تاریخ انتشار: سه شنبه 1397/01/14 - 20:15
کد خبر: 262342

کامپیوتر بعدی شما با بالارفتن سن بهتر کار می‌کند

هوش مصنوعی ابتکار عمل در بسیاری از صنایع مانند داروسازی و امور مالی را به‌دست گرفته است. اما فرض کنید دستگاهی که همین الان مشغول خواندن این مطلب در آن هستید هم بتواند چیزهای جدید یاد بگیرد. به‌نظر شما این ایده چطور است؟

به گزارش خبرنگار فناوری اطلاعات «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ به‌طور کلی، هرچه از عمر کامپیوترها می‌گذرد سرعت آن‌ها پایین‌تر می‌آید. پردازنده‌ این دستگاه‌ها در مواجهه و کار با نرم‌افزارهای جدیدتر به‌مشکل برخورد می‌کنند. حتی همان‌طور که در اخبار خوانده بودید اپل عمدا با مستعمل شدن باتری آیفون سرعت آن‌ها را پایین می‌آورد. اما محققان گوگل اطلاعات تازه‌ای را منتشر کردند که حکایت از یک پروژه جدید دارد. در این پروژه، لپ‌تاپ یا اسمارت‌فون یاد می‌گیرد که با گذشت زمان کارها و پردازش‌ها را بهتر و سریع‌تر از قبل انجام دهد.

محققان برای این مسئله با یکی از مشکلات عمومی در محاسبات و علم کامپیوتر به‌نام prefetching (پیش واکشی دستورالعمل‌ها) روبرو بودند. کامپیوترها اطلاعات را خیلی سریع‌تر از زمانی‌که از حافظه برای پردازش بیرون می‌کشند پردازش می‌کنند. آن‌ها برای جلوگیری از گلوگاه‌ها در تلاش برای پیش‌بینی اطلاعاتی هستند که احتمال استفاده از آن‌ها بیشتر است و به‌همین دلیل از قبل اطلاعات را بیرون می‌کشند. با توجه به این‌که قدرت کامپیوترها دائما در حال افزایش است، پیش‌بینی این فرآیند خیلی سخت‌تر از گذشته می‌شود.

تیم گوگل در گزارشی که چند روز پیش منتشر شد توضیح می‌دهد که برای بهینه شدن prefetching از سیستم یادگیری عمیق استفاده می‌کند. البته محققان مشخص نکردند که سرعت حاصل تا چه میزان بیشتر می‌شود، اما با شناختی که از یادگیری عمیق و نتایج به‌کارگیری آن در سایر حوزه‌ها پیدا کرده‌ایم باید تأثیر زیادی داشته باشد.

«هاینر لیتز» از دانشگاه کالیفرنیا، سانتا کروز، که یکی از محققان دعوت شده به این پروژه است می‌گوید: "کاری که ما انجام دادیم تنها بخش کوچکی از یک دریای بیکران است." به‌عقیده لیتز این امکان وجود دارد که یادگیری عمیق را وارد هر بخشی از کامپیوتر کرد، از سیستم‌عامل‌های سطح پایین گرفته تا نرم‌افزارهایی که کاربران با آن‌ها در تعامل هستند.

چنین پیشرفت‌هایی عالی هستند. بالاخره سرعت قانون مور در حال کاهش است و طراحی زیربنایی چیپ‌های کامپیوتر در طی سال‌های اخیر تغییرات زیادی نداشته است. «تیم کراسکا»، پروفسور دانشگاه MIT که وی نیز در حال تحقیق و بررسی میزان تأثیر یادگیری ماشین بر روی بهتر شدن کار کامپیوترها است، می‌گوید این روش می‌تواند برای الگوریتم‌های سطح بالا بسیار سودمند باشد. به‌طور مثال، ممکن است یک پایگاه داده به‌طور خودکار یاد بگیرد که چگونه اطلاعات مالی را مدیریت کند یا این‌که یک اپلیکیشن می‌تواند خودش را برای پاسخ‌گویی بهتر و کارآمدتر به عادت‌های خاص کاربر آموزش دهد.

کراسکا می‌گوید: "ما تمایل داریم تا سیستم‌ها و سخت‌افزارهایی بسازیم که برای اهداف عمومی و کلی باشند. اما، یادگیری ماشین این امکان را به‌وجود می‌آورد تا هسته یک سیستم، بعضی از داده‌های خاص و ویژه آن و الگوهای دسترسی یک کاربر به‌طور خودکار سفارشی‌سازی شوند."

با این حال، کراسکا تذکر می‌دهد که استفاده از یادگیری ماشین هم‌چنان هزینه‌های محاسباتی بسیار گزافی دارد و به‌همین دلیل، سیستم کامپیوترها یک شبه تغییر نمی‌کند. وی ادامه می‌دهد: "با این وجود، اگر می‌توان بر این محدودیت‌ها فائق آمد، پس روشی که برای توسعه سیستم‌ها استفاده می‌کنیم می‌تواند در آینده تغییرات بنیادین داشته باشد."

لیتز در این خصوص خوش‌بین‌تر است: "هدف بزرگ ما برای آینده سیستمی است که دائما در حال مانیتور کردن خود و یادگیری است. این نقطه شروع یک چیز خیلی بزرگ است."

منبع: technologyreview

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
اعتراض دانشجویان آمریکایی به جنایات در غزه +عکس
چرا دندانپزشکی در بارداری خطرناک است؟
تحصن در ۴۰ دانشگاه آمریکا و کانادا برای غزه
مصدومیت شدید سعید آقاخانی در نون خ ۵ +عکس
افتتاح یک بزرگراه جدید در تهران تا پایان امسال
معلم فداکاری که کلاس درس را به منزل دانش آموز بیمار برد +عکس
لحظه بازداشت خشونت‌آمیز استاد اقتصاد دانشگاه اموری در آمریکا +فیلم
دیپلمات آمریکایی در اعتراض به سیاست بایدن در غزه استعفا کرد
ایران شبکه‌ای باورنکردنی برای دور زدن تحریم‌ها ایجاد کرده است
آخرین وضعیت رفع فیلتر گوگل پلی
دارایی‌های بزرگترین بانک آمریکایی در این کشور مسدود شد
۲ کمین بزرگ حزب‌الله لبنان علیه نظامیان اسرائیلی
هشدار وزارت بهداشت درباره سیگارهای الکترونیک
بازداشت ۴ کنکوری متخلف
ورود سامانه بارشی جدید به کشور
آیفون در مراکز نظامی کره‌جنوبی ممنوع شد
کنکور سراسری ۱۴۰۳ با آرامش برگزار شد
تقلب در کنکور سراسری صفر است
آزمون اختصاصی برای کنکوری‌های گرفتار در سیل برگزار می شود
رقابت داوطلبان گروه علوم تجربی در نوبت اول کنکور ۱۴۰۳ آغاز شد
تحریم های جدید آمریکا علیه ایران، ۸ فرد و ۱۵ نهاد تحریم شدند
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top