تاریخ انتشار: یکشنبه 1396/09/19 - 18:30
کد خبر: 252340

انتقاد رسایی از فساد مدیران دولتی

حمید رسایی گفت: دولت فعلی شالوده‌ای از اشرافی‌گری دوره سازندگی و کم‌کاری‌های دوره اصلاحات است

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از دانشجو، حمید رسایی، نماینده سابق مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در مراسم گرامی داشت روز دانشجو که با عنوان جنبش دانشجویی و رسالت عدالت خواهی توسط بسیج دانشجویی دانشکده ادبیات و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد گفت: ۱۶ آذر به دلیل ماهیتی که داشت تبدیل به یک نهضت شد. ماهیت ۱۶ آذر عدالت طلبی از جنبه سیاست خارجی بود.

وی با بیان این که دانشجویان آن زمان در اعتراض به مقامات امریکایی و وادادگی حاکمیت وقت به پا خواستند تصریح کرد: دانشجویان در آن زمان یاری مظلوم را جزو وظایف خود می‌دانستند پس ۱۶ آذر آن روز یک نهضت عدالت طلبانه بود.

رسایی گفت: دانشجو به دلیل پویایی و زنده بودن، جنب و جوش، عدم وابستگی به دنیا و شور و نشاطی که دارد یکی از مهمترین محور فعالیتش در بخش‌های مختلف عدالت طلبی است.

نماینده سابق مردم تهران با اشاره به این که جنبش دانشجویی یک جنبش ریسک پذیر و هزینه بده است و تا الان هم چه قبل و چه بعد انقلاب هزینه داده تصریح کرد: بخشی از این ریسک پذیری به دلیل جوانی دانشجو است، چون کسانی که سن شان بالا می‌رود روحیه خود را با فضای موجود سازگار می‌کنند و دنبال تغییر نمی‌روند، ولی جوان دوست دارد فضا را تغییر دهد.

وی اظهار کرد: وقتی ویژگی جوانی در مقابل عدالت خواهی قرار می‌گیرد تبدیل به یک حرکت مقدس می‌شود. مسئله دیگری که وجود دارد این است که جنبش دانشجویی نباید وابسته باشد و پویایی و تحرک این جنبش به ابزاری در دست افرادی که در بیرون دانشگاه هستند قرار بگیرد.

رسایی گفت: یک تشکل دانشجویی باید براساس شاخص‌ها و ارزش‌ها فعالیت کند نه اینکه براساس آنچه از بیرون به آن‌ها دیکته می‌شود فعالیت‌های خود را دنبال کند. البته در اکثر موارد می‌بینیم که بحث استقلال در تشکل‌ها وجود دارد البته یک سری ارتباطات سازمانی نیز وجود دارد، اما باید بدانیم جنبش‌های دیکته‌ای جواب نمی‌دهد حال این دیکته می‌خواهد از طرف یک حزب باشد و یا از طرف یک نهاد صورت بگیرد.

نماینده سابق مردم تهران تصریح کرد: وقتی یک حزب یا نهاد بالای سر یک تشکل است سعی می‌کند با اطلاعات آنالیزه شده آن تشکل را در استخدام خود درآورد.

وی با اشاره به اینکه جنبش دانشجویی باید صادق بوده و دو رو نباشد اظهار کرد: رفتار دو گانه یکی از آفت‌های بزرگی است که می‌تواند به ویژه در بحث عدالت طلبی به وجود بیاید به عنوان نمونه یک تشکل دانشجویی نباید به گونه‌ای عمل کند که بلافاصله در برابر کوچکترین عیب و نقص جریان مقابل خود واکنش نشان دهد و از طرفی در مقابل عیب بزرگتر تشکل و حزب هم سوی با خود سکوت کند و واکنشی نشان ندهد این همان دو گانگی و دررویی است.

رسایی با تاکید براینکه جنبش دانشجویی باید انقلابی باشد نه محافظه کار تاکید کرد: جنبش دانشجویی باید نسبت به آرمان‌ها حساس باشد، جنبش دانشجویی باید آرمان گرا باشد نه مصلحت گرا، البته این جنبش باید آرمان گرا در عین حال مصلحت گرا هم باشد. در توضیح باید بگویم که ائمه آنجا که مصلحت شخصی، خانوادگی و عشیره‌ای در میان بوده مصلحت را در نظر نمی‌گرفتند و آرمان‌ها برای آن‌ها مهم بوده است و در واقع مصلحت‌های فردی را ذبح می‌کردند و جایی که بحث حفظ دین بوده مصلحت اندیشی می‌کردند که نمونه آن صلحی بود که به امام حسن تحمیل شد و یا آنجا که امام علی در جنگ صفین کوتاه آمد و صلح کرد درست است این صلح‌ها تحمیلی بوده، اما مصحلت هایی نیز در آن‌ها وجود داشته است.

نماینده سابق مردم تهران گفت: یکی از توصیه‌های رهبر معظم انقلاب به تشکل‌های دانشجویی این بوده که در حین آرمان گرایی و عدالت طلبی مصلحت اندیشی هم داشته باشند و این مصلحت همان حفظ انقلاب اسلامی است که شاخص دارد و شاخص بالای سر آن در دوره غیبت، ولی امر است.

وی با اشاره به اینکه ذات آرمان گرایی نارضایتی از وضع موجود و حرکت به سمت وضع مطلوب است تصریح کرد: در دوره‌های قبل جنبش دانشجویی همواره تلاش کرده که در یک چارچوب نماند مثلا تا سال ۵۹ جنبش دانشجویی روحیه ضد استبدادی داشته و از سال ۵۹ تا ۶۷ اولویت این جنبش به دفاع از کشور و ترویج شهادت طلبی و خط ایثار متمرکز شده است.

رسایی با بیان اینکه تا سال ۷۶ به دلیل اینکه روحیه رفاه طلبی در دولت کارگزاران متمرکز شده بود اولویت جنبش دانشجویی به سمت مقابله با اشرافی گری و رفاه طلبی سوق پیدا کرده بود اضافه کرد: در دوره اصلاحات هم این جنبش بر روی مبارزه با انحرافات فکری به دلیل سیاست‌های فرهنگی دولت متمرکز شد در واقع در این دوره سیاست توسعه فرهنگی و سیاست توسعه سیاسی مورد توجه دولت بود که الان می‌دانیم وزیر فرهنگ دولت اصلاحات در کجاست.

نماینده سابق مردم تهران اضافه کرد: تا سال ۱۳۸۸ جنبش دانشجویی بر روی موضوع عدالت طلبی تمرکز پیدا کرد و تا سال ۹۰ نیز به دفاع از جمهوریت پرداخت. هم چنین این جنبش تا سال ۹۲ بر روی موضوع نخبه پروری و نهضت علمی تمرکز کرد و این هم به دلیل ترور دانشمندان هسته‌ای کشورمان بود.

وی با بیان اینکه از سال ۹۲ تاکنون نیز جنبش دانشجویی به استقلال طلبی و مبارزه با وادادگی پرداخته اظهار کرد: آنچه مردم را عصبانی می‌کند تبعیض است مثلا وقتی بحث تحریم پیش می‌آید مردم تا زمانی بر روی آرمان‌ها مقاومت می‌کنند که مسئولین از رفاه بیشتری نسبت به خودشان برخوردار نباشند و اگر این گونه باشد این همان گونه تبعیض است و مردم ناراحت می‌شوند.

رسایی با تاکید براینکه عدالت طلبی باید به یک مطالبه گری تبدیل شود افزود: در این راستا جنبش دانشجویی باید بین جامعه و امام خود واسطه شود و این امر زمانی اتفاق می‌افتد که این جنبش چند ویژگی داشته باشد، یکی از این ویژگی‌ها این است که باید در موضوع عدالت طلبی به ریشه‌ها پرداخته شود نه به ظواهر از طرفی باید این جنبش با جدیت و پشتکار به موضوع عدالت طلبی بپردازد و اگر ببیند عمل او هزینه دارد نباید کنار بکشد در هر حال دستگاه قضا ملاک هایی برای اندازه گیری دارد و این ملاک‌ها با آن چیزی که در نگاه دانشجو است تفاوت دارد. ملاک قوه قضاییه قانون است و ممکن است دانشجو حرفی از سر دلسوزی باشد و واقعا هم آن حرف واقعیت داشته باشد، اما قوه قضاییه نیاز به مستندات دارد به همین دلیل رهبر معظم انقلاب به جنبش دانشجویی توصیه کردند که در بحث عدالت طلبی به جزییات وارد نشوند، چون ورود به جزییات نیاز به مستندات دارد.

نماینده سابق مردم تهران با بیان اینکه در بحث عدالت طلبی هزینه جانی، مالی، حیثیتی و آبرویی دارد اظهار کرد: اگر می‌خواهیم عدالت باشد باید حقوق‌های نجومی رخت بربندد و زندگی اشرافی مسئولان اصلاح شود در این راستا باید وقت گذاشت و ممکن است از شما شکایت کنند و به دادگاه بروید البته گاهی اوقات دستگاه قضایی هم در این قضایا دور می‌خورد و با این اتفاق هزینه‌ها دو برابر می‌شود.

وی با اشاره به اینکه گاهی اوقات گفته می‌شود که چرا رهبر معظم انقلاب خود در موضوع عدالت طلبی ورود اجرایی ندارد اظهار کرد: مدیریت انقلاب غیر از مدیریت اجرایی است و به فرموده رهبر معظم انقلاب دستگاه‌ها و قوایی وجود دارند که به این مسائل بپردازند و اگر معلوم شود که این دستگاه‌ها نمی‌توانند کاری انجام دهند قطعا خودشان ورود می‌کنند.

رسایی با اشاره به اینکه رهبر انقلاب در بحث مفاسد اجتماعی و فضای مجازی ورود پیدا کرده اند اظهار کرد: در موضوع عدالت طلبی جنبش دانشجویی یکی از مهمترین ملاک‌ها این است که عدالت طلبی یک بعدی و کلیشه‌ای نشود و در اختیار یک جریان قرار نگیرد.

نماینده سابق مردم تهران تصریح کرد: من در هفته نامه ۹ دی به همان اندازه که به حقوق‌های نجومی حساس بودم نسبت به املاک نجومی هم حساس بودم و سعی می‌کردم که افکار عمومی هم این موضوع را مطالبه کند در هر حال رفتارهای دو گانه آفت بزرگی برای جنبش دانشجویی و عدالت طلبی خواهد بود.

وی در بخش دیگری از اظهارات خود با بیان این که همه دولت‌ها با خطاهایی همراه بوده اند، اما در دولت احمدی نژاد به ویژه در دولت نهم به دلیل جهت گیری درست برخی از خطا‌ها و اشتباهات قابل اغماض هستند اظهار داشت: این فرق دارد با دولتی که اصل جهتش غلط است مثلا دولتی مانند دولت سازندگی جهتش غلط بود، ولی کار می‌کرد در واقع دولت هاشمی دولت پرکاری بود، چون جهتش غلط بود پول‌ها به جیب سرمایه داران می‌رفت. در واقع پرکاری این دولت به نفع ثروتمندان بود.

رسایی با بیان اینکه امروز دولت روحانی دولت خاتمی را هم رو سفید کرده تصریح کرد: دولت خاتمی نه کار می‌کرد و نه جهتش درست بود در واقع وقتی دولت خاتمی سر کار آمد تقسیم غنایم صورت گرفت مثلا حوزه اقتصادی به عناصر دولت سازندگی واگذار شد و یا حوزه سیاسی را به مشارکتی‌ها که سابقه شان مشخص است واگذار کردند. در واقع دولت اصلاحات کم کار و پرخرج بود و از طرفی دولت هاشمی پرکار و پرخرج بود.

وی با اشاره به اینکه جهت دولت روحانی غلط است و به جای اینکه در مسیر آرمان‌های انقلاب حرکت کند غلط حرکت می‌کند و تازه کار هم نمی‌کند و پرخرج هم است افزود: همان روحیه اشرافی گری دولتمردان هاشمی به دولت روحانی برگشته است و امروز پرخرجی‌ها و کم کاری‌ها را می‌بینیم و شاهدیم که بیش از آن دوره‌ها شده است.

نماینده سابق مردم تهران در مجلس با بیان اینکه اصلا جهت دولت روحانی را قبول ندارم خطاب به یکی از دانشجویان اظهار کرد: اگر منظور شما از فساد دولت احمدی نژاد همان سه هزار میلیارد تومان است که من همان موقع در مجلس و در رسانه هایی که داشتم مواضعم را اعلام کرده ام و مواضعم مشخص است البته من جاهایی که لازم بوده در برابر عملکرد احمدی نژاد موضع گرفته ام و جاهایی که لازم بوده حمایت کردم.

رسایی در بحث خانه نشینی احمدی نژاد تصریح کرد: در آن زمان من دو بار با او صحبت کرده ام و به او هشدار و تذکر دادم و گفتم که ما با کسی عقد اخوت نبسته ایم می‌خواهم بگویم ما نرفتیم و ناز او را بکشیم.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
تحریم های جدید آمریکا علیه ایران، ۸ فرد و ۱۵ نهاد تحریم شدند
تصاویر ورود سیلاب شدید به گلزار شهدای کرمان
صورت‌ حساب سنگین غزه برای تل آویو
حمله پهپهادی نیروهای امنیتی ایران به خودروی تروریست‌ها
بازداشت مرزبان ایرانی توسط‌ طالبان
تصمیم فرهاد مجیدی برای پایان دادن به همه شایعات
فیلم| عقلانیت انقلابی به دنبال حل نظام مسائل کشور
با شاهکار مهندسان ایرانی در سریلانکا آشنا شوید
فرودگاهی در ایران برای خواستگاری! +عکس
همسر سید مصطفی خمینی درگذشت
بستری شدن آیت الله شیرازی در بیمارستان
نیروی دریایی ارتش به داد سیل زدگان سیستان و بلوچستان رسید +فیلم
پشت پرده سفر محرمانه ۲ مقام نظامی و امنیتی اسرائیلی به قاهره
رهاسازی آب به سمت دریاچه ارومیه
یک تاکسی پر از گلهای تازه
تقدیر از رزمندگان عملیات حمله به اسرائیل
توماج صالحی حتما اعدام نمی شود اما...
به اسرائیل کمک می‌کنیم تا با حملات ایران مقابله کند
عملیاتی که صهیونیست‌ها را مضحکه تمام جهان کرده است
بارندگی‌های فراگیر اردیبهشتی تا کی ادامه دارد؟
اوضاع این رژیم حسابی بیخ پیدا کرده است
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top