تاریخ انتشار: پنجشنبه 1396/09/30 - 01:27
کد خبر: 253302

چمران: روحانی باید ۵۰ درصد از پول مترو را می داد که نداد

نشست «بررسی فساد اقتصادی در جمهوری اسلامی ایران» در دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با حضور میرسلیم و چمران برگزار شد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از دانشجو، نشست بررسی «فساد اقتصادی در جمهوری اسلامی ایران» با حضور مصطفی میرسلیم، استاد دانشگاه تهران و مهدی چمران، رئیس شورای سابق شورای شهر تهران توسط جامعه اسلامی در سالن شورای دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد برگزار شد.

میرسلیم در ابتدا دو نرخی بودن کالاها را منشا  فساد دانست و گفت: دو نرخی کردن کالاها در گذشته اتفاق افتاد و کار را به جایی رساندند که تولید داخلی را متوقف و وابستگی به خارج تشدید کرد.

استاد دانشگاه تهران ضمن اشاره به دولتی بودن اقتصاد افزود: در دوران جنگ اقتصاد دولتی بود که اقتضاء آن دوران این را ایجاب می‌کرد؛ اما بعد از اتمام دفاع مقدس هنوز هم اقتصاد دولتی است.

وی بیان کرد: یکی دیگر از مشکلات در آن دوران وابستگی بودجه دستگاه‌های خدماتی مانند شهرداری به دولت بود که در دولت پنجم و با انتخابات شورای شهر، شهرداری‌ها مستقل شدند و بعد مشکلات دیگری پیش آمد.

میرسلیم خاطرنشان کرد: برای حل این مشکلات به دولت پیشنهاد کردند، مبنی بر این که به آنها اجازه بدهد از محل فروش تراکم عوایدی کسب کنند و این اجازه به آنها داده شد که این امر مصیبت بزرگی شد و کار به جایی رسید که تراکم سیار شکل گرفت و این مردم بودند که ضرر می کردند.

این استاد دانشگاه تهران در ادامه سخنان خود گرفتن عوارض شهرداری را حق آنها دانست و متذکر شد: شهرداری حق دارد که برای ارائه خدمات خود پول دریافت کند و مردم نباید از دیگر شهرها به این کلان شهر کشور مهاجرت کنند، چون این امر باعث بروز مشکلاتی شده و گرانی خدمات شده است.

وی با بیان این نکته که تهران بهشت تخلف‌ها است و بدترین آلودگی و مرگ ومیر در این شهر است، گفت: ما خراب کرده ایم، برخی از صاحب کاران بی انصاف با استفاده از تراکم به خصوص تراکم سیار خلاف نیز کرده‌اند.

میرسلیم افزود: در کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری قلع و قم خلافی‌های ساختمانی را تبدیل به پرداخت جریمه از سمت متخلف کردند، یعنی خلاف را مشروع کردند و این باعث شد که قبح فساد ریخته شود که متضرران اصلی آن مردم هستند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به دیگر مشکلات اقتصادی در خصوص سازی متذکر شد: دولت نیز با بخش خصوصی رقابت کرد و تصمیم گرفت که از حاشیه ها پول دربیاورد، برای همین دانشگاه پیام نور را ایجاد و از دانشجویان شبانه پول دریافت کرد که این اقدام خود منشاء فسادهای دیگری شد که به کل دولت سرایت کرد.

وی بیان کرد: انواع اخاذی‌ها به وجود آمد، آن هم از سمت کسانی که باید خود جلوی خلاف و بی‌انظباتی را بگیرند.

میرسلیم به هزینه های میلیاردی در انتخابات برای مجلس اشاره و خاطرنشان کرد: امروز برای راهیابی به مجلس باید میلیاردها تومان هزینه کنی، این سئوال ایجاد می‌شود که نماینده مجلس این مبلغ را از کجا باید تامین کند؟ چنانچه میزان درآمد آنان را محاسبه کنید، متوجه خواهی شد که این مقدار پول ندارند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: نماینده‌ای که میلیاردها تومان برای تبلیغات خود هزینه کرده باشد، تصمیم می‌گیرد که با دولت همکاری نماید که از مزایایی ویژه آن استفاده کند و جبران هزینه‌هایی که در زمان تبلیغات انتخاباتی کرده است را بکند که این ها باعث بر هم خوردن استقلال قوا می شود در صورتی که آنها باید از هم مستقل باشند.

نتیجه انتخاب مدیر بر اساس خویشاوندسالاری به کودن سالاری می‌رسد

وی در انتقاد از نوع انتخاب مدیران دولتی گفت: چنانچه انتخاب مدیران بر خویشاوند سالاری باشد به کودن سالاری می‌رسد در نتیجه فساد شیوع پیدا می کند؛ در صورتی که باید انتخاب مدیر بر اساس شایسته سالاری باشد.

میرسلیم در خصوص تحریم‌ها و استفاده از دلال برای دور زدن آنها افزود: استفاده از روش‌های واسطه گری و دلالی به خاطر تحریم ها از لحاظی خوب است؛ اما در برخی جاها که نیاز به استفاده از مسائل تخصصی داریم، خوب نیست و امروز برای دور زدن تحریم‌ها از دلال‌هایی مانند بابک زنجانی استفاده می‌کنیم.

وی در ادامه سخنان خود با بیان این موضوع که خصوص سازی در ایران کار آسانی نیست، بیان کرد: مگر دولت‌ها راضی می‌شوند که تمام امکاناتی که در اختیارشان است از کفشان خارج شود.

عضو تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: سیاست های اصل ۴۴ به این خاطر بود که امکان رقابت به وجود آید و نمی خواستند که از این جیب دولت به جیب دیگرش برود و اکنون می بینیم که تنها پنج تا ۱۰ درصد از مجموعه های خصوصی سازی واقعی است.

میرسلیم خاطرنشان کرد: مقام معظم رهبری امید داشت که با این سیاست انقلاب اقتصادی در کشور ایجاد شود؛ اما در چم و خم فساد اداری افتاد.

قبل از هر کاری باید جلوی موش‌های زالو صفت را بگیریم

وی تاکید کرد: فساد مانند موریانه در حال خوردن اساس نظام است که باید هر چه قدرمی توانیم جلوی آن را بگیریم، قبل از هر کاری باید جلوی موش های زالو صفت را بگیریم که در به تاراج بردن کشور از هم سبقت می‌گیرند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام خاطرنشان کرد: این برای جمهوری اسلامی ایران بد است که در رده ۱۵۵ مفاسد اقتصادی دنیا قرار گیرد.

میرسلیم بر استقلال قوا تاکید کرد و گفت: باید روسای دو قوه مجریه و قضائیه با هم جلسه بگذارند و رئیس مجریه بگوید که چنانچه کسی از قوه مجریه با رشوه خواست وارد قوه قضائیه شود، به من اطلاع دهید که خودم با او برخورد شدید داشته باشم نه این‌که از او حمایت کند.

فساد قوه قضائیه به خاطر فساد قوه مجریه است

وی با اشاره به این مطلب که فساد قوه قضائیه به خاطر فساد قوه مجریه است در ادامه سخنان خود تصریح کرد: کسانی که وراد قوه مجریه می شوند باید کاسبی را کنار بگذارند و به همان حقوق کارمندی اکتفا کنند؛ در غیر این صورت تضاد منافع پیش می‌آید.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در پایان سخنان خود یادآورشد: ۷۰هزار طرح نیمه کاره در کشور وجود دارد که معلوم نیست پول اینها در کجا تلف شده است؟

ایجاد فساد مصنوعی جنگ روانی است

در ادامه مهدی چمران، عضو سابق شورای شهر تهران در انتقاد از کسانی که را‌ه‌حل فساد را ایجاد فساد مصنوعی می‌دانند، گفت: امروز یکی از راه‌حل‌های فساد را در خلق فساد مصنوعی و یا بزرگ کردن فسادها‌ی کوچک می‌دانند که این خود جنگ روانی است، البته نباید هیچ فسادی حتی کوچک در کشور وجود داشته باشد وبا تمامی آنها باید مقابله شود.

عضو سابق شورای شهر تهران افزود: مثلا به منظور کم رنگ کردن حقوق نجومی یک دفعه املاک نجومی را علم کردند که این جنگ روانی است در صورتی که چنین چیزی نبود.

وی بیان کرد: دادستان کل کشور موضوع را مورد بررسی قرار داد و اعلام کرد که فساد سازمان یافته اتفاق نیفتاده است.

چمران خاطرنشان کرد: با بررسی‌های انجام شده متوجه شدند که ۴۰ نفر از اسامی اصلا با شهرداری معامله نکرده اند و فقط آبروی آنان را بردند.

خط متروی تهران را نباید تعطیل می‌کردند

عضو سابق شورای شهر تهران در خصوص تعطیلی خط هفت متروی تهران گفت: خط هفت مترو تهران را نباید تعطیل می کردند؛ چون فرسوده می شود، چنانچه اشکال و ایرادی داشت، باید توسط متخصصان این امر ایرادات آن بر طرف می‌شود.

وی افزود: برای هر کیلومتر مترو ۱۰۰ میلیارد تومان هزینه می شود، مترو خط هفت تهران ۲۰ کیلومتر است حساب کنید که چه قدر هزینه برای آن شده است.

چمران از جمله مشکلات متروی تهران را نبود واگن به حد کافی دانست و خاطرنشان کرد: متروی این شهر به 1000 واگن نیاز دارد و این تا کنون تامین نشده است، چون فاینانس آنها باز نشد و این کار بانک مرکزی ودولت است که باید دید چرا تا کنون این اتفاق نیفتاده است.

وی تصریح کرد: دولت باید ۵۰ درصد از پول مترو را بدهد که دولت روحانی این را نداده است و دولت احمدی نژاد در سه سال اخیر این مبلغ را نداد و در سال‌های قبل کمتر می داد.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
تیک تاک کسب و کارش را در آمریکا تعطیل می‌کند
عضو کارگزاران: ثابت شد اسرائیل پوشالی‌ترین رژیم منطقه است
نگاهی به طرح کنترل اجاره بهای املاک مسکونی
سرکوب اعتراضات در حمایت از فلسطین در آمریکا
تپانچه بادی ایران نایب قهرمان شد
نگارش پایان نامه: راهنمای گام به گام
با این پنج نکته، بهترین غرفه نمایشگاه امسال مال شماست
انواع موتور گیرلس
افزایش تعداد داوطلبان پنجاه و یکمین دوره آزمون دستیاری پزشکی
تمرین پدر و دختری دروازه بان استقلال +عکس
کارگری که در روز کارگر به آرزویش رسید +فیلم
اعتراض دانشجویان آمریکایی به جنایات در غزه +عکس
چرا دندانپزشکی در بارداری خطرناک است؟
تحصن در ۴۰ دانشگاه آمریکا و کانادا برای غزه
مصدومیت شدید سعید آقاخانی در نون خ ۵ +عکس
افتتاح یک بزرگراه جدید در تهران تا پایان امسال
معلم فداکاری که کلاس درس را به منزل دانش آموز بیمار برد +عکس
لحظه بازداشت خشونت‌آمیز استاد اقتصاد دانشگاه اموری در آمریکا +فیلم
دیپلمات آمریکایی در اعتراض به سیاست بایدن در غزه استعفا کرد
ایران شبکه‌ای باورنکردنی برای دور زدن تحریم‌ها ایجاد کرده است
آخرین وضعیت رفع فیلتر گوگل پلی
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top