تاریخ انتشار: شنبه 1396/10/30 - 14:55
کد خبر: 256362

جزئیات نشست جشنواره سلمان

«اولویت‌های آموزش و عملیات»، «شاخصه‌های آموزش اثربخش»، «مزایای آموزش‌های کاربردی» و «ابزار و قالب‌های مورد استفاده در آموزش‌های خروجی محور» به همراه «آسیب‌شناسی وضعیت دوره‌های آموزشی» از جمله مباحثی بود که در این نشست مورد نقد و بررسی قرار گرفت.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»، اولین نشست هم‌اندیشی جشنواره آموزشی فرهنگی سلمان با موضوع «آموزش‌های تئوری؛ نیروهای بی‌مهارت» با حضور اساتید، فعالان فرهنگی، مسئولین و روسای مراکز آموزشی در محل بنیاد فرهنگی خاتم‌الاوصیاء برگزار شد.

«اولویت‌های آموزش و عملیات»، «شاخصه‌های آموزش اثربخش»، «مزایای آموزش‌های کاربردی» و «ابزار و قالب‌های مورد استفاده در آموزش‌های خروجی محور» به همراه «آسیب‌شناسی وضعیت دوره‌های آموزشی» از جمله مباحثی بود که در این نشست مورد نقد و بررسی قرار گرفت.

خدایی نصر، مدیر پنل آموزشی جشنواره سلمان، چکشیان معاون عملیات بنیاد فرهنگی خاتم الاوصیا(عج)، خلیلی، جانشین مرکز رشد و توانمندسازی فرهنگی، بقایی و شاهینی به عنوان فعالان فرهنگی از جمله سخنرانی بودند که در این نشست به اهمیت و اولویت آموزش، اهداف آموزشی این جشنواره و تجربه‌نگاری آموزشی پرداختند.

در ابتدای مراسم، خدایی نصر مدیر پنل آموزشی جشنواره سلمان به رویکردهای نظری متفاوت در مقوله آموزش اشاره کرد و گفت: در بسط نظری و اندیشه‌ای، «رفتارگراها» معتقد هستند که نمود آموزشی باید در رفتار دیده شود. از طرف دیگر «شناختی‌ها» هستند که نمود آموزشی را در فکر و اندیشه و دانش می‌دانند. دسته آخر نیز «ساخت‌گرا» هستند که معتقدند مقوله آموزش بسته به موقعیتی که دانش ظهور و بروز پیدا می‌کند، وابسته است.

وی ادامه داد: تلاش کردیم تا هر کدام از این رویکردهای آموزشی از جانب یکی از سخنرانان مراسم مطرح شود. برای مثال تاکید دکتر چکشیان بر روی بحث‌های رفتاری بود اگرچه بر روی مقوله دانشی هم تاکید داشتند و بحث‌های محتوایی را هم مهم می‌دانستند. از طرفی به بیان تجربیات خود پرداختند. آقای بقایی از فعالان فرهنگی، بحث فرم را مطرح کردند که امروز در این حوزه مشکلات زیادی داریم. باید بیان داشت که به دلیل پیشنیه تاریخی، در حوزه گفت‌وگو مشکلی نداشته‌ایم اما هنگامی که از جمع‌های خودمان دور شدیم به دلیل اینکه بر روی ابزار انتقال مفهوم کار نکرده‌ایم، با مشکلات زیادی مواجه شدیم. این موضوع یکی از ضرورت‌هایی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

خدایی نصر بیان داشت: در نهایت، موضوع تجربه‌های زیستی در بنیاد فرهنگی تسنیم مطرح شد که آقای شاهینی بیان کردند. تجربه سازمان‌های مختلف به ما نشان می‌دهد که هر کدام از سازمان‎ها بر روی مباحث مختلفی تاکید دارند. مباحث علمی دانشگاهی، سابقه‌ی افراد و هوش‌مندی آنان از جمله مواردی است که برای گزینش افراد مورد توجه قرار می‌گیرد. علاوه بر این، برخی سازما‌ن‌ها همان طور که اقای شاهینی بیان کردند، بر روی دغدغه‌مندسازی افراد تاکید دارند. به نظر من و با توجه به فعالیت ده ساله‌ای که در این حوزه داشتم، بالاترین بهره‌وری آموزشی، جمع این موارد در کنار یکدیگر است که امیدواریم درجلسات بعدی به صورت تخصصی‌تر این مساله دنبال شود.

دغدغه فعالان نظری و عملی ارتقابخشی مباحث آموزشی است
خدایی نصر مدیر این پنل آموزشی نیز در حاشیه این مراسم به تشریح اهداف این جشنواره پرداخت و گفت: جشنواره سلمان برای کلیه افرادی است که در حوزه آموزش‌های فرهنگی حضور فعال دارند اما به هر دلیلی این فعالیت‌های آموزشی منجر به نتیجه نمی‌شود.

بنابراین جشنواره سلمان آمده است تا افراد را گردهم آورده، این افراد گفت‌وگوهای خود را با یکدیگر به اشتراک بگذارند و از دل این گفت‌وگو هماهنگی‌ها در افق‌ دیدها صورت بگیرد و همراهی و همدلی داشته باشیم. آسیب‌شناسی که ما در این حوزه انجام دادیم آن بود که مشکلات در این حوزه کم نمی‌شود مگر اینکه ما ابتدا یاد بگیریم، کنار همدیگر کار کرده و با دغدغه‌های دیگر آشنا شویم. این کار بستری را فراهم می‌کند که تسهیل کننده‌ی امور است.

او خاطرنشان کرد: خوشبختانه دغدغه مشترک میان افرادی که چه در حوزه آموزش و چه در حوزه عملیات به صورت تخصصی در حال فعالیت هستند، حوزه مباحث آموزشی است. امیدواریم که این نشست‌ها تداوم داشته باشد تا بتواند سطح فعالیت فعالان جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی را ارتقا ببخشد و از دل آن، جریان انقلاب اسلامی، بهره‌برداری کند.

خدایی نصر به تشریح افق دیدی که برای نشست‌های هم‌اندیشی در جشنواره سلمان طراحی شده است، اشاره کرد و گفت: وقتی نقطه‌‌های شروع حرکت‌های اصیل را در کشور نگاه می‌کنیم، شاید در ابتدا خیلی پررنگ و برجسته نبوده است اما در ادامه کار توانسته بر ارتقا فعالیت خود بیفزاید.

برای مثال در جشنواره عمار شاهد هستیم که چندهزار اثر در موضوعات مختلف جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی وجود دارد که روز به روز در حال گسترش است. هم‌چنین در جشنواره مستند حقیقت و یا طرح صالحین هم این مساله را شاهد هستیم که در گذر زمان توانسته‌اند بر کیفیت خود بیفزایند. در نتیجه قِلیّت افراد در شروع ملاک خوبی برای ارزیابی کل مسیر نیست اما آنچه ضرورت دارد کنار هم قرار گرفتن فعالان فرهنگی دغدغه‌مند است که این تقاضا را از سوی تمامی فعالان فرهنگی شاهد هستیم و سعی ما بر این است که این نشست‌ها ادامه داشته باشد.

عدم توجه به مهارت،‌ پاشنه آشیل جبهه فرهنگی انقلاب است
بقایی یکی از فعالان فرهنگی، در حاشیه این نشست به تشریح آثار نشست‌های جشنواره سلمان پرداخت و گفت: نفس برگزاری‌ این چنین نشست‌ها و گفت‌وگوها مغتنم است و باید تکثیر و تداوم پیدا کند تا همدلی‌ها در این حوزه محقق شود.

وی ادامه داد: حتی اگر مباحث نزدیکی نداشته نباشند یا ایراد داشته باشند، باید اجازه دهیم که هم‌صحبتی‌ها ادامه داشته باشد، شاید زمان در این هم اندیشی برای پرسش و پاسخ کم بود اما باید این بیشتر شود و تداوم این امر می‌تواند به بسط گفت‌‌وگوها کمک کند.

بقایی پاشنه آشیل جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی را عدم توجه به مهارت‌ها و یا به عبارتی فرم در خروجی دانست و خاطرنشان کرد: این مساله باید از سوی جبهه فعالان فرهنگی مورد توجه قرار بگیرد و آموزش‌ها مهارت محور شده که امیدوارم این مسیر به صورت منظم ادامه داشته باشد تا خروجی‌های آن را در جامعه ببینیم.

جنس جشنواره سلمان اشتراک‌گذاری تجربیات فعالان فرهنگی است
شاهینی از فعالان فرهنگی بوشهر در این مراسم به تشریح اهداف خود از حضور در این نشست پرداخت و گفت: هدف از برگزاری چنین نشست‌هایی اشتراک‌گذاری تجربه‌های فعالان فرهنگی در حوزه آموزشی و عملیاتی است تا توانمندسازی خود را در این حوزه ارتقا داده و بر کیفیت و کمیت فعالیت خود بیفزایند.

شاهینی در بخش پایانی صحبت‌های خود گفت: جنس جشنواره‌هایی همچون سلمان گفت‌وگو است تا افرادی که به صورت عملیاتی و نظری در این زمینه به طور تخصصی کار کرده‌اند، تجربیات خود را در این زمینه به اشتراک بگذارند و این بتواند به دانش مبدل شود. در نتیجه تداوم این چنین نشست‌ها می‌تواند بر کیفیت توان آموزشی و عملیاتی نیروها بیفزاید.

جشنواره آموزشی سلمان با هدف آموزش و پرورش نیروهای جوان انقلابی فعالیت خود را آغاز کرده است. اولین دوره‌ی آن ویژه مجموعه های آموزشی جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی، اسفند ماه 1395 در تهران برگزار شد و امسال نیز با هدف پاسخ به این معضل که چرا عمده آموزش‌ها در جریان جبهه فرهنگی انقلاب، سبقه تئوری دارند و کمتر به موضوعات اجرایی و عملیاتی پرداخته می‌شود، کار خود را آغاز کرده است. این جشنواره تلاش دارد تا هویتی جریان‌ساز، سازمان‌دهنده، هم‌افزا و ارزش‌آفرین برای مجموعه‌های آموزشی جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی باشد.

گفتنی است رهبر انقلاب در دیداری که آبان ماه 95 با فعالان جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی داشتند به اهمیت این موضوع اشاره کردند و فرمودند: « اینکه من این همه اصرار می‌کنم آموزش بدهید، بپرورانید، تربیت کنید، به وجود بیاورید برای خاطر این است؛ یعنی همین طور این نسل‌ها پی‌درپی، پشت سر هم، دائماً جوان پشت سر جوان، مثل نیروهایی که در جنگ به عنوان ذخیره می‌آیند، یک نیرو می‌رود صف‌شکنی می‌کند بعد راه را باز می‌کند و نیروی بعدی از وسط او عبور می‌کند و ... جنگ فرهنگی هم عینا همینجور است، البته با ظرافت‌های خیلی بیشتر».

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
تیک تاک کسب و کارش را در آمریکا تعطیل می‌کند
عضو کارگزاران: ثابت شد اسرائیل پوشالی‌ترین رژیم منطقه است
نگاهی به طرح کنترل اجاره بهای املاک مسکونی
سرکوب اعتراضات در حمایت از فلسطین در آمریکا
تپانچه بادی ایران نایب قهرمان شد
نگارش پایان نامه: راهنمای گام به گام
با این پنج نکته، بهترین غرفه نمایشگاه امسال مال شماست
انواع موتور گیرلس
افزایش تعداد داوطلبان پنجاه و یکمین دوره آزمون دستیاری پزشکی
تمرین پدر و دختری دروازه بان استقلال +عکس
کارگری که در روز کارگر به آرزویش رسید +فیلم
اعتراض دانشجویان آمریکایی به جنایات در غزه +عکس
چرا دندانپزشکی در بارداری خطرناک است؟
تحصن در ۴۰ دانشگاه آمریکا و کانادا برای غزه
مصدومیت شدید سعید آقاخانی در نون خ ۵ +عکس
افتتاح یک بزرگراه جدید در تهران تا پایان امسال
معلم فداکاری که کلاس درس را به منزل دانش آموز بیمار برد +عکس
لحظه بازداشت خشونت‌آمیز استاد اقتصاد دانشگاه اموری در آمریکا +فیلم
دیپلمات آمریکایی در اعتراض به سیاست بایدن در غزه استعفا کرد
ایران شبکه‌ای باورنکردنی برای دور زدن تحریم‌ها ایجاد کرده است
آخرین وضعیت رفع فیلتر گوگل پلی
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top