تاریخ انتشار: سه شنبه 1397/03/08 - 10:18
کد خبر: 267349

رییس دانشگاه تاکید کرد:

ضرورت اصلاح سرفصل‌های آموزشی در دانشگاه فرهنگیان

رئیس دانشگاه فرهنگیان در مراسم تودیع و معارفه معاون پژوهشی دانشگاه، بر ضرورت اصلاح سرفصل‌های آموزشی و غنی سازی علمی دروس پژوهش در دانشگاه فرهنگیان تاکید کرد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از افکارنیوز، دکتر حسین خنیفر رئیس دانشگاه فرهنگیان، طی سخنانی در این آیین با اشاره به آیات و روایات در خصوص اهمیت و جایگاه پژوهش، گفت: حیات پژوهش نشده، ارزش زیستن ندارد و اگر نتوانیم محققانه زندگی کنیم زندگی خطی و توقف خواهیم داشت.

وی با تاکید بر ضرورت پژوهش و تامل در کارها، از رابطه بین اخلاق و پژوهش در قرآن یاد کرد و افزود: علوم  تحقیق، علومی ارزشمند و مهم است و اگر جزء حیات علمی ما قرار گیرد از بهره های بسیار آن منتفع خواهیم شد.

دکتر خنیفر با اشاره به سابقه علم و پژوهش در ایران و جهان ایران را پایه گذار پژوهش برشمرد و خاطر نشان کرد: با وجود تحریم های علمی ایران، در دو دهه اخیر، اغلب محققان کشور از مقالات زرد و توصیفی به مقالات بین المللی و آکادمیک پا گذاشته اند.

وی ادامه داد: علم آن است که در آن پژوهش به معنای تجربه، مشاهده و اندازه گیری باشد.

رئیس دانشگاه فرهنگیان با اشاره به نیازهای پژوهش در دانشگاه فرهنگیان بر لزوم برگزاری کارگاه های پژوهشی کمی و کیفی برای استادان، دانشجو معلمان و کارکنان تربیت معلم و ایجاد کارگاه های مقاله نویسی تاکید کرد.

وی همچنین بر ضرورت اصلاح سرفصل های آموزشی و افزایش واحد و غنی سازی علمی برای پژوهش در دانشگاه اشاره کرد و گفت: همچنین برگزاری همایش های منطقه ای پژوهش تخصصی در کتاب های درسی، کارگاه اخلاق پژوهشی، ارجاع و منبع نویسی از دیگر مواردی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

دکتر خنیفر با تاکید بر حضور بین المللی دانشجومعلمان و استادان و ارائه مقاله، تصریح کرد: داشتن جرات انجام کارهای بزرگ پژوهشی و نقاد سازی دانشجو معلمان در بررسی کتاب های درسی و به چالش کشیدن آن می تواند در ارتقای کیفی موثر باشد.

وی با تاکید بر اهمیت نشر کارهای پژوهشی و تحقق بعد از تحقیق، به جای خالی پژوهش در آموزش وپرورش و وسعت کار پژوهش در این عرصه اشاره کرد.

در ادامه این جلسه دکتر ساکی معاون سابق پژوهشی دانشگاه فرهنگیان ضمن ابراز خرسندی از فرصت حضور و خدمت در دانشگاه فرهنگیان و قدردانی از مجموعه مدیریت دانشگاه و همکاران معاونت پزوهشی در تحقق اهداف پژوهشی تبیین شده در راستای ارتقاء و اعتلای دانشگاه گفت: خوشحالم که خدمتم را  از تربیت معلم شروع کرده و با تربیت معلم به پایان می برم.

وی ضمن آرزوی توفیق برای دکتر طاهری نیا سرپرست معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه، خاطر نشان کرد: اطمینان دارم که دکتر طاهری نیا با دانش و تجارب غنی خود کمک خواهد کرد تا چرخ پژوهش  دانشگاه، نسبت به گذشته با قوت و کیفیت بیشتری به جلو پیش رود.

دکتر ساکی با بیان اینکه پژوهش حلقه مفقوده توسعه آموزش و پرورش است و اگر قرار است آموزش و پرورش را اصلاح کنیم باید از پژوهش آغاز کنیم، تصریح کرد: برای پژوهش محوری باید از معلم پژوهنده آغاز کرد و در راستای کسب تحول و تعالی در تعلیم و تربیت این پژوهش باید درونزا و از طریق معلم صورت گیرد.

وی با اشاره به شرایط مناسب پژوهش در دانشگاه فرهنگیان، خاطرنشان کرد: برای ارتقای پژوهش در دانشگاه تلاش شد تا رویکرد معلم پژوهنده در برنامه درسی نهادینه و استادان به سمت پژوهش سوق داده شوند که از جمله این اقدامات اعطای پژوهانه، تعریف خرد پروژه های پژوهشی (طی آن و در استان ها موضوعات پژوهشی استادان تصویب می شود)، برگزاری جشنواره های سالیانه برای شناسایی و حمایت از طرح های پژوهشی و تولید مجلات در خصوص آموزش رشته های تخصصی است.

دکتر ساکی با بیان اینکه دانشگاه فرهنگیان اگر استادانی پژوهنده نداشته باشد نمیتواند معلمانی پژوهشگر تربیت کند، اظهار کرد: برای تحقق آموزش پژوهی،باید پژوهش در سه حوزه، مبانی و اصول تربیت معلم، فرآیندهای تربیت معلم اثربخش و توسعه دانش استراتژیک آموزش و تدریس  به صورت همزمان در دانشگاه جاری  و مورد تاکید قرار گیرد.

وی در ادامه پژوهش را در اختیار آموزش و آموزش را به عنوان نقشه اصلی تربیت معلم برشمرد و افزود: در این مدت کوشیدیم تا تربیت معلم را به عنوان گفتمان ملی در کشور مطرح کنیم که با برگزاری همایش های ملی این مهم را دنبال کردیم.

دکتر ساکی در ادامه با اشاره به اقدامات انجام شده در معاونت پژوهشی بر ضرورت پیش بینی اعتبارات ویژه برای ساختار و امکانات کتابخانه های دانشگاه فرهنگیان تاکید کرد.

همچنین دکتر طاهری نیا، سرپرست معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه فرهنگیان نیز با اشاره به ماموریت گرا بودن، تربیت معلم تراز جمهوری اسلامی و توجه ویژه و عنایت رهبر معظم انقلاب اسلامی به دانشگاه فرهنگیان، این امر را از امتیازات این دانشگاه برشمرد و گفت: حضور ارزشمند مقام معظم رهبری در دانشگاه فرهنگیان برای این خانواده منزلت آفرید، ولی بیش از منزلت، مسئولیت آفرید که به اقتضای آن باید با تمام توشه و توان خود به میدان بیاییم. 

وی با بیان اینکه اگر دانشگاه فرهنگیان در راستای رسالت و اجرای سند تحول، توفیق یابد، نظام تعلیم و تربیت متحول خواهد شد، افزود: معلم پژوهشی با تغییر در شیوه های آموزشی معنا می یابد و تا ساختار فرسوده تعلیم و تربیت متحول نشود معلم پژوهی و کار گروهی محقق نخواهد شد.

دکتر طاهری نیا، با اشاره به دانشگاه، دولت، جامعه و صنعت به عنوان اضلاع پژوهش در دانشگاه های کشور خاطر نشان کرد: متمایز از سایر دانشگاه ها، نظام ضلع چهارم پژوهش در دانشگاه فرهنگیان است که می‌تواند ظرفیت مناسبی برای ارتقاء آن باشد.

وی با بیان اینکه با قبول این مسئولیت از بهترین دانشگاه به موثرترین دانشگاه قدم گذاشته‌ام، خاطرنشان کرد: باور عمیق به نقش بی‌بدیل دانشگاه فرهنگیان در تغییر و تحول، از دلایل پذیرش این مسئولیت سنگین بود.

سرپرست معاونت پژوهشی دانشگاه ارتقای دانشگاه از طریق ارتقای شاخص های کیفی و سطح توانمندی علمی و پژوهشی مدرسان، هیئت علمی و دانشجومعلمان و نیز تبدیل رویکرد پژوهش به پژوهش مسئله محور و کیفیت محور را نشانه توفیق و از برنامه های پژوهش در دانشگاه دانست.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه فرهنگیان، در آیین تکریم معاون پیشین و معارفه سرپرست معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه فرهنگیان که با حضور مدیران کل و معاونان این حوزه در سالن شهید چمران سازمان مرکزی این دانشگاه برگزار شد، ضمن تقدیر از زحمات دکتر ساکی در این معاونت، دکتر طاهری نیا را به عنوان سرپرست معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه معرفی شد.همچنین اهدا لوح سپاس جهت تقدیر از خدمات دکتر ساکی و اعطای حکم سرپرستی معاونت پژوهشی و فناوری دانشگاه به دکتر طاهری نیا توسط رئیس دانشگاه فرهنگیان پایان بخش این مراسم بود.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
تیک تاک کسب و کارش را در آمریکا تعطیل می‌کند
عضو کارگزاران: ثابت شد اسرائیل پوشالی‌ترین رژیم منطقه است
نگاهی به طرح کنترل اجاره بهای املاک مسکونی
سرکوب اعتراضات در حمایت از فلسطین در آمریکا
تپانچه بادی ایران نایب قهرمان شد
نگارش پایان نامه: راهنمای گام به گام
با این پنج نکته، بهترین غرفه نمایشگاه امسال مال شماست
انواع موتور گیرلس
افزایش تعداد داوطلبان پنجاه و یکمین دوره آزمون دستیاری پزشکی
تمرین پدر و دختری دروازه بان استقلال +عکس
کارگری که در روز کارگر به آرزویش رسید +فیلم
اعتراض دانشجویان آمریکایی به جنایات در غزه +عکس
چرا دندانپزشکی در بارداری خطرناک است؟
تحصن در ۴۰ دانشگاه آمریکا و کانادا برای غزه
مصدومیت شدید سعید آقاخانی در نون خ ۵ +عکس
افتتاح یک بزرگراه جدید در تهران تا پایان امسال
معلم فداکاری که کلاس درس را به منزل دانش آموز بیمار برد +عکس
لحظه بازداشت خشونت‌آمیز استاد اقتصاد دانشگاه اموری در آمریکا +فیلم
دیپلمات آمریکایی در اعتراض به سیاست بایدن در غزه استعفا کرد
ایران شبکه‌ای باورنکردنی برای دور زدن تحریم‌ها ایجاد کرده است
آخرین وضعیت رفع فیلتر گوگل پلی
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top