تاریخ انتشار: شنبه 1396/10/02 - 11:49
کد خبر: 253414

روزی می‌رسد که برای وقوع زلزله لحظه‌شماری خواهیم کرد!

تحلیل جالب و متفاوت استاد رشته عمران درباره زلزله تهران

در آینده بشر مانند امروز که انتظار بارش فراوان را دارد تا بتواند آن را توسط سدها ذخیره کند و به تسخیر خود درآورد و گاها خود به دنبال باروری ابرهاست، در خصوص زلزله نیز همین رفتار را خواهد داشت. یعنی برای وقوع زلزله جهت ذخیره انرژی و استفاده از آن لحظه‌شماری خواهد کرد.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»، سیدمصیب افتخاری عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد واحد گچساران پیرامون زلزله اخیر تهران نوشت: زلزله یک واقعیت غیرقابل انکار است که امروز بدلیل شناخت کم ما از این پدیده آن را بعنوان یک بلا می‌شناسیم. در گذشته برخی‌ها این واقعه را خشم زمین یا خدایان معرفی می‌کردند البته قبل از ورود به بحث باید اعتراف کنیم که همه عالم در ید قدرت الهی‌ست. بدون اراده خداوند برگی از درخت نخواهد افتاد و وقوع هر حادثه یا پدیده‌ای بی‌شک دارای حکمت و دلایلی‌ست که شاید از فهم ما خارج باشد و باید گفت همه زلزله‌ها به دلیل قهر خداوند به جهت فساد و... نیست. مانند سیل، روزگاری انسان قدرت مهار سیلاب را نداشت و از دانش هواشناسی هم بهره‌ای نبرده بود و به همین دلیل چون نمی‌توانست سیلاب را مهار کند و یا تدابیر لازم را برای پیشگیری از آسیب‌های احتمالی آن بیندیشد، باعث بروز خسارات جانی و مالی می‌شد که عجز خود از جهل به موضوع را به پای قهر الهی می‌نوشت. البته شاید برخی از آن وقایع هم به جهت قهر خداوند بوده باشد ولی بی شک نمی‌توان گفت سیلابی که منجر به خسارات مختلف می‌شود به جهت فساد و ناسپاسی بشر است هرچند هر واقعه‌ای جای تدبر و تامل دارد، بنابراین اگر تصور ما غیر از این باشد، پس مهار سیلاب‌ها بوسیله سدها و... باعث شده که ما جلو اثر خشم خداوند را بگیریم!

سیدمصیب افتخاری

اگر 500 سال پیش دانش هواشناسی امروز را کسی با خود داشت بی‌شک می‌توانست ادعای بزرگی نماید که مرتبط با خداوند است. اما امروز می‌توان تحولات هواشناسی را به دامنه بسیار پیش‌بینی نمود و هرچند که در همان عصر برخی‌ها به جهت تجربه، برای مدت کوتاه می‌توانستند پیش‌بینی‌های درستی هم داشته باشند. امروز هم ماجرای زلزله چیزی شبیه سیل است چون در حال حاضر برای زلزله نه قادر به پیش‌بینی علمی مانند پیش بینی‌های هواشناسی‌ست و عاجز از ذخیره نیروی ایجاد شده توسط این واقعه است. در آینده بشر مانند امروز که انتظار بارش فراوان را دارد تا بتواند آن را توسط سدها ذخیره کند و به تسخیر خود درآورد و گاها خود به دنبال باروری ابرهاست، در خصوص زلزله نیز همین رفتار را خواهد داشت. یعنی برای وقوع زلزله جهت ذخیره انرژی و استفاده از آن لحظه‌شماری خواهد کرد. شاید این نظر بنده را خیلی‌ها نپسندند، اما این یک واقعه است و عجز امروز ما نباید باعث رد آن شود. به هر حال نباید به بهای اندک بودن دانش نسبت به این واقعه بزرگ ما را نامید کند بلکه باید تلاش کرد و برای رسیدن به مهار انرژی آن گام های بزرگتری برداشت.

* زلزله غرب کشور را پیش‌بینی کرده بودم!
حدود چهار سال پیش چند زلزله مانند دشتستان، فتح آباد، چلگرد، ایلام را پیش‌بینی کرده بودم که هنوز اثراتی از آن پیش‌بینی در آرشیو برخی رسانه‌ها موجود است. البته به جهت حفظ آرامش نمی‌توان هر مطلبی را رسانه‌ای کرد و متاسفانه به دلیل همان نداشتن مبنای علمی قوی دستگاه‌های ذیربط ضمن رد ادعا، تهدید به اتهام هم می‌کنند. در چند کلاس درس حدود اوایل آبان ماه امسال نیز پیش‌بینی‌هایی نسبت به وقوع زلزله در غرب کشور را داشتم و حتی بعد از وقوع زلزله خسارت بار اخیر کرمانشاه در کلاس درس مهندسی زلزله نسبت به وقوع چند زلزله تا پایان دی ماه امسال در نواحی جنوبی، غربی و تهران بحث گردید و اکنون معتقدم این ماجرا برای امسال هنوز به پایان نرسیده است و امیدوارم ختم به خیر شود. اما آنچه که امروز مهم است ماجرای مدیریت بحران است که متاسفانه خود برای کشور ما تبدیل به یک بحران شده است. بحرانی که به دلیل عدم مدیریت خسارات غیرقابل جبرانی بوجود آورده است.

* انتقاد از مدیریت بحران در کشور
ما بیش از آنکه از مدیریت بحران منفعتی ببریم از بحران مدیریت متضرریم. این موضوع را بسیاری از مردم در ماجرای زلزله تاسف‌بار کرمانشاه به وضوح درک کردند. اما ای کاش مدیران عالی رتبه با لحاظ اتفاقات اخیر به فکر چاره‌ای برای این مدیریت لجام گسیخته بی‌پشتوانه در حوزه بحران باشند. زلزله سر پل ذهاب آنقدر بزرگی نداشت که این همه خسارت جانی و مالی بوجود بیاورد. کمتر کسی به دنبال دلیل واقعی این همه خسارات بوده و هست. تنها زلزله را مقصر می‌دانیم و او را هم نمی‌توانیم در هیچ دادگاهی احضار و محاکمه نماییم. کاستی‌ها و عیوب کارهای بشری را با مقصر دانستن زلزله و صدور یک حکم غیابی برای او به تاریخ می‌سپاریم. کاری که سالها از تکرار آن نه خسته شده‌ایم و نه عبرتی گرفتیم، بلکه مانند یک امر بدیهی با آن برخورد کرده‌ایم. ماجرای زلزله را برخی‌ها در کشور ما شوخی طبیعت فرض کرده‌اند و معتقدند هرزگاهی بی‌اطلاع می‌آید و نیشگونی می‌گیرد و تا به خود بیاییم درد آن تسکین می‌یابد و ما را از واکنش و انتقام منصرف می‌کند. زلزله‌هایی چون رودبار، منجیل، بم، کرمانشاه مسئولین مرتبط را از خواب بیدار نخواهد کرد، چون سنگینی خواب را سبکی نسیم، دست به دست می‌کند.

* تغییر پایتخت ضروری اما محال است!
بنده هم مانند بسیاری معتقد به تغییر تدریجی پایتخت هستم ولی می‌دانم یک امر شبیه محال است چون برخی صاحبان قدرت و ثروت آنقدر فربه شده‌اند که دیگری توانی برای برخواستن از تهران ندارند. مگر می‌شود پایتخت را تخلیه کرد وقتی برخی‌ها ثروتشان در تهران و اطراف است. تغییر پایتخت یعنی فقر اغنیاء و این هم تا حدودی با حساب و کتاب امروزی امریست محال. اما ای کاش حالا که آنها هم میخ‌ها را خوب کوبیده‌اند و هم سفت، عده‌ای به فکر ساختار مدیریت بحرانی باشند که بتواند ظرفیت‌های کشور را در همه حال کنترل و راهبری کند و تنها به حرف و تعطیلی یک روزه نینجامد.

ساختار کنونی ستاد مدیریت بحران نشان داد که نتوانسته موفق باشد که دلایل متعددی دارد که در حوصله این مقال نمی‌گنجد. چنانچه مدیریت بحران شکل رسمی‌تری تحت عنوان یک وزارت می‌یافت احساس می‌شود پاسخگوتر و با برنامه‌تر می‌شد. وزارتی که نه تنها باید برای حین وقوع چاره‌جویی کند، بلکه باید مراحل آمادگی قبل، حین و بعد از بحران را جزء ماموریت‌های واقعی خود قلمداد کند که در این خصوص ایده بسیاری‌ست اما گوشی برای شنیدن نیافتم.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
یاسین محمدی
1396/10/02 - 18:22

بله شکی نیست که بشر توانایی پیش بینی زلزله رو داره اما متاسفانه هنوز علم زمین شناسی به این مرحله نرسید.
تورهای مسافرتی آفری
زیباترین بازی سال / خداحافظی پرسپولیس با جام حذفی
دانشگاه‌های آمریکا یکپارچه بر علیه رژیم صهیونیستی +فیلم
دفتر بن‌گویر بیانیه داد
لحظه تصادف و واژگونی خودروی وزیر امنیت داخلی اسرائیل +فیلم
زخمی شدن وزیر امنیت داخلی اسرائیل پس از واژگونی خودرو +فیلم
کاهش عجیب بودجه آموزش و پرورش در سال ۱۴۰۳
وزیر تندروی اسرائیلی تصادف کرد +فیلم
وضعیت وزیر امنیت داخلی اسرائیل وخیم است +جزئیات
نماز خواندن یک دانشجوی مسلمان بعد از دستگیری در حضور پلیس آمریکا +فیلم
حمایت دانشجوی دانشگاه کلمبیا از فلسطین با لباس عروس +فیلم
دست رد پاکستان به سینه آمریکا درباره رابطه با ایران
پلیس آمریکا در حال پاکسازی خون حامیان فلسطین در محل درگیری با دانشجویان +فیلم
حرکت جالب از ادای احترام دانشجویان آمریکایی به فلسطینان +فیلم
تیک تاک کسب و کارش را در آمریکا تعطیل می‌کند
عضو کارگزاران: ثابت شد اسرائیل پوشالی‌ترین رژیم منطقه است
نگاهی به طرح کنترل اجاره بهای املاک مسکونی
سرکوب اعتراضات در حمایت از فلسطین در آمریکا
تپانچه بادی ایران نایب قهرمان شد
نگارش پایان نامه: راهنمای گام به گام
با این پنج نکته، بهترین غرفه نمایشگاه امسال مال شماست
انواع موتور گیرلس
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top