تاریخ انتشار: جمعه 1396/08/05 - 19:06
کد خبر: 248845

رأی پارلمان به استقلال «کاتالونیا»

پس از آنکه پارلمان کاتالونیا قطعنامه استقلال از مادرید را به تصویب رساند، مجلس سنای اسپانیا نیز با رأی به فعال‌سازی ماده ۱۵۵ قانون اساسی، خودمختاری این منطقه را سلب کرد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از مهر به نقل از یورونیوز، پارلمان کاتالونیا امروز جمعه پس از رأی گیری فرد به فرد نمایندگان پارلمان اعلام کرد که استقلال از اسپانیا مورد تصویب قرار گرفته است.

قطعنامه اعلام جدائی و استقلال کاتالونیا از دولت مرکزی اسپانیا با ۷۰ رأی موافق، ۱۰ رأی مخالف و ۲ رأی ممتنع به تصویب رسید.

یورونیوز در خبری فوری در این باره اعلام کرد که ماریانا راخوی نخست وزیر اسپانیا در واکنش به این اقدام کاتالونیا اعلام کرد که با حفظ آرامش، حاکمیت قانون را به این منطقه بازخواهد گرداند.

تصاویر منتشره در رسانه های خبری از تجمع  مردم کاتالونیا در مرکز شهر و جشن و پایکوبی به این مناسبت حکایت دارد.

«کارلس پوگدمونت» رئیس کاتالونیا در صحن پارلمان در حال تشویق نمایندگانی است که به این قطعنامه رأی دادند.

یورونیوز به نقل از رویترز اعلام کرد که کمیسیون اروپا واکنش به اقدام پارلمان کاتالونیا را به زمان مقتضی موکول کرده است.

خبرنگار این رسانه اعلام کرد که مجلس سنای اسپانیا هنوز ردی خود درباره فعال سازی ماده ۱۵۵ قانون اساسی این کشور برای خلع ید از رئیس این منطقه را اعلام نکرده است.

این در حالیست که شواهدی دال بر شکایت  مقامات عالیرتبه اسپانیا به دادگاه عالی این کشور برای ابطال رأی استقلال پارلمان کاتالونیا از مادرید مشهود است.

برخی رسانه های تصویری اروپا زیرنویس خبر «رأی گیری جدائی کاتالونیا از اسپانیا» را به «بحران در کاتالونیا» تغییر داده و در حال پخش تصاویری از موافقان و مخالفان این رویداد هستند.

رئیس پارلمان کاتالونیا اعلامیه استقلال را قرائت و به مردم این منطقه تبریک گفت.

هم اکنون نمایندگان پارلمان کاتالونیا قرائت سرود این منطقه را آغاز کرده اند. تعداد زیادی از مردم و نمایندگان در حال سردادن شعار «آزادی» هستند.

پارلمان اسپانیا هنوز بررسی های خود برای اعلام نظر درباره فعال سازی ماده ۱۵۵ قانون اساسی را به اتمام نرسانده است؛ اما با این تحولات به نظر می رسد مادرید در رأی گیری این موضوع عجله تعجیل نماید.

خودروهای پلیس کاتالونیا در حال گشت زنی در اطراف پارلمان این منطقه هستند. کابینه اسپانیا اعلام کرد در واکنش به اعلام استقلال پارلمان کاتالونیا تا ساعاتی دیگر جلسه اضطراری برگزار می‌کند.

رأی گیری در پارلمان اسپانیا برای فعال سازی ماده ۱۵۵ قانون اساسی آغاز شد. سنای اسپانیا فعال سازی ماده ۱۵۵ را تصویب کرد. بر اساس  با اجرایی شدن ماده ۱۵۵ قانون اساسی توسط مجلس سنای اسپانیا، خودمختاری کاتالونیا  سلب شد.

خبرنگار یورونیوز اعلام کرد که باید درباره نحوه اجرائی کردن  مصوبه سنای اسپانیا  نگران بود.

مجلس سنای اسپانیا با ۲۱۵ رأی موافق در برابر ۱ رأی ممتنع با فعال سازی ماده ۱۵۵ قانون اساسی این کشور، خودمختاری کاتالونیا را لغو کرد.

رئیس مجلس کاتالونیا: تا کنون اسپانیا آزادی و حاکمیت را از ما گرفته بود. اما دیگر نمی توانیم اجازه این اقدام را به مادرید بدهیم.

معاون رئیس کاتالونیا در سخنانی اعلام کرد: لازم است از آنچه در آینده می افتد مطمئن باشیم که ما همه به ارزش های جهانی ، حاکمیت قانون، دموکراسی، ارزش های یک جمهوری مانند آزادی و عدالت پایبند خواهیم بود. معتقدیم که مردم از گروه های مختلف می توانند این ارزش ها را درک کنند.

وی افزود: ما منافع مردم کاتالونیا را مورد تسامح قرار نمی دهیم. به نظر من، مردم ما در سراسر جهان، می خواهند تا آینده ای آزاد و خوبی داشته باشند. می خواهیم امور خود را به صورت دموکراتیک ادامه دهیم. از همه می خواهیم تا از ما در این فرایند حمایت کنند.

«کارلس پوگدمونت» رئیس کاتالونیا  نیز در سخنانی در میان ۷۰۰ شهردار این منطقه خطاب به مردم اعلام کرد: به همه مردم، شهرداران و رئیس پارلمان سلام می کنم. امروز ودر اینجا می خواهم بگویم که اقدام ما با مشروعیت همراه بود. پارلمان ما به شیوه کاملاً قانونی به این قطعنامه رأی داد.

وی ادامه داد: زمان آن آمده است تا بگویم کشورم به قانون اساسی خود پایبند است. امروز نمایندگان مردم به این امر مهم رأی دادند و همه جهانیان شاهد آن بودند. ما باید کاتالونیا را آن را به عنوان بخشی از اروپا بسازیم. جامعهای هستیم که به رویدادها واکنش نشان خواهیم داد. زنده باد کاتالونیا.

۷۰۰ شهرداری که به دعوت پوگدمونت» به این مراسم دعوت شده اند؛ هم اکنون به نشانه حمایت از وی سرود این منطقه را همخوانی می کنند.

اما از آن سوی ماجرا، برخی رسانه ها اعلام کردند که نشست اضطراری ماریانا راخوی با اعضای کابینه این کشور درباره اعلام استقلال کاتالونیا آغاز شده است.

دونالد توسک رئیس شورای اروپا هم اکنون در واکنش به این رویداد اعلام کرد: این رأی گیری چیزی را عوض نخواهد کرد. وی تأکید کرد که تنها اسپانیا را طرف مورد مذاکره با این اتحادیه می داند. وی تأکید کرد که تنها اسپانیا را طرف مورد مذاکره با این اتحادیه می داند.

توسک از راخوی خواست تا از توسل به زور برای حل و فصل این بحران خودداری کند.

نمایندگان پارلمان کاتالونیا در میان شادی انبوهی از طرفداران استقلال این منطقه در حال خروج از ساختمان هستند.

«کارلس پوگدمونت» نیز با تحسین مردم از ساختمان پارلمان خارج شد.

ازآنجائیکه اسپانیا پیشتر تهدید کرده بود در صورت اعلام استقلال از سوی منطقه کاتالونیا،  «کارلس پوگدمونت» رئیس این منطقه را بازداشت می کند، یک منبع آگاه هم اکنون به یورونیوز خبر داد که بلژیک برای پناهندگی به وی دراین صورت اعلام آمادگی کرده است.

یوروینیوز با اعلام خبری فوری اعلام کرد: حزب اصلی طرفدار استقلال در کاتالونیا با انتشار بیانیه ای از کارکنان بخش های خدماتی خواست بدون توسل به خشونت از دستورات صادره از سوی دولت اسپانیا عمل نکنند.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
زیباترین بازی سال / خداحافظی پرسپولیس با جام حذفی
دانشگاه‌های آمریکا یکپارچه بر علیه رژیم صهیونیستی +فیلم
دفتر بن‌گویر بیانیه داد
لحظه تصادف و واژگونی خودروی وزیر امنیت داخلی اسرائیل +فیلم
زخمی شدن وزیر امنیت داخلی اسرائیل پس از واژگونی خودرو +فیلم
کاهش عجیب بودجه آموزش و پرورش در سال ۱۴۰۳
وزیر تندروی اسرائیلی تصادف کرد +فیلم
وضعیت وزیر امنیت داخلی اسرائیل وخیم است +جزئیات
نماز خواندن یک دانشجوی مسلمان بعد از دستگیری در حضور پلیس آمریکا +فیلم
حمایت دانشجوی دانشگاه کلمبیا از فلسطین با لباس عروس +فیلم
دست رد پاکستان به سینه آمریکا درباره رابطه با ایران
پلیس آمریکا در حال پاکسازی خون حامیان فلسطین در محل درگیری با دانشجویان +فیلم
حرکت جالب از ادای احترام دانشجویان آمریکایی به فلسطینان +فیلم
تیک تاک کسب و کارش را در آمریکا تعطیل می‌کند
عضو کارگزاران: ثابت شد اسرائیل پوشالی‌ترین رژیم منطقه است
نگاهی به طرح کنترل اجاره بهای املاک مسکونی
سرکوب اعتراضات در حمایت از فلسطین در آمریکا
تپانچه بادی ایران نایب قهرمان شد
نگارش پایان نامه: راهنمای گام به گام
با این پنج نکته، بهترین غرفه نمایشگاه امسال مال شماست
انواع موتور گیرلس
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top