تاریخ انتشار: دوشنبه 1396/11/30 - 11:55
کد خبر: 259344

ساسان شاه‌ویسی؛

چرا نباید تدبیر اقتصاد را به بیگانگان سپرد؟

چرا نباید تدبیر اقتصاد را به بیگانگان سپرد؟

باید یک بار دیگر به فرصت های اقتصادی که اطرافمان است نگاه کنیم. به نظر می رسد اگر این ظرفیتها و فرصتها را با نصایح هوشمندانه و سیاستهای عالی که از سوی حضرت آقا تعیین و ابلاغ می شود به درستی با هم همراه شوند، میتوانیم یک ظرفیت اثرگذار در صحنه اقتصاد بین الملل را به نمایش بگذاریم.

خبرنامه دانشجویان ایران: ساسان شاه‌ویسی*// حضرت آیت الله خامنه ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح دیروز در دیدار هزاران نفر از مردم تبریز در تبیین «اولویت های کنونی کشور»، مساله «اقتصاد» را بسیار مهم دانستند و بر اقتصاد مقاومتی تاکیدی دوباره فرمودند.

یک بار دیگر صحبت های مشفقانه و راهگشای حضرت آقا دریچه جدیدی را مقابل ذینفعان اقتصاد ملی قرار داد. ما چه بخواهیم و چه نخواهیم ایرانی هستیم و چه بخواهیم و چه نخواهیم باید روی پای خودمان بمانیم؛ ضرورتا باید خود را باور کنیم. بخشی از این باورپذیری حاصل تجربه تلخ سال های متمادی از فشارهایی است که قدرت های بزرگ اقتصادی در حق کشورهای کوچکتر انجام داده اند. ما باید باور کنیم اگر می خواهیم یک اقتصاد پویا، فعال و پرقدرت داشته باشیم، باید از ظرفیت های اقتصاد ملی و مشخصا توانمندسازی های مردم در اقتصاد بهره مند شویم.

عطف به فرمایشات حضرت آقا، در تاریخ اقتصاد سیاسی فراموش نکرده ایم کشورهایی که امروز دچار تزلزل اقتصادی هستند بخش بزرگی از ظرفیت های اقتصادی و باروری اقتصادی خودشان را ناشی از سرمایه گذاری ها و واگذاری اقتصاد ملی به قدرت های بزرگ تعریف کرده اند. امروز بسیاری از اقتصادها چه آنهایی که با ظرفیت های اقتصادی ایالات متحده درآمیخته اند و چه آنهایی که در مرزهای ایالات متحده با آن درگیر شده اند و چه آنهایی که از فاصله های هزاران کیلومتری اقتصاد خود را در اختیار آمریکا گذاشته اند، در محاق از دست رفتن ارزش های اقتصاد آمریکایی و لیبرالی قرار گرفته اند. با کوچکترین تکان های و تزلزل اقتصادی و سیاسی در نظام تصمیم گیری قدرت های بزرگ، آنها هم باید بی چون و چرا آن شوکهای اقتصادی را لمس کنند و با آن کنار بیایند.

باید باور کنیم می توانیم چالش هایی را که در اقتصاد بین المللی به وجود آمده است و بخشی از آن از سالیان گذشته در متن اقتصاد ملی جای گرفته است، پاکسازی کنیم. بخشی از آن ذهن و دانش اقتصادی ماست، بخشی از آن سرمایه گذاری های وابسته ماست و بخش بزرگی از آن استعداد اقتصاد ملی ماست که در گرو تصمیماتی است که نه ما بلکه دیگران برای ما گرفته اند؛ همان دیگرانی که اصرار دارند کشور ما را به عنوان شیرفلکه نفت منطقه و انبار نفت خود و صرفا یک کشور خام فروش شناسایی کنند.

ما باید باور کنیم که می توانیم این معادله غیرمعقول و غیرواقعی اقتصاد ملی را تغییر دهیم. ما باید یکبار دیگر به خودمان و یکبار دیگر به پدیده های اقتصادی محیط ایران نگاه کنیم. باید یک بار دیگر به فرصت های اقتصادی که اطرافمان است نگاه کنیم. به نظر می رسد اگر این ظرفیت ها و فرصت ها را با نصایح هوشمندانه و سیاست های عالی که از سوی حضرت آقا تعیین و ابلاغ می شود به درستی با هم همراه شوند، می توانیم یک ظرفیت اثرگذار در صحنه اقتصاد بین الملل را به نمایش بگذاریم.

* عضو هیأت علمی دانشگاه تهران

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
تیک تاک کسب و کارش را در آمریکا تعطیل می‌کند
عضو کارگزاران: ثابت شد اسرائیل پوشالی‌ترین رژیم منطقه است
نگاهی به طرح کنترل اجاره بهای املاک مسکونی
سرکوب اعتراضات در حمایت از فلسطین در آمریکا
تپانچه بادی ایران نایب قهرمان شد
نگارش پایان نامه: راهنمای گام به گام
با این پنج نکته، بهترین غرفه نمایشگاه امسال مال شماست
انواع موتور گیرلس
افزایش تعداد داوطلبان پنجاه و یکمین دوره آزمون دستیاری پزشکی
تمرین پدر و دختری دروازه بان استقلال +عکس
کارگری که در روز کارگر به آرزویش رسید +فیلم
اعتراض دانشجویان آمریکایی به جنایات در غزه +عکس
چرا دندانپزشکی در بارداری خطرناک است؟
تحصن در ۴۰ دانشگاه آمریکا و کانادا برای غزه
مصدومیت شدید سعید آقاخانی در نون خ ۵ +عکس
افتتاح یک بزرگراه جدید در تهران تا پایان امسال
معلم فداکاری که کلاس درس را به منزل دانش آموز بیمار برد +عکس
لحظه بازداشت خشونت‌آمیز استاد اقتصاد دانشگاه اموری در آمریکا +فیلم
دیپلمات آمریکایی در اعتراض به سیاست بایدن در غزه استعفا کرد
ایران شبکه‌ای باورنکردنی برای دور زدن تحریم‌ها ایجاد کرده است
آخرین وضعیت رفع فیلتر گوگل پلی
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top