و به‌نوعی تبلیغ غیرمستقیم برای این محصول ایجاد شود. به‌گزارش ایسنا، اسدبیگی همچنین خاطرنشان کرد: حتی ممکن است تهیه‌کنندگان این بازی به‌صورت تعمدی به منظور افزایش مشتریان خود این‌گونه مطالب را در فضای مجازی منتشر کنند، همان‌طور که در خصوص موادمخدر و محرک و جدید نیز می‌بینیم یک‌مرتبه موجی درخصوص یک ماده‌مخدر جدید در فضای مجازی به راه افتاده و ضمن توصیف آن ماده، مضرات آن نیز به افراد گوشزد می‌شود، غافل از آنکه هدف از دست‌به‌دست‌کردن اطلاعات و اخبار این مواد تبلیغ غیرمستقیمی است در جهت افزایش گرایش جوانان به مصرف ماده مذکور.

منبع:فارس

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
تحریم های جدید آمریکا علیه ایران، ۸ فرد و ۱۵ نهاد تحریم شدند
تصاویر ورود سیلاب شدید به گلزار شهدای کرمان
صورت‌ حساب سنگین غزه برای تل آویو
حمله پهپهادی نیروهای امنیتی ایران به خودروی تروریست‌ها
بازداشت مرزبان ایرانی توسط‌ طالبان
تصمیم فرهاد مجیدی برای پایان دادن به همه شایعات
فیلم| عقلانیت انقلابی به دنبال حل نظام مسائل کشور
با شاهکار مهندسان ایرانی در سریلانکا آشنا شوید
فرودگاهی در ایران برای خواستگاری! +عکس
همسر سید مصطفی خمینی درگذشت
بستری شدن آیت الله شیرازی در بیمارستان
نیروی دریایی ارتش به داد سیل زدگان سیستان و بلوچستان رسید +فیلم
پشت پرده سفر محرمانه ۲ مقام نظامی و امنیتی اسرائیلی به قاهره
رهاسازی آب به سمت دریاچه ارومیه
یک تاکسی پر از گلهای تازه
تقدیر از رزمندگان عملیات حمله به اسرائیل
توماج صالحی حتما اعدام نمی شود اما...
به اسرائیل کمک می‌کنیم تا با حملات ایران مقابله کند
عملیاتی که صهیونیست‌ها را مضحکه تمام جهان کرده است
بارندگی‌های فراگیر اردیبهشتی تا کی ادامه دارد؟
اوضاع این رژیم حسابی بیخ پیدا کرده است
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top