آپارات یک پلتفرم UGC ویدئویی است که به خاطر ضریب نفوذ بالای آن اصلیترین پلتفرم ویدئویی کشور است. داشتن ۳۴ میلیون کاربر فعال ماهیانه و بیش از ۱۴ میلیون نمایش موفق ویدئو در روز که چیزی حدود ۴۰۰ میلیون نمایش موفق میشود و ۲۰ درصد ترافیک اینترنتی کشور را تشکیل میدهد، تنها گوشهای از آمار و ارقامی هستند که این ادعا را ثابت میکنند. جدای از نگاه آماری، آپارات از تاثیرگذاری اجتماعی بالایی هم برخوردار است. در حال حاضر ۱۵۰ تیم تولید محتوا، مشغول تولید برنامه اختصاصی برای پخش از آپارات هستند، چیزی حدود ۱۴۰۰ نفر در آنها مشغول به کارند و در حوزههای متنوع از فرهنگ و هنر گرفته تا ورزش و سیاست و سلامت برنامههای منظم هفتگی و ماهانه تولید میکنند. تاثیرگذاری و گردش این برنامهها در جامعه به حدی است که عبارتهایی مثل «ژن خوب» در برخی از آنها مطرح شده و در جامعه تبدیل به اصطلاح رایج شدهاند. از میان سرویسهای جدیدمان میتوانم به پخش زنده یا همان آپارات لایو اشاره کنم. از طریق این سرویس رایگان، تمام کاربران آپارات میتوانند رویدادهای دلخواهشان را بهصورت زنده در فضای مجازی به نمایش بگذارند. تفاوت این سرویس با سرویس پخش زنده اینستاگرام هم این است که کاربر بهراحتی میتواند لینک آن را در شبکههای اجتماعی به اشتراک بگذارد و مخاطبان بیشتری را برای پخش زنده خود جلب کند. علاوهبر این، ما هم لیستی از پخش زندههای موفق داریم که با قرار دادن پخش زندههای موفق در آن به دیده شدن هرچه بیشتر آنها کمک میکنیم.
داشتن این حجم از محتوای اختصاصی، بومی بودن و آشنایی با ذائقه مخاطب ایرانی مزیت آپارات نسبت به یوتیوب است. کاربر ایرانی در آپارات محیط آشناتری را تجربه کرده، راحتتر جستوجو میکند و زودتر به چیزی که در جستوجوی آن است دسترسی پیدا میکند. همچنین پیشنهاد ویدئوهای بعدی به کاربر در آپارات به خاطر تناسب داشتن با رفتار پیشین کاربر روی آپارات هوشمندانه و متناسب است. تناسب با فرهنگ ایرانی دیگر وجه تمایز آپارات است که آن را از یوتیوب متمایز میکند.
همانطور که گفتم، آپارات یک پلتفرم UGC است و به هیچ عنوان بابت بارگذاری ویدئو پولی از کاربرانش دریافت نمیکند. تنها راه کسب درآمد این سرویس در حال حاضر تبلیغات است. با توجه به عدم وجود قوانین کافی در این حوزه، متاسفانه با وجود اینکه در حال حاضر با اختلاف پرترافیکترین وبسایت ایرانی هستیم، درآمدی بابت ترافیک دریافت نمیکنیم. علاوهبر تبلیغات مستقیم، تیمهای تولید محتوا هم از طریق جذب اسپانسر برای محتوایشان میتوانند درآمد کسب کنند. در واقع، چرخهای اقتصادی شکل میگیرد که برنامهساز علاوهبر تامین هزینه تولید میتواند حاشیه سودی هم به دست بیاورد و به درآمدزایی برسد. به گواهی اکثر مشتریهایمان، تبلیغات برندها در این محیط، چه به صورت مستقیم و چه غیرمستقیم (اسپانسرینگ) رضایتبخش است و به مراتب اثربخشتر از تبلیغات در رسانههای سنتی یا حتی شبکههای اجتماعی توصیف میشود.
طبق آمار، حدود هشت درصد از کاربران سایت آپارات خارج از کشور هستند. این کاربران از اقصی نقاط دنیا در جستوجوی محتوای ویدئوی فارسی به آپارات مراجعه میکنند. بخشی از این ترافیک مربوط به کشورهای فارسیزبان دیگر مثل افغانستان و تاجیکستان است. بخش قابلتوجهی به کانادا و آمریکا اختصاص دارد. در اروپا هم از کشورهایی مثل هلند، انگلیس و سوئد ترافیک داریم. آپارات پلتفرم UGC ویدئویی پارسیزبانان دنیا است. از این منظر که نگاه کنیم، ما همین حالا هم با توجه به این حجم از ترافیک به نوعی جهانی هستیم. علاوهبر این، برای حضور در کشورهای عربی برنامه درازمدتی داریم که در دستور کارمان قرار دارد.
در پلتفرمهای کاربرمحوری مثل آپارات، قانونا مسئولیت محتوا به عهده خود کاربر است، بنابراین ما مستقیما وارد مبحث فیلترینگ نمیشویم. نهادهایی چون کمیته مصادیق مجرمانه وجود دارد که تشخیص نامناسب بودن محتوا به عهده آنهاست. اگر محتوای بارگذاریشده را نامناسب تشخیص بدهند، به ما اعلام میکنند و تنها با گزارش این نهادها است که ویدئویی حذف میشود. تنها محدودیتی که هنگام بارگذاری محتوا به صورت خودکار روی آن اعمال میشود، الگوریتم هوشمند تصاویر مستهجن یا Porn Detector است که اجازه بارگذاری ویدئوهای مشکلدار را در همان بدو امر به کاربران نمیدهد. به غیر از این، ویدئوهای آپارات به هیچ عنوان هنگام بارگذاری به لحاظ محتوایی بررسی نمیشوند. باید پذیرفت که پیش از آغاز به کار پلتفرم آپارات، صدا و سیما انحصار تولید و انتشار محتوای ویدئویی در کشور را در دست داشت و بنابراین تنها یک دیدگاه گرایش سیاسی خاص امکان تولید محتوای ویدئویی را پیدا میکرد. در مقابل، چیزی که ما در آپارات شاهد آن هستیم، بیشتر یک چرخه کسبوکار تجاری است که بهگونهای خنثی به همه گرایشها و سلایق امکان ابراز عقیده میدهد.
طبیعتا به خاطر گردش بالای این محتواها در سطح جامعه، تامین محتوای سالم یکی از دغدغههای اصلی ما است. درست است که ما مستقیما وارد حوزه تولید محتوا نمیشویم، اما با ترغیب تولیدکنندگان به تولید محتوای مناسب و فراهم کردن بستر مناسب سعی میکنیم این روند را تسهیل کنیم. برای مثال، ما محیطی مثل آپارات کودک ساختهایم که مکانی امن در فضای اینترنت برای کودکان است. از منظر دیگر، دستهبندیهای مختلفی در آپارات وجود دارد که سعی میکنیم با ترغیب تولیدکنندهها به ساختن محتوای ویژه آن دستهبندیها، پاسخگوی نیازهای متنوع اقشار مختلف جامعه باشیم.