تاریخ انتشار: یکشنبه 1396/08/21 - 01:45
کد خبر: 249908

محمد رضایتی

خط‌شکن مثل هیئت دانشگاه هنر تهران

خط‌شکن مثل هیئت دانشگاه هنر تهران

مضامین اشعاری که این دانشجویان در بین‌الحرمین خوانده‌اند هم محتوای انقلابی دارد و چندزبانه بودنش، بازهم آن را خاص کرده و همراهی سایر زائران را هم با خود آورده است.

خبرنامه دانشجویان ایران: محمد رضایتی// سال 76 که جمعی هنری از دانشجویان دانشگاه هنر تهران دست‌به‌دست هم دادند و یک هیات بنا کردند، ‌شاید کسی فکر نمی‌کرد که 20 سال بعد ذوق هنری این دانشجویان فراتر از حوالی خیابان طالقانی تهران به برکت فراگیر شدن آیین پیاده‌روی اربعین در کربلای معلی، دیده شود. در روزهای اخیر و در شبکه‌های اجتماعی کلیپی از هیات محبین اهل‌بیت (علیهم‌السلام) دانشگاه هنر تهران دست‌به‌دست می‌شود که در آن، کاروان پیاده‌روی اربعین این هیات دانشجویی دسته عزاداری خود را وارد صحن حرم حضرت اباعبدا...(ع) و حرم حضرت اباالفضل(ع) کرده و دسته‌جمعی شعارهای ضداستکباری می‌دهند. طنین شعارهای الموت لآمریکا و الموت لآل‌سعود همراه با پرچم‌ها و بیرق‌های خاص و هنری این دانشجویان یکتایی خاصی به این حرکت داده است. دانشجویان هنر با لباس‌های متحدالشکل و سربندهای منقش به عبارت لبیک یا خامنه‌ای، سینه‌زنان وارد صحن امام‌حسین(ع) می‌شوند و یکباره و به‌صورت هماهنگ، سیاسی‌ترین شعار امروز جهان اسلام را در قلب تپنده و سیال جهان شیعه سر می‌دهند؛‌ گویی اینکه مراسم برائت از مشرکان در مراسم حج ابراهیمی تکرار می‌شود. این هم همان است؛ فقط قربانگاه و قربانیانش عوض شده و حالا مخاطبان این پیام، بهتر آن را درک و فهم می‌کنند. البته این اقدام هم بدیع است و هم پرریسک؛ چراکه هنوز هستند کسانی که حتی در نزدیکی حرم امام‌حسین(ع)، هیات غیرسیاسی را پسندیده و ترویج می‌کنند و اساسا با روضه‌ای که شعار مرگ بر آمریکا می‌دهد، مشکل دارند و حالا دانشجویان دانشگاه هنر تهران به‌مدد همین ویژگی خاص بودن توانسته‌اند هیات دانشجویی خاص‌تری نسبت به سایر هیات‌های دانشجویی ترتیب بدهند. شعری که دانشجویان همخوانی می‌کنند، ‌این است:

«بر ایوان کربلا دیدم این نوشته را/حسین منی و انا من حسین(ع)/ نجف به سوی کربلای ارباب/قدم به پیش ‌ای لشکر حسین(ع) / نحن قوت الحسین(ع) نحن رایت الحسین(ع)/ قدم به پیش ‌ای لشکر حسین(ع).»

مضامین اشعاری که این دانشجویان در بین‌الحرمین خوانده‌اند هم محتوای انقلابی دارد و چندزبانه بودنش، بازهم آن را خاص کرده و همراهی سایر زائران را هم با خود آورده است. در سبک جدید هیات‌داری دانشجویی به‌خصوص در دانشگاه هنر، ‌محوریت با سخنرانی، مداحی و بیان لطایف قرآنی آمیخته با جلوه‌های هنری است. سبکی که به‌شدت مورد استقبال هم هست. امسال هیات هنر در عمود 828 یک نوآوری دیگر هم داشت. این هیات، کارگاه هنری هنرمندان، در موکبی با عنوان موکب‌القلم در مسیر پیاده‌روی اربعین حسینی را برپا کرد؛ موکبی که با تولید آثار زنده، دستی هنری، خط‌‌نقاشی،‌گرافیک ‌و... با مشارکت اساتید و هنرمندان ایرانی و عراقی ارزش افزوده‌ بسیاری به انتشار فرهنگ حسینی و تبیین حادثه‌ عاشورا می‌داد.

هیات هنر چگونه شکل گرفت؟

20 سال پیش دانشجویان هنر، فعالیت‌های مذهبی خودشان را درون دانشگاه شروع کردند؛ اما تحول چشمگیر و جهش فوق‌العاده هیات محبین اهل‌بیت به سال 84 بر‌می‌گردد. در آن زمان هیاتی جدید در این دانشگاه بنیان شد به‌طوری که دانشجویان و فارغ‌التحصیلان رشته‌های هنر خیمه‌ای در حیاط دانشکده کاربردی دانشگاه هنر با عنوان «سوگواره هنر و حماسه» به‌پا کرده‌اند؛ خیمه‌ای که کم‌کم اسم دانشگاه هنر و هیات خاص آن را در اذهان ماندگار کرد. بعدها برگزاری کارگروه‌ها و دوره‌های آثار هنری مثل دمام‌زنی و‌سنج‌زنی، موسیقی، ادبی و نمایش، فضاسازی، طراحی چاپ پارچه، صنایع‌دستی، عکاسی، مونشن‌گرافی، گرافیک، تصویرسازی و خوشنویسی همه و همه باعث ریشه‌دار شدن سوگواره‌های نو آن هم با حفظ شعایر آیینی در این دانشگاه شد. مسئولان هیات‌های دانشجویی در سال‌های اخیر با دعوت از منبری‌های خاص، جریان‌ساز‌ی سیاسی را هم چاشنی هیات‌های مذهبی-دانشجویی کرده و توانسته مولفه‌ها و سبک جدیدی از هیات‌داری را عرضه کند به‌طوری که مراسم‌ این هیات‌ها بی‌تفاوت به موضوعات روز نیست. این هیات‌ها شمر زمانه را هم معرفی می‌کنند، ‌فریاد می‌زنند و آن را رسوا می‌کنند و حالا هیات‌های دانشجویی الگوی بسیاری از هیات‌های محلات و مساجد هم شده‌اند.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
تیک تاک کسب و کارش را در آمریکا تعطیل می‌کند
عضو کارگزاران: ثابت شد اسرائیل پوشالی‌ترین رژیم منطقه است
نگاهی به طرح کنترل اجاره بهای املاک مسکونی
سرکوب اعتراضات در حمایت از فلسطین در آمریکا
تپانچه بادی ایران نایب قهرمان شد
نگارش پایان نامه: راهنمای گام به گام
با این پنج نکته، بهترین غرفه نمایشگاه امسال مال شماست
انواع موتور گیرلس
افزایش تعداد داوطلبان پنجاه و یکمین دوره آزمون دستیاری پزشکی
تمرین پدر و دختری دروازه بان استقلال +عکس
کارگری که در روز کارگر به آرزویش رسید +فیلم
اعتراض دانشجویان آمریکایی به جنایات در غزه +عکس
چرا دندانپزشکی در بارداری خطرناک است؟
تحصن در ۴۰ دانشگاه آمریکا و کانادا برای غزه
مصدومیت شدید سعید آقاخانی در نون خ ۵ +عکس
افتتاح یک بزرگراه جدید در تهران تا پایان امسال
معلم فداکاری که کلاس درس را به منزل دانش آموز بیمار برد +عکس
لحظه بازداشت خشونت‌آمیز استاد اقتصاد دانشگاه اموری در آمریکا +فیلم
دیپلمات آمریکایی در اعتراض به سیاست بایدن در غزه استعفا کرد
ایران شبکه‌ای باورنکردنی برای دور زدن تحریم‌ها ایجاد کرده است
آخرین وضعیت رفع فیلتر گوگل پلی
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top