تاریخ انتشار: چهارشنبه 1396/11/18 - 15:24
کد خبر: 258370

نسخه‌های جدید در راهند؛

تلاش اپل برای رهایی از گرداب

تلاش اپل برای رهایی از گرداب

کمپانی‌های معروف و سرشناس تولیدکننده گوشی‌های هوشمند هرساله در ابتدای سال جدید به معرفی جدیدترین گوشی‌های خود می‌پردازند و طی سال اقدام به عرضه آنها می‌کنند. در سال‌های اخیر رقابت بر سر تولید پرچمداران کمپانی‌های مطرحی چون سامسونگ و اپل بالا گرفته و هر کدام تلاش می‌کنند گوی سبقت را از دیگری بربایند. در سالی که گذشت، اپل جدیدترین گوشی خود را با نام آیفون 10 یا آیفون X روانه بازار کرد که از نظر قیمت تقریبا رکورددار بود و توجه همه را جلب کرد، اما از زمان معرفی تا عرضه و حتی ماه‌ها بعد از آن هم هنوز حرف و حدیث‌های پیرامون این محصول اپل وجود دارد.

به گزارش خبرنگار فناوری اطلاعات «خبرنامه دانشجویان ایران»؛  چند ماهی بیشتر از عرضه آخرین پرچمدار آیفون نمی‌گذرد که گزارش‌ها از شکست عرضه این محصول در بازار خبر می‌دهند. به گزارش cnet، برخی کارشناسان بر این باورند که با معرفی و عرضه جدیدترین محصول آیفون در سال 2018، کار آیفون X به پایان می‌رسد و این گوشی به روزهای پایانی خود نزدیک می‌شود. شاید سرنوشت آیفون X مثال خوبی بر این ضرب‌المثل قدیمی باشد که «جوجه را آخر پاییز می‌شمارند». به عبارتی، بسیاری از کارشناسان معمولا به محض عرضه یک محصول جدید گوشی، آن را ارزیابی نمی‌کنند و حدود یک سال صبر می‌کنند تا ضعف و قوت‌های آن آشکار شود و سپس به قضاوت آن می‌پردازند؛ اتفاقی که برای آیفون X افتاد و بعد از حدود یک سال، کم‌فروغ بودن آن در میان سایر مدل‌های آیفون به چشم می‌آمد تا حدی که کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند با معرفی نسل دوم این گوشی در اواخر ۲۰۱۸، آیفون X به‌زودی از بازار جمع‌آوری شود. به نظر می‌رسد که بالا بودن قیمت آیفون X یکی از نقاط ضعف آن به شمار می‌رود، به‌گونه‌ای که اگر با قیمت مناسب‌تری عرضه می‌شد، به‌طور قطع بازار خوبی را از آن خود می‌کرد. آیفون هنگام عرضه اولیه با قیمت 999 دلار (حدود پنج میلیون تومان) به فروش رسید. این قیمت پایه در حالی در زمان عرضه اولیه آیفون X در دنیا تعیین شد که معمولا در ایران به دلیل نبود نمایندگی رسمی اپل، قیمت‌ها نجومی هستند. نسخه 64 گیگابایتی این گوشی در زمان عرضه در ایران با قیمت 8 میلیون و 500 هزار تومان و نسخه 256 گیگابایتی آن با قیمت باورنکردنی 11 میلیون تومان آغاز شد که چند برابر قیمت جهانی آن بود. ابتدا تصور می‌شد به دلیل بالا بودن قیمت آیفون X استقبال خوبی از آن صورت نگیرد اما  جالب اینجاست که بسیاری حتی با توجه به بالا بودن قیمت، برای خرید سر و دست می‌شکنند.  با این حال قیمت فعلی این  دستگاه در بازار ایران ۶ میلیون و ۹۶۹ هزار تومان است.

اپل در سال 2017 با سه گوشی آیفون 8، آیفون 8 پلاس و آیفون پا به عرصه رقابت گذاشت و امسال هم همه نگاه‌ها به پاییز 2018 دوخته شده تا شاهد رونمایی از محصولات جدید این کمپانی مدعی باشند. به گزارش macworld، کارشناسان پیش‌بینی کرده‌اند که سه محصول جدید اپل که قرار است امسال رونمایی شوند، آیفون 9، آیفون 11، آیفون XI، آیفون X پلاس یا آیفون ساده باشد. تاکنون اپل پرچمداران خود را در سپتامبر هر سال رونمایی می‌کند و انتظار می‌رود این بار هم در همین ماه که ماه رونمایی جدیدترین تولیدات اپل است، تازه‌های آیفون معرفی شوند. البته به‌طور دقیق نمی‌توان گفت که در پاییز امسال چند سری گوشی آیفون رونمایی می‌شوند، اما پیش‌بینی‌ها حاکی از معرفی سه مدل است. علاوه‌بر این، به نظر می‌رسد مدل آیفون SE2 هم در بهار 2018 معرفی خواهد شد.

مشخصات آیفون‌های جدید
امسال آیفون دو مدل گوشی OLED با ابعاد 3/6 و 8/5 اینچ و یک گوشی LCD به ابعاد 1/6 اینچ رونمایی خواهد کرد. در واقع آیفون در سال جاری بزرگ‌ترین گوشی خود را از نظر ابعاد صفحه نمایشگر عرضه می‌کند. در ماه می سال 2017، کمپانی‌های اپل و سامسونگ قراردادی را برای تولید پنل‌های OLED با اندازه‌های 28/5 و 46/6 اینچ در گوشی‌های آیفون 2018 به امضا رساندند. پیش‌بینی‌ می‌شود این‌بار اپل گوشی‌های جدید خود را با قیمت ارزان‌تر بین 650 تا 750 دلار (بین دو میلیون و 900 هزار تومان تا سه میلیون و 300 هزار تومان) و با ویژگی‌هایی مشابه آیفون X عرضه خواهد کرد، به‌طوری که مجهز به دوربین Face  ID یا قابلیت تشخیص چهره و فاقد دکمه Home هستند. گوشی با نمایشگر LCD با قیمت و رزولوشن پایین‌تری رونمایی می‌شود. در این میان، دو گوشی دیگری که با نمایشگرهای OLED عرضه خواهند شد، آخرین استانداردهای بازار را دارا هستند. حتی به نظر می‌رسد اپل قصد دارد در گوشی‌های جدید خود از صفحه نمایشگرهای Micro LED استفاده کند. از این صفحه‌های نمایشگر برای اولین بار در اپل واچ استفاده شد، اما درنهایت نوبت به آیفون رسید. صفحه‌های Micro LED مصرف انرژی بسیار کم، روشنایی بالا، خلوص رنگ بالا، عمر طولانی و کارآمدی بالایی دارند.  اپل فناوری تشخیص چهره یا Face ID را در تمام آیفون‌های جدیدی که پاییز 2018 عرضه می‌کند، به کار می‌برد. به دلیل چالش‌هایی که بر سر استفاده از قابلیت تاچ‌آی‌دی وجود داشت، اپل از سال گذشته ترجیح داد در گوشی‌های جدید خود، قابلیت تشخیص چهره را جایگزین تاچ‌آی‌دی کرده است. البته اپل ادامه استفاده از Face ID را منوط به رضایت کاربران دانسته، به‌طوری که چنانچه استفاده از آن برای کاربران دشوار باشد، این کمپانی متعهد شده است که مشکلات پیش روی اسکنر تشخیص اثر انگشت را حل کند. به طور کلی با وجود مشخصاتی که برای نسخه‌های جدید آیفون اشاره شده گوشی‌ها حرف تازه‌ای برای گفتن ندارند و تا حد زیادی تکرار قابلیت‌های سایر گوشی‌ها هستند.

شواهد حاکی از آن است که گوشی‌های نسل جدید آیفون مجهز به فناوری اینترنت 5G خواهند بود که به آن فناوری Gigabit LTE می‌گویند. با وجود اینکه این فناوری هنوز آماده استفاده نیست، اما قرار است تا چند سال آینده به کاربران عرضه شود. اینترنت 5G تا بیش از 1000 مگابایت (یک گیگابایت) در ثانیه سرعت دارد. اپل در حالی گوشی‌های جدید خود را مجهز به این فناوری می‌کند که گلگسی Note 8 سامسونگ هم این قابلیت را دارد.

شارژر بی‌سیم با برد طولانی
یکی از قابلیت‌هایی که به تازگی در برخی گوشی‌های هوشمند مورد استفاده قرار می‌گیرد، قابلیت شارژ بی‌سیم است که در گوشی‌های آیفون 8 و X تعبیه شده است. در این فناوری، گوشی روی شارژری بی‌سیم قرار می‌گیرد و شارژ می‌شود. اما به تازگی اپل روی نوعی فناوری شارژ بی‌سیم کار کرده است که گوشی را در فاصله حدود یک متری با استفاده از تشدید میدان مغناطیسی شارژ می‌کند.

باتری L شکل
اپل طرح ال‌جی را به‌عنوان تامین‌کننده منحصربه‌فردی برای باتری‌های گوشی‌های هوشمند انتخاب کرده و از آن در گوشی‌های نسل بعدی خود استفاده خواهد کرد. برخی شواهد اثبات‌نشده حاکی از آن است که ال‌جی صدها میلیاردها دلار برای تولید این باتری‌ها هزینه کرده است. اپل قرار است از این باتری‌های L شکل در آیفون 11 استفاده کند. باتری این گوشی‌ها به شکل L انگلیسی خواهد بود که فضای داخلی را بیشتر کرده و سرعت شارژ گوشی را افزایش می‌دهد.

قلم اپل
طرفداران گوشی‌های اپل مدت‌ها خواستار طراحی قلمی مناسب برای مدل‌های آیفون بوده‌اند که به‌ویژه برای گوشی‌هایی با صفحه نمایشگر بزرگ‌تر کاربردی‌تر است. اپل مشغول ساخت نوعی قلم دیجیتال است که در سال 2019 رونمایی خواهد شد.

دوربین اسکنر سه‌بعدی چهره
گوشی آیفون 11 اپل مجهز به اسکنر سه‌بعدی خواهد بود که در حسگر عقب قرار گرفته است. در این فناوری نوری الگویی از 30 هزار نقطه لیزری روی چهره کاربر می‌تابد و کج‌ریختی‌ها را اندازه‌گیری می‌کند. این اسکنر جدید ابتدا در واقعیت افزوده مورد استفاده قرار گرفته و مدلی سه‌بعدی از محیط اطرافی ایجاد می‌کند و سپس اطلاعات به‌دست‌آمده را در اختیار کاربر قرار می‌دهد.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
به جای اینکه کارکرد گرایانه حرف بزنیم، تکلیف گرایانه حرف می‌زنیم!
توصیه چند دانشگاه برتر جهان به دانشجویان جدید
بزرگترین «آی.سی.یو» کرمانشاه افتتاح شد
نتایج اولین عمل پیوند چشم دنیا منتشر شد
اعمال شب و روز ۱۷ ربیع‌الاول
کاراته قهرمانی آسیا؛ اباذری دومین فینالیست کاراته ایران
یامگا مقابل استقلال به فوتبال بازگشت!
جزئیات ارائه دروس عمومی به دانشجویان علوم پزشکی از مهر ۱۴۰۳
واکنش عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی به اظهاراتی درباره مصوبه کنکور
عراقچی راهی نیویورک شد
مشارکت مردم از طریق شرکت‌های سهامی عام پروژه افزایش می‌یابد
صعود ۳۱ دلاری اونس جهانی در معاملات امروز
اعلام فراخوان جذب نخبگان در دانشگاه فرهنگیان در هفته آینده
بودجه سال ۱۴۰۴ در سه بخش به مجلس تقدیم می‌شود
اعلام ترکیب استقلال و نساجی
جایزه جهانی هم مخالفان زاکانی را راضی نکرد
افزایش خشونت در ایالات متحده
ارسال ۴۷ پرونده دارای احکام انضباطی اخراج از دانشگاه دانشجویان به وزارت علوم
معرفی ۶ کتاب تحسین شده ازجانب رهبر انقلاب در ویژه برنامه کتاب یک
هدایای عجیب شهردار و استاندار کرمانشاه به قهرمان المپیک/ شکلات خوری و زمینی که ۱۱ صاحب داشت!
تلاش برای تأمین اعتبار خرید گندم برای سال زراعی آتی
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top