تاریخ انتشار: یکشنبه 1396/11/08 - 13:46
کد خبر: 257269

زنگنه:

قیمت ۶۰ دلاری نفت مناسب است

وزیر نفت با اشاره به اینکه 11 فاز پارس جنوبی در دولت یازدهم به نتیجه رسید، گفت: اکنون در تولید گاز پارس جنوبی از قطر جلو هستیم.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»، بیژن زنگنه با حضور در برنامه «نگاه یک» شبکه یک سیما با اشاره به اینکه پیش بینی های لازم برای تامین گاز در زمستان انجام شده است، افزود: وضع تولید و شبکه نسبت به پارسال بهتر شده است به طوریکه پارسال شبکه گازرسانی در مناطقی مانند مازندران دچار ضعف بود و ­با خطی که از دامغان به ساری و از ساری به نکا کشیده شد،اکنون وضعیت خوبی در آنجا داریم.

زنگنه با بیان اینکه امسال بخش عمده خط ششم سراسری را از اهواز تا کرمانشاه­ تکمیل کردیم، افزود: این خط شبکه را تقویت کرده است اما از مردم خواست می‌کنیم در مصرف گاز صرفه جویی کنند تا همه مردم از این نعمت برخوردار شوند.

زنگنه با اشاره به رسیدن­ فصل سرما گفت: پیش بینی هایی برای تامین سوخت مایع شده است که با صرفه جویی و ملاحظه، از این وضعیت عبور می کنیم.

وزیر نفت با اشاره به اینکه­ تولید روزانه گاز ­پارس جنوبی ­از 470 میلیون متر مکعب در دی سال گذشته با افزایش 83 میلیون متر مکعبی به 553 میلیون متر مکعب در دی امسال افزایش یافت افزود: در فروردین امسال شش فاز پارس جنوبی را که فقط تولیدگاز شیرین آن 150 میلیون متر مکعب در روز است افتتاح کردیم و برای نخستین بار تولید ما از پارس جنوبی اندکی از قطر جلو زد و این کار بزرگی بود.

زنگنه با بیان اینکه 11 فاز در دولت یازدهم به نتیجه رسید،گفت: حدود 300 میلیون متر مکعب گاز ترش اضافه شد که به این ترتیب بیش از دو برابر شد و در سال 97 نیز پنج فاز جدید را به بهره برداری خواهیم رساند که با این کار تولید گاز ترش، 140 میلیون متر مکعب افزایش می یابد.

زنگنه گفت: تنها نصف فاز 14 از فازهای قدیمی باقی می ماند که در سال 98 در مدار تولید قرار خواهد گرفت و قرارداد فاز 11 نیز امسال با کنسرسیومی متشکل از شرکت های توتال، چین و پتروپارس ایران منعقد شد.

وزیر نفت افزود: تولید کشورمان در بخش میدان های مشترک نفت خام در دی امسال از غرب کارون شامل میدان های یادآوران، یاران و آزادگان به 305 هزار بشکه رسید در حالیکه این رقم­ پارسال، 161 هزار بشکه بود و در ماه‌های آینده  50 تا 60 هزار بشکه نیز به این ظرفیت تولید اضافه شود.

وزیر نفت گفت: بیش از 91 درصد کل جمعیت ایران از نعمت گاز طبیعی برخوردارند و از آن استفاده می کنند به طوریکه بیشتر شهرهای کشورمان جز چند شهر در سیستان و بلوچستان از نعمت گاز برخوردارند.

وی اضافه کرد: دو تا سه سال زمان نیاز داریم تا روستاهای باقی مانده بالای 20 خانوار که هزینه نصب علمک در آنجا بیش از شش میلیون تومان نباشد از نعمت گاز برخوردار شوند.

وزیر نفت­ گفت: با اجازه مجلس شورای اسلامی و تصویب شورای اقتصاد از منابع ناشی از صرفه جویی سوخت مایع، گازرسانی را انجام دادیم.

زنگنه­ در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه 43 درصد سوخت مصرفی نیروگاه ها در سال 92 از سوخت مایع تامین شده است، افزود: این رقم امسال به زیر 10 درصد خواهد رسید و این در حالیست که مصرف نیروگاه ها در پنج ساله گذشته، هر سال 8­تا 9 درصد اضافه شد.

وی با اشاره به اینکه امسال 5 طرح پتروشیمی به نتیجه رسید و توسط رئیس جمهور افتتاح شد،­گفت: برای آخر امسال و سال 97 چند طرح مهم از جمله پتروشیمی مرجان و متانول کاوه به بهره برداری خواهد رسید.

وزیر نفت افزود: فاز نخست پالایشگاه ستاره خلیج فارس را افتتاح کردیم که 12 میلیون لیتر بنزین یورو 4 را تولید می‌کند و تا پایان سال نخستین تولید را از فاز دوم این پالایشگاه خواهیم داشت.

زنگنه با اشاره به اینکه با همه این تولیدات هنوز در زمینه بنزین کمبود تولید داریم، گفت: علت آن این است که بیش از یک میلیون و 200 هزار خودرو در سال تولید می کنیم و این موضوع موجب می شود­ مصرف سوخت­7 تا 8 درصد یعنی 6 تا 7 میلیون لیتر در روز­ افزایش یابد

وی­ ادامه داد: پالایشگاه ستاره خلیج فارس بالاترین استاندارد ملی ما را دارد و کیفیت تولید بنزین در آن نزدیک به یورو 5 است، به طوریکه  تولید بنزین در این پالایشگاه در سال آینده به 24 میلیون­ و سپس به 36 میلیون لیتر خواهد رسید.

زنگنه اضافه کرد: مصرف بالای سوخت در کشورمان و اینکه خودروی تولیدی ما کم مصرف نیست موجب شده است خودکفایی در تولید و مصرف بنزین مشکل شود. پایین آوردن شدت مصرف یکی از نشانه های توسعه یافتگی است.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
زیباترین بازی سال / خداحافظی پرسپولیس با جام حذفی
دانشگاه‌های آمریکا یکپارچه بر علیه رژیم صهیونیستی +فیلم
دفتر بن‌گویر بیانیه داد
لحظه تصادف و واژگونی خودروی وزیر امنیت داخلی اسرائیل +فیلم
زخمی شدن وزیر امنیت داخلی اسرائیل پس از واژگونی خودرو +فیلم
کاهش عجیب بودجه آموزش و پرورش در سال ۱۴۰۳
وزیر تندروی اسرائیلی تصادف کرد +فیلم
وضعیت وزیر امنیت داخلی اسرائیل وخیم است +جزئیات
نماز خواندن یک دانشجوی مسلمان بعد از دستگیری در حضور پلیس آمریکا +فیلم
حمایت دانشجوی دانشگاه کلمبیا از فلسطین با لباس عروس +فیلم
دست رد پاکستان به سینه آمریکا درباره رابطه با ایران
پلیس آمریکا در حال پاکسازی خون حامیان فلسطین در محل درگیری با دانشجویان +فیلم
حرکت جالب از ادای احترام دانشجویان آمریکایی به فلسطینان +فیلم
تیک تاک کسب و کارش را در آمریکا تعطیل می‌کند
عضو کارگزاران: ثابت شد اسرائیل پوشالی‌ترین رژیم منطقه است
نگاهی به طرح کنترل اجاره بهای املاک مسکونی
سرکوب اعتراضات در حمایت از فلسطین در آمریکا
تپانچه بادی ایران نایب قهرمان شد
نگارش پایان نامه: راهنمای گام به گام
با این پنج نکته، بهترین غرفه نمایشگاه امسال مال شماست
انواع موتور گیرلس
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top