تاریخ انتشار: دوشنبه 1396/11/23 - 10:11
کد خبر: 258689

در دانشگاه‌های غیرانتفاعی، پیام نور و علمی‌کاربردی صورت گرفت؛

اعتراض ۱۰۰۰ دانشجو و فارغ‌التحصیل سه دانشگاه بزرگ کشور به ممنوعیت استخدام

اعتراض ۱۰۰۰ دانشجو و فارغ‌التحصیل سه دانشگاه بزرگ کشور به ممنوعیت استخدام

برآن شدیم تا با راه‌اندازی کمپینی رسمی و مردمی به نام «اصل ۲۸» اعتراض مدنی خود را به گوش مسئولین محترم کشوری و لشکری برسانیم تا به امید خدا این تبعیض ناروا با اشتغال به کار بسیاری از جوانان، تبدیل به یک عدالت استخدامی شایسته شود

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ «استخدام» یکی از اولین اهداف این روزهای تحصیل کرده های دانشگاهی کشور است، موضوعی که گرچه طی سالیان اخیر به دلیل تکمیل بودن ظرفیت دستگاه ها، افرادی «خاص» موفق به استخدام رسمی می شوند اما همین ظرفیت کم نیز چشم امید بسیاری از خانواده ها و فارغ التحصیلان را به خود جلب کرده است.

مردادماه سال جاری بود که خبرهایی مبنی بر ممنوعیت استخدام فارغ التحصیلان سه دانشگاه بزرگ کشور در فضای رسانه ای منتشر شد. عمران فضائلی معاون نیروی انسانی فرماندهی نیروی انتظامی خراسان شمالی در مصاحبه ای از عدم ثبت نام  استخدام فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌های علمی کاربردی ، پیام‌نور و غیر انتفاعی خبر داد و گفت:  جذب در مقطع افسری نیروی انتظامی استان از فارغ التحصیلان دانشگاههای دولتی و علوم و تحقیقات استانی و دانشگاه آزاد اسلامی انجام می‌شود و عدم ثبت نام از فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌های علمی کاربردی ، پیام‌نور و غیر انتفاعی از تهران بخشنامه شده است و ما نمی‌توانیم از فارغ التحصیلان این دانشگاه ها ثبت نام به عمل آوریم. با توجه به تقاضای تعداد زیادی از فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌های علمی کاربردی و پیام‌نور برای استخدام  موضوع را از تهران پیگیری کردیم اما منجر به نتیجه نشد.

در همان زمان «خبرنامه دانشجویان ایران» در گزارشی(اینجـــا) این موضوع را مورد بررسی و ارزیابی از لحاظ قانونی قرار داد. حالا و در آستانه سال 97 جمعی از دانشجویان و فارغ التحصیلان این سه دانشگاه ضمن راه اندازی کمپینی به نام «اصل ۲۸» پیگیر وضعیت خود شدند؛ این دانشجویان که تعداد آنها به ۱۰۰۰ تن نیز رسیده است، در آخرین اقدام خود در نامه ای به وزیر علوم مشکلات خود را در میان گذاشته اند. در بخشی از این نامه آمده است:  "برآن شدیم تا با راه‌اندازی کمپینی رسمی و مردمی به نام «اصل ۲۸» اعتراض مدنی خود را به گوش مسئولین محترم کشوری و لشکری برسانیم تا به امید خدا این تبعیض ناروا با اشتغال به کار بسیاری از جوانان، تبدیل به یک عدالت استخدامی شایسته شود".

متن این نامه به  شرح زیر است:

جناب آقای دکتر منصور غلامی
وزیر محترم علوم، تحقیقات و فناوری

با سلام و احترام؛
به اطلاع می‌رسانیم طبق اصل ۲۸ قانون اساسی هر کس‏ حق‏ دارد شغلی‏ را که‏ بدان‏ مایل‏ است‏ و مخا=لف‏ اسلام‏ و مصالح‏ عمومی‏ و حقوق‏ دیگران‏ نیست‏ برگزیند. دولت‏ مؤظف‏ است‏ با رعایت‏ نیاز جامعه‏ به‏ مشاغل‏ گوناگون‏، برای‏ همه‌‏ افراد امکان‏ اشتغال‏ به‏ کار و شرایط مساوی‏ را برای‏ احراز مشاغل‏ ایجاد نماید. این در حالی است که جمع کثیری از فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌های غیرانتفاعی، پیام‌نور و علمی‌کاربردی این روزها به واسطه‌ آیین‌نامه و بخشنامه‌های داخلی برخی از دستگاه‌های دولتی و نظامی به طور کلی با ممنوعیت استخدام مواجهشده‌اند. امری که در هیچ قانونی اعم از قوانین و آئین‌نامه‌های وزارت علوم، وزارت کار و یا حتی قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران مطرح نشده است و برعکس بر رعایت حقوق برابر کلیه‌ دانشجویان و فارغ‌التحصیلان تأکید شده است. با توجه به تبعیض و ناعدالتی موجود که امری خلاف قانون و به دور از شریعت و اخلاق اسلامی است برآن شدیم تا با راه‌اندازی کمپینی رسمی و مردمی به نام «اصل ۲۸» اعتراض مدنی خود را به گوش مسئولین محترم کشوری و لشکری برسانیم تا به امید خدا این تبعیض ناروا با اشتغال به کار بسیاری از جوانان، تبدیل به یک عدالت استخدامی شایسته شود. در نهایت از شما وزیر محترم تقاضامندیم دستور فرمایید تا به جهت حفظ منافع عمومی و جلوگیری از تضییع حق و حقوق دانشجویان و فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌های مذکور، این مشکل مورد بررسی جدی قرار گرفته و ضمناً اقدام عملی مناسب شود. رسیدگی هر چه سریعتر جهت رفع این معضل موجب کمال امتنان است. از خداوند منان برای حضرت عالی سلامتی و موفقیت بیشتر و برای جوانان ایران عزت و سربلندی روزافزون، مسألت داریم.

جمعی از دانشجویان و فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌های غیرانتفاعی، پیام نور و علمی‌کاربردی سراسر کشور

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
رویا
1396/11/23 - 21:13

سلام. واقعا از اینکه خبرنامه دانشجویان پیگیر این مشکل دانشجویان غیرانتفاعی هست ممنون هستم. من خودم، هم دانشگاه تهران مرکز قبول شدم و هم دانشگاه غیرانتفاعی علم و فرهنگ اما به خاطر رتبه خوبِ ملی و جهانی دانشگاه علم و فرهنگ به این دانشگاه رفتم اما الان مشمول یک تبعیض و ظلم بزرگ شده‌ام. خواهشا مسوولان توجه و رسیدگی کنند.
احمد
1396/11/23 - 21:44

من شنیدم پشت این قضیه که استخدام فارغ التحصیلان غیرانتفاعی و پیام نور ممنوع شده دانشگاه آزاد هست! امیدوارم دانشگاه آزاد به این سیاسی‌کاری پایان دهد.
امیر
1396/11/23 - 22:10

سلام... واقعا این عدم استخدام برای ما معضلی شده.... 6 سال دانشگاه تاپ غیرانتفاعی یعنی دانشگاه علم و فرهنگ رفتیم کلی تلاش کردیم با معدل 19 مدرک فوق لیسانس گرفتیم حالا هر جا برای استخدام میریم میگن دانشگاه غیرانتفاعی نمیگیریم آخه واقعا چرا؟؟؟ خب اگه این نوع دانشگاهها اعتبار ندارند درشون رو ببندند که عمر چند میلیون مثل ما تلف نشه... ممنوم از تنظیم کننده این نامه و این سایت که مشکل ما رو مطرح کردن و خواهشا هر کس که کاری از دستش بر میاد این موضوع رو پیگیری کنه. یا حق
رویا
1396/11/25 - 21:16

این یک قضیه سیاسی است. خواهشا مشکل ما را حل کنید.
پوریا
1396/11/25 - 21:18

واقعا تاسف بار هست که مسئولین ما دم از اشتغال میزنند ولی در عمل جوانان را منع از اشتغال میکنند!
رحمان
1396/11/26 - 22:24

از خبرنامه دانشجویان میخوام که این مسئله مهم را در اولویت رسانه‌ای قرار دهد. به خدا ما هم تلاش کردیم و شب و روز درس خوندیم. به داد ما برسید.
تورهای مسافرتی آفری
تیک تاک کسب و کارش را در آمریکا تعطیل می‌کند
عضو کارگزاران: ثابت شد اسرائیل پوشالی‌ترین رژیم منطقه است
نگاهی به طرح کنترل اجاره بهای املاک مسکونی
سرکوب اعتراضات در حمایت از فلسطین در آمریکا
تپانچه بادی ایران نایب قهرمان شد
نگارش پایان نامه: راهنمای گام به گام
با این پنج نکته، بهترین غرفه نمایشگاه امسال مال شماست
انواع موتور گیرلس
افزایش تعداد داوطلبان پنجاه و یکمین دوره آزمون دستیاری پزشکی
تمرین پدر و دختری دروازه بان استقلال +عکس
کارگری که در روز کارگر به آرزویش رسید +فیلم
اعتراض دانشجویان آمریکایی به جنایات در غزه +عکس
چرا دندانپزشکی در بارداری خطرناک است؟
تحصن در ۴۰ دانشگاه آمریکا و کانادا برای غزه
مصدومیت شدید سعید آقاخانی در نون خ ۵ +عکس
افتتاح یک بزرگراه جدید در تهران تا پایان امسال
معلم فداکاری که کلاس درس را به منزل دانش آموز بیمار برد +عکس
لحظه بازداشت خشونت‌آمیز استاد اقتصاد دانشگاه اموری در آمریکا +فیلم
دیپلمات آمریکایی در اعتراض به سیاست بایدن در غزه استعفا کرد
ایران شبکه‌ای باورنکردنی برای دور زدن تحریم‌ها ایجاد کرده است
آخرین وضعیت رفع فیلتر گوگل پلی
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top