تاریخ انتشار: پنجشنبه 1396/08/25 - 05:02
کد خبر: 250315

پیمان فراهانی

آوا در آوار

آوا در آوار

وزیر امور خارجه آمریکا کمتر از 20 روز پیش اعلام کرد دشمنی با مردم ایران ندارند. جلوگیری از رسیدن کمک‌های انسان‌دوستانه به مردم زلزله‌زده جز دشمنی مگر چه معنایی می‌تواند داشته باشد؟

خبرنامه دانشجویان ایران: پیمان فراهانی// روزی که آوا* به دنیا لبخند زد، رد اشک‌های خشکیده بر صورت غبارآلود مادرش به‌جا مانده بود و چه بد روزی بود پا نهادن آوا به دنیایی که گویی بر سر کوچک و نحیفش آوار شده. پدر فارغ از هیاهوی شهر در میان خرابه‌ها دختر را به آغوش کشیده و لبخندی برآمده از جان بر لبش شکفته. پرستاران دنیا را رها کرده و دل به آوا سپرده‌اند که با او سلفی بگیرند. از میان عکس‌ها می‌شود حتی لبخند عکاس را هم هنگام ثبت تصویر حس کرد. مردم خطه‌ای که به غیرت و دلاوری شهرت دارند این روزها به‌جای کسب روزی، مستاصل آن را از امدادگران می‌جویند و این چه بد روزگاری است. مردم شهرهای نزدیک و دور که این زلزله را حس کرده‌اند یا خبر آن تن‌شان را به لرزه درآورده، آرام ننشسته و آستین همت بالا زده‌اند و هرکس به حد بضاعت کمکی می‌رساند. آوا اما تنها نوزاد نبود، خبر رسید دومین نوزاد هم به لطف خدا سالم به دنیا آمده. بچه‌ها یکی پس از دیگری به دنیا خواهند آمد و گویی داستان زندگی در کرمانشاه غم‌دیده همچنان ادامه دارد.

«زندگی و مرگ»؛ شاید هیچ دو واژه‌ای به این اندازه نزدیک و قرین یکدیگر نیستند. فردای روزی که بسیاری از هموطنان عزیزمان را در حادثه دلخراش زلزله از دست دادیم، آوا به دنیا آمد، یعنی این مصیبت هم می‌گذرد اما در آخر تنها انسانیت باقی می‌ماند.

اما چه بد روزگاری است وقتی می‌شنوی در این میان برای برخی انسانیت رنگ باخته و در حالی که بسیاری از نهادهای بین‌المللی برای کمک به آسیب‌دیدگان کشورهای ایران و عراق شتافته‌اند، وزارت خزانه‌داری آمریکا با انتشار بیانیه‌ای از گروه‌های غیردولتی که قصد کمک به زلزله‌زدگان ایران را دارند، می‌خواهد تحریم‌های آمریکا را رعایت کنند!

تیرماه امسال سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد آمریکا دشمنی با مردم ایران ندارد، اما به‌واقع کشوری که چنین ادعایی دارد چطور می‌تواند قبول کند حدود 30 هزار خانواده شب گذشته بدون سرپناه - برخی داخل چادر و برخی بدون آن - دمای سه درجه سانتی‌گراد را تحمل کرده‌اند و مانع از رسیدن کمک‌های غیردولتی به مردم ایران شود.

وزیر امور خارجه آمریکا کمتر از 20 روز پیش اعلام کرد دشمنی با مردم ایران ندارند. جلوگیری از رسیدن کمک‌های انسان‌دوستانه به مردم زلزله‌زده جز دشمنی مگر چه معنایی می‌تواند داشته باشد؟

هنوز خاطرم هست رئیس‌جمهور آمریکا در سخنرانی اخیر خود در حالی ادعای حمایت از مردم ایران در مقابل حاکمیتش می‌کرد که در انتهای سخنرانی به همین وزارت خزانه‌داری که چنین بیانیه‌ای را صادر کرده دستور اعمال شرایط سخت‌تر بر ایران را صادر کرد؛ شرایطی که به‌زعم ترامپ مطابق منافع ملی آمریکا باشد و در عمل حتی به قیمت از بین بردن انسانیت.

شاعر اگر می‌دید امروز آوای بی‌گناه در آوار مانده است شاید هیچ وقت روی کاغذ نمی‌نوشت «بنی‌آدم اعضای یکدیگرند/ که در آفرینش ز یک گوهرند» و به همین بیت «تو کز محنت دیگران بی‌غمی/ نشاید که نامت نهند آدمی» بسنده می‌کرد.

 *«آوا» دختری است که بامداد دومین روز پس از زلزله دلخراش کرمانشاه در بیمارستان صحرایی ارتش واقع در سرپل ذهاب به دنیا آمد.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
تحریم های جدید آمریکا علیه ایران، ۸ فرد و ۱۵ نهاد تحریم شدند
تصاویر ورود سیلاب شدید به گلزار شهدای کرمان
صورت‌ حساب سنگین غزه برای تل آویو
حمله پهپهادی نیروهای امنیتی ایران به خودروی تروریست‌ها
بازداشت مرزبان ایرانی توسط‌ طالبان
تصمیم فرهاد مجیدی برای پایان دادن به همه شایعات
فیلم| عقلانیت انقلابی به دنبال حل نظام مسائل کشور
با شاهکار مهندسان ایرانی در سریلانکا آشنا شوید
فرودگاهی در ایران برای خواستگاری! +عکس
همسر سید مصطفی خمینی درگذشت
بستری شدن آیت الله شیرازی در بیمارستان
نیروی دریایی ارتش به داد سیل زدگان سیستان و بلوچستان رسید +فیلم
پشت پرده سفر محرمانه ۲ مقام نظامی و امنیتی اسرائیلی به قاهره
رهاسازی آب به سمت دریاچه ارومیه
یک تاکسی پر از گلهای تازه
تقدیر از رزمندگان عملیات حمله به اسرائیل
توماج صالحی حتما اعدام نمی شود اما...
به اسرائیل کمک می‌کنیم تا با حملات ایران مقابله کند
عملیاتی که صهیونیست‌ها را مضحکه تمام جهان کرده است
بارندگی‌های فراگیر اردیبهشتی تا کی ادامه دارد؟
اوضاع این رژیم حسابی بیخ پیدا کرده است
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top