به گزارش خبرنگار صنفی-آموزشی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ طبق اعلام مسئولان دانشگاه صنعتی شریف قرار است فردا سهشنبه 21 شهریورماه به بهرهبرداری برسد و دانشجویان این دانشگاه از شنبه آینده(25 شهریور) همزمان با بازگشایی دانشگاهها تردد خود را از آنجا آغاز خواهند کرد. با وجود تبلیغات زیاد درباره سردر این دانشگاه، حواشی زیادی درباره ساخت این سردر شنیده شده است که برخی از آنها بسیار قابلتامل است، در این گزارش قصد داریم به این حواشی بپردازیم.
* برخی اطلاعات درباره سردر جدید دانشگاه شریف
طرح نماد سردر دانشگاه تربیت مدرس درسال 1386 در فراخوانی از سوی این دانشگاه به مسابقه گذاشته شد و پس از ارائه طرحهای گوناگون و داوری هیات داوران، طرح مهندس “رضا عبادی رجلی” و “سارا مجدی” به عنوان نماد برگزیده، انتخاب شد. این سردر نماد مشخصی از ورودی کاخ مدائن تیسفون است که به علت ویژگی زیبای قوس این کاخ، سالهای متوالی است که مورد توجه معماران ایرانی و خارجی قرار گرفته است.
این طرح برگرفته از معماری ایرانی اسلامی است و فضای علم و دانشاندوزی را تداعی میکند. به این ترتیب که از سمبل علم که کتاب است، گرفته شده و مانند یک کتاب طراحی شده است. از سوی دیگر به کارگیری نمای آجری و طاق سهمی در ورودی بنا، برگرفته از معماری ایرانی است. از سوی دیگر طاق و طرفین آن با کاربندی و کاشیکاریها و همچنین نقوش اسلامی مزین شده است.
در جدول زیر برخی از اطلاعات اولیه پیرامون سردر جدید دانشگاه صنعتی شریف ارائه شده است:
* 5 انتقاد جدی پیرامون سردر دانشگاه شریف
هفتهنامه باشگاه شریف، اخیرا ایراداتی را به موضوع ساخت سردر این دانشگاه وارد کرده است که در ادامه آن را میخوانید:
- تردد خودروهای نقلیه از سردر جدید دانشگاه شریف ممکن نیست و این در حالی است که سابقا اعلام شده بود که سردر باید دو در برای ورود و خروج خودرو داشته باشد.
- هفتهنامه باشگاه شریف درباره هزینه ساخت این سردر مدعی شده است که تاکنون 6 میلیارد تومان برای این سردر هزینه شده و این در حالی است که قراربود حداکثر 3 میلیارد هزینه صرف اجرای سردر، ساختمان حراست، ساختمان هدایت ارباب رجوع، و اجرای سازههای هنری شود. گفته میشود، سردر دانشگاه شریف پنج برابر بیشتر از سردر دانشگاه تربیت مدرس هزینه داشته است.
- این هفتهنامه همچنین مدعی است، قرار بود این هزینه توسط یکی از شرکتهای وابسته به همراه اول و با نظارت آنها تامین گردد که هنوز میزان یا نحوه تامین آن مشخص نیست.
- یکی دیگر از ایرادهایی هفتهنامه باشگاه شریف به سردر دانشگاه شریف وارد کرده این است که حفاظهای استاندارد معمولی 2.4 متر ارتفاع دارند، با این حال، حفاظهای گران قیمت هیدرولیک سردر دانشگاه شریف تنها 1.8 متر ارتفاع دارند که به نظر میرسد کار حفاظت فیزیکی را با دشواری روبرو میسازد.
- هزینه زیاد برای خرید جکهای هیدرولیک یکی دیگر از انتقاداتی است که در این زمینه مطرح شده و هفتهنامه باشگاه شریف خواهان پاسخگویی درباره آن شده است.
در نهایت میتوان گفت که هرچند ظواهر دانشگاهها و زیباسازی آن بسیار امر مهمی است و این حق دانشجویان است که از محیطی شاداب و زیبا بهره ببرند، اما این موارد نباید جای خود را با رسالت اصلی دانشگاه عوض کند. براساس ادعاهای فوق، ساخت سردر دانشگاه صنعتی شریف هزینه بسیار گزافی را برای دانشگاه به همراه داشته است و به نظر میرسد در روزهای آینده حواشی دیگری را در این باره خواهیم شنید. بد نیست بدانید در برخی دیگر از دانشگاههای کشور با هزینههایی بسیار کمتر از هزینه فوق، طرحهایی زیباتر و بانشاط تر طراحی شده است و رضایت دانشجویان را نیز در پی داشته است.
در ادامه تصاویر بیشتری را از سردر جدید دانشگاه صنعتی شریف خواهید دید: