تاریخ انتشار: سه شنبه 1396/09/28 - 09:00
کد خبر: 253119

قدرت‌الله امام‌وردی؛

حرف‌های عجیب درباره گرانی بنزین و ایجاد شغل

حرف‌های عجیب درباره گرانی بنزین و ایجاد شغل

این بهانه که قیمت را افزایش می‌دهند تا صرفه‌جویی صورت بگیرد طبق تجربه‌های گذشته جواب نداده است؛ همان‌طور که در هدفمندی یارانه‌ها این اتفاق نیفتاد. باید سیستم‌های حمل‌ونقل عمومی گسترش یابد تا اگر مردم نخواهند از وسیله شخصی استفاده کنند جایگزینی برای آن وجود داشته باشد. در حال حاضر این سیاست به‌نحوی دیگر دارد توجیه می‌شود. افزایش قیمت حامل‌های انرژی برای اشتغالزایی بدعتی است که برای اولین‌بار گذاشته می‌شود!

خبرنامه دانشجویان ایران: قدرت‌الله امام‌وردی*// در لایحه بودجه سال 97 دولت قرار شده است قیمت حامل‌های انرژی افزایش یابد. دلیل این کار به روایت دولت صرفا ایجاد اشتغال است. حتی نوبخت، سخنگوی دولت نیز دلیل افزایش قیمت حامل‌های انرژی را حل بحران اشتغال و کمک به اشتغالزایی در کشور اعلام کرده است؛ اما جالب اینجاست که دیروز مرکز پژوهش‌های مجلس گزارشی منتشر کرد که این نظریه دولت را رد کرد. براساس این گزارش، افزایش قیمت حامل‌های انرژی باعث کاهش 75/0 تا یک درصد از رشد اقتصادی در سال 97 شده و در نتیجه‌ کاهش رشد اقتصادی، اشتغال 360 تا 480 هزار نفر نیز از ایرانی‌ها به‌واسطه افزایش قیمت حامل‌های انرژی کم می‌شود.

در مباحث اخیر دولت پیرامون افزایش قیمت حامل‌های انرژی و اشتغال، بررسی‌ها و پیگیری‌های بسیار زیادی انجام دادم و به این نتیجه رسیدم که ارتباطی بین این دو موضوع نیست. درواقع مشخص نیست طبق کدام نظریه و تئوری اقتصادی دولت محترم بین افزایش قیمت حامل‌های انرژی و ایجاد اشتغال ارتباط برقرار کرده است. یادمان نرود هنگامی که قیمت حامل‌های انرژی در کشور ما افزایش می‌یابد چون سریعا بر رفتار مصرف‌کننده تاثیر می‌گذارد و اثرات روانی نیز دارد، به‌شدت تورم‌زاست.

از طرفی افزایش قیمت سوخت به‌عنوان یک نهاده تولید باعث افزایش کلی هزینه‌های تولید می‌شود. این موضوع همان‌گونه که در گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس نیز اشاره شده است، موجب کاهش رشد اقتصادی خواهد شد. درواقع افزایش هزینه‌های تولید که در علم اقتصاد اصطلاحا فشار هزینه‌ها گفته می‌شود باعث کاهش تولید می‌شود. اینکه چگونه دولت توجیه می‌کند که این کار منجر به افزایش اشتغال خواهد شد، جای سوال دارد. ممکن است دولت بخواهد این منابع را برای سرمایه‌گذاری و ایجاد اشتغال مصرف کند که البته در بودجه شفاف و روشن دیده نشده است و دولت برنامه‌ای برای این موضوع ندارد.

بحث تملک دارایی‌های سرمایه‌ای و دارایی‌های مالی که دولت در بودجه 97 لحاظ کرده، نسبت به سال گذشته کاهش یافته است. از طرف دیگر تملک دارایی مالی که امسال در بودجه گنجانده شده است، نزدیک به 68 هزار و 800 میلیارد تومان است. نزدیک به 29 هزار میلیارد تومان آن از محل اصطلاحا اهرمی‌کردن پرداخت‌ها به پیمانکاران است. یعنی دولت استقراض می‌کند و طلب پیمانکاران را با اسناد خزانه پرداخت می‌کند. حدود 30 هزار میلیارد از این مقدار نیز از محل فاینانس دیده شده است که به نظر من بسیار خوش‌بینانه است، به این علت که در تعامل با اقتصاد جهانی مشکل داریم و نمی‌توانیم این سرمایه را جذب کنیم. درآمد‌های مالیاتی نیز افزایش داشته‌اند. از طرف دیگر افزایش قیمت حامل‌ها نیز به‌صورت منبع درآمدی دیده شده است. اینکه کسب این درآمدها به‌سادگی امکان‌پذیر نیست یک موضوع است، نکته مهم دیگر این است که به‌طور کل برنامه‌ای در بودجه 97 دیده نشده است که دولت می‌خواهد از این منابع چه استفاده‌ای بکند.

بهانه‌ای که در گذشته برای افزایش قیمت حامل‌های انرژی وجود داشت این بود که به دلیل قیمت پایین انرژی مردم صرفه‌جویی نمی‌کنند و سوخت بهینه مصرف نمی‌شود، در نتیجه بهتر است قیمت حامل‌های انرژی افزایش یابد تا به بهینه‌کردن مصرف کمک کند. دولت مدعی است قیمت حامل‌های انرژی پایین است در حالی که واقعیت قضیه این نیست. اگر قیمت سوخت و بنزین با کشورهای اروپایی مقایسه می‌شود باید به درآمد سرانه این کشورها نیز توجه شود. حقوق بنده به‌عنوان یک عضو هیات ‌علمی دانشگاه کمتر از هزار دلار است که معادل دستمزد یک کارگر اروپایی نیز نمی‌شود، طبیعی است نمی‌توانم مانند او هزینه پرداخت کنم.

این بهانه که قیمت را افزایش می‌دهند تا صرفه‌جویی صورت بگیرد طبق تجربه‌های گذشته جواب نداده است؛ همان‌طور که در هدفمندی یارانه‌ها این اتفاق نیفتاد. باید سیستم‌های حمل‌ونقل عمومی گسترش یابد تا اگر مردم نخواهند از وسیله شخصی استفاده کنند جایگزینی برای آن وجود داشته باشد. در حال حاضر این سیاست به‌نحوی دیگر دارد توجیه می‌شود. افزایش قیمت حامل‌های انرژی برای اشتغالزایی بدعتی است که برای اولین‌بار گذاشته می‌شود! هیچ کجای دنیا قیمت بنزین را افزایش نمی‌دهند تا اشتغال ایجاد کنند، لذا بحث دراین‌باره موضوعی جدید و شناخته‌نشده است!

* عضو هیات‌ علمی دانشگاه آزاد واحد تهران مرکزی

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
زیباترین بازی سال / خداحافظی پرسپولیس با جام حذفی
دانشگاه‌های آمریکا یکپارچه بر علیه رژیم صهیونیستی +فیلم
دفتر بن‌گویر بیانیه داد
لحظه تصادف و واژگونی خودروی وزیر امنیت داخلی اسرائیل +فیلم
زخمی شدن وزیر امنیت داخلی اسرائیل پس از واژگونی خودرو +فیلم
کاهش عجیب بودجه آموزش و پرورش در سال ۱۴۰۳
وزیر تندروی اسرائیلی تصادف کرد +فیلم
وضعیت وزیر امنیت داخلی اسرائیل وخیم است +جزئیات
نماز خواندن یک دانشجوی مسلمان بعد از دستگیری در حضور پلیس آمریکا +فیلم
حمایت دانشجوی دانشگاه کلمبیا از فلسطین با لباس عروس +فیلم
دست رد پاکستان به سینه آمریکا درباره رابطه با ایران
پلیس آمریکا در حال پاکسازی خون حامیان فلسطین در محل درگیری با دانشجویان +فیلم
حرکت جالب از ادای احترام دانشجویان آمریکایی به فلسطینان +فیلم
تیک تاک کسب و کارش را در آمریکا تعطیل می‌کند
عضو کارگزاران: ثابت شد اسرائیل پوشالی‌ترین رژیم منطقه است
نگاهی به طرح کنترل اجاره بهای املاک مسکونی
سرکوب اعتراضات در حمایت از فلسطین در آمریکا
تپانچه بادی ایران نایب قهرمان شد
نگارش پایان نامه: راهنمای گام به گام
با این پنج نکته، بهترین غرفه نمایشگاه امسال مال شماست
انواع موتور گیرلس
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top