تاریخ انتشار: سه شنبه 1396/10/12 - 18:34
کد خبر: 254511

آیا تحریم‌های جدید در انتظار ایران است

این ماه پایگاه «پالیتیکو» سندی منتشر کرد که نشان می‌دهد برایان هوک مشاور سیاستگذاری وزارت خارجه آمریکا در نامه‌ای به رکس تیلرسون وزیر خارجه این کشور تاکید کرده است که باید بر اساس نگاهی «واقع‌گرایانه»، از حقوق بشر به‌عنوان یک ابزار استفاده کرد.

خبرنامه دانشجویان ایران: با آغاز ناآرامی و اغتشاش در شهرهای مختلف ایران دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا شخصا وارد میدان شده و با چند توییت علنا از این ناآرامی‌ها حمایت کرده و کاخ سفید و وزارت خارجه آمریکا هم در بیانیه‌هایی حمایت خود را از این رخدادها اعلام کرده‌اند. نمایندگان کنگره آمریکا از جمله سناتورهای ارشد هم بیکار نمانده و هریک به نحوی از ناآرام شدن ایران ابراز خرسندی و حمایت کرده‌اند.

اما نکته قابل توجه در این رابطه، زمان وقوع این ناآرامی‌هاست. شهرهای ایران در حالی شاهد اغتشاش و ناآرامی هستند که آمریکا برای افزایش فشار به ایران و اقدامات ضد ایرانی جدید به‌شدت به بهانه‌ای برای اجماع‌سازی و همراه کردن اروپا با خود نیاز دارد.

در توافق هسته‌ای تحریم‌های مرتبط با این مساله،  آمریکا علیه ایران تعلیق شده و دولت آمریکا باید هر 120 روز یک‌ بار این تعلیق را تمدید کند. موعد بعدی تمدید این تعلیق‌ها حدود دو هفته دیگر فرامی‌رسد و ترامپ این فرصت را خواهد داشت که با خودداری از امضای تمدید تعلیق تحریم‌ها، عملا آمریکا را از توافق هسته‌ای خارج کند. برخی تحلیلگران پیش‌بینی کرده و می‌کنند که احتمال خروج ایالات متحده از برجام، جدی است.

هرچند اروپا به‌خصوص فرانسه تا حدی در زمینه موشکی با آمریکا ابراز همسویی کرده بود، واشنگتن تاکنون در اجماع‌سازی علیه ایران ناکام بوده است. اتحادیه اروپا و هر سه کشور اروپایی امضاکننده توافق هسته‌ای بارها به‌صراحت تاکید کرده‌اند که با خروج آمریکا از توافق هسته‌ای مخالف هستند. در این وضعیت برای آمریکا چه‌چیز بهتر از ناآرامی در ایران است که می‌تواند با پوشش مغرضانه تحولات، بهانه حقوق بشری لازم را برای ایجاد ائتلاف دوباره با اروپا علیه ایران فراهم کند؟

ترامپ در یکی از توییت‌هایش درباره ایران تلویحا به این موضوع اشاره کرده و نوشته است: «ایالات متحده آمریکا به دقت در حال رصد است تا موارد نقض حقوق بشر را ثبت کند.»

این ماه پایگاه «پالیتیکو» سندی منتشر کرد که نشان می‌دهد برایان هوک مشاور سیاستگذاری وزارت خارجه آمریکا در نامه‌ای به رکس تیلرسون وزیر خارجه این کشور تاکید کرده است که باید بر اساس نگاهی «واقع‌گرایانه»، از حقوق بشر به‌عنوان یک ابزار استفاده کرد.

هوک در بخشی از این یادداشت که در آن به‌صراحت از ایران صحبت شده، نوشته است: «ما به دنبال تقویت رقبای خارجی خود نیستیم، بلکه می‌خواهیم به آنها فشار بیاوریم، با آنها رقابت کنیم و آنها را دور بزنیم. به همین دلیل، ما باید در روابط ایالات متحده با چین، روسیه، کره شمالی و ایران، حقوق بشر را مساله‌ای مهم تلقی کنیم.»

ادامه آشوب و ناآرامی هم می‌تواند بهانه لازم برای آمریکا جهت اعمال تحریم‌های یکجانبه علیه ایران به بهانه حقوق بشر باشد و هم با همراه کردن اروپا، راه را برای خروج آمریکا از توافق هسته‌ای هموار کند.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
زیباترین بازی سال / خداحافظی پرسپولیس با جام حذفی
دانشگاه‌های آمریکا یکپارچه بر علیه رژیم صهیونیستی +فیلم
دفتر بن‌گویر بیانیه داد
لحظه تصادف و واژگونی خودروی وزیر امنیت داخلی اسرائیل +فیلم
زخمی شدن وزیر امنیت داخلی اسرائیل پس از واژگونی خودرو +فیلم
کاهش عجیب بودجه آموزش و پرورش در سال ۱۴۰۳
وزیر تندروی اسرائیلی تصادف کرد +فیلم
وضعیت وزیر امنیت داخلی اسرائیل وخیم است +جزئیات
نماز خواندن یک دانشجوی مسلمان بعد از دستگیری در حضور پلیس آمریکا +فیلم
حمایت دانشجوی دانشگاه کلمبیا از فلسطین با لباس عروس +فیلم
دست رد پاکستان به سینه آمریکا درباره رابطه با ایران
پلیس آمریکا در حال پاکسازی خون حامیان فلسطین در محل درگیری با دانشجویان +فیلم
حرکت جالب از ادای احترام دانشجویان آمریکایی به فلسطینان +فیلم
تیک تاک کسب و کارش را در آمریکا تعطیل می‌کند
عضو کارگزاران: ثابت شد اسرائیل پوشالی‌ترین رژیم منطقه است
نگاهی به طرح کنترل اجاره بهای املاک مسکونی
سرکوب اعتراضات در حمایت از فلسطین در آمریکا
تپانچه بادی ایران نایب قهرمان شد
نگارش پایان نامه: راهنمای گام به گام
با این پنج نکته، بهترین غرفه نمایشگاه امسال مال شماست
انواع موتور گیرلس
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top