تاریخ انتشار: دوشنبه 1396/09/13 - 13:58
کد خبر: 251742

نظر یک استاد دانشگاه درباره انتقال مفاهیم نامه‌های رهبر انقلاب

یک استاد دانشگاه گفت: از همه ظرفیت‌ها برای انتقال مفاهیم نامه‌های رهبر انقلاب استفاده نکردیم.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از تسنیم، حجت‌الاسلام عاملی رئیس دانشگاه مطالعات جهان با بیان اینکه رشد و گسترش فضای مجازی باعث افزایش ارتباط و ارتقای سرمایه اجتماعی شده است، گفت: در چنین فضایی با گم شدن پیام، مواجه نخواهیم بود و پیام، مخاطب اصلی خود را پیدا خواهد کرد. محتوای یک صفحه‌ای نامه رهبر انقلاب به جوانان آمریکایی در چنین متنی، وزن دریافت خود را پیدا می‌کند.

وی، با بیان اینکه انزوای یک پیام از سوی رسانه‌های بزرگ و بایکوت آن در شرایطی که بستر اجتماعی آمادگی پذیرش این پیام را دارد، چندان مؤثر نخواهد بود، افزود: گسترش فضای اجتماعی دنیای غرب را به جایی رسانده که در آن عصبیت کاهش یافته و به دلیل اینکه با انبوه اخبار مواجه هستیم، با افزایش آگاهی و عقلانیت افراد جامعه نیز روبه‌رو خواهیم بود.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه طبق نظرسنجی‌های صورت گرفته، 40 درصد جامعه غرب مخالف وضع موجود هستند، تصریح کرد: بزرگترین کمپین‌ها در غرب، کمپین‌های مخالفت با جنگ و دوستی با صلح است. نامه رهبر انقلاب نیز دقیقاً صلح‌طلبی را دنبال می‌کند و با ضمیر آگاه جوانان روبه‌رو می‌شود. لحن نامه، یک نامه پدرانه از سوی فردی حکیم است که جوانان را مخاطب قرار داده است.

حجت‌الاسلام عاملی اضافه کرد: نامه رهبر انقلاب، یک نامه ملی نبود و به حوادث مهم دنیا، به‌خصوص حملات صورت گرفته توسط داعش اشاره می‌کند. رهبر انقلاب در این نامه با جوانان تبادل موقعیت کرد و موضوعات مهم و بی‌پاسخی چون مسئله افغانستان و موضوع 60 ساله فلسطین را مطرح کردند.

وی، درباره مشترکات دو نامه رهبر معظم انقلاب اسلامی به جوانان اروپایی و آمریکایی، گفت: هر دو نامه، تلاشی است برای اینکه در بستر اجتماعی که داعش فضا را برای نفرت از اسلام آماده کرده است، اسلام حقیقی بیان شود؛ این دو نامه پس از عملیات داعش در فرانسه نوشته و در بستر اجتماعی نگران‌کننده‌ای‌  که در غرب وجود داشت، منتشر شد.

این استاد دانشگاه افزود: محور اصلی نامه اول رهبر انقلاب، دکترین فکری غرب است و جوانان را مورد هدف قرار می‌دهد. البته نامه در خطاب به جوانان اروپایی و آمریکایی است، زیرا مرجع فساد جهان امروز  آمریکا و برخی از کشورهای اروپایی هستند، در نامه دوم از اندیشه خشونت‌زا سخن به میان می‌آید و این فضا بیشتر باز شده است.

حجت‌الاسلام عاملی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه از همه ظرفیت‌های موجود کشور برای انتقال مفاهیم نامه‌های رهبر انقلاب استفاده نکرده‌ایم، اظهار داشت: پیام روز قدس رهبر انقلاب در لندن در دو روزنامه چاپ شد، صهیونیست‌ها نسبت به آن موضع گرفتند و حتی از این دو نامه شکایت کردند، به نظر نهادهای فرهنگی کشور، در چنین شرایطی باید برنامه‌ها، پشتوانه خوبی داشته باشند، البته رهبر انقلاب با آگاهی از این مسائل، پیام خود را در صفحات کوتاهی قید کردند تا پیام اصلی گُم نشود.

این استاد دانشگاه در پایان با بیان اینکه به اعتقاد بنده، شیوه ارتباطی ما مشکل دارد، خاطرنشان کرد: ما به راحتی می‌توانیم با جوامع غربی ارتباط بگیریم و با آنها حرف‌ها و مشترکات زیادی داریم، قطعاً اگر بخواهیم از همه پتانسیل‌ خود استفاده کنیم به نتایج بهتری خواهیم رسید.

همچنین، عباس خامه‌یار معاون بین‌الملل سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی نیز که به  شکل تلفنی در بحث این میزگرد شرکت داشت، اظهار داشت: بنده معتقدم با همه مشکلاتی که برای انتشار نامه از سوی رسانه‌های غربی صورت گرفت، تلاش‌های خوبی از طرف نمایندگان ما در سازمان فرهنگ و ارتباطات و دیگر بخش‌های فرهنگی انجام شد. ارتباط‌گیری‌های خوبی با نخبگان در دانشگاه‌ها در زمینه این نامه ارزشمند صورت گرفت و شاهد برگزاری نشست‌ها و میزگردهایی بودیم، تلاش شد از ظرفیت شبکه‌های اجتماعی علی‌رغم فشارهای مختلف استفاده شود.

وی گفت: به اعتقاد بنده در یک فرآیند کلی، اقدامات صورت گرفته قابل قبول است، به‌خصوص در زمینه نامه دوم که تجربه نامه اول هم وجود داشت. در این زمینه شاهد یک نوع هم‌افزایی از سوی نهادهای متولی هنر بودیم و در قالب‌های مختلف هنر یک نوع هم‌افزایی و همکاری فرهنگی صورت گرفت که فکر می‌کنیم، خوب بود.

معاون بین‌الملل سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با بیان اینکه بررسی ضعف‌‌ها و موانع امر، نیازمند برگزاری جلسه‌ای جداگانه است، تصریح کرد: سخنان بنده به این معنا نیست که اقدامات صورت گرفته به‌طور کامل رضایت‌بخش است، قطعاً رضایت کامل وجود ندارد و باید اقدامات بیشتری در این زمینه صورت گیرد، اما با توجه به بضاعت، امکانات و ظرفیت‌های موجود، رضایت نسبی داریم.

خامه‌یار گفت: ایده‌آل ما این است که کار در این بخش از سوی گروه‌ها و مجموعه‌های بومی کشورهای مختلف انجام شود، در چارچوب توافق‌هایی که با دیگر کشورها داریم، فعالیت‌هایی انجام شد، اما حضور ما در همه کشورها گسترده نیست.

معاون بین‌الملل سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در پایان این نشست، اضافه کرد: در نمایشگاهی که در این خصوص عرضه شد، با دیدن نمودارها، عکس‌ها و مستندات اطلاعات کامل‌تری در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌گیرد، البته توقعات و انتظارات بیشتری وجود دارد.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
تحریم های جدید آمریکا علیه ایران، ۸ فرد و ۱۵ نهاد تحریم شدند
تصاویر ورود سیلاب شدید به گلزار شهدای کرمان
صورت‌ حساب سنگین غزه برای تل آویو
حمله پهپهادی نیروهای امنیتی ایران به خودروی تروریست‌ها
بازداشت مرزبان ایرانی توسط‌ طالبان
تصمیم فرهاد مجیدی برای پایان دادن به همه شایعات
فیلم| عقلانیت انقلابی به دنبال حل نظام مسائل کشور
با شاهکار مهندسان ایرانی در سریلانکا آشنا شوید
فرودگاهی در ایران برای خواستگاری! +عکس
همسر سید مصطفی خمینی درگذشت
بستری شدن آیت الله شیرازی در بیمارستان
نیروی دریایی ارتش به داد سیل زدگان سیستان و بلوچستان رسید +فیلم
پشت پرده سفر محرمانه ۲ مقام نظامی و امنیتی اسرائیلی به قاهره
رهاسازی آب به سمت دریاچه ارومیه
یک تاکسی پر از گلهای تازه
تقدیر از رزمندگان عملیات حمله به اسرائیل
توماج صالحی حتما اعدام نمی شود اما...
به اسرائیل کمک می‌کنیم تا با حملات ایران مقابله کند
عملیاتی که صهیونیست‌ها را مضحکه تمام جهان کرده است
بارندگی‌های فراگیر اردیبهشتی تا کی ادامه دارد؟
اوضاع این رژیم حسابی بیخ پیدا کرده است
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top