تاریخ انتشار: چهارشنبه 1397/04/13 - 12:06
کد خبر: 271552

محمد‌امین سلیمی

با حفظ موضع، آقای کاپیتان ممنونیم

با حفظ موضع، آقای کاپیتان ممنونیم

به همان اندازه که برخی مواضع کج‌و‌کوله سلبریتی‌ها پیرامون وقایع سیاسی و اجتماعی از عناصر اولیه تحلیل خالی است، تاثیر آنها در فضای رسانه‌ای و افکار عمومی یک حقیقت است و نمی‌توان آن را نادیده گرفت.

خبرنامه دانشجویان ایران: محمدامین سلیمی*// 1. ماجرا چه بود: داستان این‌طور شروع می‌شود که مسعود شجاعی، کاپیتان تیم ملی فوتبال کشورمان پیرامون بحران آب در خوزستان، در صفحه اینستاگرام خود موضعی گرفت که خلاف نظر ماست (واقعا هم هست)؛ یکی دو روز طبق معمول در فضای مجازی عده‌ای نقدش کردند و عده‌ای نیز حمایتش. تا اینکه بچه‌های بسیج دانشجویی دانشگاه شهید چمران اهواز که چند روز است در کنار دیگر بچه‌های آبادان و خرمشهر به‌صورت شبانه روزی دست به‌کار شده‌اند و مشغول آبرسانی به مردم هستند، از آقای شجاعی دعوت می‌کنند که به آنها پیوسته و به مردم کمک کند... تا روز دوشنبه که مسعود شجاعی به پیام بچه‌ها جواب مثبت داد و برای کمک مالی و حضور در آبادان اعلام آمادگی کرد.

2. ما و امثال شجاعی‌ها: به همان اندازه که برخی مواضع کج‌و‌کوله سلبریتی‌ها پیرامون وقایع سیاسی و اجتماعی از عناصر اولیه تحلیل خالی است، تاثیر آنها در فضای رسانه‌ای و افکار عمومی یک حقیقت است و نمی‌توان آن را نادیده گرفت. حقیقتی که عمدتا آن را نادیده می‌گیریم و برای آن برنامه‌ای نداریم. گفت‌وگوی بچه‌های بسیج دانشجویی با مسعود شجاعی که منجر به کمک ایشان به مجموعه جهادی دانشجویان می‌شود از این نظر مهم است که می‌تواند به‌عنوان مدلی از امر به معروف صحیح باشد. اینکه تشکل‌های انقلابی تلاش کنند با افراد و چهره‌های شاخصی در زمینه‌های مختلف هنری، ورزشی یا اجتماعی که دارای بدنه مردمی هستند گفت‌وگو و از ظرفیت آنها استفاده کنند، ‌امری پسندیده و اتفاقا یک ظرفیت دیده نشده است. به صراحت می‌توان گفت بسیاری از نخبگان جریان دانشجویی برنامه‌ای برای اثرگذاری در اقشار سلبریتی‌پرور جامعه نداشته و ندارند و این مهم نه‌تنها شامل مجموعه‌های دانشجویی بلکه شامل بسیاری از نهادهای محرومیت زدا و خدمات‌رسان انقلابی کشور (مثلا کمیته امداد که به‌راحتی می‌تواند چنین ظرفیت‌های بالفعلی را پای کار خدمت به مردم بیاورد) هم می‌شود. یکی از دلایلی که فضای هنرمندان، ورزشکاران و بسیاری از فعالان اجتماعی بیشتر با جوامع روشنفکر زده قرابت دارد و گاهی نیز بزرگواران، بلندگوی دغدغه‌های زردی می‌شوند که برخی جریانات سیاسی خواهان آن هستند، شاید این باشد که هیچ‌گاه جریان انقلابی و ارزشی به سراغ آنها نرفته است.

3. عقب‌نشینی در مواضع یا توجه به نگاه جبهه‌ای:‌ ما همچنان به برخی مواضع آقای شجاعی نقد داریم و هنوز برای‌مان قابل هضم نیست آن بازی ایشان مقابل یک تیم اسرائیلی!‌ یا همچنان موضع ایشان در باب بازسازی عتبات عالیات را قیاسی نادرست می‌دانیم (که البته شاید به برکت این ارتباط و توجه دادن به برخی موارد بتوان این موضع را هم تصحیح کرد)، اما باید توجه کرد این عمل نه یک عقب‌نشینی از آرمان‌هاست و نه یک فروکاست ایدئولوژیک یا هضم شدن در رسانه‌ها، تنها نمود عملی یک گفت‌وگوی ساده با یک هموطن است که به‌دلیلی، جمعی از مردم تحت تاثیر عملکرد او هستند و هنر آن است که گستردگی جبهه انقلاب همین‌قدر باشد که حتی بتواند برای کسانی که بسیاری از مولفه‌های او را باور ندارند یا در تحلیل آنها دچار اشتباه هستند، زمین بازی طراحی کند.

پی‌نوشت ۱: البته که در انجام موارد بالا عدم ذوق‌زدگی، جوگیری و پرهیز از تساهل و تسامح بی‌جا هم ضرورت دارد که شرط بدیهی است.
پی‌نوشت ۲: مسلما در جماعت سلبریتی هم مانند بسیاری جوامع دیگر افرادی هستند که برخی مواضع‌شان را بسیار هدفمند و با برنامه پیش می‌برند و اساسا ماموریت دیگری دارند.

* دبیر شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
فیلم| عقلانیت انقلابی به دنبال حل نظام مسائل کشور
با شاهکار مهندسان ایرانی در سریلانکا آشنا شوید
فرودگاهی در ایران برای خواستگاری! +عکس
همسر سید مصطفی خمینی درگذشت
بستری شدن آیت الله شیرازی در بیمارستان
نیروی دریایی ارتش به داد سیل زدگان سیستان و بلوچستان رسید +فیلم
پشت پرده سفر محرمانه ۲ مقام نظامی و امنیتی اسرائیلی به قاهره
رهاسازی آب به سمت دریاچه ارومیه
یک تاکسی پر از گلهای تازه
تقدیر از رزمندگان عملیات حمله به اسرائیل
توماج صالحی حتما اعدام نمی شود اما...
به اسرائیل کمک می‌کنیم تا با حملات ایران مقابله کند
عملیاتی که صهیونیست‌ها را مضحکه تمام جهان کرده است
بارندگی‌های فراگیر اردیبهشتی تا کی ادامه دارد؟
اوضاع این رژیم حسابی بیخ پیدا کرده است
ایران دفعه بعد، ۳ هزار موشک و پهپاد به اسرائیل می‌زند، یا ۳۰ هزار؟
استعفای ناگهانی فرمانده یگان «اشباح» ارتش اسرائیل
بحران‌زده ترین قاره جهان از نظر بلایای طبیعی کجاست؟
دعوای کارشناسان ضدایرانی روی آنتن زنده!
حمله یمن به ناوشکن آمریکایی و کشتی اسرائیلی +جزئیات
پیام مهم سفر رئیسی به پاکستان و سریلانکا در این مقطع
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top