تاریخ انتشار: سه شنبه 1396/06/28 - 03:12
کد خبر: 245832

درحاشیه چهارمین ماراتن برنامه‌نویسی تلفن همراه چه گذشت

پول‌سازی با اپلیکیشن‌های دانشجویی

این روزها بازار موبایل و نرم‌افزارهای آن داغ است و تقریبا هر گوشه‌ای، افراد گوشی ‌به دستی را می‌توان مشاهده کرد که در شبکه‌های مختلف اجتماعی گشت می‌زنند و بخش اعظمی از وقت خود را صرف کار با این نرم‌افزارها می‌کنند. به عبارتی، دنیای امروز جزء جدایی‌ناپذیر با گوشی‌های هوشمند و نرم‌افزارهای موبایلی است.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از فرهیختگان، اگر بخواهیم از منظر کسب‌وکار هم حساب کنیم، طراحی نرم‌افزارها و ورود آنها به بخش تجاری‌سازی می‌تواند علاوه‌بر درآمدزایی و ایجاد اشتغال برای قشر جوان جامعه، فضایی را برای شکوفایی بیشتر استعدادها در این زمینه فراهم کند. به این بهانه، چندسالی است که دانشگاه صنعتی شریف میزبان علاقه‌مندان به حوزه برنامه‌نویسی تلفن همراه شده تا جوانان بتوانند در رقابتی سالم، توانمندی‌های خود را در این زمینه نشان دهند و به کمک آن بتوانند راهی برای ورود به بازار کار پیدا کنند. این ماراتن از ۲۳  تا ۲۵ شهریور در دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد.

 فضایی برای کار

به گفته حمیدرضا ربیعی، استاد دانشکده مهندسی کامپیوتر دانشگاه صنعتی شریف، رئیس پژوهشکده «فاوا» (فناوری اطلاعات و ارتباطات) دانشگاه و دبیرکل چهارمین ماراتن برنامه‌نویسی تلفن همراه، امسال سال چهارمی است که به صورت پیاپی این ماراتن در شهریور برگزار می‌شود. او در مورد هدف از این ماراتن بیان داشت: «هدف از برگزاری این ماراتن این است که بچه‌ها در محیطی قرار بگیرند که برای حل مسائل اجتماعی هم ایده‌پردازی و هم برنامه‌نویسی کنند و در واقع، ایده را به محصول تبدیل کنند؛ بنابراین محیط بسیار خوبی است تا بچه‌ها با ملزومات این مساله یعنی از ایده تا ثروت آشنا شوند، این مراحل را طی و درک کنند که این کار مستلزم صبر است؛ به همین منظور دو سه روز در اینجا و در محیطی نه خیلی راحت کار می‌کنند و با دوستان و هم‌قطاران خود از سراسر کشور وارد یک رقابت می‌شوند. درنتیجه یک دوره از رسیدن به ایده تا ثروت را در یک زمان کوتاه طی می‌کنند.»

او عنوان کرد که «ما بعد از این دوره سعی داریم با شبکه‌سازی، محیطی را در سراسر کشور فراهم کنیم تا این افراد بتوانند ایده‌های خود را تبدیل به ثروت کنند و بیشتر شناخته شوند.»

ربیعی متذکر شد که «شرکت‌کنندگان این ماراتن را دانش‌آموزان، دانشجویان و فارغ‌التحصیلان تشکیل می‌دهند و محدودیتی قائل نشده‌ایم. برخی از این افراد در سال‌های قبل و امسال ایده‌های بسیار خوبی داشته‌اند. آنها می‌توانند از رشته‌‌ها و دانشگاه‌های مختلف باشند. حتی اعضای یک تیم از دانشگاه‌های مختلف سراسری و آزاد دور هم جمع شده بودند و کار گروهی انجام می‌دادند و در واقع، بچه‌ها طبق نیازی که برای هدف خود دارند به صورت شبکه‌ای با هم همکاری می‌کنند.» 

دبیر چهارمین ماراتن برنامه‌نویسی تلفن همراه افزود: «ایده‌ها طی این چند سال بسیار خوب بوده‌اند به‌طوری که امسال گروهی داشتیم که اسپانسر بود و همین گروه، سه سال پیش در این ماراتن شرکت کرده و ایده‌پرداز بود. ما قصد داریم که به رشد این آمار کمک و سعی کنیم که این ایده‌های خوب، حمایت‌های لازم را بگیرند.»

به گفته او، «زمانی که از ایده‌پردازی تا تجاری‌سازی لازم است، به ایده بستگی دارد. اگر بازار آمادگی داشته باشد سریع‌تر به نتیجه می‌رسد اما معمولا 3 تا 6 ماه فرصت خوبی است که موفقیت‌های اولیه را کسب کنند. معمولا شرکت‌هایی هستند که روی ایده‌های خوب سرمایه‌گذاری می‌کنند. علاوه‌بر این، دانشگاه صنعتی شریف هم در مرکز رشد، مرکزی را برای حمایت‌های مالی دارد که ایده‌های خوب می‌توانند از آن استفاده کنند.»

فرآیند ماراتن چگونه بود؟

محمدعلی روزی‌طلب، دبیر اجرایی چهارمین ماراتن برنامه‌نویسی تلفن همراه در گفت‌وگو با «فرهیختگان» گفت: «ما فعالیت خود را از ابتدای فروردین 96 آغاز کردیم. زمان ثبت‌نام از اول مرداد شروع شد و در این زمان یک ماهه، 500 نفر در قالب 150 تیم ثبت‌نام کردند. با توجه به ظرفیتی که داشتیم، گزینش اولیه انجام دادیم و 90 تیم را پذیرش کردیم که حدود 300 نفر شدند. این 90 تیم از کل کشور هستند به‌طوری که 25 نفر از تهران و مابقی از شهرهایی مثل مشهد، یزد، اصفهان، شیراز و... شرکت کردند. ماراتن از صبح پنجشنبه 23 شهریور شروع شد. 12 ساعت اول، پروپوزال اولیه ارائه شد، چالش‌های خود را انتخاب و بعد فعالیت و برنامه‌نویسی را آغاز کردند.

از این 90 تیم، 10 تیم نهایی را ‌انتخاب کردیم و برای مرحله دوم، هر تیم به مدت پنج تا هفت دقیقه فرصت ارائه داشت و سپس با داوری و امتیازدهی براساس این مرحله و امتیازهای مرحله اول، سه تیم به‌عنوان تیم‌های برتر انتخاب شدند.»  روزی‌طلب گفت که چالش‌ها و موضوعات پیشنهادی برای این ماراتن در قالب فناوری مالی یا فین‌تک، سلامت، مسئولیت اجتماعی، ورزش و سرگرمی بود. ما سیستم انتخاب چالش داشتیم و حدود دو تا سه هفته قبل از مسابقه یک جلسه ارتباط با صنعت برگزار کردیم که در آن جلسه، نمایندگان صنعتی را که قرار بود در این ماراتن شرکت کنند، دعوت کردیم. این نماینده‌ها، شرکت‌های فعال در حوزه فناوری اطلاعات و برنامه‌نویسی موبایل هستند. چالش‌ها را براساس نیازهایی که این نماینده‌ها دارند، تنظیم کردیم تا بعد از آن هم بتوانیم خروجی‌ها را به این شرکت‌ها معرفی کرده و سرمایه‌گذار پیدا کنیم.»

با ایده‌پردازان انتخابی

بعد از رقابت دوروزه بین 90 تیم، 10 گروه برتر «بلوط، تیمچه، گارا، پیچا، نیسان آبی، آبان، دونات، یخمک و سایبراکس» فرصت داشتند تا از طرح و برنامه خود دفاع کنند و آن را در قالب پنج تا هفت دقیقه ارائه دهند تا با رأی داوری بتوانند امتیاز لازم برای قرار گرفتن در جمع سه تیم برتر این ماراتن را به دست آورند. در فاصله زمانی‌ای که این گروه‌‌ها زمان داشتند تا برای ارائه طرح آماده شوند، به سراغ برخی از آنها رفتیم تا از طرحی که تولید کرده‌اند، جویا شویم.

تیم «سایبراکسی»: مجتبی اسماعیلی، موسس طرح «سایبراکسی» است. او می‌گوید: «ما دو سال پیش در جشنواره ایران «موبی‌کد» دانشگاه امیرکبیر اول شدیم و جایزه 50 میلیونی آن را به‌عنوان برترین اپلیکیشن کشور کسب کردیم. برایمان جذاب بود که در این ماراتن هم شرکت کنیم. خدا را شکر می‌کنیم که تا الان هم جزء 10 تیم برتر شدیم و تمام تلاش‌مان را می‌کنیم. هدف ما آشنایی با بقیه دوستان و اکوسیستم این مسابقات بود. طرح ما درباره سلامت و آلودگی شهری بود. این برنامه براساس نرم‌افزار اندروید طراحی شده است. این اپلیکیشن به صورت هوشمند مدیریت می‌کند و نسبت به مناطق مختلف، آلودگی هوا را در مناطق مختلف به‌طور دقیق گزارش می‌دهد. سفر کاربران را مدیریت می‌کند تا سفر مناسب و حداقل ترافیک را داشته باشند. همچنین برای اینکه کاربران از وسایل نقلیه عمومی استفاده کنند، به آنها امتیاز می‌دهد. این امتیازها درنهایت تبدیل به جایزه می‌شود.» 

تیم «بلوط»: ساسان ابراهیمی، سرپرست تیم بلوط است که درباره این طرح می‌گوید: «ایده طرح ما، ایده هم‌آوا بود که مربوط به بیماران اوتیسمی در حوزه سلامت است. از آنجایی که بیماران اوتیسمی نمی‌توانند ارتباط خوبی با اطرافیان به‌ویژه پدر و مادر خود برقرار کنند و به‌ویژه در ارتباط کلامی و چشمی بیشتر دچار مشکل هستند، ایده‌ای را پیاده کردیم تا بتوانند از طریق کارت‌های گرافیکی که برای کودک تعبیه شده و ترکیب آنها و با استفاده از جمله‌های آماده و خواندن اینها از طریق اپلیکیشن به این کودکان کمک شود. به‌طوری که کودک جمله‌ها را ایجاد می‌کند و آن جمله برای اعضای خانواده خوانده می‌شود. کار کردن با این اپلیکیشن طبیعتا راحت‌تر از ارتباط کلامی و چشمی برای این قبیل بیماران است. کودک به راحتی می‌تواند تایپ کند و دکمه play را فشار دهد تا صوت پخش شود و جمله را به صورت گرافیکی برای خانواده نمایش دهد و خانواده هم علایق و نیازهای کودکشان را درمی‌یابند.» او متذکر شد که «این برنامه کمک می‌کند که حالت خجالتی بودن در ارتباط، به مرور از بین برود و راحت‌تر می‌توانند با پدر و مادر ارتباط برقرار کنند.»

در انتهای برنامه و با رأی‌گیری داوران، سه تیم برتر «آبان» از استان کرمان، تیم «پیریت» از استان اصفهان و تیم «یخمک» از دانشگاه اصفهان از میان 10 تیم انتخاب شده، برگزیده شدند و در مقام یک تا سوم قرار گرفتند.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
تپانچه بادی ایران نایب قهرمان شد
نگارش پایان نامه: راهنمای گام به گام
با این پنج نکته، بهترین غرفه نمایشگاه امسال مال شماست
انواع موتور گیرلس
افزایش تعداد داوطلبان پنجاه و یکمین دوره آزمون دستیاری پزشکی
تمرین پدر و دختری دروازه بان استقلال +عکس
کارگری که در روز کارگر به آرزویش رسید +فیلم
اعتراض دانشجویان آمریکایی به جنایات در غزه +عکس
چرا دندانپزشکی در بارداری خطرناک است؟
تحصن در ۴۰ دانشگاه آمریکا و کانادا برای غزه
مصدومیت شدید سعید آقاخانی در نون خ ۵ +عکس
افتتاح یک بزرگراه جدید در تهران تا پایان امسال
معلم فداکاری که کلاس درس را به منزل دانش آموز بیمار برد +عکس
لحظه بازداشت خشونت‌آمیز استاد اقتصاد دانشگاه اموری در آمریکا +فیلم
دیپلمات آمریکایی در اعتراض به سیاست بایدن در غزه استعفا کرد
ایران شبکه‌ای باورنکردنی برای دور زدن تحریم‌ها ایجاد کرده است
آخرین وضعیت رفع فیلتر گوگل پلی
دارایی‌های بزرگترین بانک آمریکایی در این کشور مسدود شد
۲ کمین بزرگ حزب‌الله لبنان علیه نظامیان اسرائیلی
هشدار وزارت بهداشت درباره سیگارهای الکترونیک
بازداشت ۴ کنکوری متخلف
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top